Bukefalos 28 år!

Tycker du om att läsa om sex/se sexscener i filmer?

Läste Bridgerton böckerna :rofl: gillade verkligen början, gillade defintivt inte sexbeskrivningarna (tyckte hm mansdominerade eller ngt otäckt) så var tvungen skumläsa. TV-serien har jag bara sett början av säsongerna för jag är så orolig för usla sexscener :rofl:

Jag har faktiskt inget emot bra skrivna sexscener men de är inte så vanliga. -och så gick de in genom dörren, duger ganska bra för mig.
Bridgerton har ju några år på nacken, den första boken kom ju ut 23 år sedan - och utifrån det jag läst hittills i romancegenren tycker jag att nog att man kan märka skillnad på tidigare verk och senare i sexscenerna. Från 70-talet och 80-talet finns det en del populära romanceböcker med våldtäkter i början - av den manliga huvudrollen :yuck: (t.ex. i böcker av Kathleen E Woodiwiss och Johanna Lindsey). Allmänt så tycker jag att det för en del år sedan var mycket vanligare med oskuldsfull virgin med väldigt erfaren man och mer att mannen dominerar. Ofta gärna med krigare/soldater/"skottar"/pirater/liknande - dominerande fysik, personlighet etc. Det finns fortfarande, men jag tycker nog inte det är lika vanligt i nya böcker? I alla fall kanske inte i de som blir mest populära - eller så har jag bara blivit bättre på att hitta romanceböcker som inte bara handlar om sex på det sättet :p
 
Jag har läst alltför många skickligt skrivna fanfictions för att svara nej på den här frågan :D både såna som är långa romaner där sexet driver fram karaktärerna/historien eller korta noveller som tydligt är bara för upphetsningens skull :o:angel:
Om jag skulle rada upp de bästa erotiska scenerna jag läst (om jag kunde minnas dem alla) så skulle högst troligen topp 10 listan bestå av fanfictions (om inte t.o.m topp 20).

Same, same. :angel: :D
 
Bridgerton har ju några år på nacken, den första boken kom ju ut 23 år sedan - och utifrån det jag läst hittills i romancegenren tycker jag att nog att man kan märka skillnad på tidigare verk och senare i sexscenerna. Från 70-talet och 80-talet finns det en del populära romanceböcker med våldtäkter i början - av den manliga huvudrollen :yuck: (t.ex. i böcker av Kathleen E Woodiwiss och Johanna Lindsey). Allmänt så tycker jag att det för en del år sedan var mycket vanligare med oskuldsfull virgin med väldigt erfaren man och mer att mannen dominerar. Ofta gärna med krigare/soldater/"skottar"/pirater/liknande - dominerande fysik, personlighet etc. Det finns fortfarande, men jag tycker nog inte det är lika vanligt i nya böcker? I alla fall kanske inte i de som blir mest populära - eller så har jag bara blivit bättre på att hitta romanceböcker som inte bara handlar om sex på det sättet :p
Det låter ju väldigt bra! tycker jag :)

(kollade inte bäst före datumet på Bridgerton :rofl: lustigt, hade ingen aning om att de var så gamla. Nice extraförsäljning för författaren)
 
Det är intressant när man jämför bok och film/tv. I böckernas Game of Throne så är inte de sex scener som finns, och det är inte många, 'romantiska' eller långdragna. Kommer inte ihåg hur Cersei/Jamie porträtterades. Men där var det berättigat att inkludera dem eftersom de har ett enormt inflytande på hela den övergripande handlingen och karaktärerna.

I tv serien var det ju avklätt och naket mer eller mindre konstant vilket blev tröttsamt. Särskilt som det var en så överväldigande majoritet kvinnligt naket att tom några manliga stjärnor påpekade det.
 
Alltså, jag läser en fanfic just nu och i början på det nya kapitlet så finns denna not av författaren med:
PLEASE NOTE THE RATING INCREASE!! This chapter is explicit. I think a lot of it is integral to the character/relationship development, but if you don't want to read the explicit parts, please jump to the end notes for guidance on where to start and stop. Also check the end notes if you have concerns about squicks/triggers in the sexual content (no major warnings apply to it, but I'll add some details for those with specific sensitivities).
Detta får man helt enkelt inte med vanliga böcker! Det känns väldigt omtänksamt och beskyddande, och enkelt att undvika. Detta händer inte alltid i alla fanfics till denna grad men jag tycker att den grundläggande attityden är denna rent allmänt.
 
Alltså, jag läser en fanfic just nu och i början på det nya kapitlet så finns denna not av författaren med:

Detta får man helt enkelt inte med vanliga böcker! Det känns väldigt omtänksamt och beskyddande, och enkelt att undvika. Detta händer inte alltid i alla fanfics till denna grad men jag tycker att den grundläggande attityden är denna rent allmänt.

Fast blir inte det här ett första steg mot censur av litteratur? Vad ska man tycka är ok att "varna" för? Vad är inte ok att sätta en varningstext för?
 
För att svara på grundfrågan - det beror på. Där det är en rimlig och intressant del av storyn javisst. Då kan en bra scen till och med vara lite eggande.
Men jag är sjukt provocerad av att man så ofta försöker stoppa in kärleksstorys och sex i berättelser där det absolut inte tillför något mer än att producenten tror att man för att locka kvinnliga läsare/tittare måste ha en "får dom till det eller inte" spänning. Det är SÅ överskattat.
Osäker faktiskt, såg en massa tonårsrecensioner av tjejer av min absoluta favoritfantasybok, Paksenarrion. Det var flera som gjorde mig jätteförvånad genom att klaga på avsaknaden av ett kärleksintresse och avsaknaden av sex. Det var flera som skrev att det var helt orealistiskt att huvudpersonen inte var kär och hade sex. Som om det inte faktiskt på riktigt finns ointresserade personer (och huvudpersonen iofs var på väg att få en religiös position så det var en riktig poäng med det också).

Känner att jag fick en förklaring på att många YA är mer internatankar känslorkärlek mångamänbollas än story. Så var det inte på miiin tid :D såklart, för YA uhm fanns inte utan man fick läsa tantsnusk som Lace om man ville läsa uhm kärlek. Haha när jag tänker efter är mycket YA faktiskt tantsnusk light eller romance med yngre.

Vad jag försöker komma fram till är att det verkar finnas stora kadrer ungdomar (kanske fler tjejer) som verkar tycka att storyn är helt poänglös utan viss dominans av kärlek och sex.
 
Senast ändrad:
Fast blir inte det här ett första steg mot censur av litteratur? Vad ska man tycka är ok att "varna" för? Vad är inte ok att sätta en varningstext för?

På AO3 som är den i särklass största fanfic arkivet som finns, med en herrans massa fandoms så kan författaren välja om hen vill lägga till varningar eller inte.

De flesta gör inte det allmänt men taggar däremot och noterar i beskrivningen om det är något de tror kan vara triggande. Många väljer tex att tagga slash (m/m som inte är kanon), andra om något enligt dem är över pg-13 osv. Många taggar också för diverse kinks. Som du fö också kan söka på om det är i din smak. Håller med att några av de absolut bästa sex scenerna/sexet kan finnas i fanfic. Bl.a tror jag eftersom många är fokuserade på den känslomässiga resan för karaktärerna och inte har så mycket mer handling än deras förhållande och hur det utvecklas.

Böcker kräver en handling som driver dem framåt, vilket inte fanfic behöver. Ett extra plus är också att karaktärerna och deras situation redan är kända för läsaren så det krävs inte något sammanhang utan författaren kan köra direkt.
 
På AO3 som är den i särklass största fanfic arkivet som finns, med en herrans massa fandoms så kan författaren välja om hen vill lägga till varningar eller inte.

De flesta gör inte det allmänt men taggar däremot och noterar i beskrivningen om det är något de tror kan vara triggande. Många väljer tex att tagga slash (m/m som inte är kanon), andra om något enligt dem är över pg-13 osv. Många taggar också för diverse kinks. Som du fö också kan söka på om det är i din smak. Håller med att några av de absolut bästa sex scenerna/sexet kan finnas i fanfic. Bl.a tror jag eftersom många är fokuserade på den känslomässiga resan för karaktärerna och inte har så mycket mer handling än deras förhållande och hur det utvecklas.

Böcker kräver en handling som driver dem framåt, vilket inte fanfic behöver. Ett extra plus är också att karaktärerna och deras situation redan är kända för läsaren så det krävs inte något sammanhang utan författaren kan köra direkt.

Jag förstår hur det funkar. Jag vet bara inte om jag tycker att det är så odelat positivt som det läggs fram här i tråden.
 
Osäker faktiskt, såg en massa tonårsrecensioner av tjejer av min absoluta favoritfantasybok, Paksenarrion. Det var flera som gjorde mig jätteförvånad genom att klaga på avsaknaden av ett kärleksintresse och avsaknaden av sex. Det var flera som skrev att det var helt orealistiskt att huvudpersonen inte var kär och hade sex. Som om det inte faktiskt på riktigt finns ointresserade personer (och huvudpersonen iofs var på väg att få en religiös position så det var en riktig poäng med det också).

Känner att jag fick en förklaring på att många YA är mer internatankar känslorkärlek mångamänbollas än story. Så var det inte på miiin tid :D såklart, för YA uhm fanns inte utan man fick läsa tantsnusk som Lace om man ville läsa uhm kärlek. Haha när jag tänker efter är mycket YA faktiskt tantsnusk light eller romance med yngre.

Vad jag försöker komma fram till är att det verkar finnas stora kadrer ungdomar (kanske fler tjejer) som verkar tycka att storyn är helt poänglös utan viss dominans av kärlek och sex.

Jag har också funderat över det här "kravet" att det alltid skall finnas (minst) ett kärleksintresse, även när det är helt irrelevant. Jag läser inte/tittar inte på deckare, eller fantasy, eller SF eller whatever för att hitta sex. Eller romantik.

Visst, att det finns i romans genren, men måste det ALLTID finnas förhållanden och sex? Det blir liksom som om att man bara har ett värde om man har en partner. Speciellt sant är detta som kvinna. Man är inte sin egen person, utan NNs flickvän/fru/FF.

Just Paksenarrion älskade jag som yngre (gillar den iofs fortfarande). Och den lider ju inte direkt av att den kvinnliga huvudkaraktären inte har nåt kärleksintresse.
 
Osäker faktiskt, såg en massa tonårsrecensioner av tjejer av min absoluta favoritfantasybok, Paksenarrion. Det var flera som gjorde mig jätteförvånad genom att klaga på avsaknaden av ett kärleksintresse och avsaknaden av sex. Det var flera som skrev att det var helt orealistiskt att huvudpersonen inte var kär och hade sex. Som om det inte faktiskt på riktigt finns ointresserade personer (och huvudpersonen iofs var på väg att få en religiös position så det var en riktig poäng med det också).

Känner att jag fick en förklaring på att många YA är mer internatankar känslorkärlek mångamänbollas än story. Så var det inte på miiin tid :D såklart, för YA uhm fanns inte utan man fick läsa tantsnusk som Lace om man ville läsa uhm kärlek. Haha när jag tänker efter är mycket YA faktiskt tantsnusk light eller romance med yngre.

Vad jag försöker komma fram till är att det verkar finnas stora kadrer ungdomar (kanske fler tjejer) som verkar tycka att storyn är helt poänglös utan viss dominans av kärlek och sex.
Lord of the Rings har ju noll sex och det närmsta man kommer till romans är väl Aragorn/Arwen och Sam/Rosie. Nu tror jag Tolkien skulle vart en total katastrof på att skriva ens en romantisk kyss och det skulle vara totalt onödigt. Filmerna försökte väl introducera lite mer kärlek iaf men om jag inte missminner mig är det enda en kyss på pannan när Arwen är i Vattnadal och Argaron i Rohan.
 
Lord of the Rings har ju noll sex och det närmsta man kommer till romans är väl Aragorn/Arwen och Sam/Rosie. Nu tror jag Tolkien skulle vart en total katastrof på att skriva ens en romantisk kyss och det skulle vara totalt onödigt. Filmerna försökte väl introducera lite mer kärlek iaf men om jag inte missminner mig är det enda en kyss på pannan när Arwen är i Vattnadal och Argaron i Rohan.
Joo, men den är ju inte YA eller skriven de senaste 10 åren? (skriven för vuxna dessutom) Och har faktiskt inte läst om Goodreads tjejerna kommenterat avsaknaden av sex eller inte. Det är ju dock lite mer kärlek än i Paksenarrion.

Det jag noterade främst med den boken i 12 årsåldern är ju avsaknaden av kvinnor dock :D

Haha det är nästan bara män som recenserat den på första sidan på Goodreads (en tjej, utmanande och krånglig att se framför sig och en massa hittepåvarelser, filmen är bättre.). Skulle absolut kunna tillbringa en hel kväll med att läsa enstjärnorna :) bara för att se om någon nämner sex. Men det får bli en annan gång.
 
Senast ändrad:
Lord of the Rings har ju noll sex och det närmsta man kommer till romans är väl Aragorn/Arwen och Sam/Rosie. Nu tror jag Tolkien skulle vart en total katastrof på att skriva ens en romantisk kyss och det skulle vara totalt onödigt. Filmerna försökte väl introducera lite mer kärlek iaf men om jag inte missminner mig är det enda en kyss på pannan när Arwen är i Vattnadal och Argaron i Rohan.

Arwen och Aragon kysser väl varandra när de återförenas i Konungens återkomst? Eller minns jag fel? :confused:
 
Det låter ju väldigt bra! tycker jag :)

(kollade inte bäst före datumet på Bridgerton :rofl: lustigt, hade ingen aning om att de var så gamla. Nice extraförsäljning för författaren)
Jag läste dem för kanske tio år sedan, och då var hela serien färdigskriven och klar och redan "känd" som en av de populäraste inom historical romance - det är därför jag har koll på att den är så pass gammal som den faktiskt är ;)
 
Fast blir inte det här ett första steg mot censur av litteratur? Vad ska man tycka är ok att "varna" för? Vad är inte ok att sätta en varningstext för?
Tycker inte jag, med tanke på vad för kinks det skrivs för idag :D De censureras inte det minsta, utan man bara talar om i förväg vad de innehåller så att folk som inte vill läsa sånt (eller faktiskt vill läsa sånt) kan lättare sortera dem. Det är av hänsyn och jag tänker att detta gör också att texter inte behöver censureras när folk som inte vill läsa om något specifikt kan lätt undvika dem.
 
Jag har också funderat över det här "kravet" att det alltid skall finnas (minst) ett kärleksintresse, även när det är helt irrelevant. Jag läser inte/tittar inte på deckare, eller fantasy, eller SF eller whatever för att hitta sex. Eller romantik.

Visst, att det finns i romans genren, men måste det ALLTID finnas förhållanden och sex? Det blir liksom som om att man bara har ett värde om man har en partner. Speciellt sant är detta som kvinna. Man är inte sin egen person, utan NNs flickvän/fru/FF.

Just Paksenarrion älskade jag som yngre (gillar den iofs fortfarande). Och den lider ju inte direkt av att den kvinnliga huvudkaraktären inte har nåt kärleksintresse.
Jag föredrar fantasy (eller mysdeckare eller liknande) där det finns någon typ av kärleksintresse (vilket kanske inte är så stor överraskning eftersom jag gillar romance). Det behöver inte finnas några sexscener, men jag gillar om det finns något romantiskt intresse (sen behöver det inte hända något förrän bok 8-9 ;) ). Utifrån det jag har läst brukar jag mer tycka om kvinnliga författare än stora episka fantasyverk i stil med George RR Martin, Kingkiller Chronicles etc. Jag läser mycket hellre en urban fantasy med lite romance i :D

Kanske för att jag själv IRL är ganska oromantisk, asexuell, lite känslokall och aldrig haft något särskilt intresse av ett förhållande? Det blir kanske lite som ett extra lager med fantasy, om hur det skulle vara att faktiskt ha ett romantiskt intresse på det sättet :p
 
Läser i princip bara fantasy och uppskattar välskrivna romanser och sexscener. Har inte jättemånga favoritböcker som helt saknar romantik/sex, men gillar inte heller när en bok blir till bara sexscener om den inte är skriven för att vara erotik i först hand. Tyckte t.ex att de första ... 7-8 böckerna i Laurell K. Hamiltons "Anita Blake" serie var ganska bra, sen blev det kapitelslånga sexscener.

Jag tror jag korrumperade mig själv totalt som 11-12 åring när jag lästen Grottbjörnens folk och Isfolket, sen dess är jag väldigt förtjust i sex i skrift.

TV/film beror mer på omständigheterna. Mindre kul att titta på om jag inte tittar själv eller enbart ihop med min man. Och föredrar ofta förförelsen framför det faktiskt sexet, det är den erotiska spänningen som är intressant.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 934
Senast: Twihard
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 219
Senast: Karro-Lina
·
Gnägg https://www.tidningenridsport.se/fei-forbjuder-filmande-pa-tavling/ Länken finns ovanför. Är en plusartikel så kunde inte läsa mer än...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 779
Senast: co-SMAD4
·
Kultur Jag läser mycket böcker (främst fantasy och romance), och har under flera år använt Goodreads för att spara vilka böcker jag vill läsa...
2
Svar
23
· Visningar
1 203
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp