Bukefalos 28 år!

Trött på inlägg om "skitselar"...

G

Gatsby

Finns det inget roligare att diskutera här inne än att klaga på folks användning av "skitselar"? Är inte de flesta av oss här inne för att vi tycker att det är kul att köra?:angel:

Lite positiv anda behövs här! Dags för lite pepping av varandra! :banana:

Nu vill jag istället höra hur ni tränar era hästar för att få dem bra i alla tre tävlingsmomenten dressyr, precision och maraton samt få dem i en bra kondition till tävlingssäsongen börjar!

Dela med er av era bästa träningstips eller varför inte favoritövningen när ni kör dressyr, erat superknep för att få dem i grym kondition osv. :bump:
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Jättebra komentar, jag är också trött på allt gnäll om skitselarna.
Jag har precis börjat köra och jag har ingen tänare eller sakkunnig på nära håll.
Jag har en travare som är mycket körd, men han har nog inte varit ute och sett så mycket olika saker, så vi kör mest och tittar så att han blir van vid olika saker(får, grisar, kor, broar mm)
Jag bor vid en huvudväg så vi måste alltid köra på vägen när vi ska ut. Han är jätte bra i trafiken. Vi kör ca 8 till 10 km varje gång i skritt och trav, både på asfalt och grusväg.
Ungefär en gång i veckan kör vi dressyr på ett fält, jag försöker än så länge bara att få honom att trava i ett bra tempo ( han har tävlat i trav) och att han är rättställed på volten.
Min önskan är att få köra för instruktör, men det dröjer nog.
Så jag kommer att läsa det här inläggets svar med förväntningar.
Hälsningar från Down Under
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Ja, jag säger faktiskt detsamma nu!
Jag hängde rätt mycket här för ca 2 år sedan. Men kände att det till sist blev slut på ämnen ett tag. Vi snackade skygglappar o allt vad det var o blev nästan osams om det hela. Till vilken nytta?

De här skitselarna o allt vad det är har diskuterats från höger till vänster hur länge som helst, och man blir så less på det.

Jag vill köra, inte snacka prylar till leda. Jag är iaf av den åsikten att jag välkommnar alla nya som vill köra. Jag vill inte skrämma nån, utan tycker faktiskt det är helt okej att börja köra med lite billigare, men för det välanpassade grejor.

En kompis började tom köra i travgrejor, hemma först till en början. Tills hon var säker på att hon ville satsa på körning och att hästen trivdes med det. DÅ köpte de bättre grejor.
Såvitt jag kan se, nu flera år efteråt, tog inte hennes häst nån skada alls av det.
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Jättebra komentar, jag är också trött på allt gnäll om skitselarna.
Jag har precis börjat köra och jag har ingen tänare eller sakkunnig på nära håll.
Jag har en travare som är mycket körd, men han har nog inte varit ute och sett så mycket olika saker, så vi kör mest och tittar så att han blir van vid olika saker(får, grisar, kor, broar mm)
Jag bor vid en huvudväg så vi måste alltid köra på vägen när vi ska ut. Han är jätte bra i trafiken. Vi kör ca 8 till 10 km varje gång i skritt och trav, både på asfalt och grusväg.
Ungefär en gång i veckan kör vi dressyr på ett fält, jag försöker än så länge bara att få honom att trava i ett bra tempo ( han har tävlat i trav) och att han är rättställed på volten.
Min önskan är att få köra för instruktör, men det dröjer nog.
Så jag kommer att läsa det här inläggets svar med förväntningar.
Hälsningar från Down Under

Min Pelle har då också gått på trav. Han har dock aldrig hos oss haft problem med tempot. Det som vi tränat mest är HALTER de bygger fina ryggmuskler och den i vårt fall långa travarkroppen tvingas samarbeta och samla sig.

Anna-Carin
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Ja, vem är inte trött på snacket om skitselar och bakselar??
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Ja, vem är inte trött på snacket om skitselar och bakselar??


Ja och vem är inte trött på alla som säger att skitselar utan baksele och draglinor går lika bra som riktiga selar :angel:

Jag vill tipsa om tömkörning. Hur det än är så får ni aldrig se hästen och hur den arbetar lika bra som när man tömkör.
Sedan när det gäller dressyrkörning för att få den perfekta volten osv. så är koner ett bra knep.
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Fast till tömkörning tcker jag att det går toppen med en bröstsele. Baksele är heller inget man behöver ha jämt. Samma sak med draglinor. Vi har aldrig draglinor på fössingen. Varför skulle vi ha det?
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Fast att diskussionen kommer upp är inte så konstigt, eftersom samma fråga ständigt kommer upp här på forumet "Vilken utrustning behöver jag - så billig som möjligt". Det är DET som är tröttsamt tycker jag :)

Shetlandskusk - med travsele :love:
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Det skulle då finnas en typ "Bas"- tråd, med alla nödvändiga fakta för de som vill börja köra, så det inte blir fler jobbiga, onödiga diskussioner som inte leder till annat än elände.

Rider grannen förbi med sin sadel bakofram så tänker jag blunda, orkar inte lägga mig i och tjata på andra hur de ska bete sig. Synd om deras häst, javisst tyvärr. Men risken är stor att jag bara uppfattas som en gris om jag börjar hacka på dem hur deras grejor sitter och vad de använder.

De får tamejsjutton lära sig den hårda vägen. Frågar de snällt så ska jag mer än gärna tala om för dem det jag vet, men annars ska jag inte slå folk i skallen med nåt.
Det lär nog bli svårt att få nån dömd för djurplågeri för att de har en illa tillpassad sadel/sele.
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Jag skulle aldrig klara att se det, jag hade sagt ifrån. bakåtvänd sadel!!!!! :)

off topic: Bråkade idag med en arbetskamrat om hans okastrerade 8 åriga hankatt som gick runt i villaområdet hos honom o jamade och pissade o ynglade av sig. Han blev nog arg, men okunskap om basala grejer som kastrering av bondkatt och skitsele bör alla få höra, vare sig de vill de eller ej. Bäst är ju förstås om de frågar först, då är de mera öppna..men höra det, det bör dem. Djur kan inte tala med "döva" människor.

Jag är peppad själv nu, för det är träning på lördag och nya inkörningshästen ska dit o visa upp sig och visa vad hon kan :) Jag hoppas det går bra och att vi kommer en bit på väg när man får hjälp av andra.

och burton, jag vet med mig att jag har många glada kuskar och hästar som fått min hjälp både här och hemma hos mig. Det är inte förgäves att upplysa om bättre utrustning!
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Det skulle då finnas en typ "Bas"- tråd, med alla nödvändiga fakta för de som vill börja köra, så det inte blir fler jobbiga, onödiga diskussioner som inte leder till annat än elände.

Rider grannen förbi med sin sadel bakofram så tänker jag blunda, orkar inte lägga mig i och tjata på andra hur de ska bete sig. Synd om deras häst, javisst tyvärr. Men risken är stor att jag bara uppfattas som en gris om jag börjar hacka på dem hur deras grejor sitter och vad de använder.

De får tamejsjutton lära sig den hårda vägen. Frågar de snällt så ska jag mer än gärna tala om för dem det jag vet, men annars ska jag inte slå folk i skallen med nåt.
Det lär nog bli svårt att få nån dömd för djurplågeri för att de har en illa tillpassad sadel/sele.

:crazy: Så kan man ju också se på saken. Jag hade inte sagt något om djuren själva kunde säga ifrån och själva välja hur de vill ha det. Om de ska gå med på det eller inte. Men nu kan de inte det och då måste vi bättre vetande upplysa de mindre vetande om hur det ska vara. Sedan är det bara att fortsätta tjata.
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Men då måste man ju verkligen ha vetenskapliga belägg för att en enkel bröstsele skadar hästen så till den milda grad att det kan kallas för djurplågeri!

Jag tycker, som sagt, inte om dessa selar, men jag vägrar vara någon vandrande sanningsbesserwisser som med bestämdhet (utan att ha någonting på fötterna egentligen mer än att JAG utser mig själv till djurens talesman!) hävdar att Lisa och Nisse knäcker sin ponny om dom kör den ett par ggr i månaden med den utrustningen!

För det tror jag nämligen inte att dom gör!
Jämföra det med en bakåvänd sadel liksom...

Däremot är jag övertygad om att Lisa och Nisse kommer byta till en annan utrustning om dom ökar på sitt körintresse per automatik!

Det räcker för mig!
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Det skulle då finnas en typ "Bas"- tråd, med alla nödvändiga fakta för de som vill börja köra, så det inte blir fler jobbiga, onödiga diskussioner som inte leder till annat än elände.


Det låter som en bra ide
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Visst att man ibland VILL säga till, men jag har sett hur lätt en fjäder blir en hel hönsfarm.
Det kan bli rent ut sagt förskräckliga grannrelationer som leder till obehag i området utav rena småsaker, som att nån lagt sig i nåns verksamhet lite för mycket.

Det är jättejobbigt när folk blir såna ovänner i vuxen ålder att de inte ens kan träffas och X vill förbjuda "Kalle" att rida på x:s mark för att man ogillar nåt Kalles pappa gjorde för 15 år sedan, medans Lisa, granne till Kalle gärna får vara på marken.
Och sen fortsätter det, Kalle blir då jättesur på X och tänker utesluta den ur jaktlaget, för de jagar mest på Kalles mark.

Droppen som får bägaren att rinna över kan då vara att Kalles fru säger till X:s fru att hennes sadel sitter som skit.
Detta är taget rakt ur verkligheten och då snackar vi bara toppen på isberget.
Så tyvärr, jag fortsätter att blunda. Man vet aldrig när nån börjar sabotera för andra. Här är redan tillräckligt med småstölder av skumt folk så en viss sammanhållning bland grannar behövs för att kunna hjälpas åt att hålla koll.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

En sak som i a f är positivt med de enkla bröstselarna är att folk kanske köper en sele till sin häst -just för att de anser att de har råd trots att de inte är intresserade av körning alls- och upptäcker hur otroligt roligt det är både för människa och häst det här med körning!:love:

Därefter -med utökat intresse- så köper de annan utrustning så kanske har denna typ av bröstsele sin plats i det "ekologiska systemet" trots allt ändå!

Jag tycker selen ger en obekväm körtur (för både häst och kusk) men jag vidhåller fortfarande att den inte är skadlig för hobbykörhästen!
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Visst att man ibland VILL säga till, men jag har sett hur lätt en fjäder blir en hel hönsfarm.
Det kan bli rent ut sagt förskräckliga grannrelationer som leder till obehag i området utav rena småsaker, som att nån lagt sig i nåns verksamhet lite för mycket.

Det är jättejobbigt när folk blir såna ovänner i vuxen ålder att de inte ens kan träffas och X vill förbjuda "Kalle" att rida på x:s mark för att man ogillar nåt Kalles pappa gjorde för 15 år sedan, medans Lisa, granne till Kalle gärna får vara på marken.
Och sen fortsätter det, Kalle blir då jättesur på X och tänker utesluta den ur jaktlaget, för de jagar mest på Kalles mark.

Droppen som får bägaren att rinna över kan då vara att Kalles fru säger till X:s fru att hennes sadel sitter som skit.
Detta är taget rakt ur verkligheten och då snackar vi bara toppen på isberget.
Så tyvärr, jag fortsätter att blunda. Man vet aldrig när nån börjar sabotera för andra. Här är redan tillräckligt med småstölder av skumt folk så en viss sammanhållning bland grannar behövs för att kunna hjälpas åt att hålla koll.


Om folk vill hålla sig på sandlådenivå är deras eget problem. Inget jag bryr mig om. De mår sämst av det själva. Jag kommer iaf. envist fortsätta reagera om folk behandlar sina djur illa. Sedan beror det givetvis på vilket sätt man säger saker och ting. man kan erbjuda sig att hjälpa till istället för att bara häva ur sig att din utrustning sitter som skit, för då kommer folk garanterat att slå bakut. Erbjuder du dig istället att hjälpa dem med deras utrustning så är de mer mottagliga.
Inte meningen att djuren ska behöva lida bara för du är rädd för att dras in i sandlådekrig.
###Okunskap är den värsta synden### men lika illa är det att blunda för missförhållanden.
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Jag hävdar ändå att vissa saker är folks privata saker så länge det inte är solklart djurplågeri, och då ska man anmäla. Bara för att nån kommer körande med en enklare sele kallar jag inte det för "missförhållanden", det ska vara bra mycket mer.

Förstå att det handlar inte bara om "sandlådekrig", det är mer än så.
(Hästfolk däremot, är bra på just såna krig, det har man sett genom åren i olika hyrstall. Jag har råkat ut både för sönderklippta stövlar och andra dumheter. Så därför vill jag gärna hålla mig på min kant)

I vissa lägen spelar det heller ingen roll om man försöker vara hjälpsam, det kan ändå uppfattas fel. Jag känner dessutom inte nån av grannarna mer än att jag hälsar på dem när jag möter dem.

Just meningen om att "din sadel sitter som skit" är inte tagen ur verkligheten, den var påhittad. Ingen har sagt så, men jag kan tänka mig hur det skulle kunna bli OM nån sa så. Iaf här.
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Hm.. enda "tipset" jag kan komma med just nu är att vi upplever att hästen blir mer lyhörd utav skogskörningen. Märks i ridningen efter han gått i skogen. Kan ju vara bra inför dressyrträning, sålänge man naturligtvis inte belastar hästen för hårt.
 
Sv: Trött på inlägg om "skitselar"...

Nu vill jag istället höra hur ni tränar era hästar för att få dem bra i alla tre tävlingsmomenten dressyr, precision och maraton samt få dem i en bra kondition till tävlingssäsongen börjar!

Dela med er av era bästa träningstips eller varför inte favoritövningen när ni kör dressyr, erat superknep för att få dem i grym kondition osv. :bump:

Det var inte mycket till tips som folk här inne kan bidra med :crazy: Är det inte någon här som har något träningsupplägg för sina hästar? Eller går all tid åt till att sitta här inne och klaga på skitselar? Det kanske rent av inte finns några högre ambitioner än att selen sitter bra? :eek:

Här kommer i alla fall mitt sätt att träna och det gäller 2 shettisar; 7 resp 11 år. De tränas för att debutera och tävla som par i Lokal Lätt klass i år. De är tidigare tävlade i enbet Lätt klass.

7-åringen: älskar att gå dressyr "ostört" - helst i sin egen värld i sitt eget tempo, är en latmask som inte anstränger sig i onödan. I paret kan han ibland bli lat och vill helst låta henne dra lasset själv. Tränas
- en gång i veckan dressyr eller kuperad konditionsrunda
- en gång i veckan lång runda i skogen i par (varav 40 min trav)
- en gång dressyr par eller kortare konditionsrunda
(när det blir ljusare så att jag kan köra kl 6 på morgonen läggs det till en konditionsrunda enbet med galoppintervaller med pulsklocka)

11-åringen: älskar att dra på i full fart, helst med huvudet "rakt upp", är inte rädd för att ta i, stel och eländig i kroppen och har precis börjat komma till riktigt arbete i dressyren, älskar precision och maraton. Tränas
- alltid en gång i veckan dressyr enbet
- annars som schemat ovan

Träna för instruktör har blivit lite si så där tyvärr. Det är svårt att hitta tider i sitt fullspeckade schema och helst vill man bli "lite bättre" innan man åker dit igen. Sporadiskt skulle jag säga att det blir fastän jag skulle önska att det blev av ca var annan vecka. Jag får göra en uppryckning med det.

I mars behöver vi börja med maratonträning på helgerna. De har aldrig gått maratonhinder tillsammans och groomen är helt grön på maratonvagn så det krävs en grundlig inlärning för att få henne helt trygg med vad hon ska göra. Vatten har vi också som projekt och helst hinner vi träna på de platser vi sedan ska träna på under våren och försommaren. Inför precisionen deltar vi i träningstävlingar i Åstorp som är himla bra och ger massor av rutin.

Manicken jag inte klarar mig utan är stetoskopet för att mäta återhämtningspuls och jag kör inte gärna en konditionsrunda utan min pulsklocka heller. Den är super för att kolla av hur mycket de orkar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 602
Senast: Suspiria
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
20 854
Senast: Immer
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 847
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil
  • Patellaluxation på renrasig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp