Trött på lösa hundar!

M

Mayara

Nu har vi fått nog! Alla i närheten tycker visst att våra marker är traktens hundrastningsställe nr. 1. Detta är väl OK. men problemet är att deras hundar är lösa. Det innebär att vi inte kan gå ut med vår hund (alltid kopplad - jakthund) och känna oss 100% säkra på att grannarnas (inte alltid så varken lydiga eller vänliga) hundar inte kan komma fram till honom. Vi kan inte heller ha vår hund bunden på gårdsplanen utanför stallet eller ha honom lös i vår trädgård (staket runt) eftersom det finns risk att de kommer fram/hoppar in.

Vi har tänkt att sätta upp skyltar vid infarterna till vår mark med typ "inga lösa hundar här", men var kan vi finna stöd i lagar för detta? Finns det några formuleringar i jaktlagen eller allemansrätten om detta? För visst är det väl så att man inte har rätt att släppa sin hund på annans mark utan tillstånd? :mad:
 
Man får släppa lös sin hund på all mark där det inte finns särskilda föreskrifter från stat och kommun. Dock säger jaktlagens §6 att under tiden den 1 mars - den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Dessutom gäller ett strikt ägaransvar när det gäller hund. Ägaren är ansvarig för allt hunden gör och lagem om tillsyn över hundar och katter §1 säger att hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur
och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Att låta hunden störa er på promenader eller till och med hoppa in i er trädgård kan ses som en olägenhet.
§4 säger att om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttsinnehavaren eller någon som företräder honom ta hand om hunden. När detta skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Kan inte hunden tas omhand, får polismyndigheten låta döda hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheter i övrigt.

Träffar ni på en lös hund på er jaktmark kan ni alltså låta fånga in den och vi har lämnat dessa lösa hundar hos polisen.
 
Jag kan tillägga att om hund jagar hemdjur, d.v.s. häst, ko, får, get eller gris eller höns eller vad man nu har, och inte låter sig infångas, så får djurägaren skjuta hunden.

Dessutom så kan du ju gå med i min hund-hatar klubb.
Jag kräver kopplade hundar enligt den lag som finns.
Och det är nog så provocerande i hundägares ögon.

Koppel kan väl kanske hänvisas till tvång av hund med risk för psykiska problem hos hund. Vad vet jag, jag har aldrig haft och vill inte ha hund?

Leta på inlägg av mig under Hund-forumet.
Om trådarna finns kvar, så finns där mycket information bland pajkastningen. Dessutom så är pajkastningen ganska intressant, då den ju visar ungefär hur hundägare tänker.

Jag lärde mig massor i dessa trådar, och har inte längre problem med oönskade hundar eller andra inkräktare sedan dess.
 
Vet du vad som gäller när hundägare rastar sina lösa hundar i min hästs hage?

I augusti flyttade jag min häst till ett stall som ligger bredvid ett villaområde och upptäckte snabbt att traktens hundägare gick igenom hagen med sina lösa hundar utan att ens ägna hästarna en blick. Det var precis när min häst skulle vänjas in med den övriga flocken, och det förekom en del rusningar fram och tillbaka genom hagen. Jag var jätteorolig att det skulle hända en olycka!

Jag visste inte vad allemansrätten sa så jag sa inte till hundägarna, även om jag tyckte att de borde ha omdöme nog att inse det farliga i sitt beteende. Vet du vad som hade gällt om t ex min häst hade sprungit över en hund eller dess matte? Får man gå genom en väl inhägnad hage med synliga djur i med sin lösa hund? Det här var i början av september.
 
Vet du vad som hade gällt om t ex min häst hade sprungit över en hund eller dess matte?
Hunden och matten hade gjort sig illa. Men i övrigt ingenting. De går där på egen risk. För att ha ryggen helt fri, så kan man sätta upp varnings-skyltar "Varning för Farliga Hästar". Eller de som finns färdiga "Skrämda djur kan bli Farliga djur".

Får man gå genom en väl inhägnad hage med synliga djur i med sin lösa hund?
Ja, men hundarna får inte på några villkors vis störa hästarna. Inte det allra lilla minsta. Om hundarna jagar hästarna, så får ni fånga in hundarna och köra dem till Polisen. Går hundarna inte att fånga, så får ni skjuta dem.
 
Tur att åtminstone jag som hästägare slipper ansvara för puckon som går in till min häst utan att ha där att göra!

"Skrämda djur kan bli farliga djur" var riktigt bra, var kan man få tag på en sån?

Hittills har jag inte sett några hundar jaga hästarna, men det är bra att veta vad som gäller om det skulle hända! Just nu går hästarna i andra hagar, men om någon månad är det dags att flytta dom till andra hagen igen.
 
"Skrämda djur kan bli farliga djur" var riktigt bra, var kan man få tag på en sån?
Nordpost.
www.nordpost.se

Hittills har jag inte sett några hundar jaga hästarna, men det är bra att veta vad som gäller om det skulle hända!
Jag talade om det för hundägarna runt mig, samt även att sambon har ett gevär i vapenskåpet som han både kan och får använda. Efter det så har jag inte haft en enda lös hund i mina hagar. Till saken hör att sambon skulle skjuta också.
 
Jaså får man skjuta hunden om den jagar en??

För några år sedan råkade jag ut för en ganska allvarlig sak med min häst, vi blev anfallna av en boxer som försökte dels hugga efter strupen på hästen dels jagade den och högg den i bakbenet.
Den vart helt galen och tuggade fradga, min tyvärr snälla häst försökte hela tiden värja sig och till slut ramlade jag av.
Hästen stack och hunden efter.
Till slut blev hunden så trött att ägaren kunde fånga in den.
Jag hade ridit förbi deras gård där hunden gick lös, tydligen skulle den alltid vara kopplad för att ägaren visste att hunden hatade hästar men av någon anledning var den lös.
Iallafall polisänmälde jag händelsen men tyvärr är det inget brott ansåg polisen och avskrev ärendet.

Hunden har gjort likadant vid minst 2 tillfällen till har jag senare hört.
(jag bor inte där längre nämligen).

Men jag hade alltså kunnat skjuta hunden??
(inte för att jag hade något vapen med mig men ändå).
 
Om du vore jakträttsinnehavare och inte kunde fånga hunden.
Jag tror att det räcker med att hunden jagar dina Hemdjur och du inte kan fånga den. Hur det är med jakträtten vet jag inte. Men man måste nog ha markägarens tillstånd eller något sådant.

Hemma hos mig så är det ju inget problem. Min mark och sambons jakträtt. Jag jagar inte så han har jakträtten. Han har i alla fall både Jägarexamen och Vapenlicens, även om han inte jagar han heller.
 
Synd man inte visste det när en jakthund var i hasorna på mina getter. Har också problem med hundar som springer hemma blir smått vansinnig på en del hundägare som tror så fort man är på landet kan man släppa dom hur som helst spelar ingen roll om hunden jagar lite tamdjur det är ju bara kul som de brukar säga...*Grr*
 
Min grannes hund jagade mina hästar i hegen så dom gick igenom staket i sommras.Grannen kunde inte fånga hunden så han sköt den själv.
Rex
Ps hästarna klarade sig utan skador ds
 
Enligt jaktlagstiftningen så:

"Kan en i markerna löslöpande hund inte tas om hand, får polismyndigheten låta döda hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt"

Du får enligt denna texten inte bara gå ut och skjuta hunden... Det är polisens jobb. Likadant får du inte avliva en påkörd hund, även fast den lider.

jag menar, annars kan jägare med låg moral gå och skjuta varandras hundar om de springer in på fel mark... är inte så himla lätt att fånga en jakthund i arbete alla gånger..

//E
 
Man får skjuta en hund som jagar Hemdjur och inte låter sig infångas.

Detta står inte i Jaktlagen, utan i Lag (143:459) om tillsyn av hundar och katter.

BB (ByggningaBalken) 22 kap 3§ 3:dje stycket.:
Anträffas en hund som avses under 2§ lös på område där hemdjur finns, får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren.

Hund som avses under §2 är: Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lösa utomhus ..... bla.bla bla. ....Hållas får i trakten, skall vad vad nu är sagt gälla även beträffande hund som visat benägenhet att driva får.

Så så fort som hunden har nafsat i hasorna på hästarna eller huggit efter någon alls, så får man skjuta den om man inte kan fånga hunden.
 
Jag kan inget om "ByggningaBalken" du hänvisar till, men den slutsats du kommer till efter att ha citerat lite text ur denna Balk, synes mig väl överdriven!

Anträffas en hund som avses under 2§ lös på område där hemdjur finns, får hunden, om den ej låter sig tas om hand, dödas av den som äger eller vårdar hemdjuren.

Hund som avses under §2 är: Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lösa utomhus ..... bla.bla bla.
Så så fort som hunden har nafsat i hasorna på hästarna eller huggit efter någon alls, så får man skjuta den om man inte kan fånga hunden.

Observera att det i § 2 står "visat benägenhet ATT BITA ...."
Det är enligt min uppfattning långt från att "nafsa i hasorna".
Det ställs också krav på att man VERKLIGEN försöker fånga hunden.
Alltså inte bara att skjuta för att en hund är i hästhagen!!

LIA
 
Det är det där med benägenhet att driva får, som gör det luddigt.

Så det beror litet av vad hunden gör i hästhagen. Om den jagar runt stressade hästar och inte går att fånga in. Så kan man nog med säkerhet placera hunden under "benägenhet att driva". Nafsa i hasorna = benägenhet att driva.

Och då så måste man ju få freda sina hemdjur mot hunden.
Är det enda sättet att få stopp på hunden att skjuta den, så är det ju så.
 
Nafsa i hasorna = benägenhet att driva.
Håller inte med att det finns automatik här. Tror tvärtom att dom flesta hundar som nafsar hästar i bakhasorna, gör det av "bus-skäl". Driva får är något annat. Man måste också göra skillnad på "driva" respektive attackera i akt och mening att skada eller döda.

Att enda sättet att få stopp på en hund är att skjuta den, tror jag heller inte är så vanligt. Däremot är det naturligtvis effektivt! :smirk:
Kanske en lösning vi skulle tillgripa lite varstans? Rymningsförsök från fängelser exempelvis? :devil:

Ansvaret ligger som vanligt hos hundägarna. Dom är källan till hundarnas beteende och därför dom som skall "angripas".

LIA
 
En hund som nafsar hästar i haserna kan orsaka nog så stor skada ifall de bli skrämda. Vet hunden då med sig att det är otillåtet så kan de ju tycka det är extra kul att jaga det som flyr vilket gör den svår eller omöjlig att fånga.

Jag skulle inte tveka om någon hund jagade mina hästar, går den inte att fånga utan springer undan så självklart har en slarvig hundägare en hund mindre! :devil: Visst, det är hundägarens fel, men vad hjälper det när det inte finns någon ägare inom synhåll eller inte den heller får tag på hunden?

Låter som du är bekant med situationen, hund som driver hästar och inte låter sig fångas? :smirk:
 
Nej, det är inte så självklart. Man får inte döda hundar, bara för att man inte är kapabel att lösa situationen på annat sätt! Har man möjlighet att döda hunden, har man också möjlighet att avstyra ett jagande i hagen.
Även om du inte kan fånga hunden, borde du kunna samla in hästarna och på det sättet hålla hunden borta.

Låter som du är bekant med situationen, hund som driver hästar och inte låter sig fångas?
Nej, men jag är bekant med vad som gäller!
Hunden springer med våra hästar och leker dessutom med ett par av dom. Men aldrig med andras hästar eller andra djur. Jag har inga som helst problem att "fånga" varken den ena eller andra. Det är bara att ropa på dom!
Däremot jagade gammelhästen en främmande hund i hagen en gång och försökte slå ihjäl den och det på goda grunder. I det fallet hade hunden fått skylla sig själv.

LIA
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 370
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 343
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Hej Vi har en malteser som nafsar i fötterna. Betyder det något speciellt?? Det är en kastrerad hane på 3 år, vi köpte honom som 1-åring...
2
Svar
20
· Visningar
3 454
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 534
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp