Bukefalos 28 år!

Tvättmaskin som inte funkar med för lite tvätt.

Apropå 30 grader. Förutom ylle brukar jag skita i om det står 30 grader och köra i 40. Hittills aldrig varit problem. Många plagg är "undermärkta" (gäller alla grader, inte ovanligt se rena bomullsplagg märka med 40 grader t ex). Genom att ange en onödigt låg tvätttemperatur garderar sig tillverkarna.
 
Varför tvättar man 60?

Vi kör allt i 40, möjligtvis något i 30 men vi brukar vara så dåliga på att sortera..

Förlåt om jag är en komplett idiot som inte förstår :p

Bakterier dör inte i 40, så underkläder, strumpor osv bör köras i 60.
Having said that så lever jag inte som jag lär och kör dem i 40 till vardags då jag helt enkelt aldrig kör 60-tvätt. Mellan varven får de gå en 60-graders med "rätt rena handdukar" eller nåt annat. (Annars kör jag handdukar och lakan i 90).

Tillägg: Det är inte säkert 40 når upp till just 40 grader heller (eller för all del att 60 gör det). Är lite si och så med det tydligen..
 
Bakterier dör inte i 40, så underkläder, strumpor osv bör köras i 60.
Having said that så lever jag inte som jag lär och kör dem i 40 till vardags då jag helt enkelt aldrig kör 60-tvätt. Mellan varven får de gå en 60-graders med "rätt rena handdukar" eller nåt annat. (Annars kör jag handdukar och lakan i 90).

Tillägg: Det är inte säkert 40 når upp till just 40 grader heller (eller för all del att 60 gör det). Är lite si och så med det tydligen..

Oj... vad snuskig jag är!
Efter googling kan jag tillägga att vi tumlar i princip allt i 60 min på hög värme, som de lär dö iaf :p

Varför tvättar man lakan i just 90?
 
Skulle jag spara ihop till en full maskin skulle jag behöva investera i typ 100 par trosor och några dussin linnen. Det skulle innebära tvätt en gång i halvåret eller så.

Så kan man inte leva.

Vita trosor kan gå med lakan och handdukar och något vitt bomulls plagg - men inte har man så myckt tvätt att man fyller en maskin - knappt någonsin? Inte som ensamhushåll.

Jag lever ensam och tvättar när maskinen är full, men det innebär inte att jag tvättar typ var 3:e månad som det skulle bli för mig om jag fyllde maskinen med 100 trosor eftersom jag byter varje dag..

Handdukar, lakan, dukar, gardiner, tröjor, t-shirtar, linnen, träningskläder, byxor osv tvättas med jämna mellanrum här och underkläder byts varje dag så det är vare sig svårt eller tar speciellt lång tid att fylla en maskin faktiskt då det mesta går att köra tillsammans i 40/60°c

Bjärta/vita färger och sånt som måste tvättas i nått specialprogram tvättas givetvis för sig och såna gånger är nog enda gången som en maskin körs med lite tvätt i här.
 
Oj... vad snuskig jag är!

Varför tvättar man lakan i just 90?

Jag är ju ungefär lika snuskig ;)

Eg samma där med lakan. Ta kål på så många bakterier som möjligt. Förr kokade man ju lakan osv (och ren bomull är kokäkta). Förr tvättade man ju lite mer sällan med. Jag tvättar lakan i 90 mest av en kombination av gammal vana och en hundjäkel som brukar skita ner dem så att de inte blir rena annars.
Men 60 går i princip lika bra. Om det inte är magsjuka eller nåt i familjen - då är det en bra ide med 90.
Torktumla på hög värme tar kål på bakterier med. Jag har dock ingen tumlare (och där kan man börja tala miljö..)
 
Jag är ju ungefär lika snuskig ;)

Eg samma där med lakan. Ta kål på så många bakterier som möjligt. Förr kokade man ju lakan osv (och ren bomull är kokäkta). Förr tvättade man ju lite mer sällan med. Jag tvättar lakan i 90 mest av en kombination av gammal vana och en hundjäkel som brukar skita ner dem så att de inte blir rena annars.
Men 60 går i princip lika bra. Om det inte är magsjuka eller nåt i familjen - då är det en bra ide med 90.
Torktumla på hög värme tar kål på bakterier med. Jag har dock ingen tumlare (och där kan man börja tala miljö..)

Då har jag lärt mig något nytt! :)

Ja, jo, jag får skylla min tummelanvändning på att jag nästan aldrig orkar tvätta, så när jag väl gör det blir det många fulla maskiner och det får definitivt inte plats så mycket blöt tvätt i lägenheten. Vi är två i hushållet. Och så kan det även bero på att jag inte tänkt en tanke på miljön... :crazy::o
 
Jag tvättar i princip alla kläder i samma maskin. Oftast 30 grader snabbprogram. Endast lakan och handdukar + trosor i varmare, men sanabbprogram det också.

Har jag nya, mörka plagg sorterar jag.
 
Har du mycket av resistenta bakterier? Annars kan du lugnt tvätta dina underkläder i 40'. Upplever du att dina underkläder inte blir rena då så ska du troligen byta underkläder oftare.

Det där är inte min åsikt. Utan vedertagen och bekräftad i test.
Jag kör som sagt i 40. Och är varken död eller sjuk än. Men man ska egentligen köra underkläder i 60.

Det har debatterats om multiresistenta bakterier ökat delvis pga lägre

http://www.radron.se/artiklar/60-grader-var-knappt-45/

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bakterier-trivs-i-tvatt_3843421.svd

http://www.aftonbladet.se/halsa/article12554291.ab
 
Det där är inte min åsikt. Utan vedertagen och bekräftad i test.
Jag kör som sagt i 40. Och är varken död eller sjuk än. Men man ska egentligen köra underkläder i 60.

Det har debatterats om multiresistenta bakterier ökat delvis pga lägre

http://www.radron.se/artiklar/60-grader-var-knappt-45/

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bakterier-trivs-i-tvatt_3843421.svd

http://www.aftonbladet.se/halsa/article12554291.ab
Men du länkar till tre tidningsartiklar som precis som du pratar om 'bakterier' som om det vore jordens undergång. Faktum är att en vuxen människa bär på ca 1.5 kg bakterier som ingår i vår normalflora. Även otäcksheter som streptokocker är något vi bär på, helt normalt - det är bara när de hamnar på fel plats vid fel tillfälle de är farliga. Då ska man tänka på bakterietillväxt - men inte i normalvardag och rutinartat. Resistenta bakterier är otäcksiga, det vill vi inte ha. Är du bärare av såna så får du tvättråd av din vårdgivare. Där är hälso och smittskyddsaspekter prioriterade framför miljön.
 
1. Inte köpa saker som inte kan gå ihop med annan tvätt
2. Handtvätta
3. Vänta med att tvätta tills man har så mycket tvätt att det fyller upp en maskin.

3b - har man inget annat i sitt hushåll som går att tvätta med det enstaka plagget så kanske man ska omvärdera användandet av plagget. (kategori I-landsproblem)

Jag är så lost att jag inte ens förstår vad för sorts plagg som kräver enskild tvätt. Finns det ens sådana plagg?
De enda jag känner till och äger är sådana som kräver kemtvätt. I övrigt sorteras all tvätt i fyra högar (40 mörkt, 40 ljust och 60 ljust resp. mörkt). Jag kollar inte ens tvättlappen, om det inte gäller ylle eller siden. Hittills har alla kläder jag äger överlevt och jag fyller lätt fyra maskiner var tredje vecka. Nu är jag visserligen rätt aktiv med hundar och cykling, men ensamstående.
 
Jag är inte så upprörd men jag torktumlar ytterst sällan, just av miljöskäl.
Precis så.
Saken är väl den att torktumling är ett val som man kan avstå. Att tvätta är något vi alla behöver och måste göra, och när vi väl gör det så är det allra bästa om vi gör det så miljöeffektivt vi kan. Valet att tumla eller inte är väl i samma kategori som buss eller bil till jobbet.
Så, upprördhet över torktumling hör liksom inte till frågan.
 
Men du länkar till tre tidningsartiklar som precis som du pratar om 'bakterier' som om det vore jordens undergång. Faktum är att en vuxen människa bär på ca 1.5 kg bakterier som ingår i vår normalflora. Även otäcksheter som streptokocker är något vi bär på, helt normalt - det är bara när de hamnar på fel plats vid fel tillfälle de är farliga. Då ska man tänka på bakterietillväxt - men inte i normalvardag och rutinartat. Resistenta bakterier är otäcksiga, det vill vi inte ha. Är du bärare av såna så får du tvättråd av din vårdgivare. Där är hälso och smittskyddsaspekter prioriterade framför miljön.

Jag länkade för att visa på att det är inte jag själv som är oroad över bakterier och därför hittat på att underkläder bör tvättas i 60 grader, utan det är ett allmänt råd då bakterier inte dör i 40 grader. Jag har svårt förstå varför du både då och även ny "hoppar på" MIG om det? Jag kör för sjutton mina underkläder i 40. Utan bara svarade på någon annans "varför tvättar man i 60 grader eg?"
 
Jag hoppar inte på någon, men det är väl en pågående diskussion och du lägger ett generellt påstående som du inte kan ta att få svar på?

Om t v ä t t. Jeez.
 
Hmm jag tumlar ganska mycket för att få undan sex personers tvätt. Tvättmaskinen går i regel 25 gånger i månaden och enda gången den inte är full är då jag som sagt tvingas tvätta akut eftersom jag inte vill ödsla hur mycket pengar som helst på mammakläder.
Sommartid hängtorkas allt ute och vintertid det som får plats på två torkställningar inne, resten tumlas, minus skjortor som alltid hängs på galje. Men en hel del tumling blir det tyvärr.
 
Jag är också ensam , men brukar få ihop drygt halva maskiner iallafall , min maskin tar 8 kg men känner av ifall det är mindre tvätt i o anpassar vattenmängden efter det
Ville ha en stor maskin för ibland har jag saknat det ( sängöverkast, dubbla sängkläder o sånt)
 
En halv maskin är ju också mer och energieffektivare än ett enstaka plagg, som diskussionen ovan utgick från.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag förstår inte hur universum har gått sönder så totalt, att inget i mitt liv kan funka. Vad gör jag för fel? Varje gång jag ska resa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 236
Senast: Elo
·
Hemmet Jag råkade just tappa ut en halv kopp kaffe över min fina Klippan-pläd :arghh: På Klippans hemsida står det att plädar av 100% lammull...
2
Svar
35
· Visningar
2 196
Senast: Kakis
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 889
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 818
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp