Bukefalos 28 år!

tredelade bett regler?

Sv: tredelade bett regler?

Hade tillfälle att prova ett sånt idag, fast med fasta ringar.
Det var "oanatomiskt" så att säga, vanligt liksom, fast med liten mittdel.
Det var katastrof, min tränare vägrar att rida på det nån gång mer haha, så illa var det (värst hittils av dom vi provat)

Så...anatomiskt är tydligen ett krav från hans sida.
Men på torsdag blir det Dynamic RS provning haha, så håll tummarna ;)
 
Sv: tredelade bett regler?

det är inte så att han är känlig/allergisk för nickel ? det kliar som FAN isåfall.
 
Sv: tredelade bett regler?

Vet inte faktiskt, har inte märkt av nån reaktion som är synlig.

Nu gick han jättebra på Dynamic så det får han behålla :)
Det är ju Aurigan så om han skulle vara allergisk så bör det ju inte störa då ändå.
Bra tanke dock! Ska kolla vad vet. tror om det för det kan ju faktiskt ha med det att göra, det vet man ju aldrig. (jag är själv nickelallergiskt så jag vet ju hur hemskt det är!)
 
Sv: tredelade bett regler?

Min lilla fröken gillade inte heller ett vanligt bett, men så fort jag bytte till ett Sprenger Dynamic RS lyste hon upp, bara det bästa är gott nog! :love::d
 
Sv: tredelade bett regler?

ja efter att ha känt på det själv och provat trycktester etc. så inser jag att det verkligen gör skillnad, det ger ju ett väldigt jämt tryck liksom, vilket måste vara behagligare (mer accepterbart) om dom är väldigt känsliga sådär.
Synd att dom kostar så dant bara men det är det ju värt!

KL
NoNeedForAName: ja om du visste vad lättad jag är, har letat nåt han gillar sen januari!

Dock mätte det exakt 12cm mellan ringarna istället för 11.5 som det ska vara, så det är faktiskt liiiiite för stort :( Men man kan ju inte få allt och det finns ju inte mindre ändå.
Och det är ju lösa ringar så då behvös ju lite mer för att dom itne ska nypa, i värsta fall får jag väl sätta på bettskivor a 'la ponny stil :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tredelade bett regler?

Vilket av Dynamic-betten är det ni har? På Sprengers webb finns det massa olika Dynamic RS-varianter att välja på..

Jag har ju också en dam med bestämda åsikter om typ allt...
 
Sv: tredelade bett regler?

Jag har den som är en bridong med 5.5cm lösa ringar.

KL
Fashionistan: Har han den som ser ut som D-ring fast är eggbett, eller har han den som verkligen ÄR en D-ring? (bara för jag är nyfiken och inte kunde hitta bild på vad han har)
 
Sv: tredelade bett regler?

Det skall vara den som verkligen är en D ring, platta ringar så att säga! Om du googlar (bilder) på Sprenger Dynamic RS så kommer den modellen upp! :)
 
Sv: tredelade bett regler?

ah ok ja då vet jag, dom är så snygga ju just för dom är platta!
 
Sv: tredelade bett regler?

Ja om dom hade funnits i 10.5 så hade det varit perfekt, men när det är D eller eggbett så blir det för stort på min (lösa små ringar är precis att det gick nu, kanske får sätta på bettskivor i värsta fall)

Men som sagt man kan ju inte få allt! Och jag är glad att han ens har ett bett han gillar nu :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
976
Senast: Freazer
·
Dressyr Klurar inte ut detta utifrån snabb koll i bett-bilagan till TR så kollar här. Som oerhört förändringsobenägen har jag ridit på likadant...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 096
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp