Bukefalos 28 år!

”Undan eller kull” eller ”Undan eller väck”?

Uppvuxen i Östergötland och har sedan bott 10 år i Närke och lika länge i Norrland och har aldrig hört uttrycket
 
Smålänning och här är det "Undan eller kull!"
Har aldrig hört kull 😆
Undan och väck ja men kull? Wtf liksom 😂
Jag är östgöte, jag använder det enda rätta.
Dän 😍
se det som en förkortning av omkull
Tänk att du kommer i full fart och någon står ivägen, då ropar man "undan eller kull", för om personen inte flyttar sig så springer/kör man på den så den far omkull.
 
Uppvuxen mestadels i Skåne med skånska föräldrar & släkt, och inte heller jag har hört något liknande. Nu när jag läst här och förstått vad som menas skulle jag dock säga att "undan eller kull" verkar mest logiskt.
 
Även jag i sydöstra småland använder dän, ta dän den, ibland
Korrekt ord är tydligen dädan
Af de båda formerna dädan o. dän förekommer den förra numera bl. i skriftspr. o. har äfv. där en ålderdomlig l. högtidlig prägel; talspråkets form är dän. — För sydligaste Sv:s o. Finl:s bildade talspr. är ordet öfver hufvud taget främmande.
https://www.saob.se/artikel/?unik=D_2401-0205.D7h8-0001
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Fibusen
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
964
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 031
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp