SiZo
Trådstartare
Hur rastar du hunden om du inte går promenader med den?Nej hundar behöver inte promenader varje dag.
Inte ens om man bor i stan behöver dom promenader varje dag.
Det går utmärkt att göra andra aktiviteter även i stan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur rastar du hunden om du inte går promenader med den?Nej hundar behöver inte promenader varje dag.
Inte ens om man bor i stan behöver dom promenader varje dag.
Det går utmärkt att göra andra aktiviteter även i stan.
Ja och jag har ingen aning jag gav ett tips i alla välmening.sorry liksom. Men sanningen är att det finns mängder med saker man kan göra om man har svårt att få till promenader vilket ts har.
Tyvärr så blir det då att åka hiss då och då kommer tröttheten som ett brev på posten. Vissa dagar kan det säkert fungera med kompressionsbyxor, men det känns dumt att planera kring något som verkar lite oförutsägbart.Kanske lite för likt att gå två svängar, men kanske du kan ta en liten promenad med båda och sedan lämna den "lata" hemma när du fortsätter ut med den andra? Så har jag gjort ibland med mina. Då går jag en rastningsrunda åt ena hållet med alla, sedan tar jag cykeln åt andra hållet och cyklar med min yngsta. På så sätt känns det inte som att jag tar flera promenader, utan rastningsrundan blir uppvärmning för yngsta. Lite lättare mentalt, åtminstone för mig.
När du provade med vagn åt din "lata", hur var modellen på den då? Kanske en annan modell skulle fungera bättre? Det finns ju speciella hundvagnar där hunden inte är så högt över marken och samtidigt kan ligga och titta ut.
Ja stadig botten och helst stadig rygg med ram så att man inte går med ryggsäcken mot ryggen helatiden vore optimalt.
Hade det inte varit för att vandringsryggsäcken jag har har dragkedjor som åker upp så att hon riskerar att trilla ur så hade jag tagit den, för den är helt underbar att bära. Väger noll i sig själv. Dock ingen stadig botten på den, men det skulle man kunna fixa själv.
Ja såklart att allt går att göra. Det är bara frågan om hur mycket tid och energi man vill lägga på det. Och jag tror att det skulle ta väldigt långt tid att få till det, för hon avskydde verkligen vagnen. Den var väldigt läskig tyckte hon. Det är frågan om det är värt att utsätta henne för den träningen, hur länge kommer hon ha nytta av den? Hinner jag ens få den positivt betingad?Angående vagn-spåret så tänker jag att om man precis som med bilåkandet gör det positivt betingat? Alla våra hundar har lärt sig att åka bil och älskar det eftersom de vet att nåt skojigt händer när man åker iväg..
Att man kanske har vagnen inne en period och ger hunden sin måltid/snacks i den? Att man går kortare promenad, tar ut hunden halvägs och gör nåt den tycker är skoj en stund (nosa, leta godis, nåt trick eller annat) eller kanske till och med flera stopp med roligt på vägen (när hunden är lugn). At man sen även på de längre promenaderna tar en liten paus halvägs och tar ut vovven och den får göra nåt roligt, jag tänker att även om det tar lite tid så borde det inte vara oöverstigligt att bygga upp positiva assosiationer kring vagnen.
Såklart om du tycker att det en rimlig lösning för dig, själv med min kassa balans och dåliga knän så hade jag absolut föredragit vagn framför att bära hunden men man är ju såklart olika. Sen är man ju förpassad till lite bättre vägar men man kanske ändå inte vill ge sig på att bära hunden i besvärlig terräng.
Jag tror att du har missat poängen med att läsa tidningen. Dvs, kolla vad som hänt sen sist. Vi går samma kissrunda i skogen varje morgon och hunden nosar sig fram. Har Zelda gått här före oss idag? Doris? Har ett rådjur korsat här, en ekorre sprungit upp i tallen och ligger det en god hög harskitar i änden av det här spåret?Finns mängder ställen hunden kan nosa omkring utan att man behöver gå en regelrätt promenad.
Du verkar likställa berikning med aktivering. Våra morgonkissrundor är berikning, där jag lägger in inslag av aktivering, alltså sånt som jag ber hunden göra. Men att få nosa kravlöst är ett grundläggande behov för henne.
Precis så tänker jag också. Poängen med aktivering för min hund är glädjen i att få vara duktig och få göra roliga grejer tillsammans med matte. Poängen med berikning är något annat.Men precis, att få nosa och "scrolla social medier" är ett grundläggande behov för en hund. Och min övertygelse är att berikning väger tyngre än aktivering för i stort sett alla hundar. Dom måste få utlopp för sina naturliga beteenden, och jag är säker på att brist på det är en anledning att många hundar nuförtiden är helt nippriga.
Min hund tränas i lite allt möjligt så han får absolut aktivering, men han blir ändå aldrig helt nöjd utan sina sniffrundor. Fick han bestämma helt själv så är jag säker på att han skulle ta en långpromenad med fritt nosande alla gånger över nån annan aktivitet. Det låter helgalet för mig att tänka att man kan täcka upp det behovet genom nånting annat.
Jo det går utmärkt det beror helt på vad man gör istället och vad man har för ras.Aktiviteter som ersätter promenader? Nej.
Och scrolla av områden gör hunden precis lika bra på exempelvis en tom hundklubb särskilt utan koppel.Men precis, att få nosa och "scrolla social medier" är ett grundläggande behov för en hund. Och min övertygelse är att berikning väger tyngre än aktivering för i stort sett alla hundar. Dom måste få utlopp för sina naturliga beteenden, och jag är säker på att brist på det är en anledning att många hundar nuförtiden är helt nippriga.
Min hund tränas i lite allt möjligt så han får absolut aktivering, men han blir ändå aldrig helt nöjd utan sina sniffrundor. Fick han bestämma helt själv så är jag säker på att han skulle ta en långpromenad med fritt nosande alla gånger över nån annan aktivitet. Det låter helgalet för mig att tänka att man kan täcka upp det behovet genom nånting annat.
Man behöver inte gå promenader varje dag man kan flera dagar i veckan göra annat där slöa hunden bara kan vara med.Fast det framgår av TS att anledningen till att hon om möjligt vill undvika dubbla promenader är att hon vill undvika att åka hiss dubbelt så många gånger. Alldeles oavsett om promenader i sig kan ersättas eller ej, vilka mängder aktiviteter som ersätter promenader kan man göra utan att lämna lägenheten?
Så du tror att alla raser är precis lika roade av promenader som berikning?Precis så tänker jag också. Poängen med aktivering för min hund är glädjen i att få vara duktig och få göra roliga grejer tillsammans med matte. Poängen med berikning är något annat.
Jag bad om tips på hur jag ska lösa promenader. Inte saker som ändå gör att jag måste gå en sväng med ena hunden och sedan vända i dörren för att göra något annat med andra hunden. När det var exakt det jag ville undvika.
Jag har också talat om för dig att jo, ena hunden behöver mer faktiska promenader än vad den andra behöver. Oavsett om jag lägger till en jävla massa annan träning så behöver hon de facto fortfarande mer promenader och det är därför jag har bett om tips om hur jag ska lösa promenader.
Hade jag velat ha tips om hur jag ska sysselsätta henne i övrigt så hade jag bett om det.
Oavsett om hunden är nöjd med detta eller inte så är det väl ett ofog att använda sin brukshundsklubb som rastningsområde?Och scrolla av områden gör hunden precis lika bra på exempelvis en tom hundklubb särskilt utan koppel.
Och scrolla av områden gör hunden precis lika bra på exempelvis en tom hundklubb särskilt utan koppel.
Jag tror absolut alla raser i grunden vill gå på sina sniffarisar, om de inte har hussar och mattar som har tagit bort det ur dem från bebistiden, i grunden finns det, det är jag säker på. Visst är mycket rasbetingat, men jag tror att om man tillåter alla hundar sniffari sedan de är små så är det vad de faktiskt vill ha också, och skulle kräva.Man behöver inte gå promenader varje dag man kan flera dagar i veckan göra annat där slöa hunden bara kan vara med.