Bukefalos 28 år!

Tycker du om att läsa om sex/se sexscener i filmer?

Jag har läst alltför många skickligt skrivna fanfictions för att svara nej på den här frågan :D både såna som är långa romaner där sexet driver fram karaktärerna/historien eller korta noveller som tydligt är bara för upphetsningens skull :o:angel:
Om jag skulle rada upp de bästa erotiska scenerna jag läst (om jag kunde minnas dem alla) så skulle högst troligen topp 10 listan bestå av fanfictions (om inte t.o.m topp 20). De utgivna böcker jag minns där jag läst någon sexscen, allt från romaner, deckare till "tantsnusk" - så finns det bara ett fåtal där jag tyckt att scenen varit okej.

Jag vet inte riktigt vad som gjort att de bättre scenerna jag läst har varit i fanfictions (det finns såklart de långt sämre/-sta exemplaren också :rofl:), jag tror dock på att det finns många väldigt skickliga författare där som kunnat skriva dem på bra sätt.
En fördel är nog också att såna författare brukar vara noga med möjliga varningar så att man inte råkar läsa något som innehåller något man inte vill läsa, det gör nog sin del till att man bara läser sånt som kan intressera en.
Man vet ju hur mycket det kan förstöra ens läsupplevelse när man kommer typ halvvägs genom boken och råkar hamna i en scen där man bara känner "nej" :meh:
Jag tänker också att just pga det kan vara vemsomhelst som skriver dessa historier så blir det mera långt olika upplevelser eller historier som inte alla stämmer in på varandra, jag tror att bokförlagen kan vara försiktiga med dessa scener och vilja att de ska sikta mot "den större massan". Men i själva verket innebär detta att det finns många mindre delar av folket som inte får sina sexliv/sexualiteter speglade i dessa historier.
 
Som en del i en karaktärsutveckling, absolut (the last of us avsnitt 3 gör det SÅ fint). Oftast tycker jag att det är sunkigt, heteronormativt, male gaze och alldeles för ofta är det sexualisering av våldtäkter, inte samtycke. Klarar öht inte av att se eller läsa icke samtyckande intimitet.
Det där avsnittet! Jag såg inte hela scenerna men det jag såg gillade jag att en stor del av fokuset låg på kommunikationen mellan parterna! 🤩 Det är något som verkligen saknas i de allra flesta sexscener, speciellt på film/tv, det ger ju folk intrycket att sex ska vara något instinktivt och att de flesta vill bara en och samma sak, att det är bara ett mål med sex. Vilket är ju väldigt problematiskt!
 
Är det välgjort och i ett sammanhang där det passar in så gillar jag det. Sex är ju en del av livet och en del av en kärleksrelation enligt mig och jag vill gärna läsa om relationer och människor som känns äkta för mig.

Jag föredrar dock sexscener i böcker/ljudböcker framför såna på film. På film vill man ju veta att skådespelarna trivdes ihop och ingen mådde dåligt av inspelningen. I boken finns inte det problemet.
 
Jag har generellt svårt för sexscener, både i böcker och film. Ffa i filmer blir det ofta någon slags soft-p*rn som tenderar att ha väldigt lite förankring i hur det ofta går till i verkligheten enligt min erfarenhet. Det enda som skiljer det hela från en klassisk p-rulle är att man inte filmar de intima delarna. Ffa stör jag mig fruktansvärt på scener där karaktärerna helt plötsligt börjar ha passionerat sex eller börjar grovhångla direkt efter en traumatisk situation. Om jag har varit med i en bilolycka är nog hångel det sista jag är intresserad av. Stör mig också oerhört på att kvinnor ofta ska porträtteras med en kryddning av sexuell sårbarhet oavsett vad filmen handlar om. Om den kvinnliga karaktären blir rädd så ska hon stöna och flämta sensuellt istället för att agera som en normal människa hade gjort.
 
I "vanliga" böcker känns det helt överflödigt med sexscener, brukar också spola förbi när jag lyssnar. Det finns dock ett undantag och det är sk fairy smut, som ACOTAR. Där är det en så väsentlig del på något sätt, även om det är lite väl överdrivet i den sista boken.
 
Ännu värre när folk ska ligga och onanera i en helt vanlig film jag blir så irriterad det tillför verkligen ingenting och jag såg en film med min pappa en gång och då satt en man och runkade på toaletten i säkert två minuter (det kändes som två timmar) det var en helt vanlig dramafilm där han blivit tänd på barnflickan eller något sånt 🤮
 
Ännu värre när folk ska ligga och onanera i en helt vanlig film jag blir så irriterad det tillför verkligen ingenting och jag såg en film med min pappa en gång och då satt en man och runkade på toaletten i säkert två minuter (det kändes som två timmar) det var en helt vanlig dramafilm där han blivit tänd på barnflickan eller något sånt 🤮
Det är därför jag inte sett klart varken Young royals eller Kärlek och anarki. Awkward onaniscener i första avsnittet av båda.
 
Edit.

Skulle folk i allmänhet sakna sexscenerna i böcker och filmer om de inte förekom lika ofta?
Vet inte riktigt? Tonåringarna kanske? Det var ju mycket mer thrilling då, nu kan det bli mer att hm inte bra skrivet det här :rofl:

Mannen tycker det är ännu mer poänglöst :)
 
Jag gillar romance böcker men tycker normalt sett inte att det är nödvändigt med sexscener och skulle inte ha några problem om det inte förekom lika ofta. Om sexcenen tillför något till handlingen, för handlingen framåt på något sätt, så visst - inga problem. Men jag tycker ofta att det känns som en hel del inslängda sexscener bara för att. Jag medvetet börjar inte läsa romance böcker som blivit taggade som erotisk romance eller liknande, då det känns som om fokus i boken mest bara är på sexscenerna (vilket inte är anledningen till att jag läser dem - sexscenerna är ofta något jag snabbläser om jag läser boken i bokform).
Läste Bridgerton böckerna :rofl: gillade verkligen början, gillade defintivt inte sexbeskrivningarna (tyckte hm mansdominerade eller ngt otäckt) så var tvungen skumläsa. TV-serien har jag bara sett början av säsongerna för jag är så orolig för usla sexscener :rofl:

Jag har faktiskt inget emot bra skrivna sexscener men de är inte så vanliga. -och så gick de in genom dörren, duger ganska bra för mig.
 
Diskussionen påminde mig om en scen i Händelser vid vatten när den kvinnliga karaktären (i mitt tycke) nästan våldtar en manlig karaktär (inte speciellt mycket till muntligt eller "kroppsligt" samtycke där) genom att ta av honom byxorna, klä av sig själv helt naken, sätta sig gränsle över honom, guppa upp och ned typ i 5-10 sekunder. Förstår mig verkligen inte på det... Stängde av och har inte fortsatt se på serien efter det.
Ja, jag har läst hela boken och flera av tvavsnitten. Det ÄR en viktig scen, boken skrevs på 90-talet och hur många skildringar av att en man utsätts för sexuella övergrepp av en kvinna förekommer ens idag? Den utmanar, att en ung man med en äldre kvinna som inte beskrivs som en erövrare utan som den är utsatt och sårbar. De två karaktärerna och maktförskjutningen är en av de som levt starkast i mig sedan jag läste boken.
 
Ja, jag har läst hela boken och flera av tvavsnitten. Det ÄR en viktig scen, boken skrevs på 90-talet och hur många skildringar av att en man utsätts för sexuella övergrepp av en kvinna förekommer ens idag? Den utmanar, att en ung man med en äldre kvinna som inte beskrivs som en erövrare utan som den är utsatt och sårbar. De två karaktärerna och maktförskjutningen är en av de som levt starkast i mig sedan jag läste boken.
Intressant då jag hade tänkt skriva den funderingen igår- hur det var i serien versus boken? Funderar över att lyssna på boken istället för att se serien nämligen :)
 
Jag började bläddra förbi sexet till slut när jag läste Grottbjörnens Folk-böckerna som tonåring :laugh: Det var ju inte så stor variation om vi säger så :angel:
.
Ja, jag började läsa dom som tio- elvaåring och jag tror inte jag klarat att läsa mer av sexscenerna som behövs för att lista ut om de klara och den riktiga handlingen börjat. Förstår fortfarande inte varför de förstört en i grunden rätt intressant story med en massa sex?!
 
För att svara på grundfrågan - det beror på. Där det är en rimlig och intressant del av storyn javisst. Då kan en bra scen till och med vara lite eggande.
Men jag är sjukt provocerad av att man så ofta försöker stoppa in kärleksstorys och sex i berättelser där det absolut inte tillför något mer än att producenten tror att man för att locka kvinnliga läsare/tittare måste ha en "får dom till det eller inte" spänning. Det är SÅ överskattat.
 
Intressant då jag hade tänkt skriva den funderingen igår- hur det var i serien versus boken? Funderar över att lyssna på boken istället för att se serien nämligen :)
Jag har inte läst boken men tycker att dom porträtterade det precis så som @escodobe beskriver. Det var en obehaglig våldtäktscen men inte för grov, om man nu ens kan dela in det i grovhet…det var uppseendeväckande att det just var en kvinna som var förövaren och det bidrog definitivt till storyn. Jag tyckte att alla scener med henne var riktigt obehagliga, från början till slut. Hon gjorde rollen mycket bra. Författaren till boken har också sagt att hon tycker att serien är bra och ger boken rättvisa.
 
Jag läste boken i mitten av 90-talet och ÄLSKADE den! Har inte vågat se serien ännu, är rädd att den ska förta mina minnen av boken.
Jag tycker att de lyckats för det mesta. Jag läste också den när den kom, men det är en sån där bok jag egentligen inte gillade men som jag ändå burit med mig sedan dess, om du förstår hur jag menar.
Det är något med hur ingen egentligen är särskilt sympatisk?
 
Jag har generellt inget emot sexscener när dom porträtteras på ett realistiskt sett och inte har en ”male gaze”. Jag tycker att det är uppfriskande att se eller läsa om kvinnlig sexualitet så som den faktisk är. Där kvinnor tar för sig, tillåts njuta och faktiskt även får vara kåta. När jag växte upp var det i princip aldrig att kvinnor i filmer eller serier pratade om kåthet, onani eller utförde det. Det tycker jag att det är jättebra att det har ändrats.
Sexscener mellan ett heteropar där det går från lite kyssar till penetrerande sex med guppande manlig rumpa och närbild på kvinnans bröst och ansikte när hon kommer efter 2 minuter penetration tycker jag att man kan skippa helt och hållet.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 983
Senast: Twihard
·
Kultur För mig är Downton Abbey en sån serie. Gillar att man får följa så många olika personers storyline, de vackra kläderna och att det finns...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 303
Senast: Karro-Lina
·
Gnägg https://www.tidningenridsport.se/fei-forbjuder-filmande-pa-tavling/ Länken finns ovanför. Är en plusartikel så kunde inte läsa mer än...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 998
Senast: co-SMAD4
·
Kultur Jag läser mycket böcker (främst fantasy och romance), och har under flera år använt Goodreads för att spara vilka böcker jag vill läsa...
2
Svar
23
· Visningar
1 235
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp