Trudeaus blackface-skandal

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flera läser också att jag inte slätar över. Jag skriver också gång på gång på gång att det inte, under några omständigheter, är okej. Så då kan jag liksom inte sitta och fortsätta diskutera frågan huruvida det är okej eller ursäktat. Nej, har jag ju sagt, det är det inte. Vill man diskutera någonting annat med mig eller utveckla diskussionen där ifrån är jag dock intresserad.
Nu exemplifierade jag med inlägg som följde på din trådstart.
 
Ja jag tycker att man kan få göra dumma saker när man är ung utan att man ska förföljas av det hela livet.

Jag antog att JT var yngre än vad han faktiskt är, jag gör definitivt skillnad på vad en 19-åring gör på ett studentspex och en 29-årig lärare.
Visst. Men nu var det "dumma saker" av rasistisk karaktär som var på tal.

Jag håller inte heller folk ansvariga för allt korkat de sa som unga, men beroende på vilken sorts dumheter det handlar om, bör de hanteras olika även i efterhand.
 
Har jättesvårt att tro på att Trudeau "inte visste bättre". Jag visste när jag var litet barn (på 90-talet) att man "inte skulle måla sig svart". Hade jag varit äldre på 90-talet hade jag ju fattat mer än så.
 
Men vad är könsaspekten i detta? Feminism handlar ju om kön.

Jag är vit. Jag har åsikter om Trudeau-historien, som jag redogjorde för i mitt första inlägg (och utgick då från fler än honom, amerikanska politiker hamnar ju i blåsväder titt som tätt, pga gamla bilder eller uttalanden).

Men jag talar inte för poc. Om jag tycker att en bild från tidigt 90-tal inte behöver få politiska konsekvenser för Trudeau så betyder det inte att jag underkänner poc:s åsikter om det här. Jag talar inte om för dem att de inte ska känna sig kränkta, så som man ofta ser i debatten.

Jag undrar uppriktigt vad det är hos mig jag behöver problematisera i fallet Trudeau.

Edit: och jag har INTE slätat över något med att ”det var en annan tid”, tvärtom har jag kritiserat det uttalandet.

Men då behöver du väl inte ta åt dig av mitt inlägg? Det blir lite #inteallamän över ditt svar känner jag, fast istället för män så är det #inteallavitafeminister.

För dig kanske, för mig handlar det om mycket mer än enbart kön.
 
Jag såg som barn på professionell teater tillsammans med mina föräldrar, att en av skådisarna var målad "svart" för att spela en (specifik) svart karaktär (han spelade inte "svart" i största allmänhet. Det kan ha varit runt 1975.

Det blev inget antirasistiskt upplopp, men mina föräldrar höll pedagogiska utläggningar kring det tveksamma i hela den grejen. Dock utan ordet blackface, såvitt jag minns. Ingen av dem är så bra på engelska.

Då måste jag säga att du växte upp i en väldigt proggressiv miljö. Jag var barn runt 10 år senare och jag kan inte minnas att det var någon vuxen i min närhet som på minsta vis reagerade över/problematiserade ordet "n*g*rbollar". Jag tror först att det var när jag nått tonåren som jag insåg att det är ett ord som man inte ska anända och hur självklart det EGENTLIGEN är att man inte gör det.

Jag kan inte heller minnas att det var någon kritikstorm om blackface-sketchen i Yrrol, som kom 1994, men jag kan ha missat det. Nu ses den bara som smaklös, då tyckte folk att den var rolig.
 
Då måste jag säga att du växte upp i en väldigt proggressiv miljö. Jag var barn runt 10 år senare och jag kan inte minnas att det var någon vuxen i min närhet som på minsta vis reagerade över/problematiserade ordet "n*g*rbollar". Jag tror först att det var när jag nått tonåren som jag insåg att det är ett ord som man inte ska anända och hur självklart det EGENTLIGEN är att man inte gör det.
Ja, det gjorde jag. I min familj. Jag kan inte göra så mycket åt det.

Bakverkets benämning problematiserades tidigt 80-tal i min INTE progressiva skola.
 
Men då behöver du väl inte ta åt dig av mitt inlägg? Det blir lite #inteallamän över ditt svar känner jag, fast istället för män så är det #inteallavitafeminister.

För dig kanske, för mig handlar det om mycket mer än enbart kön.
Nej. Det är inte #inteallavitafeminister jag är ute efter. Jag håller inte mig själv högre än andra vita feminister. Det jag inte förstår är hur vita feministers privilegium är relevant i den här diskussionen. Men då frågar jag inte mer om det, för då får jag antagligen veta att jag får googla eftersom du inte ska behöva utbilda mig.
 
Jag kan inte minnas att det var n
Ja, det gjorde jag. I min familj. Jag kan inte göra så mycket åt det.

Bakverkets benämning problematiserades tidigt 80-tal i min INTE progressiva skola.

Jag har väl aldrig påstått att du kan göra något åt det? Det handlar mer om att belysa att man INTE kan bestämma över vilken miljö man växer upp i och huruvida saker problematiseras och nyanseras i den - oavsett om det görs av föräldrar, skola eller någon annan.
 
Nej. Det är inte #inteallavitafeminister jag är ute efter. Jag håller inte mig själv högre än andra vita feminister. Det jag inte förstår är hur vita feministers privilegium är relevant i den här diskussionen. Men då frågar jag inte mer om det, för då får jag antagligen veta att jag får googla eftersom du inte ska behöva utbilda mig.

Men nu förstår jag inte alls vad du far efter? Vad är det du ska googla? Vad vill du ha utbildning i, white privileges? Och hur kan det inte vara relevant i en trådstart som börjar med frågan om det "är okej att döma en person som gjort saker i en annan tid"? Om du inte kan se det problematiska i det vet jag faktiskt inte hur jag ska uttrycka mig bättre för att förklara.

Jag förstår inte överhuvudtaget varför du tog illa upp över mitt inlägg som var riktat till de i tråden som tyckte att "det är okej att vara ung och dum" där jag inte höll med. Jag hade gärna velat se reaktionerna om det hade varit en man som vid 29-års ålder hade uttryckt sig djupt sexistiskt, om det också hade ursäktats med att "han inte visste bättre". Jag tycker att trådstarten är problematisk, ingenstans har jag väl citerat specifikt ditt inlägg? Därför får jag lite #inteallavitafeminister-vibbar av dina svar till mig.
 
Jag kan inte minnas att det var n


Jag har väl aldrig påstått att du kan göra något åt det? Det handlar mer om att belysa att man INTE kan bestämma över vilken miljö man växer upp i och huruvida saker problematiseras och nyanseras i den - oavsett om det görs av föräldrar, skola eller någon annan.
Naturligtvis inte. Men vem har lastat någon för hens föräldrar eller hens skola?

Däremot kan man ju förvånas över hur någon sedan i efterhand, förstår och tolkar sin bakgrund.

Ingen behöver göra sådana tolkningar här, men som jag läser @Voeux i den här tråden, verkar det finnas utrymme för en hel del sådan tokning.

Ibland undrar jag vilken värld jag levt i. I vårt fall var det som sagt 2006 och inte en kotte, inte ens historielärare eller samhällslärare stoppade oss. Därav också min naiva tro att kunskapen om detta skulle vara relativt "ny". Det är ju så man baxnar.
 
Men att våldföra sig på någon annan rent fysiskt/psykiskt måste väl ändå vara värre än att som enskild person (utan en större organisation bakom) göra någonting som kränker en grupp? Skulle utklädnaden varit till för att kränka en specifik mörkhyad student som var på festen skulle jag tyckt det var totalt oförlåtligt. Både på grund av att avsikten då varit helt igenomelak men också pga maktförhållandet.

Men alltså jag baxnar. Ja, klart du inte tycker.

Du tycker alltså att blackface inte är totalt oförlåtligt för att det inte kränker en specifik mörkhyad person på en fest?
 
Naturligtvis inte. Men vem har lastat någon för hens föräldrar eller hens skola?

Däremot kan man ju förvånas över hur någon sedan i efterhand, förstår och tolkar sin bakgrund.

Ingen behöver göra sådana tolkningar här, men som jag läser @Voeux i den här tråden, verkar det finnas utrymme för en hel del sådan tokning.

Hur menar du?
 
Men alltså jag baxnar. Ja, klart du inte tycker.

Du tycker alltså att blackface inte är totalt oförlåtligt för att det inte kränker en specifik mörkhyad person på en fest?
Nej, jag tycker att blackface för så länge sen kan tyda på tveksamt omdöme men inte att det är totalt oförlåtligt eftersom begreppet inte fanns då. Det är i dagsläget extremt dåligt beteende och idiotiskt att förolämpa grupper av väljare som politiker men jag tycker fortfarande det hade varit värre om man som lärare trakasserade en student i utsatt situation eftersom det säger mer om ens person.
 
Just sayin'....

:
gvl7xfvhg0wz.jpg


Och nu är hela sveriges politiker & Kändiselit i Israel och svansar runt Bindefeldt på fest med 'arabiskt tema'..... Den här världen har så mycket hyckleri så det är mindblowing.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp