TW! ev SA jag är lite konfunderad efter en sak.

• Kropp & Själ
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 320
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 6 600

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varning: möjligen milt övergrepp.
Jag var på en konferens från onsdag till torsdag.
När jag satt i pubben så kom en kollega som jag var nära och förtrogen med för ett år sen.
Denna kollega pratade med mig och sen plötsligt kände på ett av mina bröst.
Inte hårt, men definitivt kände efter.
För hen ville veta om de var äkta.
Jag gillade inte det, men kände inte att jag heller kunde bli arg. (varför vet jag inte?)
Och nu känner jag bara lite konfunderad. Och jag vet inte hur jag ska göra eller bemöta kollegan.
Hon är en masc lesbian.
Välkommen till oss tjejers värld!

Tranan, du måste förstå att det finns flera kvinnor här som känt ett väldigt stort obehag av dina tidigare närmanden. Du har bland annat skrivit till hälften så unga kvinnor att du skulle vilja fotografera dem och - om jag ska uttrycka mig glasklart - varit oerhört sliskig i dina kommentarer.

Dina ursäkter i efterhand har inte varit mycket att hänga i granen heller så jag förstår att folk reagerar på att du nu återkommande postar inlägg om hur du blivit sexuellt trakasserad.

Det ser faktiskt riktigt jäkla illa ut.

När jag satt i pubben så kom en kollega som jag var nära och förtrogen med för ett år sen.
Jag gillade inte det, men kände inte att jag heller kunde bli arg. (varför vet jag inte?)
Och nu känner jag bara lite konfunderad. Och jag vet inte hur jag ska göra eller bemöta kollegan.
Hon är en masc lesbian.
Om det var beröring utanpå kläderna låter det ju spontant som sexuellt ofredande, även om syftet inte beskrevs som tydligt sexuellt vilket kanske spelade in i att du kände att du inte kunde bli arg? Någon form av ofredande låter det väl som oavsett och ett ofredande behöver inte heller vara sexuellt för att vara obehagligt eller olagligt.

Sexuellt övergrepp är det nog inte rent juridiskt om beröringen var utanpå kläderna, det brukar vara något grövre handlingar.

Bortser man från det juridiska så är det förstås inte ok att röra vid någon på det sättet oinbjudet alldeles oavsett vad man kallar det.

Jag har lite svårt att förstå hur en vuxen person funderar på om det är över gränsen att en annan person tar på ens bröst, det är ju inte så att det är nya uppgifter som pratas om utan något som kvinnor lagt fram i evigheter- att ta på någon annans kropp är sexuellt ofredande i minsta fall. Kanske är det svårt att förstå att det är över gränsen om man själv varit man en gång i tiden? Tänker på hur det går i andra tråden om äckliga män, att de (män) inte förstår bättre.

Gå till chefen och berätta om det så kollegan får varning.
Polisanmäl.

Jag har lite svårt att förstå hur en vuxen person funderar på om det är över gränsen att en annan person tar på ens bröst, det är ju inte så att det är nya uppgifter som pratas om utan något som kvinnor lagt fram i evigheter- att ta på någon annans kropp är sexuellt ofredande i minsta fall. Kanske är det svårt att förstå att det är över gränsen om man själv varit man en gång i tiden? Tänker på hur det går i andra tråden om äckliga män, att de (män) inte förstår bättre.

Gå till chefen och berätta om det så kollegan får varning.
Polisanmäl.
Jag vet inte om det var tillräckligt. Så jag ville stäma av lite. Och detta var en kvinna som jag var nära vän med för ett tag sen.

Men jag lyssnar på ditt råd

Jag vet inte om det var tillräckligt. Så jag ville stäma av lite. Och detta var en kvinna som jag var nära vän med för ett tag sen.

Men jag lyssnar på ditt råd
Men det är klart det är tillräckligt! Om någon, oavsett kön, tafsar på mina pattar med flit är det långt över gränsen. Råkar man göra det, råkar nudda vid när man sträcker sig eller något, då är det något helt annat. Men att tafsa är ju alltid över gränsen och mer än nog.

Men det är klart det är tillräckligt! Om någon, oavsett kön, tafsar på mina pattar med flit är det långt över gränsen. Råkar man göra det, råkar nudda vid när man sträcker sig eller något, då är det något helt annat. Men att tafsa är ju alltid över gränsen och mer än nog.
Fast säger du själv ifrån eller går du till polisen?

Fast säger du själv ifrån eller går du till polisen?
Det beror nog mer på vem det är. En kollega som jag känner väl och kan prata med säger jag ifrån till, en man som tafsar kan det bli polisen, framför allt om det är mer än en gång.

Jag tycker bara att det är en icke-fråga huruvida det är tillräckligt för att reagera och vad man ska göra åt det. Jag antar att @Tranan inte kan förstå det själv eftersom han ju varit man....

Det beror nog mer på vem det är. En kollega som jag känner väl och kan prata med säger jag ifrån till, en man som tafsar kan det bli polisen, framför allt om det är mer än en gång.

Jag tycker bara att det är en icke-fråga huruvida det är tillräckligt för att reagera och vad man ska göra åt det. Jag antar att @Tranan inte kan förstå det själv eftersom han ju varit man....
Min fetning: *hon :up:

Hon är en masc lesbian.
Om allt det du beskriver händer på en och samma arbetsplats så är det nog läge att byta - för länge sedan. Allt det drama som du beskriver lär inte hända på speciellt många ställen. Dricks det mycket alkohol på arbetsplatsen?

Om allt det du beskriver händer på en och samma arbetsplats så är det nog läge att byta - för länge sedan. Allt det drama som du beskriver lär inte hända på speciellt många ställen. Dricks det mycket alkohol på arbetsplatsen?
Jag borde lämnat för längesedan. Men jobberbjudande som ramlade in med hög frekvens inan transtion har slutatat komma in. På arbetet är det ingen alkohol als. Detta var i baren på en konferens.

Annars är felköningar något som vissa gör dagligen.
Frågor om genitaler är inte ovanliga.
Detta var första gången som någon tog på mig.

Jag har sagt ifrån när folk har ställt Frågor som käns olämpliga. Och gjort anmälan om det. Vilket har på något sätt blivit ett problem. Då min chef blir arg när jag har gjort en anmälan.

Jag skulle gärna byta jobb men arbetstillfällen är sällsynt nu.

Jag borde lämnat för längesedan. Men jobberbjudande som ramlade in med hög frekvens inan transtion har slutatat komma in. På arbetet är det ingen alkohol als. Detta var i baren på en konferens.

Annars är felköningar något som vissa gör dagligen.
Frågor om genitaler är inte ovanliga.
Detta var första gången som någon tog på mig.

Jag har sagt ifrån när folk har ställt Frågor som käns olämpliga. Och gjort anmälan om det. Vilket har på något sätt blivit ett problem. Då min chef blir arg när jag har gjort en anmälan.

Jag skulle gärna byta jobb men arbetstillfällen är sällsynt nu.
Tror inte att jobberbjudanden brukar ramla in för de flesta, utan vill man ha nytt jobb blir det nog till att aktivt söka efter ett.

Tror det är dags för dig att inse att sådant råkar vi kvinnor ut för ofta o ibland värre, skulle vi anmäla hit o dit varje gång så hade vi inget annat att göra, lär dig säga ifrån direkt istället för att gömma dig i "mammas" kjol o låta andra göra jobbet åt dig
Nej, jag håller inte med. Bara för att kvinnor ofta råkar ut för beteenden som är över gränsen (och faktiskt räknas som brott) innebär det inte att vi behöver så ut med det. Man har, inom rimliga gränser, rätt att reagera på många olika sätt, och att inte reagera alls är faktiskt en vanlig reaktion. Man blir helt enkelt chockad. Och det är klart man ska anmäla om man känner för det. Ganska ofräscht med någon slags victim blaming att man måste säga ifrån direkt. Man ska inte behöva säga ifrån för folk ska inte begå övergrepp/ofredanden från början.

Tror det är dags för dig att inse att sådant råkar vi kvinnor ut för ofta o ibland värre, skulle vi anmäla hit o dit varje gång så hade vi inget annat att göra, lär dig säga ifrån direkt istället för att gömma dig i "mammas" kjol o låta andra göra jobbet åt dig

Här vill jag protestera! Nä, jag råkar faktiskt inte ut för sånt här ofta. De enda tillfällena i mitt liv (är 40+) då män tafsade på mig var på dansgolvet på nattklubben. Det har aldrig hänt i nåt annat sammanhang och ingen av dem tafsade på brösten. Rumpan ja. Dansa närmre än jag var intresserad absolut. Slutade de direkt när jag sa till, definitivt (jag är varken diskret eller snäll i det läget). Förutom en som var aspackad men hans kompisar drog undan honom.

Så nä, det händer inte alla kvinnor ofta. En handfull gånger i mitt liv och då levde jag studentliv i 4 år och festade mycket!

Här vill jag protestera! Nä, jag råkar faktiskt inte ut för sånt här ofta. De enda tillfällena i mitt liv (är 40+) då män tafsade på mig var på dansgolvet på nattklubben. Det har aldrig hänt i nåt annat sammanhang och ingen av dem tafsade på brösten. Rumpan ja. Dansa närmre än jag var intresserad absolut. Slutade de direkt när jag sa till, definitivt (jag är varken diskret eller snäll i det läget). Förutom en som var aspackad men hans kompisar drog undan honom.

Så nä, det händer inte alla kvinnor ofta. En handfull gånger i mitt liv och då levde jag studentliv i 4 år och festade mycket!
Fast kvinnor på ett generellt plan - inte individuellt - råkar ut för det här ofta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur