Tror ni på övernaturliga fenomen?

Jag känner mig övertygad.

Vad det är vet jag iofs inte, men jag har sett och hört tillräckligt för att veta att det finns mer än vi kan förstå.

Dessa upplevelser har jag inte haft när jag varit ensam utan vi har varit flera. Så jag känner mig övertygad om att det inte är inbillat.
 
Jag tänker att existerar det så är det ju inte övernaturligt utan alldeles naturligt. Bara svårt att uppfatta, förmodligen omöjligt att uppfatta av oss som vi existerar här och nu.
Ja den här tråden behöver reda ut vad som menas med övernaturligt och paranormala upplevelser vs ologiskiga incidenter :crazy: hör jag en spökhistoria* är det enda jag kan ta för sanning de reella och fysiska faktumen att vittnet gjorde xyz. Det övernaturliga å ä ö som berättas är inte sant och hände inte.
 
Titelfråga: Nej.

Att vara troende eller andlig i religiös bemärkelse är en helt annan sak än att tro på övernaturliga fenomen - stryp den kopplingen. Och sluta göra jämförelser med religioner.


Men på det bibliska temat, och eftersom folk verkar lämna sina historier här, har jag en intressant sådan.<< Jag läste nyligen en "spökhistoria" om en man som behövde bromsa in häftigt för att stanna för en åsna som helt plötsligt stod på vägen. Åsnan vägrade flytta på sig trots att han försökte skrämma iväg den och gick ut bilen för att försöka flytta den. Det var på natten i ett ödsligt område, och en plötsligt kommer en vild sandstorm eller nåt. När den är över efter nån minut är åsnan inte där längre, istället kan mannen se ett stup just där framme där åsnan stod.

Och tro på fan att i bamidbar, fjärde moseboken, så finns det en kille som heter Balaam som rider på en åsna som vägrar gå hur mycket han än piskar åsnan. Då börjar åsnan tala och Balaam kan plötsligt se ängeln som åsnan vägrat passera. Ängeln hade dödat honom om åsnan inte hade börjat tala.
Tala genom Gud? Finns "guardian animals"? Livet imiterar konsten.
 
Jag känner mig övertygad.

Vad det är vet jag iofs inte, men jag har sett och hört tillräckligt för att veta att det finns mer än vi kan förstå.

Dessa upplevelser har jag inte haft när jag varit ensam utan vi har varit flera. Så jag känner mig övertygad om att det inte är inbillat.

Något blir ju liksom inte mer "på riktigt" för att man upplever det i grupp, dock; tvärtom så bekräftar man ju bara varandras upplevelse som något övernaturligt, trots att det inte behöver vara så.
 
Något blir ju liksom inte mer "på riktigt" för att man upplever det i grupp, dock; tvärtom så bekräftar man ju bara varandras upplevelse som något övernaturligt, trots att det inte behöver vara så.
Nä, det säger ju bara att våra hjärnor fungerar någorlunda lika, vilket ju är rimligt. Sen är jag övertygad om att vi kan kommunicera på en djupare nivå än vi förstår själva (alltså inte bara med ord och tydligt kroppsspråk). Speciellt med folk vi känner väl, där vi nog lätt kan snudda vid ”tankeläsning” (fast det är inte tankarna vi läser egentligen, utan fysiska mikrosignaler, känner av stämning osv). Djur funkar ju så, så varför inte vi, liksom. Då är det ju rimligt att man upplever samma saker och tolkar dem på samma sätt.
 
Jag vill så gärna vara logisk. Jag vet att det finns mycket som vi inte kan förklara med det vi vet idag. Det finns naturliga förklaringar. Och även om saker är mycket annorlunda än vi tror, så finns det inget som säger att våra sagor skulle vara sannare än vår vetenskap. Tvärtom. Vetenskapen öppnar för en sanning som är kontraintuitiv genom att alltid ifrågasätta. Jag tänker ibland på vetenskapsmännen på 1700-talet när de skulle förklara luft eller vatten utan atomläran.

Samtidigt är jag tillräckligt mycket tvivlare att jag skulle vilja att vi närmade oss det okända med lite ödmjukhet. Alla dessa spökprogram på TV och webb. Jag avskyr dem. I bästa fall är det människor som luras. Sannolikt handlar det om arroganta idioter - hur har de fått idéen om att det skulle finnas ett "okänt" som de dessutom skulle kunna kontrollera? Jag ogillar när människor håller på och kladdar med sådant de inte förstår, även om jag själv inte ens tror på det. (Kort sagt - jag tror inte på spöken, men jag vill att vi lämnar dem i fred)
 
Jag tror absolut att det finns människor som har en annan förmåga att se saker än jag själv gör. Övernaturligt? Nja, men kanske outforskat eller av kunskap inte tillgängligt för oss alla.

Jag hade en ponnyelev en gång i tiden som sa mycket märkliga saker hon inte hade en aning om, men som stämde. Dessutom sa hon mitt i en träning till en av de andra ponnyeleverna att den borde hoppa av sin ponny och åka hem, eftersom hans mormor hade dött. Hon hade rätt, mormodern dog precis när hon sa det och hans pappa ringde bara en kort stund senare och arrangerade så att han blev hämtad och jag kunde ta hand om ponnyn tills senare på kvällen. Hon hade ingen aning om att mormodern ens låg för döden eller var döende, eftersom mormodern dog hastigt i en mycket tragisk olycka.
 
Ja, det gör jag. Jag tror att mycket är inbillning och lureri, men jag tror ändå på att vissa upplevelser är "verkliga". Har bott i ett hus (helt vanligt 60-talshus där ingen dött och vi var andra ägaren) där det var endel s.k. varsel.
 
Titelfråga: Nej.

Att vara troende eller andlig i religiös bemärkelse är en helt annan sak än att tro på övernaturliga fenomen - stryp den kopplingen. Och sluta göra jämförelser med religioner.


Men på det bibliska temat, och eftersom folk verkar lämna sina historier här, har jag en intressant sådan.<< Jag läste nyligen en "spökhistoria" om en man som behövde bromsa in häftigt för att stanna för en åsna som helt plötsligt stod på vägen. Åsnan vägrade flytta på sig trots att han försökte skrämma iväg den och gick ut bilen för att försöka flytta den. Det var på natten i ett ödsligt område, och en plötsligt kommer en vild sandstorm eller nåt. När den är över efter nån minut är åsnan inte där längre, istället kan mannen se ett stup just där framme där åsnan stod.

Och tro på fan att i bamidbar, fjärde moseboken, så finns det en kille som heter Balaam som rider på en åsna som vägrar gå hur mycket han än piskar åsnan. Då börjar åsnan tala och Balaam kan plötsligt se ängeln som åsnan vägrat passera. Ängeln hade dödat honom om åsnan inte hade börjat tala.
Tala genom Gud? Finns "guardian animals"? Livet imiterar konsten.

Gudar, spöken, enhörningar, aliens och annat sånt har samma trovärdighet för mig. Varför skulle det vara mindre övernaturligt att tro på det ena än det andra?

Egentligen skulle jag vilja säga att aliens är det av de fyra som är mest troligt att det existerar eftersom rymden ärså otroligt stor att vår kunskapom den är så otroligt liten.Så visst, det kan gömma sig annat liv därute som vi inte vet om och som ärså långt borta att vi aldrig komma fåkännedom om det heller.
 
Det korta svaret är väl ”nja”. Vi har ju väldigt komplexa hjärnor, som själva fyller i information där det saknas. Därför tror jag att många ljud, syner och känslor som vi inte kan förklara är våra hjärnor som gör en höna av en fjäder, så att säga. Alla har väl varit med om att man sett exempelvis en människa ute i mörkret, som visat sig bara vara en skugga när man kommit närmre. Det är ju rimligt att det fungerar på samma sätt med övriga sinnen.
Men sen tror jag i allra högsta grad att vi inte är klara med vetenskapen än, det är mycket vi har kvar att utforska och det finns saker vi inte kan förklara i dagsläget - för att vi inte kommit dit än. Men att det finns naturliga förklaringar till allt tvivlar jag inte ett dugg på, det är väl bara lite oklart vad det naturliga är i vissa sammanhang.

Jag skulle btw tycka det vore ASKUL om det fanns parallella universum. Tvivlar rätt starkt på det, men det är ju kul att leka med tanken. Där nånstans går en annan jag som tagit andra vägar i livet, liksom. :D

För att den tanken ska bli avlägset rimlig ser jag ingen annan utväg än att det finns oändligt (alltså inte en) antal du och alla andra som hamnat i olika universa. Det verkar orimligt att det delade sig precis en gång. Jag tycker nog mest det skulle vara trist om varje universum egentligen vore så enkelspårigt att det inte klarar en enda varelses fria vilja innan det lämnar in handduken och måste spawna ett nytt. Väldigt inflexibel och kass programmering.:)
 
Något blir ju liksom inte mer "på riktigt" för att man upplever det i grupp, dock; tvärtom så bekräftar man ju bara varandras upplevelse som något övernaturligt, trots att det inte behöver vara så.

Jag förstår vad du menar och håller med om att det kan vara så.

Men i mitt fall stämmer det inte.

Nu var frågan om man tror eller inte. Och jag har upplevelser som gör att jag känner mig tämligen säker. För mig stannar diskussionen där, för i övrigt är det ganska privat 😉
 
Jag förstår vad du menar och håller med om att det kan vara så.

Men i mitt fall stämmer det inte.

Nu var frågan om man tror eller inte. Och jag har upplevelser som gör att jag känner mig tämligen säker. För mig stannar diskussionen där, för i övrigt är det ganska privat 😉

Ja, alltså jag är inte särskilt intresserad att gå djupare in i just din upplevelse? Så du behöver inte känna att du måste "sätta punkt för diskussionen". Jag påpekade bara klassisk gruppdynamik och att det absolut inte behöver göra saker mer sanna än vad de är.
 
Nej, jag var tvivlande till akupunktur tills jag såg vilken inverkan det hade på min häst. Det går inte att förklara med placebo och jag har efter det testat själv efter en whiplash, det är stor skillnad på den som sätter nålarna om det fungerar eller inte.
De har gjort dubbelblindade tester där de sätter nålarna exakt efter akupunkturscheman enligt deras kraftlinjer eller vad det är eller sätter dem varstans och har fått samma effekt. Tror också de testat att inte sätta in dem eller vrida. I olika försök. I vilket fall har de grävt ganska mycket i det. Och placebo är ganska imponerande de upptäckte att tex en viss typ av knäoperationer också fungerar på det viset.

Men det är ju en kul grej att det även fungerar på hästar. Det får en ju att undra om de inte borde forska på vad det är som faktiskt gör att det kan ha en effekt på ett annat plan. Dvs hur långt kan man avvika från akupunkturen och det fortfarande fungerar. Var går gränsen. Det är ju väldigt spännande.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2014/01/07/kirurgi-gav-inte-effekt-vid-meniskskada/
Deras slutsats är att patienter ett år efter operationen hade samma symtomförbättring, oavsett om de hade fått en artroskopi eller en låtsasoperation. Resultaten är betydelsefulla, anser Leif Dahlberg, professor i ortopedi vid Lunds universitet.

https://www.forskning.se/2008/11/27/akupunktur-lika-effektivt-utan-nalstick/

109 av dem fick traditionell akupunktur, där nålar förs ned genom huden i bestämda punkter. Enligt gammal kinesisk tradition vrids nålen tills en särskild ”nålkänsla” uppstår. De övriga 106 fick i stället en simulerad akupunktur, med en teleskopisk, trubbig placebonål som bara nuddar huden.

Akupunkturen utfördes av sjukgymnaster, två till tre gånger i veckan under den fem veckor långa strålbehandlingsperioden.

Efteråt ansåg 95 procent av patienterna i båda grupperna att akupunkturbehandlingen hade hjälpt mot illamående. 67 procent hade även upplevt andra positiva effekter som bättre sömn, lättare sinnesstämning och mindre smärta.

Det är ju fruktansvärt intressant att gräva i för att få veta varför och det får man ju aldrig veta om man accepterar grundsatsen utan att gräva i det. Dvs tror på det rätt och slätt.
 
Senast ändrad:
Ja, alltså jag är inte särskilt intresserad att gå djupare in i just din upplevelse? Så du behöver inte känna att du måste "sätta punkt för diskussionen". Jag påpekade bara klassisk gruppdynamik och att det absolut inte behöver göra saker mer sanna än vad de är.
Gott så.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 790
Senast: Hedinn
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 655
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 915
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej alla Bukefalister. Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :) Ponnyn det gäller är...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Konstiga saker på Wish

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp