TV-avgiften?

De kunde ju ta betalt av reklamtv istället och sen fördela om till pablicserviceinslag som bidrag för att de sänds i olika kanaler och media.
 
Jag har inga problem med att det läggs på skatten men jag tycker att det borde bli billigare nu när alla blir tvungna att betala samt så borde ju en hel del jobb (löner) försvinna eftersom de som kollade upp och ringde och frågade om man hade tv inte längre behövs?

Sedan tycker jag även att Public Service ska vara fakta, dokumentärer och reportage om samhället. Inte underhållningsprogram såsom Så ska det låta och liknande.

Kiruna kommun är inte så glad, nej... men de har ju gruvan iaf ;)
 
När förvärvsinkomsten upphör blir det ingen mer avgift. Så om den avlidne dör i maj så blir det bara tv-avgift på förvärvsinkomsten till maj.
Så här står det i lagförslaget
När upphör skyldigheten att betala public service-avgift?
6 § Public service-avgiften ska betalas till och med det år den avgiftsskyldige avlider. Det som skulle ha gällt för den avlidne ska för dödsåret tillämpas för dödsboet.
Finns på regeringens sida att läsa i sin helhet.
 
När förvärvsinkomsten upphör blir det ingen mer avgift. Så om den avlidne dör i maj så blir det bara tv-avgift på förvärvsinkomsten till maj.
All taxering/inkomstbeskattning sker årsvis.
Det spelar ingen roll när på året du har fått en inkomst eller när på året du har dött. Summan av inkomsten under hela året avgör hur stor TV-avgiften blir. Har man dött tidigt under året så har man troligen så liten årsinkomst att det inte blir full avgift som ska betalas.
 
Nästa år ska alla vuxna betala TV-avgift oavsett om man har tillgång till TV eller inte. Jag funderar på om jag ska skaffa TV-abb när jag ändå måste betala för det, å andra sidan tycker jag det blir ganska rättvist att alla betalar som nyttjar public service även om radio hittills varit fritt, men jag streamar ju en del på bl a SVTplay så egentligen nyttjar jag ju delar av TV-utbudet redan idag.

Hur ser ni andra på det? För min mamma så blir det ju billigare, ensamstående fattigpensionär.

Jag är helt inne på din linje, som det är idag, så är det ju många sm fuskar har en tv i varje rum men om licenspejlare kommer, så nej vi har ingen TV, så vi bertalar ingen avgift... det där? aså. Det är en gammal tv den har inte fungerat på 10 år, så vi tittar int epå tv längre.

Att man sen kan sitta på internet och titta på tv, sport och allt.... men nej, det har inte med tv och licens att göra....

Sila mygg och svälja kameler kallar jag det och att blåljuga för sig själv och tro på det...

Så, ja jag välkomnar detta, som fattigpensionär som gör rätt för mig trots att jag tittar på tv ett par timmar i veckan, och då mest hos mor o far... Däremot använder jag public service på radio och internet, så därför ska jag betala avgift som alla andra.
 
Jag har för mig att det är flera här på Buke som i en tidigare tråd diskuterat "Gift vid första ögonkastet" eller vad det heter, det går väl på SVT? :confused:

Vips, så klickade alla bukefalister över till den tråden och trianglar alla sina inlägg, så det inte syns att de tittar på "skräp-tv"... :D
 
All taxering/inkomstbeskattning sker årsvis.
Det spelar ingen roll när på året du har fått en inkomst eller när på året du har dött. Summan av inkomsten under hela året avgör hur stor TV-avgiften blir. Har man dött tidigt under året så har man troligen så liten årsinkomst att det inte blir full avgift som ska betalas.
Ja. Det är det jag också försöker säga. Eftersom förvärvsinkomsten troligtvis upphör när personen avlidit så tas tv-avgiften i praktiken bara ut för den tid personen levde, fast den beslutas i den årliga taxeringen.
 
Ja. Det är det jag också försöker säga. Eftersom förvärvsinkomsten troligtvis upphör när personen avlidit så tas tv-avgiften i praktiken bara ut för den tid personen levde, fast den beslutas i den årliga taxeringen.
Fast att alls prata om en viss tid med och en viss tid utan avgift blir fel tycker jag.
Med en tillräckligt hög inkomst betalas full avgift om man så bara levt några dagar på året. Och det kan komma inkomster efter dödsdagen som blir avgiftsgrundande.
Det relevanta är vad som ekonomsikt skett under kalenderåret som helhet. Helt oberoende av om personen varit död under en längre eller kortare del av året.
 
Har du radio, internet med mera kan du i ärlighetens namn inte säga att du inte nyttjar public service, när du klickar på intressanta nyhetslänkar som vänner delar via facebook.
Jag betalar tv-avgift sedan länge, vi diskuterade huruvida alla var tvungna att betala tv-avgift med nuvarande system.
 
Jag betalar tv-avgift sedan länge, vi diskuterade huruvida alla var tvungna att betala tv-avgift med nuvarande system.

Då ber jag allra ödmjukast om ursäkt, för att jag råkade läsa fel. Något jag om man ska se av svaren jag fått senaste veckorna gör väldigt ofta och det är absolut inte min mening.

Förlåt igen
 
Jag är helt inne på din linje, som det är idag, så är det ju många sm fuskar har en tv i varje rum men om licenspejlare kommer, så nej vi har ingen TV, så vi bertalar ingen avgift... det där? aså. Det är en gammal tv den har inte fungerat på 10 år, så vi tittar int epå tv längre.

Att man sen kan sitta på internet och titta på tv, sport och allt.... men nej, det har inte med tv och licens att göra....

Sila mygg och svälja kameler kallar jag det och att blåljuga för sig själv och tro på det...

Så, ja jag välkomnar detta, som fattigpensionär som gör rätt för mig trots att jag tittar på tv ett par timmar i veckan, och då mest hos mor o far... Däremot använder jag public service på radio och internet, så därför ska jag betala avgift som alla andra.

Enligt beräkningar betalar ungefär 90 % av de hushåll som är betalningsskyldiga sin TV-licens. "Många" är en defintionsfråga men de allra flesta betalar. Jag gör det inte, för jag har ingen TV. Ja, om jag vill kan jag titta på internet men det har inte TV och licens att göra, det är fastslaget i domstol. Så jag och övriga icke TV-innehavare blåljuger inte för oss själva. Enligt den nuvarande lagen ÄR avgiften enligt Radiotjänst knuten till innehav av apparaten.

Detta till trots välkomnar jag det nya systemet. För jag betalar gärna för public service. Även om jag inte utnyttjar det i jättehög grad. Jag får nyheterna genom att jag betalar en prenumeration på DN och för rörliga bilder använder jag mest YouTube. Men jag tycker att public service är viktigt. Dock, så länge det varit knutet till innehav av en apparat som jag inte äger (och inte tänker skaffa - jag är helt allergisk mot Tv-apparater och lyssnar aldrig på radio) så har det varit en princip att inte betala. SPECIELLT INTE som Radiotjänsts personal är jäkligt otrevlig varenda gång de ringer - från dolt nummer.
 
Jag är lite inne på samma linje som @athena_arabians
Jag tycker i grunden det är bra att det blir en avgift som alla betalar, och "60-talet ringde och ville ha tillbaka sin TV-licens" :meh:
Däremot tycker jag att avgiften är alldeles för hög. Vi tre vuxna i hushållet skulle få betala typ 4000 kr/år (maxbeloppet 2600 för mina föräldrar + något reducerat för mig gissar jag), och det är helt orimligt anser jag. Hade man lagt ut det här på alla vuxna, men satt prislappen på kanske 500, eller t.om. 700 kr/år, hade jag gladeligen betalat, men inte inte 4 000 kr. Och absolut inte för lekprogram som Alla för en och allt f_n vad det heter. :wtf:
 
Jag är lite inne på samma linje som @athena_arabians
Jag tycker i grunden det är bra att det blir en avgift som alla betalar, och "60-talet ringde och ville ha tillbaka sin TV-licens" :meh:
Däremot tycker jag att avgiften är alldeles för hög. Vi tre vuxna i hushållet skulle få betala typ 4000 kr/år (maxbeloppet 2600 för mina föräldrar + något reducerat för mig gissar jag), och det är helt orimligt anser jag. Hade man lagt ut det här på alla vuxna, men satt prislappen på kanske 500, eller t.om. 700 kr/år, hade jag gladeligen betalat, men inte inte 4 000 kr. Och absolut inte för lekprogram som Alla för en och allt f_n vad det heter. :wtf:
Är inte du student? Då blir nog inte avgiften för dig särskilt hög.

Edit. Studenter betalar inte avgiften alls. Om de inte jobbar väldigt mycket extra.

”Personer utan förvärvsinkomst, till exempel studerande med enbart studiemedel, betalar ingen avgift.”
Källa: https://www.regeringen.se/regeringe...tter-radio--och-tv-avgiften--fragor-och-svar/

Ni kommer alltså få en avgift som är 200 kr dyrare än idag. Eller ni, dina föräldrar. Du betalar inget sålänge du lever på studiemedel.
 
Senast ändrad:
Är inte du student? Då blir nog inte avgiften för dig särskilt hög.

Edit. Studenter betalar inte avgiften alls. Om de inte jobbar väldigt mycket extra.

”Personer utan förvärvsinkomst, till exempel studerande med enbart studiemedel, betalar ingen avgift.”
Källa: https://www.regeringen.se/regeringe...tter-radio--och-tv-avgiften--fragor-och-svar/

Ni kommer alltså få en avgift som är 200 kr dyrare än idag. Eller ni, dina föräldrar. Du betalar inget sålänge du lever på studiemedel.

Jag har 3k i studiebidrag. Inga studielån.
Tack, då vet jag :)
Det ändrar ändock inte min åsikt i frågan tyvärr..
 
Jag vidhåller att höjningen är låg, jag fascineras av hur många i tråden som skriver att de inte betalat licens innan så nu blir höjningen stor... nej jag betalade inte heller licens mina första år hemifrån men insåg ändå ganska snart att det var smitning? Är ni ganska unga ni som skriver att ni inte betalar licens? Så att internet liksom fanns innan ni blev vuxna? Isf kan jag kanske bättre förstå att man inte riktigt ser sambandet (även om det fortfarande inte är rätt).
Det finns domstolsbeslut på att innehav av dator och mobiltelefon inte innebär att innehavaren behöver betala tv-licens. Så äger man ingen TV så ska man heller inte betala TV-licens, och därmed "smiter" man inte från någonting. Efter att licensen övergår till en skatt så måste alla med en inkomst betala, även de som inte har någon TV-mottagare. För de personerna blir det en kraftig höjning, från lagliga 0 kr till 2600 kr.
 
Det finns domstolsbeslut på att innehav av dator och mobiltelefon inte innebär att innehavaren behöver betala tv-licens. Så äger man ingen TV så ska man heller inte betala TV-licens, och därmed "smiter" man inte från någonting. Efter att licensen övergår till en skatt så måste alla med en inkomst betala, även de som inte har någon TV-mottagare. För de personerna blir det en kraftig höjning, från lagliga 0 kr till 2600 kr.

Jag vet.
 
Jag har 3k i studiebidrag. Inga studielån.
Tack, då vet jag :)
Det ändrar ändock inte min åsikt i frågan tyvärr..
Om du tänker såhär istället - dina föräldrar som har god ekonomi får betala 200 kr extra för att du som student ska kunna slippa avgiften helt.
Med det tidigare systemet hade ju du behövt betala 2400 kr per år om du som student flyttar hemifrån och vill äga en tv. Nu slipper du, och alla andra studenter, avgiften helt.

Jag kan tycka att det är rimligt.
 

Liknande trådar

Småbarn Vår ursprungliga plan var/är att Ludvig ska börja på dagis i augusti nästa år, då han är 1 år o 9 månader. Nu har vi funderat lite på...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 494
Senast: Brandgul
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 596
Senast: Spunkgrodan
·
Lantbruksdjur Nu är jag igång igen med att utöka djurfarmsbeståndet ;) Jag har tänkt införskaffa ett par - tre frå alternativt getter för att...
Svar
19
· Visningar
7 352
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp