Trött på lösa hundar!

Så man ska själv utsätta sig för ev. risker med en skenande hästflock om hunden driver dem och inte går att fånga? Vaddå får inte? Enligt lagen har jag full rätt att skydda mina djur mot hundar som driver och hetsar dem, vem säger att jag inte får? :confused:

Har du totalt missat de tidigare inläggen?
 
Du målar då upp något överdrivna bilder.
Nej, en skenande hästflock lär du inte behöva utsätta dig för. Den är i grannsocknen, innan du ens hinner reagera. :)
Om vi håller oss till hästar som drivs av hund, så ser jag i princip inget problem med att kunna ta hand om dom. Sedan kan man som sagt tänka sig vilka extrema situationer som helst, och hur man skall reagera i dom.

Kanske är det du som skall läsa tidigare inlägg? Vad jag reagerade emot, var tron att det bara är att gå ut och skjuta en hund, som kommit in i hästhagen. Det är INTE vad lagen medger.
Det kanske dessutom är dags att reflektera över, hur hundägaren kommer att reagera, om du skjuter hunden utan att vara tvungen? :crazy:

LIA
 
klok lag... Har man hund som jagar hästar osv så är det ju så att strikt ansvar gäller...

Funderar själv på om min hund under jakt skulle jaga får om hon kom in i hagen, hon gör det aldrig annars, men när hon jagar kunde det varit mkt möjligt.. tragiskt om hon då blir skjuten...

Skjut hunden då, men man bör nog förvarna ägaren först, "nästa gång..", eftersom tråden handlade om allmänt ouppfostrade hundar och nonchalanta ägare. Personligen tycker jag att man kunde avliva alla hundar som inte är nåt att ha :angel:

//E
 
Vad är det som säger att bilden är överdriven? :confused: Om hästarna skulle skena runt, runt i hagen med en nafsande hund i haserna så lär varken hunden eller hästarna komma för att man ropar på dem. Då anser jag att man har all rätt att skjuta om hunden inte går att fånga, man har dessutom laglig rätt att skjuta.

Ska vi måla upp ytterligare en "överdriven" bild? Säg att det är en fårflock som jagas av en nafsande hund, dräktiga tackor? Hur ovanligt är det att flera får skadas, dödas eller måste avlivas efter en sån händelse? Hur många tackor kastar sina lamm? Ska man gå ut i hagen och locka på fåren när man inte får tag på hunden?

När är det onödigt att skjuta hunden? När en häst brutit benet, när ett får nödslaktas pga skadorna, när halva flocken kastat sina lamm? :mad: Är det dax att reflektera över hur hundägaren skulle reagera då? :devil: Vad tror du hundägaren reflekterade över när han sköt sin egen hund när den inte gick att fånga när den drev djur i hagen, som det stod om i ett tidigare inlägg i tråden?
 
Ursäkta, men jag klarar inte din argumentationsteknik. Det kan ju bli jordbävning i morgon! :smirk:

LIA
PS En sak skall jag svara på: "Vad tror du hundägaren reflekterade över när han sköt sin egen hund när den inte gick att fånga när den drev djur i hagen"
Svar: Varför uppfostrade jag inte min hund???
 
Nej jag har märkt det. Du brukar ha svårt att komma med hållbara argument för ditt tyckande. :smirk:
 
Det är just hundar som driver, biter och/eller nafar och och inte kommer på inkallning vi diskuterar. Om hunden alltid kommer vid inkallning så är det ett icke problem eller hur? Då hade den inte ens haft chansen att börja jaga med tanke på att det är lag på att ha koll på sian hundar så att de inte hittar på sådan här dumheter.
 
Nej, det är INTE det vi diskuterar. Den enda hund som stämmer in på den beskrivningen här, är Rex’s grannes hund (se ovan). Grannen tog också själv konsekvenserna av sin hunds olydnad.
Vad vi (åtminstone jag) har diskuterat, är hundar UTAN närvarande ägare. En sådan hund är inte olydig, för att den inte lyder den främmande hästägaren.

Fö skrev jag detta: Ansvaret ligger som vanligt hos hundägarna. Dom är källan till hundarnas beteende och därför dom som skall "angripas".
Naturligtvis är det hundägaren som skall se till, så att hunden inte hittar på dumheter.

Ett citat till från inlägg av mig: Vad jag reagerade emot, var tron att det bara är att gå ut och skjuta en hund, som kommit in i hästhagen. Det är INTE vad lagen medger.

Problemorsak är att hunden kommer utan ägare och går in i hästhagen.
Problemet är att den driver/jagar hästar och inte slutar trots tillsägelser av människa (hästägaren).
Problemlösningen är … ja, vad då? Jag har försökt peka på att man INTE bara får skjuta hunden om man vill, att det finns andra sätt att hantera situationen.

För den som till äventyrs tror att jag i alla lägen håller hund/hundägare om ryggen, kan jag berätta, att jag på kraftigaste sätt läst lusen av hundägare vid två olika tillfällen. Dels vid incidenten jag skrev om ovan, dels när en hund jagade mina höns och dräpte en tupp. Men jag sköt ingendera hund, även om jag kan och får göra det.

LIA
 
Nej, det är INTE det vi diskuterar.

Ja då förstår jag. Det skulle underlätta om du antingen höll koll på i vilken riktning tråden uttvecklas eller låter bli och svara. Det är ganska många som faktiskt diskuterar just detta oavsett vad du anser om det eller om du lyckats missa det.

Problemlösningen är … ja, vad då? Jag har försökt peka på att man INTE bara får skjuta hunden om man vill, att det finns andra sätt att hantera situationen.

Men du, det har aldrig varit tal om annat än att endast skjuta hunden om det inte finns andra alternativ, vilket lagen tydligen ger utrymme för. Vad har du för förslag på problemet, drivande hund och skenande hästar, ingen lyssnar på inkallning och hästarnas hälsa är i fara?
 
Nu är jag inte ute efter någon barnslig utveckling i stil med: jag sa det, därför att du sa det, osv …, men nog tycker jag, att du som moderator borde kunna läsa innantill!?

Nu har jag läst samtliga inlägg igen, och förutom Rex’s så ser jag bara ett till som ev skulle inbegripa en hjälplös hundägare. Dom flesta handlar alltså om situationer, där man som hästägare själv skall försöka kalla in hunden osv.
Om du fortfarande har en annan inställning i denna fråga, kan du väl speca inläggen för mig, jag som är så totalt hopplös på att hänga med?

Men du, det har aldrig varit tal om annat än att endast skjuta hunden om det inte finns andra alternativ, vilket lagen tydligen ger utrymme för. Vad har du för förslag på problemet, drivande hund och skenande hästar, ingen lyssnar på inkallning och hästarnas hälsa är i fara?

Kommentarer:
A/ Jo, det har varit tal om annat! Läs!
B/ Sannolikt skenar inte hästar för att en hund jagar dom. Som jag skrev tidigare (läs!), så hinner man inte göra något alls, om hästarna verkligen skulle skena. Minst av allt hämta bössa och skjuta.
C/ Att skjuta en hund bland (tänkta) stirriga, stressiga hästar, är varken lätt eller ofarligt. Risken att något går galet är överhängande.
D/ När det gäller hästar jag känner, går jag ut i hagen, dom kommer till mig och jag kan köra bort/koppla upp hunden.
E/ Om allt som händer är, att hästarna springer runt i hagen med hunden efter sig, är risken för skador troligen liten. Sätter jag igång att skjuta, är den förmodligen större. Både med tanke på felträffar och reaktioner på smällarna.
F/ Jag misstänker att dom som så villigt vill skjuta hunden, inte vet vad det innebär!?
G/ Som alltid, kan man tänka sig en oändlig mängd av scenarior! Hur man hanterar situationen varierar givetvis därför. Att skjuta hunden, är det sista man skall/får göra. Ursäkta tjatet!

Följande är svar på originalinlägget: När det gäller er tomtmark, inkl gårdsplanen, skall ni vara helt fredade från såväl 2-fota som 4-fota inkräktare. Detta fungerar inte alltid, av olika orsaker. För att förhindra att hund kommer in där, om dom nu gör det, tycker jag ni skall tala med hundägarna och påpeka kravet på dom, att hålla sina hundar under uppsikt. Betraktas området som allmän hundtoa, skulle jag sätta upp skyltar som berättar vad som gäller. Man FÅR sätta upp skyltar, det är deras giltighet som kan ifrågasättas. Rätt utformade, upplyser dom om vad lagen säger! När det gäller er mark i övrigt, finns vad som gäller i inläggen ovan.

Lobelia, emotser tacksamt ett svar utan nedlåtenhet eller arrogans! Oavsett jag har rätt eller fel i sak.

LIA
 
Men har du inte insett att många hundägare skiter i var de släpper sina hundar. Naturligtvis är de medvetna om att det är en hästhage. "Det är ju kul för hundarna att få leka lite". Jag kan defintivt tänka mig att skjuta en hund som upprepade gånger utsäter mina hästar för skaderisk genom att driva dem runt runt i hagen.

Vi har dessutom lamm i hagen, om de skadas, eller och tackorna kastar, så innebär det en stor ekonomisk förlust. Men "hunden har ju bara kul..."
 
:bow: LIAs "svar" till mig lämnar jag utan kommentar, men dina scenarier är väl också vilda påhitt, likväl som mina antar jag. :rofl:
 
Säg att det är en fårflock som jagas av en nafsande hund, dräktiga tackor?
Jag har råkat ut för att ett av mina ston kastat efter att ha blivit jagad av en hund. Eller lekt med hunden, som ägaren utryckte det.

Jag kunde inte bevisa tillräckligt för att sätta dit hundägaren. Men efter det så kommer jag att skjuta hund som jagar mina hästar, om jag har lagen på min sida.
 
Vad vi (åtminstone jag) har diskuterat, är hundar UTAN närvarande ägare. En sådan hund är inte olydig, för att den inte lyder den främmande hästägaren.
Den är olydig för den är inte hos sin ägare. Hade den varit lydig så hade den inte varit lös hos mig.

Jag har försökt peka på att man INTE bara får skjuta hunden om man vill, att det finns andra sätt att hantera situationen.
Jodå, man får bara skjuta hunden. Men jag har aldrig behövt göra det, utan jag har bara behövt att hota med att skjuta alla lösa hundar som jagar mina hästar. Och vips så fanns det inte en enda lös hund på mina marker mera, så lätt var det tydligen att hålla ordning på sin hund om motivationen var den rätta.

Mina jagande grannar, hundägare med jakthundar, de skulle också hjälpa mig att skjuta en hund som jagade mina hästar. Liksom de skulle skjuta en hund som jagade deras kossor. Så lagligt stöd måste det finnas, ty dessa jägare är mycket noga med lagen. De är bl.a. Polisens hjälp vid jakt och spårning av trafikskadat vilt.
 
Jag kommer ihåg det. Jag skulle inte heller tveka att skjuta direkt och fråga sedan om jag var i dina kläder. :mad:

Jag vill inte ens riskera att våra hundar springer i hästhagarna trots att de inte bryr sig om hästarna. När vi passerar dem är de kopplade, sen får de springa och leka när jag är med, bortom hagarna.
 
????
Jag förstår inte ditt inlägg!
Beskyller du mig för att sympatisera med usla hundägare, eller vad?

LIA
 
Du missförstod! Läs igen!

Jag säger att "hund är inte olydig, för att den inte lyder den främmande hästägaren."
Alltså, en hund har ingen skyldighet att lyda andra än sin ägare/ledare! Därför är hunden inte olydig, om den inte lyder hästägaren!

Detta är vad jag säger. Jag säger alltså ingenting (i det här fallet) om VARFÖR hunden är på fel ställe, ej heller något om hundägarens handlande!!!



Jodå, man får bara skjuta hunden.
NEJ, det får man inte. Du KAN givetvis göra det ändå, men får då stå till svars för konsekvenserna. Dina "laglydiga koägande jägare" känner säkert till under vilka förutsättningar man får skjuta en annans hund. Fråga dom!

LIA
 
Problemorsak är att hunden kommer utan ägare och går in i hästhagen.
Problemet är att den driver/jagar hästar och inte slutar trots tillsägelser av människa (hästägaren).
Problemlösningen är … ja, vad då? Jag har försökt peka på att man INTE bara får skjuta hunden om man vill, att det finns andra sätt att hantera situationen.
1 hund eller hälften av hästarna i hagen skadade? pris på hund? pris på häst? du låter hellre din egen häst skadas och dö för att hunden ska få ha "roligt" å "leka" med hästarna?? :confused:

C/ Att skjuta en hund bland (tänkta) stirriga, stressiga hästar, är varken lätt eller ofarligt. Risken att något går galet är överhängande.
jag läser: "det går att träna en häst att ta det kolugnt och stå stilla med en rottweilers tänder inborrade i hasen eller halsen och blodet sprutande, men att få en häst att inte vara skotträdd är stört omöjligt, speciellt när hästar står uppstallade nära jaktmarker"
och en jägare med licenser och jaktvana och vettegudarna allt ska kunna träffa även på rörlig måltavla, om inte så är ändå hunden efter hästarna och inte tvärtom så skottet går i marken vid miss och det kanske skrämmer hunden till att sticka iväg.. ingen skada skedd.. *logisk*


D/ När det gäller hästar jag känner, går jag ut i hagen, dom kommer till mig och jag kan köra bort/koppla upp hunden.
som sagt.. när du visslar på din häst stannar den upp, spetsar öronen och kommer travande fram till dig med en rottweiler fastsatt i hasen och blodet sprutar.. :smirk:

och så kan jag berätta om två män som gick förbi en hästhage med sina två rottweiler/pitbull/mastiff korsningar och släppte lös hundarna så att de fick leka med hästarna.. ena hästen hade ett öppet sår på buken och den andra fick en skada i ena hasen som tog minst 4 månader att läka (minns inte uppföljningen så jag vet inte hur det gick med den hästen sedan).. männen hade enligt ögonvittne skrattat när de(hundarna) hade fått tag på hästarna, kallat in hundarna, pratat och skrattat och gått iväg och försvunnit.. de två männen identifierades aldrig..

Sedan va det inte så länge sedan en tjej var ute å red på sin halvblodshingst, topptränad i dressyr, försäkrad uppemot miljonen om jag inte minns fel.. hon red på en ridstig som gick utemed kanten på en äng när en stor hund (minns ej rasen) kommer rusande och jagar hästen, tjejen faller av och får se hunden jaga iväg hästen.. ägarna ursäktade sig och sa att hunden hatade hästar, men att de brukade rasta hunden lös på ängen ofta.. tjejen hittade hästen på gårdsplanen skadad i ena bakbenet och 6 månaders konvalecens väntade den hästen, dressyrtävlingar suddades från almanackan och veterinärräkningarna blev höga..
Självklart gjorde hon en anmälan och hunden togs omhand.. fösrt skulle den avlivas men den lämnades tillbaka eftersom att hunden inte gjorde skada på en människa utan endast på en "ägodel"..

i mitt tycke är väl hunden lika lite värd som hästen och borde ha avlivats..

Och om jag nu skulle ha missförstått något så RÄTTA det istället för att skriva "läs igen" för jag har läst allt..
 
Dina "laglydiga koägande jägare" känner säkert till under vilka förutsättningar man får skjuta en annans hund. Fråga dom!
Tja, det är liksom dessa jägare som kommer att utföra själva skjutandet. Jag har ingen vapenlicens. Så det blir ju enkelt. Min sambo har både licens och bössa och jaktmarken är min, så han skjuter om det blir akut kris. Han är också mycket laglydig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 383
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 344
Senast: Jadzia
·
Övr. Hund Hej Vi har en malteser som nafsar i fötterna. Betyder det något speciellt?? Det är en kastrerad hane på 3 år, vi köpte honom som 1-åring...
2
Svar
20
· Visningar
3 454
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 534
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp