TV-avgiften?

Jag kan förstå argumentet att public service borde stå för mer kunskap och informationsspridning och mindre lek. Men jag tror också att det skulle vara första steget till deras egen död, då det skulle bli ännu fler av "men jag kollar ALDRIG på..." och vill inte betala ju smalare utbudet blir. Jag tror det är många som inte kollar nyheter och dokumentärer på TV, utan mer på de lättsamma delarna. Det har varit flera i tråden som t ex bara har kollat på ridsport, och det skulle ju då försvinna.
 
Jag kan förstå argumentet att public service borde stå för mer kunskap och informationsspridning och mindre lek. Men jag tror också att det skulle vara första steget till deras egen död, då det skulle bli ännu fler av "men jag kollar ALDRIG på..." och vill inte betala ju smalare utbudet blir. Jag tror det är många som inte kollar nyheter och dokumentärer på TV, utan mer på de lättsamma delarna. Det har varit flera i tråden som t ex bara har kollat på ridsport, och det skulle ju då försvinna.

Men varför inte lägga det bakom en betalvägg då? Inte samhällsinformationen då utan resten. Vill folk se t ex hästhoppning så får de helt enkelt betala. Vill folk inte se på SVT:s utbud så är ju det en indikation på att de måste reformeras.
 
Men varför inte lägga det bakom en betalvägg då? Inte samhällsinformationen då utan resten. Vill folk se t ex hästhoppning så får de helt enkelt betala. Vill folk inte se på SVT:s utbud så är ju det en indikation på att de måste reformeras.

Jag tror att den tekniska utvecklingen kommer att göra det mer uppdelat mellan olika tjänstepaket, och att kanske endast kanal 2, 24 och kunskapskanalen blir basutbudet och resten blir tillägg. Men jag önskar det inte personligen då jag uppskattar dagens blandning samt att det är reklamfritt, utöver det viktigaste uppdraget att tillhandahålla en opartiskt plattform som värnar om det demokratiska samhället.
 
Jag fattar inte vad demens eller sjukdom har med det hela att göra? Tänker du att den gruppen inte kollar på tv eller lyssnar på radio?:confused:
Jag tänkte på min egen närstående som inte tog in någonting. Låg i sin säng på sitt rum på ett vårdhem Ville inte lyssna på radio och inte titta på TV.
Bor man på ett vårdhem tycker jag att det ska räcka med avgiften som vårdhemmet betalar.
 
För att alla ska ha tillgång till kultur, därför ska kulturen inte läggas bakom en betalvägg.

Fast alla har ju tillgång till det om de bara betalar för det. Vad är egentligen skillnaden mot nu mer än att nu tvingas vi som inte vill se det också betala?
Vad anser du vara kultur förresten? Hästhoppning? Eurovision? Lekprogram? Dokusåpor? Det är ju dessa saker jag anser att man kan lägga bakom en betalvägg.
 
Fast alla har ju tillgång till det om de bara betalar för det. Vad är egentligen skillnaden mot nu mer än att nu tvingas vi som inte vill se det också betala?
Vad anser du vara kultur förresten? Hästhoppning? Eurovision? Lekprogram? Dokusåpor? Det är ju dessa saker jag anser att man kan lägga bakom en betalvägg.
Ja alla dom är kultur, det är inte vad jag anser där vad begreppet innefattar. Att du anser att det inte är god kultur gör ju inte att det inte är kultur.

Skillnaden mot nu är att de som inte har råd i samhällets ögon får tillgång till dessa ändå. Vi som anses ha råd får betala, rimligt.
 
Jag kan förstå argumentet att public service borde stå för mer kunskap och informationsspridning och mindre lek. Men jag tror också att det skulle vara första steget till deras egen död, då det skulle bli ännu fler av "men jag kollar ALDRIG på..." och vill inte betala ju smalare utbudet blir. Jag tror det är många som inte kollar nyheter och dokumentärer på TV, utan mer på de lättsamma delarna. Det har varit flera i tråden som t ex bara har kollat på ridsport, och det skulle ju då försvinna.

Jag tror dessvärre att du har rätt, även om jag för egen del är mest intresserad av exempelvis dokumentärer.
Men eftersom jag ändå aldrig "hinner" (läs; prioriterar) att titta på TV så har jag ingen TV.
De där "lättsamma underhållningsprogrammen" tycker jag verkar vara i stort sett helt ointressanta.
 
Ja alla dom är kultur, det är inte vad jag anser där vad begreppet innefattar. Att du anser att det inte är god kultur gör ju inte att det inte är kultur.

Skillnaden mot nu är att de som inte har råd i samhällets ögon får tillgång till dessa ändå. Vi som anses ha råd får betala, rimligt.

Vi får nog enas om att vi är oense i frågan. Jag tycker inte att skattebetalarna ska behöva tvingas betala för töntiga lekprogram på TV.
 
Och så tycker jag att det är bra att det finns lekprogram utan reklam.
Det är väldigt bra att det finns barnTV utan reklam. Misstänker att det i längden gynnar alla i ett samhälle (Om man inte har barn så riskerar man ju fortfarande stöta på dem då och då och om inte annat så sedan de blivit vuxna.). En hel del av barnproduktionerna för nöje går rakt av att använda i skolans undervisning sedan, de har så hög kvalitet.
 
Vi får nog enas om att vi är oense i frågan. Jag tycker inte att skattebetalarna ska behöva tvingas betala för töntiga lekprogram på TV.
Poängen med publicservice är att det inte ska vara upp till oss att bedöma vad som ska vara där utan att det helt enkelt ska finnas en bredrepresentation av olika program och kulturformer, såväl som nyheter och samhällsinformation.
 
Nästa år ska alla vuxna betala TV-avgift oavsett om man har tillgång till TV eller inte. Jag funderar på om jag ska skaffa TV-abb när jag ändå måste betala för det, å andra sidan tycker jag det blir ganska rättvist att alla betalar som nyttjar public service även om radio hittills varit fritt, men jag streamar ju en del på bl a SVTplay så egentligen nyttjar jag ju delar av TV-utbudet redan idag.

Hur ser ni andra på det? För min mamma så blir det ju billigare, ensamstående fattigpensionär.

Jag har sagt i alla år att det vore ju bättre att lägga avgiften som skatt. Hade ju då aldrig en tanke på att de skulle göra den SÅ DYR!!
En 5-hundring per år per skattebetalare vore väl mer rimligt
 
Men
För att alla ska ha tillgång till kultur, därför ska kulturen inte läggas bakom en betalvägg.
all annan kultur då - "de fria konsterna" i all ära men arbetslivskulturen och det historiska arvet och alla de som kämpar för det, var får det plats och utrymme. Vem ska välja vad som är fint nog att vara med i den offentliga media ooch på vilka grunder väljs saker bort för att även få plats med ännu ett lekprogram osv.

Jag har aktivt valt bort det då jag lessnat på utbudet - först därefter valde jag att inte betala.
 
Jag har sagt i alla år att det vore ju bättre att lägga avgiften som skatt. Hade ju då aldrig en tanke på att de skulle göra den SÅ DYR!!
En 5-hundring per år per skattebetalare vore väl mer rimligt
De ser nog till att skotta in lite extra - hur ska de annars finnansiera byråkratin runt det hela.
 
Men

all annan kultur då - "de fria konsterna" i all ära men arbetslivskulturen och det historiska arvet och alla de som kämpar för det, var får det plats och utrymme. Vem ska välja vad som är fint nog att vara med i den offentliga media ooch på vilka grunder väljs saker bort för att även få plats med ännu ett lekprogram osv.

Jag har aktivt valt bort det då jag lessnat på utbudet - först därefter valde jag att inte betala.
Det finns ju historiska program i svt. Vad menar du med arbetslivskultur?
 
Det finns ju historiska program i svt. Vad menar du med arbetslivskultur?
Titta lite på arbetslivsmuséer så ser du. Var bara som exempel på att kultur kan vara så mycket mer än literatur, musik och dans. Gamla hus har ju fått en del utrymme roligt nog, men nog finns det mer.
 

Liknande trådar

Småbarn Vår ursprungliga plan var/är att Ludvig ska börja på dagis i augusti nästa år, då han är 1 år o 9 månader. Nu har vi funderat lite på...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 479
Senast: Brandgul
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 595
Senast: Spunkgrodan
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 344
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp