Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

När vi sålde släktingens lägenhet i Göteborg var ju köket och badrummet i uselt skick. Vi tog in en besiktningsman som fick skriva ett ordentligt protokoll. Det är tydligen inte så vanligt just gällande lägenheter men eftersom de var i så dåligt skick ville vi veta exakt. Mäklaren hade sedan protokollet och gav det till alla som kom på visningen. Så ingen behövde känna sig misstänksam att något var fel som vi försökte mörka.

En del är verkligen överdrivet misstänksamma. Jag hade provat visning av hus jag skulle sälja, och under visningen hade jag ett fönster öppet. Spekulanten hörde av sig med frågor efteråt och en av dem var "Jag såg du hade fönstret öppet i ett sovrum. Är det en fuktskada du försöker dölja där?" Wtf... Jag gillar frisk luft och ha öppet mycket!
Ja och jag har ju ett annat perspektiv. Blev uppringd av mäklaren angående ett objekt. Han frågade om vi var intresserade och jag svarade att vi var tveksamma eftersom det finns planer på att bygga ett tågspår rätt egenom fastigheten. -Det vet vi ingenting om, svarar han. - Nehe men om du tittar i översiktsplanen…..

Kände mig som världens tråkmåns och jag fattar att man säljer men jag tycker att risken att få ett tågspår genom vardagsrummet ska speglas i priset och det gjorde det inte i det här fallet.

Min mamma fick ett bud som hon accepterade.
När mäklaren ringde gällande kontraktskrivning så drog han sig ur 😑
Hur kan det ens vara lagligt att sabba någons försäljning så?! Risken är ju att man tappar dom andra intressenterna. Gör bud bindande!

När jag sålde brf i Stockholm var köparen försenad till kontraktsskrivningen. När jag stressat och lite skämtsamt sade ”hur många drar sig ut i det här läget då” svarade mäklaren att det var 30-40%. Jag dog lite men köparen dök upp.

Min mamma fick ett bud som hon accepterade.
När mäklaren ringde gällande kontraktskrivning så drog han sig ur 😑
Hur kan det ens vara lagligt att sabba någons försäljning så?! Risken är ju att man tappar dom andra intressenterna. Gör bud bindande!
Jag vet i tusan om bud ska vara bindande. Oftast så börjar budgivning rätt omgående efter visning, en visning där man spenderat 30 min i huset/lägenheten ihop med massor andra (inte alltid såklart, men...), man har inte fått klämma och känna ordentligt överhuvudtaget för det hinner man helt enkelt inte med.

Ofta är mäklare rätt på och vill börja budgivningen dagen efter redan, och då har man kanske inte hunnit kolla upp detaljplan och allt vad det är som ska kollas upp.

Det är rätt lätt hänt att man ger sig in i en budgivning och sedan framkommer saker som gör att man inte alls anser att det är värt prislappen.

Samtidigt så tycker jag inte att en budgivning ska tas lättvindigt. Så det där är lite dubbelt.

Vi är i köpartagen. Dock för vårt vuxna barn (mitt bonusbarn), som ska flytta hemifrån. Vi letar stor etta eller liten tvåa och jag tycker det är så svårt att veta hur man ska tänka i dessa tider då lägenheter kan ligga ute till försäljning i över två år, trots att de är fina, tillhör en stabil förening, har låg avgift etc. Vi bor i en kommun där man kan köpa en riktigt billig lägenhet (250 000:-) i ett OK område eller runt miljonen för en lägenhet i ett finare område (avgiften är oftast betydligt lägre). Den barnet är mest intresserad av är en etta som legat ute i snart två år. Priset är sänkt i två omgångar och ligger på 700 000:-, avgiften är drygt 2000:-. Denna lägenhet kan vi köpa kontant, men jag oroar mig för att vi sen ska ha svårt att få sålt den när barnet kanske flyttar till större eller börjar plugga i en annan stad.

Funderar på om man i stället ska satsa på en billigare lägenhet som kanske förvisso också blir svårsåld, men där det inte blir en lika tung förlust om vi måste gå ner i pris. Å andra sidan är avgiften som sagt oftast en bra bit högre.

Nu kan ju bostadsmarknaden hinna svänga både fram och tillbaka under de kommande åren, men det känns lite läskigt att köpa en hyfsat dyr lägenhet som inte lyckats bli såld på två år 🙈.

Vi är i köpartagen. Dock för vårt vuxna barn (mitt bonusbarn), som ska flytta hemifrån. Vi letar stor etta eller liten tvåa och jag tycker det är så svårt att veta hur man ska tänka i dessa tider då lägenheter kan ligga ute till försäljning i över två år, trots att de är fina, tillhör en stabil förening, har låg avgift etc. Vi bor i en kommun där man kan köpa en riktigt billig lägenhet (250 000:-) i ett OK område eller runt miljonen för en lägenhet i ett finare område (avgiften är oftast betydligt lägre). Den barnet är mest intresserad av är en etta som legat ute i snart två år. Priset är sänkt i två omgångar och ligger på 700 000:-, avgiften är drygt 2000:-. Denna lägenhet kan vi köpa kontant, men jag oroar mig för att vi sen ska ha svårt att få sålt den när barnet kanske flyttar till större eller börjar plugga i en annan stad.

Funderar på om man i stället ska satsa på en billigare lägenhet som kanske förvisso också blir svårsåld, men där det inte blir en lika tung förlust om vi måste gå ner i pris. Å andra sidan är avgiften som sagt oftast en bra bit högre.

Nu kan ju bostadsmarknaden hinna svänga både fram och tillbaka under de kommande åren, men det känns lite läskigt att köpa en hyfsat dyr lägenhet som inte lyckats bli såld på två år 🙈.
Lägenheten är ju inte värd mer än någon är beredd att betala för den. Om alternativet är att köpa en annan men avkomman hellre vill ha just den kan ni väl lägga ett lågt bud? Vill säljaren inte ta det och anser att det är ett skambud blir det ändå som ni tänkte, att ni får köpa en annan istället. Då har ni iallafall gett säljaren en chans.

Nu har jag visserligen inte sålt någon fastighet men däremot några hästar. Jag ser hellre att folk lägger låga bud än att ingen ens diskuterar saken.

Varför köpa istället för att hyra?

Ni har ju pengarna , vad är problemet? Bostaden kan ju gå upp i värde också. Det är inte så att inflationen är låg.

Bor ni i en ”krisorter” med fabriker som stänger är det problemet?

Tycker ni att ni skämmer bort barnet men det bästa för ungdomar kanske är att hyra så de lär sig vad de själva vill ha eller inte.

Lägenheten är ju inte värd mer än någon är beredd att betala för den. Om alternativet är att köpa en annan men avkomman hellre vill ha just den kan ni väl lägga ett lågt bud? Vill säljaren inte ta det och anser att det är ett skambud blir det ändå som ni tänkte, att ni får köpa en annan istället. Då har ni iallafall gett säljaren en chans.

Nu har jag visserligen inte sålt någon fastighet men däremot några hästar. Jag ser hellre att folk lägger låga bud än att ingen ens diskuterar saken.
Bud på 600' har nekats av säljaren tidigare, både förra året och tidigare i år, så misstänker att 700' är säljarens smärtgräns!

Ni har ju pengarna , vad är problemet? Bostaden kan ju gå upp i värde också. Det är inte så att inflationen är låg.

Bor ni i en ”krisorter” med fabriker som stänger är det problemet?

Tycker ni att ni skämmer bort barnet men det bästa för ungdomar kanske är att hyra så de lär sig vad de själva vill ha eller inte.
Ingen krisort riktigt, men rätt hög utflyttning är det. Lägenheter i alla storlekar verkar vara svårsålda just nu. Men vi ska på visning på "drömlägenheten" iaf så får vi se hur vi känner!

Jag är 40 och har aldrig bott i en hyresrätt, fick också hjälp att köpa min första lägenhet. Däremot känns det lite onödigt att köpa en drömlägenhet när man precis flyttar hemifrån, det är ändå ganska liten chans att man kommer bo kvar där länge nog att det priset rör sig uppåt i någon större mening. Hen kan ju få för sig att byta lägenhet av massa anledningar redan efter ett par år, det gör man ganska ofta i den åldern

Jag är 40 och har aldrig bott i en hyresrätt, fick också hjälp att köpa min första lägenhet. Däremot känns det lite onödigt att köpa en drömlägenhet när man precis flyttar hemifrån, det är ändå ganska liten chans att man kommer bo kvar där länge nog att det priset rör sig uppåt i någon större mening. Hen kan ju få för sig att byta lägenhet av massa anledningar redan efter ett par år, det gör man ganska ofta i den åldern

Mnja... Jag bodde i en etta länge och var helnöjd, bostaden efter va en stor 2a, men återigen bara en 2a... Så det är ju oftast vid förhållanden och "flytta ihop" som man brukar vilja ha större. Då man kanske planerar att bilda familj.

Så för min del kan en drömlägenhet mycket väl vara "bara" en etta... Och att man bor där länge. Det är det billigaste boendet man kan hitta om man vill "få pengar över"...

Frågorna inkluderar typ "När ska jag få se årsredovisningen?" (Den ligger länkad i annonsen) och "Jag ser i frågelistan att säljaren inte misstänker fuktskador, men finns det fuktskador?"
Jag hade hört av till köparen och sagt att den kommer ut på försäljning med budgivning. Hade aldrig orkat med det där.
Känner mig och sambon va världens enklaste köpare och ha qtt göra med. Vann budgivningen och köpte direkt. Kan ju säga det va en del fel vi har upptäckt I eftehand. Som att säljarena hade fixat elen själva vilket är skit olagligt. Tur man har en sambo bror som är elektriker och kunna fixa åt oss.. flyttstäddnignem va också fruktansvärt. Men då skrev vi faktiskt till mäklaren och klagade. Dom hade inte ens gjort rent kakel eller ugn. O fanns damm kvar i fönster etc

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar