Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

KBK säger jag.
Jag ser egentligen ingen anledning till att sälja innan den ligger ute om jag inte får ett bud över vad jag tänkt mig och en rekordsmidig och snabb affär.
(m.fl.) Det som håller mig tillbaka från öppen visning är att jag inte är helt säker på vad den lokala marknaden skulle tycka är ett lagom pris precis nu. Det är många liknande lägenheter som ligger just som kommande och sen när de väl säljs (på förhand eller efter öppen visning) så spretar slutpriserna mellan 100-200 000 mer och 500 000 mindre.

Jag själv tycker som sagt att lägenheten är jättefin, men alla aspekter är inte nyrenoverade och den är inte allas smak utan det handlar nog framförallt om att hitta spekulanter som håller med. Vid öppen visning måste man dessutom hitta minst två sådana.

Nu har spekulanten i alla fall skickat in underlaget till banken så om allt löper på så låter jag honom köpa den.

Jag vet i tusan om bud ska vara bindande. Oftast så börjar budgivning rätt omgående efter visning, en visning där man spenderat 30 min i huset/lägenheten ihop med massor andra (inte alltid såklart, men...), man har inte fått klämma och känna ordentligt överhuvudtaget för det hinner man helt enkelt inte med.

Ofta är mäklare rätt på och vill börja budgivningen dagen efter redan, och då har man kanske inte hunnit kolla upp detaljplan och allt vad det är som ska kollas upp.

Det är rätt lätt hänt att man ger sig in i en budgivning och sedan framkommer saker som gör att man inte alls anser att det är värt prislappen.

Samtidigt så tycker jag inte att en budgivning ska tas lättvindigt. Så det där är lite dubbelt.

När vi sålde en.lägenhet för ganska många år sedan nu så hade vi fyra som bjöd och ingen som köpt i slutändan. Vi fick börja om en vända till med visningar. Då kom en av de som bjöd i förra omgången med ett skambud. Henne uteslöt vi omgående från att ens få vara med i den andra säljomgången.

Hon hörde av sig två gånger till mäklaren och höjde sitt bud i andra omgången men det spelade ingen roll för oss vi surnade till rejält och sa nej till henne som köpare på grund av beteendet.

Tycker iallafall det borde finnas en avgift att betala till säljarna om köparen drar sig ur efter de fått ja till att köpa och sedan inte fullföljer kontraktsskrivning. Det gav iallafall oss en del extra kostnader och besvär att dra igång en andra omgång .Blev senare flytt och månadsavgifter för två lägenheter samtidigt på grund av det.

Tre sällskap på visning idag.
1. Var en tanta som är intresserad av vår gata eller granngatan. Intresserad men tveksam pga avgiften.
2. Ungt par, bor hemma och ska nu flytta ihop. Intresserade.
3. Tveksam till att bo på bottenvåningen.

Mäklaren ringer dessa imorgon + dom från extravisningen förra veckan. Håll tummarna för oss?

1. Var en tanta som är intresserad av vår gata eller granngatan. Intresserad men tveksam pga avgiften.

Mäklaren ringer dessa imorgon + dom från extravisningen förra veckan. Håll tummarna för oss?

Det gör vi ❤️

Den här skrivningen ser jag lite då o då i annonser. Jag fattar att det måste vara en felskrivning, att de menar "eller" och inte "per" som det annars betyder. För satan vad dyrt det är ge sig in i budgivning annars. Men jag läser det alltid som "per" och hajjar till varje gång...
1786525690172.webp

Det är väl inget fel? Snedstreck kan ju betyda "eller".
Om det är mellan två ord, ja absolut, men när det första är en siffra känns det mer gediget med "per". Så jag läser det som "per" varenda gång. Generellt, om det handlar om pengar så är det gedigna att det är "per" som jag har förstått det iaf.

Om det är mellan två ord, ja absolut, men när det första är en siffra känns det mer gediget med "per". Så jag läser det som "per" varenda gång. Generellt, om det handlar om pengar så är det gedigna att det är "per" som jag har förstått det iaf.
Mer gediget?
Att det första som hjärnan kopplar till är det mer vanliga är väl rätt naturligt.
Men det säger ju inget om huruvida de andra tolkningsalternativen också är gångbara eller inte.

Mer gediget?
Att det första som hjärnan kopplar till är det mer vanliga är väl rätt naturligt.
Men det säger ju inget om huruvida de andra tolkningsalternativen också är gångbara eller inte.
Absolut, men när jag googlade så var det det svaret jag fick. Är det siffror så betyder det "per". Och det är så vi är vanast att se det också tänker jag? Typexempel är i vilken matbutik som helst.

Sen kan jag såklart ha googlat dåligt, jag gjorde ingen djupdykning :D Så intressant är inte ämnet.

Ingen av dessa intresserade 💀
Dom från extravisningen är fortfarande intresserade, men håller på att vela - nån är bortrest och måste prata med banken osv. Bla bla. Men mäklaren hade en random från en annan visning på en annan lägenhet som hade visat intresse för vår också. Kul. Kul kul.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar