Status
Stängd för vidare inlägg.
För att kicka igång lite. Vi är 11 spelare. Hur många ulvar tror vi att vi har ibland oss? Om man kör på 1/3- regeln så är det mer troligt att det är 4 ulvar mer än att det är 3. Är det dock möjligt att tanken är att 7 goda ska lyckas fäkta undan 4 ulvar? Det känns lite tufft.

Minst tre är det. Kanske en fjärde. Känns inte omöjligt men tycker ändå tre är mer lagom för 11 spelare. Hade vi varit 12 spelare hade jag som LL troligtvis haft fyra ulvar. Så det beror på hur Bumpo är som LL :p
 
Minst tre är det. Kanske en fjärde. Känns inte omöjligt men tycker ändå tre är mer lagom för 11 spelare. Hade vi varit 12 spelare hade jag som LL troligtvis haft fyra ulvar. Så det beror på hur Bumpo är som LL :p

Jamen precis. det är väl antingen eller. Dock, eftersom att en "ny" regel har tillkommit, att både tvillingar och ulvar, får fortsätta prata och diskutera efter leken, så lutar jag nog mer åt att det är 3 ulvar då det hade blivit väldigt klurigt att kämpa mot (t.e.x) 3 ulvar och en död ulv om det bara finns 4 goda kvar.
 
Fast så ny är väl inte den regeln? Det har varit så i flera av de lekar jag varit med tidigare, men inte i alla.

Jag lutar nog också åt att det är 3 ulvar just med tanke på att de får kommunicera även om de åkt ut. Däremot med 12 spelare så hade jag nog också tippat på 4.
 
Att ulvarna får prata med varandra även efter döden har varit den generella regeln sedan jag började spela för 3-4 år sedan. Undantag har förekommit. Tvillingarna har jag ingen koll på. Men egentligen, jag undrar om det är faktorer som får antalet ulvar att tippa åt det ena eller andra hållet? Även om en spökulv kan komma med input till de andra ulvarna kan ju hen inte rösta. Så jag vet inte om det nödvändigtvis behöver bli så mycket svårare.

Dock gissar även jag spontant på tre ulvar. Ofta, men inte alltid, inleds leken med att goda röstas ut och käket lyckas. Det brukar ta ett par dygn för de goda att börja se samband, medan ulvarna ju har klart för sig redan från början vad som gäller. Dessutom är det inte så himla kraftfulla goda specialroller i den här leken. Spionen är vingklippt genom att bara få två lottade rader (det har ju varit rätt vanligt på sista tiden och det gör ju att spionens kraft minskar rätt ordentligt), det finns ingen borgmästare, ingen röstfifflare mm. Brevbäraren är en god roll som i värsta fall kan gynna de onda. Så jag tror nog på tre ulvar. Men säker kan man naturligtvis inte vara.
 
Att ulvarna får prata med varandra även efter döden har varit den generella regeln sedan jag började spela för 3-4 år sedan. Undantag har förekommit. Tvillingarna har jag ingen koll på. Men egentligen, jag undrar om det är faktorer som får antalet ulvar att tippa åt det ena eller andra hållet? Även om en spökulv kan komma med input till de andra ulvarna kan ju hen inte rösta. Så jag vet inte om det nödvändigtvis behöver bli så mycket svårare.

Dock gissar även jag spontant på tre ulvar. Ofta, men inte alltid, inleds leken med att goda röstas ut och käket lyckas. Det brukar ta ett par dygn för de goda att börja se samband, medan ulvarna ju har klart för sig redan från början vad som gäller. Dessutom är det inte så himla kraftfulla goda specialroller i den här leken. Spionen är vingklippt genom att bara få två lottade rader (det har ju varit rätt vanligt på sista tiden och det gör ju att spionens kraft minskar rätt ordentligt), det finns ingen borgmästare, ingen röstfifflare mm. Brevbäraren är en god roll som i värsta fall kan gynna de onda. Så jag tror nog på tre ulvar. Men säker kan man naturligtvis inte vara.
Skulle tro detsamma. Är ju även (minst en) bybo med och då har jag väldigt svårt att se att det skulle vara fyra ulvar i leken, tycker snarare att de goda rollerna tyder på att det är tre ulvar.

Men det är väl å andra sidan inget man bör sätta för stor vikt vid nu, en ulv i taget, så att säga. :) Ska man lägga vikt vid antalet ulvar är det väl bättre att tro på en för mycket än en för lite, även om fyra känns osannolikt.
 
Skulle tro detsamma. Är ju även (minst en) bybo med och då har jag väldigt svårt att se att det skulle vara fyra ulvar i leken, tycker snarare att de goda rollerna tyder på att det är tre ulvar.

Men det är väl å andra sidan inget man bör sätta för stor vikt vid nu, en ulv i taget, så att säga. :) Ska man lägga vikt vid antalet ulvar är det väl bättre att tro på en för mycket än en för lite, även om fyra känns osannolikt.

Där håller jag med dig. Det är bättre att ta en i taget. Och jag går hellre på att det är fyra ulvar än tre, så har man garderat sig lite. Iaf jag brukar tänka så.
 
Jag tror inte att jag har varit med i en lek där ulvarna fick fortsätta prata efter döden men då har jag heller inte varit ulv på en 3 år kanske?

@Hedinn Även jag håller med dig om en ulv i taget men jag tycker att det känns bra att spekulera runt hur många ulvar vi kan förvänta oss i den här leken.
 
Jag tror inte att jag har varit med i en lek där ulvarna fick fortsätta prata efter döden men då har jag heller inte varit ulv på en 3 år kanske?

Jo, har för mig att du varit ulv i en av mina lekar? Jag har spelat i 4 år tror jag det är nu och i början fick man alltid prata efter att man dött, sen införde någon (Paddington kanske?) att man inte fick det.
 
Att ulvarna får prata med varandra även efter döden har varit den generella regeln sedan jag började spela för 3-4 år sedan. Undantag har förekommit. Tvillingarna har jag ingen koll på. Men egentligen, jag undrar om det är faktorer som får antalet ulvar att tippa åt det ena eller andra hållet? Även om en spökulv kan komma med input till de andra ulvarna kan ju hen inte rösta. Så jag vet inte om det nödvändigtvis behöver bli så mycket svårare.

Håller med, skulle definitivt inte se det som att huruvida ulvarna får prata efter döden styr antalet ulvar.

Jag är lite road av att man nu kan gilla inlägg i ulvlekar.
 
Jo, har för mig att du varit ulv i en av mina lekar? Jag har spelat i 4 år tror jag det är nu och i början fick man alltid prata efter att man dött, sen införde någon (Paddington kanske?) att man inte fick det.

Copy paste-svar: Aha, ja för mig är det något nytt men där ser man ;)

Nä men isåfall har jag nog inte vetat att det var tillåtet för jag kan inte påminna mig om att jag någonsin spelat med den regeln.
 
För mig har det också "alltid" varit så att ulvarna kan prata med varandra efter sin död (eller goda specialroller för den delen). Och som flera andra skrivit kan jag inte heller se att det skulle påverka antalet ulvar. Antalet kvarvarande ulvar har ju framför allt betydelse i röstningssituationen, och där gör ju döda ulvar varken till eller från. Visst kan de hjälpa till med tankeverksamheten men jag tror inte att LL tänker på det när man väljer antal ulvar. Det har iaf inte jag gjort när jag har hållt i spel, det har liksom varit en självklar förutsättning.

Däremot kan man ju börja spekulera lite i det här med att spekulera kring antalet ulvar. För ulvarna själva är det ju en icke-nyhet. Samtidigt är det ju en väldigt bra sak för ulvarna att prata om eftersom det är något som bara de goda rollerna behöver få reda på.
 
Ja jag tvivlar ju inte på att minst en ulv är inblandad i diskussionen. Ulvarna hänger ju gärna på i andras tankegångar.

Känns inte som att det bara är goda som är igång att vara aktiva just nu. Men det lurar säkert några ulvar bland dom som inte är aktiva med. Det har vi ju sett ett ex antal ggr innan.
 
Ska man vara petig så står det "bybo" i lekstarten - vilket pekar på att det bara är en. Och om det stämmer så blir det fyra ulvar.
Tvillingar och ulvar är de enda som står i plural och de enda rollerna vi säkert vet att det finns fler av.
 
Tycker det känns ganska ointressant i dagsläget. Liksom jag är glad om jag hittar nåt som kan tyda på att någon är ulv. Att hitta fyra stycken känns lite övermäktigt.

Inte helt omöjligt dock. Men jag koncentrerar mig på en i taget. Hittar man en så brukar man oftast hitta spår efter en annan.
 
Ja jag tvivlar ju inte på att minst en ulv är inblandad i diskussionen. Ulvarna hänger ju gärna på i andras tankegångar.

Känns inte som att det bara är goda som är igång att vara aktiva just nu. Men det lurar säkert några ulvar bland dom som inte är aktiva med. Det har vi ju sett ett ex antal ggr innan.

Reagerar lite på det fetstilta. Du låter väldigt säker när du skriver "jag tvivlar ju inte på...".

Om bybo i singularis så tror jag inte att det säger något. LL kan ju inte gärna (EDIT: oavsett antalet menar jag) skriva bybor i pluralis med den här "laguppställningen" för då hade det väl varit solklart med antalet ulvar? Nu finns det utrymme för tvivel.
 
Reagerar lite på det fetstilta. Du låter väldigt säker när du skriver "jag tvivlar ju inte på...".

Om bybo i singularis så tror jag inte att det säger något. LL kan ju inte gärna skriva bybor i pluralis med den här "laguppställningen" för då hade det väl varit solklart med antalet ulvar? Nu finns det utrymme för tvivel.


Jag tror mycket väl att det finns en ulv där. Vet jag säkert? Nej. Men det är ett spår iaf. Det finns inte mycket att gå efter första dagen och någonstans måste jag börja, även om det är ett sätt andra anser är helt omöjligt att gå efter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 274
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 503
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 298
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 050
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp