TV-avgiften?

Om du tänker såhär istället - dina föräldrar som har god ekonomi får betala 200 kr extra för att du som student ska kunna slippa avgiften helt.
Med det tidigare systemet hade ju du behövt betala 2400 kr per år om du som student flyttar hemifrån och vill äga en tv. Nu slipper du, och alla andra studenter, avgiften helt.

Jag kan tycka att det är rimligt.

Jag tycker fortfarande att det är orimligt högt med tanke på vad man får - men var man har sin åsikt såklart :)
 
Jag tycker fortfarande att det är orimligt högt med tanke på vad man får - men var man har sin åsikt såklart :)
Men du skrev ju att du tyckte att det var dyrt i förhållande till dagens avgift. Det stämmer ju inte.
För många blir det betydligt billigare och som ”värst” är avgiften väldigt lik den som gäller idag.

Utbudet är ju en helt annan diskussion.
 
Pratade med min mormor häromdagen. Hon var negativ till att avgiften går på skatten då de är två i hushållet (morfar bor på boende som i sig är skitdyrt, men är skriven hos mormor) och hon konstaterade att det blev dyrt. Det hon hade missat är att både hon och morfar kommer få reducerad avgift och att hon såklart inte står med hans avgift också. Så min mormor, som efter ett liv i arbete ändå är fattigpensionär och har extra svårt att få ihop ekonomin nu när morfar bor på boende, kommer betala typ 500 kr/år.

Jag kan verkligen inte se något problem i att familjer med flera inkomster betalar mer när det ger människor som min mormor en lägre avgift. Cry me a river liksom.
 
Pratade med min mormor häromdagen. Hon var negativ till att avgiften går på skatten då de är två i hushållet (morfar bor på boende som i sig är skitdyrt, men är skriven hos mormor) och hon konstaterade att det blev dyrt. Det hon hade missat är att både hon och morfar kommer få reducerad avgift och att hon såklart inte står med hans avgift också. Så min mormor, som efter ett liv i arbete ändå är fattigpensionär och har extra svårt att få ihop ekonomin nu när morfar bor på boende, kommer betala typ 500 kr/år.

Jag kan verkligen inte se något problem i att familjer med flera inkomster betalar mer när det ger människor som min mormor en lägre avgift. Cry me a river liksom.
Jag kan se ett problem med att man blir tvungen att betala ytterligare en skatt/påtvingad avgift på något som man själv inte använder. Jag är helt för att vi ska ha ett skattesystem som ger ett grundläggande skyddsnät för alla svenska medborgare. Men någonstans går gränsen för hur mycket skatter som är rimligt att lägga på.
 
Jag kan se ett problem med att man blir tvungen att betala ytterligare en skatt/påtvingad avgift på något som man själv inte använder. Jag är helt för att vi ska ha ett skattesystem som ger ett grundläggande skyddsnät för alla svenska medborgare. Men någonstans går gränsen för hur mycket skatter som är rimligt att lägga på.

Fast en sak är att man själv inte använder det, en annan sak att det är en samhällsviktig funktion.
 
Jag kan se ett problem med att man blir tvungen att betala ytterligare en skatt/påtvingad avgift på något som man själv inte använder. Jag är helt för att vi ska ha ett skattesystem som ger ett grundläggande skyddsnät för alla svenska medborgare. Men någonstans går gränsen för hur mycket skatter som är rimligt att lägga på.
Och den gränsen går verkligen inte vid public service. Tvärtom är public service en viktig del av vår demokrati.
 
Men är det verkligen en samhällsviktig funktion att kunna kolla på Så ska det låta eller Eurovision på TV?

Jag tror att hela konceptet är viktigt. Jag ser inte på någon av de program du nämner själv och man kan absolut ha synpunkter om innehållet i SVT1 och 2 och SR. Men att de ska finnas är jag väldigt övertygad om, och att de ska finansieras av staten på ett eller annat sätt.
 
Och den gränsen går verkligen inte vid public service. Tvärtom är public service en viktig del av vår demokrati.
Eftersom det finns dokumentation på att vänstersympatisörer är kraftigt överrepresenterade bland de anställda och att Miljöpartiet bevisats ha framställts i extra fördelaktig dager av SVT så finns det anledning att ifrågasätta ditt påstående om att vår public service är viktig för demokratin. Nu blir det ytterligare drygt en hundring i skatt per månad som jag tvingas betala för att ge de rödgröna partierna gratis reklam.

Men visst, om det i samband med den nya skatten utlovas att SVT ska bli bättre på sin personalrekrytering i fortsättningen, dvs se till så att personalstyrkan representerar folket, och kanske t o m ser till att kompensera för alla år med för stor andel vänster folk så... Det kunde vara på sin plats att högersympatisörer blir kraftigt överrepresenterade bland personalen i fortsättningen.
 
Senast ändrad:
Så du tycker att det är orimligt att de som tjänar mer betalar mer så att de som tjänar mindre slipper?

Varför isåfall ha ett tak för avgiften? Nu är den ju regressiv om man tjänar över 130 tkr per år. Dvs ju mer man tjänar desto mindre andel av inkomsten betalar man i tv-avgift.
 
Eftersom det finns dokumentation på att vänstersympatisörer är kraftigt överrepresenterade bland de anställda och att Miljöpartiet bevisats ha framställts i extra fördelaktig dager av SVT så finns det anledning att ifrågasätta ditt påstående om att vår public service är viktig för demokratin. Nu blir det ytterligare drygt en hundring i skatt per månad som jag tvingas betala för att ge de rödgröna partierna gratis reklam.

Men visst, om det i samband med den nya skatten utlovas att SVT ska bli bättre på sin personalrekrytering i fortsättningen, dvs se till så att personalstyrkan representerar folket, och kanske t o m ser till att kompensera för alla år med för stor andel vänster folk så... Det kunde vara på sin plats att högersympatisörer blir kraftigt överrepresenterade bland personalen i fortsättningen.
Nej-nej, inte slänga ut vänstern inte, när jag var barn på 60-talet och det bara fanns en svart-vit kanal så var barnprogrammen MYCKET bättre, dessutom hade dom alltid en liten politisk knorr på slutet som var "samhällsfostrande". DDR-Sverige var tryggt och bra då man inte behövde göra några val själv (eftersom det oftast inte fanns några val att göra). :D


*Fö. tycker jag vi ska stänga gränserna, släcka allt utom TV1 och P1 så behöver folk inte välja själva längre. En sorts margarin, en sorts limpa och standardmjölk räcker också bra.* :up:
 
Eftersom det finns dokumentation på att vänstersympatisörer är kraftigt överrepresenterade bland de anställda och att Miljöpartiet bevisats ha framställts i extra fördelaktig dager av SVT så finns det anledning att ifrågasätta ditt påstående om att vår public service är viktig för demokratin. Nu blir det ytterligare drygt en hundring i skatt per månad som jag tvingas betala för att ge de rödgröna partierna gratis reklam.

Men visst, om det i samband med den nya skatten utlovas att SVT ska bli bättre på sin personalrekrytering i fortsättningen, dvs se till så att personalstyrkan representerar folket, och kanske t o m ser till att kompensera för alla år med för stor andel vänster folk så... Det kunde vara på sin plats att högersympatisörer blir kraftigt överrepresenterade bland personalen i fortsättningen.
Det hänger väl ihop med att det inte är särskilt välavlönat att jobba med kultur där publicservice ingår, bland lågavlönade är det vanligt att man röstar till vänster om mitten. Det är helt enkelt inte tillräckligt många borgerliga sympatisörer som är intresserade av att jobba med kultur för att få en jämn representation.
 
Eftersom det finns dokumentation på att vänstersympatisörer är kraftigt överrepresenterade bland de anställda och att Miljöpartiet bevisats ha framställts i extra fördelaktig dager av SVT så finns det anledning att ifrågasätta ditt påstående om att vår public service är viktig för demokratin. Nu blir det ytterligare drygt en hundring i skatt per månad som jag tvingas betala för att ge de rödgröna partierna gratis reklam.

Men visst, om det i samband med den nya skatten utlovas att SVT ska bli bättre på sin personalrekrytering i fortsättningen, dvs se till så att personalstyrkan representerar folket, och kanske t o m ser till att kompensera för alla år med för stor andel vänster folk så... Det kunde vara på sin plats att högersympatisörer blir kraftigt överrepresenterade bland personalen i fortsättningen.
Cheezus! I händelse av kris är det en fråga om samhällsansvar, inte att SD inte sitter med i något lekprogram! :banghead:
 
Cheezus! I händelse av kris är det en fråga om samhällsansvar, inte att SD inte sitter med i något lekprogram! :banghead:
Men snälla nån, det är väl knappast lekprogrammen som har sett till att Miljöpartiet framställdes i positivare ordalag än vad de förtjänade (objektivt sett)? För övrigt så finns det fler högerpartier än SD, tex Moderaterna.
 
Det hänger väl ihop med att det inte är särskilt välavlönat att jobba med kultur där publicservice ingår, bland lågavlönade är det vanligt att man röstar till vänster om mitten. Det är helt enkelt inte tillräckligt många borgerliga sympatisörer som är intresserade av att jobba med kultur för att få en jämn representation.
Andra medier klarar ju tydligen av att anställa en större andel människor som röstar blåare än det socialdemokratiska partiet. Så du snackar bullshit.
 
Andra medier klarar ju tydligen av att anställa en större andel människor som röstar blåare än det socialdemokratiska partiet. Så du snackar bullshit.
De har väl inte lika stor andel av den typen av program som handlar om politik? Sedan är de ju styrda av andra saker tex sina sponsorer och de som köper reklamplatser på kanalen.
 

Liknande trådar

Småbarn Vår ursprungliga plan var/är att Ludvig ska börja på dagis i augusti nästa år, då han är 1 år o 9 månader. Nu har vi funderat lite på...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 494
Senast: Brandgul
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 602
Senast: Spunkgrodan
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 358
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp