Tror ni på övernaturliga fenomen?

Jag hade nog gärna trott på Storsjöodjuret, vore det inte fantastiskt med en gigantisk överlevande någonting i Storsjön. Men tyvärr verkar de ha letat på ganska bra :D Är alltid sugen på att tro på saker tills jag blir besviken, men vissa är bara för svåra (Feng Shui och sådant). Att Kung Arthur funnits, lite lättare, men det verkar praktiskt taget kört det med.

Oj, Feng Shui har jag aldrig tänkt på som något övernaturligt... intressant!
Jag vet inte riktigt om jag tänker/minns rätt om Feng Shui, men tänker på typ det här att man "vill ha ryggen fri", är det FS? Det känner jag otroligt starkt ibland, det kryper i kroppen och får be om att få byta plats på t ex restaurang.


Jag tror även att känslor kan sitta kvar i ett rum/ område väldigt länge och märkas av genom att platsen känns exempelvis obehaglig eller glad. Vad jag känner till är det inte vetenskapligt bevisat, så jag räknar det som övernaturligt. Jag är dock inte insatt i ämnet.

Det här tror jag också på.

Har aldrig känt nåt sånt vad jag vet, men här tycker jag faktiskt det vore konstigare om det inte är så än om det är så.
 
Jag låter Dana Scully svara på den frågan åt mig:

Skärmklipp.JPG
 
Det låter sannolikt. Om det inte är en bilolycka då eller något annat som är hemskt svårt att förutspå, i så fall är det ju lite oförklarligt.

Jag tänker överlag vilken fantastisk förmåga våra hjärnor har, och hur liten del av kapaciteten vi använder till vardags. När man tänker på det så är det nästan lite synd att vi förklarar saker som övernaturliga fenomen, när vi egentligen borde ta cred för att hjärnan är så sjukt kreativ, påhittig och fascinerande.

Verkligen! Min syster är hjärnforskare och har berättat en del om det för mig. Oerhört intressant hur hjärnan kan lägga ihop intryck och göra nya saker av dem.
 
Men vad är det som säger att det inte finns bara för att man inte kan bevisa det med dagens teknologi? Kunde man bevisa att luft fanns på stenåldern? Bättre att vara öppen och inte avfärda allt 🙂

Visst är det så. Jag är försiktigt öppensinnad dock, eftersom jag tycker mig kunna se högst vetenskapliga förklaringar på 99,99% av allt som sker. Vi ska inte underskatta hur mycket vi faktiskt hallucinerar. Jag suckar djupt varenda gång jag hör någon beskriva en sömnparalys som ett möte med ett spöke, vilket sker i nästan alla spökprogram och spökpoddar. De tycks dessutom vara personer som gärna vill tro, som tror på allt från kristaller till voodoo.

Med det sagt är jag också öppen för vetenskapens begränsningar, så den sista 1% lämnar jag öppen.
 
Visst är det så. Jag är försiktigt öppensinnad dock, eftersom jag tycker mig kunna se högst vetenskapliga förklaringar på 99,99% av allt som sker. Vi ska inte underskatta hur mycket vi faktiskt hallucinerar. Jag suckar djupt varenda gång jag hör någon beskriva en sömnparalys som ett möte med ett spöke, vilket sker i nästan alla spökprogram och spökpoddar. De tycks dessutom vara personer som gärna vill tro, som tror på allt från kristaller till voodoo.

Med det sagt är jag också öppen för vetenskapens begränsningar, så den sista 1% lämnar jag öppen.

Jag minns att det var ett inlägg från dig som fick mig att förstå att jag hade upplevt hallucinerande sömnparalys. En fruktansvärd upplevelse, men inte gjorde det att jag började tro på andar och övernaturliga väsen. Nu har jag ju dessutom fått svar på vad det var. Att man inte hittar en "realistisk" förklaring direkt betyder inte att där inte finns någon.
 
Jag är naturvetare. Men jag VILL tro på spöken. Jag har varit med om några händelser som är riktigt svåra att förklara med logik, speciellt på en plats. Det hände mycket märkliga grejer där..
Sen vill jag ringa något medium och fråga var fan min solcellsbelysning är. :D
 
Verkligen! Min syster är hjärnforskare och har berättat en del om det för mig. Oerhört intressant hur hjärnan kan lägga ihop intryck och göra nya saker av dem.

Visst är det häftigt! Jag har en oerhört vild fantasi, och har haft ända sedan barnsben. När jag var barn var det mycket mardrömmar och nattskräck. Jag kunde till och med drömma att jag vaknade ur en mardröm, för att den sedan skulle visa sig fortsätta i mitt eget sovrum. Högst kreativt för ett barn, kan jag tycka. Sedan blev det sömnparalyser och herregud vad jag har hittat på figurer och genomvidriga scenarier genom åren. Jag är helt betagen av min påhittighet, måste jag säga :D Det här har fortsatt och jag har bara förlikat mig med att jag har en vansinnig fantasi, det kan vara ganska underhållande tidvis.

Jag blev intervjuad vid ett tillfälle om mina sömnparalyser och artikeln publicerades på nätet. I kommentarsfältet hade någon tant skrivit "Hon hallucinerar inte hon har fått demoner, stackars tös!" :rofl:
 
Oj, Feng Shui har jag aldrig tänkt på som något övernaturligt... intressant!
Jag vet inte riktigt om jag tänker/minns rätt om Feng Shui, men tänker på typ det här att man "vill ha ryggen fri", är det FS? Det känner jag otroligt starkt ibland, det kryper i kroppen och får be om att få byta plats på t ex restaurang.




Det här tror jag också på.

Har aldrig känt nåt sånt vad jag vet, men här tycker jag faktiskt det vore konstigare om det inte är så än om det är så.
Javisst, universell livskraft qi och, yin och yang.

Dvs ena ytterligheten är väl att det ser nice ut och det känns bra. Och det är ju super. Heminredning från Expressen.
Sedan kan man ju blanda in den här livskraften.
Men vill man ta i så har man kraftlinjer i jorden som man ska kolla upp med en slagruta? osv lite osäker på exakt hur. Och ställa sängen osv i rätt linje.

Att man vill ha ryggen fri, eller helst mot en vägg på en restaurang är supernaturligt, det är bara för att man läst för många le Carré :D. Alla mördare dyker ju upp i döda vinkeln så att säga.:p (jag föredrar också att se mördarna först)
 
Senast ändrad:
Jag minns att det var ett inlägg från dig som fick mig att förstå att jag hade upplevt hallucinerande sömnparalys. En fruktansvärd upplevelse, men inte gjorde det att jag började tro på andar och övernaturliga väsen. Nu har jag ju dessutom fått svar på vad det var. Att man inte hittar en "realistisk" förklaring direkt betyder inte att där inte finns någon.

Kul att jag kunde bidra med lite kunskap kring det! Själv lyckades jag googla mig till det och är glad att informationen fanns när jag sökte den. Jag förstår fullt ut att folk trott på spöken, änglar, demoner, alien abduction om man upplevt något sådant och sedan inte får en förklaring.
 
Javisst, universell livskraft qi och, yin och yang.

Dvs ena ytterligheten är väl att det ser nice ut och det känns bra. Och det är ju super. Heminredning från Expressen.
Sedan kan man ju blanda in den här livskraften.
Men vill man ta i så har man kraftlinjer i jorden som man ska kolla upp med en slagruta? osv lite osäker på exakt hur. Och ställa sängen osv i rätt linje.

Att man vill ha ryggen fri, eller helst mot en vägg på en restaurang är supernaturligt, det är bara för att man läst för många le Carré :D. Alla mördare dyker ju upp i döda vinkeln så att säga.:p (jag föredrar också att se mördarna först)
(Det är väl lite som akupunktur, det går att ha lite nålar hos sjuksyster och det fungerar som bra placebo. Men man kan tydligen sätta dem lite varstans. Dock finns ett helt isberg av föreställningar under ytan så i andra ytterligheten kan det vara rejält skumt har jag för mig. För att inte tala om kappsäcken av noshörningar som kinesisk örtmedicin släpar bakom sig såvitt jag förstått.)
 
Jag minns att det var ett inlägg från dig som fick mig att förstå att jag hade upplevt hallucinerande sömnparalys. En fruktansvärd upplevelse, men inte gjorde det att jag började tro på andar och övernaturliga väsen. Nu har jag ju dessutom fått svar på vad det var. Att man inte hittar en "realistisk" förklaring direkt betyder inte att där inte finns någon.
Exakt! Som jag nämnde, både sömnparalyser och hörselhallucinationer har i dagsläget helt normala förklaringar; andra skumma upplevelser jag haft har det inte - ännu.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 671
Senast: Hedinn
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 650
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 886
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej alla Bukefalister. Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :) Ponnyn det gäller är...
Svar
3
· Visningar
1 057
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp