Två hundar med helt skilda motionskrav

Bukefalos 30 år!

Kanske lite för likt att gå två svängar, men kanske du kan ta en liten promenad med båda och sedan lämna den "lata" hemma när du fortsätter ut med den andra? Så har jag gjort ibland med mina. Då går jag en rastningsrunda åt ena hållet med alla, sedan tar jag cykeln åt andra hållet och cyklar med min yngsta. På så sätt känns det inte som att jag tar flera promenader, utan rastningsrundan blir uppvärmning för yngsta. Lite lättare mentalt, åtminstone för mig.

När du provade med vagn åt din "lata", hur var modellen på den då? Kanske en annan modell skulle fungera bättre? Det finns ju speciella hundvagnar där hunden inte är så högt över marken och samtidigt kan ligga och titta ut.

Ja och jag har ingen aning jag gav ett tips i alla välmening.sorry liksom. Men sanningen är att det finns mängder med saker man kan göra om man har svårt att få till promenader vilket ts har.

Fast det framgår av TS att anledningen till att hon om möjligt vill undvika dubbla promenader är att hon vill undvika att åka hiss dubbelt så många gånger. Alldeles oavsett om promenader i sig kan ersättas eller ej, vilka mängder aktiviteter som ersätter promenader kan man göra utan att lämna lägenheten?

Kanske lite för likt att gå två svängar, men kanske du kan ta en liten promenad med båda och sedan lämna den "lata" hemma när du fortsätter ut med den andra? Så har jag gjort ibland med mina. Då går jag en rastningsrunda åt ena hållet med alla, sedan tar jag cykeln åt andra hållet och cyklar med min yngsta. På så sätt känns det inte som att jag tar flera promenader, utan rastningsrundan blir uppvärmning för yngsta. Lite lättare mentalt, åtminstone för mig.

När du provade med vagn åt din "lata", hur var modellen på den då? Kanske en annan modell skulle fungera bättre? Det finns ju speciella hundvagnar där hunden inte är så högt över marken och samtidigt kan ligga och titta ut.
Tyvärr så blir det då att åka hiss då och då kommer tröttheten som ett brev på posten. Vissa dagar kan det säkert fungera med kompressionsbyxor, men det känns dumt att planera kring något som verkar lite oförutsägbart.

Det är givetvis möjligt att en annan vagn skulle passa bättre. Just denna var låg med stora hjul, cykelvagn för barn egentligen, så jag är osäker på vilka ändringar som går att göra för att få henne nöjd.

Ja stadig botten och helst stadig rygg med ram så att man inte går med ryggsäcken mot ryggen helatiden vore optimalt.
Hade det inte varit för att vandringsryggsäcken jag har har dragkedjor som åker upp så att hon riskerar att trilla ur så hade jag tagit den, för den är helt underbar att bära. Väger noll i sig själv. Dock ingen stadig botten på den, men det skulle man kunna fixa själv.

Nu vet jag inte om det finns andra begränsningar som gör att det här inte funkar, men; jag har skaffat en gammal vandringsryggsräck i mindre modell, en sån som har utanpåliggande ram och säcken fastspänd på. De är suveräna för att bära lite tyngre, har bra axelremmar och höftbälte, och går att byta sådana delar på om något går sönder eller inte passar.

På den ramen kan man sätta exakt vilken typ av säck som helst, så hade jag haft ett behov av att kunna bära mina djur i den hade jag gjort en konstruktion av någon av de tygväskor jag har till dem (och aldrig använder). Man kan ha fast bottenplatta eller mjuk, mycket nät om det riskerar att bli varmt, och sätta dit extra sidofickor för vattenflaska, regnjacka, påsar och annat man vill ha med på en längre tur.

Skulle det kunna vara något? De säljs ofta rätt billigt på olika begagnat-sidor, framförallt om själva säcken är i dåligt skick (vilket de ju ofta är med den ålder textildelarna börjar uppnå nu). En ram för en 40-50-liters säck är utmärkt storlek även för mig som är kort och själva bärpåsen gör man ju exakt i det format man behöver. Det hade varit min go to-lösning för att bära en hund i storlek upp till 10-12 kg.

Skulle du tycka att det är värt att fixa lite så har jag idéer om hur man konstruerar och fäster säker på bra sätt, har ju pysslat lite med det här åt mig själv. :)

Angående vagn-spåret så tänker jag att om man precis som med bilåkandet gör det positivt betingat? Alla våra hundar har lärt sig att åka bil och älskar det eftersom de vet att nåt skojigt händer när man åker iväg..
Att man kanske har vagnen inne en period och ger hunden sin måltid/snacks i den? Att man går kortare promenad, tar ut hunden halvägs och gör nåt den tycker är skoj en stund (nosa, leta godis, nåt trick eller annat) eller kanske till och med flera stopp med roligt på vägen (när hunden är lugn). At man sen även på de längre promenaderna tar en liten paus halvägs och tar ut vovven och den får göra nåt roligt, jag tänker att även om det tar lite tid så borde det inte vara oöverstigligt att bygga upp positiva assosiationer kring vagnen.

Såklart om du tycker att det en rimlig lösning för dig, själv med min kassa balans och dåliga knän så hade jag absolut föredragit vagn framför att bära hunden men man är ju såklart olika. Sen är man ju förpassad till lite bättre vägar men man kanske ändå inte vill ge sig på att bära hunden i besvärlig terräng.

Angående vagn-spåret så tänker jag att om man precis som med bilåkandet gör det positivt betingat? Alla våra hundar har lärt sig att åka bil och älskar det eftersom de vet att nåt skojigt händer när man åker iväg..
Att man kanske har vagnen inne en period och ger hunden sin måltid/snacks i den? Att man går kortare promenad, tar ut hunden halvägs och gör nåt den tycker är skoj en stund (nosa, leta godis, nåt trick eller annat) eller kanske till och med flera stopp med roligt på vägen (när hunden är lugn). At man sen även på de längre promenaderna tar en liten paus halvägs och tar ut vovven och den får göra nåt roligt, jag tänker att även om det tar lite tid så borde det inte vara oöverstigligt att bygga upp positiva assosiationer kring vagnen.

Såklart om du tycker att det en rimlig lösning för dig, själv med min kassa balans och dåliga knän så hade jag absolut föredragit vagn framför att bära hunden men man är ju såklart olika. Sen är man ju förpassad till lite bättre vägar men man kanske ändå inte vill ge sig på att bära hunden i besvärlig terräng.
Ja såklart att allt går att göra. Det är bara frågan om hur mycket tid och energi man vill lägga på det. Och jag tror att det skulle ta väldigt långt tid att få till det, för hon avskydde verkligen vagnen. Den var väldigt läskig tyckte hon. Det är frågan om det är värt att utsätta henne för den träningen, hur länge kommer hon ha nytta av den? Hinner jag ens få den positivt betingad?

För övrigt så har jag provat de knepen du nämner, jag gav det förvisso bara tre veckor. Men det känns som att om hon hade vant sig inom rimlig tid så hade hon väl blivit något bättre på den tiden?

Det är så svårt sånthär. Helt bra lösningar finns liksom inte, man får välja mellan de sämre man kan leva med bara. Jag har inga problem med att bära, har aldrig direkt upplevt att det känns tungt. Förens man tar av sig ryggsäcken då.

Jag hoppas att vi får möjlighet att flytta snart, och då till markplan.

Finns mängder ställen hunden kan nosa omkring utan att man behöver gå en regelrätt promenad.
Jag tror att du har missat poängen med att läsa tidningen. Dvs, kolla vad som hänt sen sist. Vi går samma kissrunda i skogen varje morgon och hunden nosar sig fram. Har Zelda gått här före oss idag? Doris? Har ett rådjur korsat här, en ekorre sprungit upp i tallen och ligger det en god hög harskitar i änden av det här spåret?

Du verkar likställa berikning med aktivering. Våra morgonkissrundor är berikning, där jag lägger in inslag av aktivering, alltså sånt som jag ber hunden göra. Men att få nosa kravlöst är ett grundläggande behov för henne.

Men oavsett, ts bad om tips på utrustning för promenader, då är det ju rätt meningslöst att tipsa om lösspring på klubben och agility.

Du verkar likställa berikning med aktivering. Våra morgonkissrundor är berikning, där jag lägger in inslag av aktivering, alltså sånt som jag ber hunden göra. Men att få nosa kravlöst är ett grundläggande behov för henne.

Men precis, att få nosa och "scrolla social medier" är ett grundläggande behov för en hund. Och min övertygelse är att berikning väger tyngre än aktivering för i stort sett alla hundar. Dom måste få utlopp för sina naturliga beteenden, och jag är säker på att brist på det är en anledning att många hundar nuförtiden är helt nippriga.

Min hund tränas i lite allt möjligt så han får absolut aktivering, men han blir ändå aldrig helt nöjd utan sina sniffrundor. Fick han bestämma helt själv så är jag säker på att han skulle ta en långpromenad med fritt nosande alla gånger över nån annan aktivitet. Det låter helgalet för mig att tänka att man kan täcka upp det behovet genom nånting annat.

Men precis, att få nosa och "scrolla social medier" är ett grundläggande behov för en hund. Och min övertygelse är att berikning väger tyngre än aktivering för i stort sett alla hundar. Dom måste få utlopp för sina naturliga beteenden, och jag är säker på att brist på det är en anledning att många hundar nuförtiden är helt nippriga.

Min hund tränas i lite allt möjligt så han får absolut aktivering, men han blir ändå aldrig helt nöjd utan sina sniffrundor. Fick han bestämma helt själv så är jag säker på att han skulle ta en långpromenad med fritt nosande alla gånger över nån annan aktivitet. Det låter helgalet för mig att tänka att man kan täcka upp det behovet genom nånting annat.
Precis så tänker jag också. Poängen med aktivering för min hund är glädjen i att få vara duktig och få göra roliga grejer tillsammans med matte. Poängen med berikning är något annat.

Och scrolla av områden gör hunden precis lika bra på exempelvis en tom hundklubb särskilt utan koppel.

Fast det framgår av TS att anledningen till att hon om möjligt vill undvika dubbla promenader är att hon vill undvika att åka hiss dubbelt så många gånger. Alldeles oavsett om promenader i sig kan ersättas eller ej, vilka mängder aktiviteter som ersätter promenader kan man göra utan att lämna lägenheten?
Man behöver inte gå promenader varje dag man kan flera dagar i veckan göra annat där slöa hunden bara kan vara med.

Precis så tänker jag också. Poängen med aktivering för min hund är glädjen i att få vara duktig och få göra roliga grejer tillsammans med matte. Poängen med berikning är något annat.
Så du tror att alla raser är precis lika roade av promenader som berikning?

Jag bad om tips på hur jag ska lösa promenader. Inte saker som ändå gör att jag måste gå en sväng med ena hunden och sedan vända i dörren för att göra något annat med andra hunden. När det var exakt det jag ville undvika.

Jag har också talat om för dig att jo, ena hunden behöver mer faktiska promenader än vad den andra behöver. Oavsett om jag lägger till en jävla massa annan träning så behöver hon de facto fortfarande mer promenader och det är därför jag har bett om tips om hur jag ska lösa promenader.

Hade jag velat ha tips om hur jag ska sysselsätta henne i övrigt så hade jag bett om det.

Jag hade tagit korta vändor med båda, kan den skröpliga vara själv hade jag lämnat den hemma för långpromenad med den andra.

Och scrolla av områden gör hunden precis lika bra på exempelvis en tom hundklubb särskilt utan koppel.
Oavsett om hunden är nöjd med detta eller inte så är det väl ett ofog att använda sin brukshundsklubb som rastningsområde?
Det är ju trots allt en plan för träning av hund, inte en hundrastgård.

(Min hund kan med få springa runt lite lös när jag plockar fram saker om jag är själv - men då är han ju rastad innan).

Dina kanske, men alla hundar är inte såna som finner sig i det lilla dom får. Hade jag tagit min hund till samma tomma och intryckslösa plats gång på gång för att jag själv inte ids promenera så hade han stuckit till skogs eller var som helst där det finns mer intressanta saker. Med all rätt, för då har jag ju inte gett honom nåt värde i att hänga med mig.

Att använda lokala klubbars områden som rastplats är väldigt egotrippat och inget jag tänker ägna mig åt. Såna platser är till för att medlemmarna ska ha nånstans att träna, inte för att kreti och pleti ska kunna släppa sina hundar lösa och stänga av hjärnan en stund. Jag rastar min hund ordentligt innan jag sätter foten på en sån plan för där är det jobba som gäller. Ska han kunna skutta runt som han vill och nosa så får vi gå ut i skogen istället, det är mer omtänksamt både mot hunden och andra som också ska nyttja klubbens ytor.

Man behöver inte gå promenader varje dag man kan flera dagar i veckan göra annat där slöa hunden bara kan vara med.
Jag tror absolut alla raser i grunden vill gå på sina sniffarisar, om de inte har hussar och mattar som har tagit bort det ur dem från bebistiden, i grunden finns det, det är jag säker på. Visst är mycket rasbetingat, men jag tror att om man tillåter alla hundar sniffari sedan de är små så är det vad de faktiskt vill ha också, och skulle kräva.

Jag promenerar inte mina hundar jättemycket (särskilt inte när mitt knä var sämre), de får mycket annan aktivitet (vallning, agility, rally mm). De promeneras dock även om det är kortare vändor och rätt ofta på spännande platser eller där det finns gott om nya intryck. När mitt knä strulade så jag knappt kunde gå 50 meter åkte vi ofta till olika rasthagar där de kunde springa lösa och sniffa av sig.
De får 3-4 promenader om dagen men sällan några jättelånga svängar då vi lägger tiden på annat. Dessutom klarar inte mitt knä hur mycket belastning som helst men jag rullar efter dem på cykel också mellan varven så motion lider de ingen brist på.

Ett långskott kanske, men kanske går det hitta någon som vill passa den som vill gå korta promenader? Dvs att du tar ut båda hundarna, går en lämplig sträcka, lämnar den ena hunden för passning och sedan fortsätter promenaden med den andra. Hämtar upp hund nr 1 på vägen tillbaka. Kanske?

Liknande trådar

• Löpning/cykel med hund....
  • Ensam med 2 hundar
  • Kontroll över larmande
  • Tillfällig inhängnad eller långlina?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat