Undvika övervikt

Vi putsar inte. Den 0.5 hektaren vi lånar av grannen vintertid slås någon gång på sommaren av dem pga vill ha den lite skött. På den släpper vi sist, vi ska stängsla den om någon vecka och så får vi se när vi öppnar dit.

Så typ 0.5 ha är övervuxet när de går ut på det framåt september. Några timmar i taget till en början o så såklart. Den 0.5 hektaren de går i på sommaren (I tre små hagar) betar de ju ner helt kort så i den trimmas ratorna ner hela tiden för att kunna hålla den helt mockad när de går på så lite mark.

Den övervuxna delen trimmas och mockas på vårkanten efter hur mycket arbetsinsats vi pallar lägga. Det är ju apsvårt att mocka I långt gräs så det beror lite på hur de betatat under vintern.
 
Jag förstår inte vad du menar med att tuggtid ordnas med lösdriftshall?

Jag har på många sätt fina beten, det är naturbeten med mycket träd och varierande växtlighet. Däremot är de förhållandevis stora, och vi har några av landets bästa jordar som gör att gräset växer riktigt bra. Det är inte så lätt att göra något åt, men jag beaktar dina synpunkter.
Lösdriftshall med fri tillgång på halm som hästarna kan gå och pilla i.
 
  • Gilla
Reactions: Amk
Vi putsar inte. Den 0.5 hektaren vi lånar av grannen vintertid slås någon gång på sommaren av dem pga vill ha den lite skött. På den släpper vi sist, vi ska stängsla den om någon vecka och så får vi se när vi öppnar dit.

Så typ 0.5 ha är övervuxet när de går ut på det framåt september. Några timmar i taget till en början o så såklart. Den 0.5 hektaren de går i på sommaren (I tre små hagar) betar de ju ner helt kort så i den trimmas ratorna ner hela tiden för att kunna hålla den helt mockad när de går på så lite mark.

Den övervuxna delen trimmas och mockas på vårkanten efter hur mycket arbetsinsats vi pallar lägga. Det är ju apsvårt att mocka I långt gräs så det beror lite på hur de betatat under vintern.
Det är ju egentligen ratorna som trimmas och ska hållas efter för att inte ta över. Men det räknar jag in i att putsa hagen? Övriga gräset behöver inte putsas.
 
Tänker lite högt, många hästar skiter även i lösdriften, så att gå och pilla i halmen måste väl vara som gjort för att smittas med mask?
Jag har så och alla mina föredrar att äta från den nya balen som körs in snarare än bajsblandad halm. De flesta nollar på mask. Men ser ingen större risk med det än att ha hästen på box med halm. Är hästarna för grisiga så får man väl skaffa en foderhäck att ha halmen i.
 
Det är ju egentligen ratorna som trimmas och ska hållas efter för att inte ta över. Men det räknar jag in i att putsa hagen? Övriga gräset behöver inte putsas.

Jag tänkte mest på det de har "fri tillgång" till, den delen beror av arbetsinsatsen vi pallar lägga. Vi putsar den inte varken när den inte betas sommartid eller efter att den beats klart innan tillväxt på vårkanten. Den delen med små hagar kan jag hålla med om absolut räknas som putsad dock! Det är så fult att bara ha höga rator som är svåra att mocka 🙄
 
Tänker som förlängning på mitt eget inlägg när några skrivit om fri tillgång på halm.
Det är en sak jag inte kan ha till mina hästar. De äter för mycket av det också och då måste jag lägga på väldigt mycket protein. De har också fått förstoppningskolik av att äta för mycket halm.....och, nej, de vänjer sig inte.

En av dem hade tillgång i början i nät och det gick bra i några veckor, sedan åts det mer och mer, inte tvärtom. För många hästar går det bra men långt ifrån alla. Kan vara bra att vara medveten om det.
 
Tänker som förlängning på mitt eget inlägg när några skrivit om fri tillgång på halm.
Det är en sak jag inte kan ha till mina hästar. De äter för mycket av det också och då måste jag lägga på väldigt mycket protein. De har också fått förstoppningskolik av att äta för mycket halm.....och, nej, de vänjer sig inte.

En av dem hade tillgång i början i nät och det gick bra i några veckor, sedan åts det mer och mer, inte tvärtom. För många hästar går det bra men långt ifrån alla. Kan vara bra att vara medveten om det.

Precis. Jag är verkligen tacksam att våra inte bara äter o äter o äter vad gäller grovfoder. Gräset är lättare att begränsa utan att skapa lika mycket matstress. Matstress är jag ganska rädd för, inte i förhållande till att bli superfet och få fång såklart. Men jag tror inte det är så nyttigt för hästar att bli stressade och min häst hanterar det ganska dåligt.
 
Något som återkommer som en fundering hos mig är vilka åtgärder jag som hästägare och gårdsägare kan ta till för att minska hästarnas hull. Jag tycker ofta att det talas mycket om kraftfodermängder och höanalyser men då jag inte ger kraftfoder och har hästar på bete halva året behöver jag tänka större än så.

Ponera att du har en hästflock där alla individer är lättfödda och marker med lerjord som ger frodigt bete. Vilka metoder har du för att se till att hästarna får i sig tillräcklig mängd grovfoder utan att bli tjocka?

Jag hade ridit/motionerat som en tomtenisse dagen innan julafton under min sommarledighet. Övrig tid hade jag begränsat betet och gett små givor av hö, halm eller båda väl spritt över den tid de inte var på betet. Grind med timer är en fin uppfinning.
 
  • Gilla
Reactions: Amk
Något som återkommer som en fundering hos mig är vilka åtgärder jag som hästägare och gårdsägare kan ta till för att minska hästarnas hull. Jag tycker ofta att det talas mycket om kraftfodermängder och höanalyser men då jag inte ger kraftfoder och har hästar på bete halva året behöver jag tänka större än så.

Ponera att du har en hästflock där alla individer är lättfödda och marker med lerjord som ger frodigt bete. Vilka metoder har du för att se till att hästarna får i sig tillräcklig mängd grovfoder utan att bli tjocka?
Stripbetning. Halm som kompletterande strå foder om de behöver mer fiber än återväxten ger..
 
  • Gilla
Reactions: Amk
Mina lättfödda går på magert bete dagtid med betesreducerare och i grusad hage nattetid med vanlig kvällsgiva hö på kvällen. Det är mitt recept för att hålla dem i fint hull även sommartid. I år kunde jag inte ens rida pga komplikationer efter en operation men ändå höll de sig väldigt fina. Att hålla på och banta hästarna vintertid och låta dem bli feta sommartid är inget bra recept för god hästhälsa. För varje gång en häst tillåts bli fet ökar risken för fång. Inte bara just då utan även senare i livet.
 
Liten hage sommartid. Så liten som krävs för att gräset ska hålla sig borta eller lagom. Betesbegränsare om så krävs. Inne eller på grus halva dygnet (med hö eller halm, inte utan mat)

Som någon annan sa så får man lite vända det och vintern när snön ligger stora hagar, sommartid små upptrampade tråkiga. Och glömma det här med släppa på bete och slippa allt jobb.

Utanför grässäsong så begränsa grovfoder, sprid ut fodringarna och blanda ut med halm.

Halm är i princip en nödvändighet
 
Om du har ett bete där du först låter en flock mer svårfödda hästar beta (maj-juni) när gräset växer som mest, blir det då mindre näring kvar i gräset för de lättfödda du släpper dit i juli? Eller är det bättre att låta betet stå orört så att gräset blir grövre och mer övervuxet? Vad ger minst näring?
 
Liten hage sommartid. Så liten som krävs för att gräset ska hålla sig borta eller lagom. Betesbegränsare om så krävs. Inne eller på grus halva dygnet (med hö eller halm, inte utan mat)

Som någon annan sa så får man lite vända det och vintern när snön ligger stora hagar, sommartid små upptrampade tråkiga. Och glömma det här med släppa på bete och slippa allt jobb.

Utanför grässäsong så begränsa grovfoder, sprid ut fodringarna och blanda ut med halm.

Halm är i princip en nödvändighet

Halm använder jag vintertid, och ger små givor hö. Sommartid har jag långt till stallet och det finns inte möjlighet att stalla in under delar Sv dygnet. Jag vill försöka hitta så bra lösningar som möjligt utifrån att hästarna är ute 24/7, och inte fodras med ex hö. Men fortsätt gärna komma med idéer, så får jag överväga de som passar oss.
 
Halm använder jag vintertid, och ger små givor hö. Sommartid har jag långt till stallet och det finns inte möjlighet att stalla in under delar Sv dygnet. Jag vill försöka hitta så bra lösningar som möjligt utifrån att hästarna är ute 24/7, och inte fodras med ex hö. Men fortsätt gärna komma med idéer, så får jag överväga de som passar oss.

Ifjol sommar när de stod inne i ligghallen hela dagarna pga värmen (helt frivilligt alltså) så gav jag dem sly som sysselsättning. Finns i överflöd runt alla diken här. Kanske kan vara något att överväga?
 
  • Gilla
Reactions: Amk
Halm använder jag vintertid, och ger små givor hö. Sommartid har jag långt till stallet och det finns inte möjlighet att stalla in under delar Sv dygnet. Jag vill försöka hitta så bra lösningar som möjligt utifrån att hästarna är ute 24/7, och inte fodras med ex hö. Men fortsätt gärna komma med idéer, så får jag överväga de som passar oss.

Om du inte vill ge hö eller halm och vill ha ute dygnet runt finns i så fall bara ett alternativ. Att hitta så magert bete att de kan gå på det dygnet runt utan att bli tjocka och samtidigt att det ger tillräckligt med strå.

Skogsbete kan vara ett alt. Stripbetning ett annat alt. För vissa individer fungerar dock helt enkelt inte dygnet runt på gräs oavsett.

Kan du tänka dig erbjuda halm blir allt lättare.
 
Om du har ett bete där du först låter en flock mer svårfödda hästar beta (maj-juni) när gräset växer som mest, blir det då mindre näring kvar i gräset för de lättfödda du släpper dit i juli? Eller är det bättre att låta betet stå orört så att gräset blir grövre och mer övervuxet? Vad ger minst näring?
Betas gräset är det som kommer upp nytt och därmed energirikt. Bättre att låta gräset blomma över och släppa sedan. Övervuxet gräs innehåller mindre näring men olika gräs innehåller också olika mycket näring så det handlar ju om att just det där specifika gräset innehåller mer om det betas mot om det får stå och blomma över.
 
Det är ett nytt begrepp för mig, vad innebär det?
Du sätter ett flyttbart staket genom hagen så hästarna inte får allt gräs på en gång utan flyttar staketet i omgångar och därmed styr grästillgången.
Har man stor hage kan man ju avgränsa lite av det avbetade sen också så det får växa upp och bli lite överväxt innan de får vara där igen. Olika smidigt beroende på hagens utseende men överlag ganska enkelt med tex eltråd och glasfiberstolp tycker jag.
 
Angående nedbetat. Stallet jag står så alla hästar har året runt hagar. Kommer gräs men det betas ju ner och det är golfgreenskort nedbetat. Ser ut som sluuuut på bete. Min lättfödda har liiiten hage och var för rund. Aktiva varmblodiga travhästar har haft större hagar men lika hårt nedbetat. De har stått sig fint på gräs 12 h per dygn och hö inne (ungefär 5-6 kg per häst, jmf med 10-12 kg vintertid). Dvs det där nedbetade är rena turbofodret och trots att det såg ut som absolut inget kvar motsvarade det energimässigt halv vintetgiva hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 825
Senast: Roheryn
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 877
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 276
Senast: HannaZ
·
Hästvård Ja som överskriften lyder. Jag har funderat på detta efter att ha sett massa grymt feta hästar på bete. Varför utsätter man hästen...
2
Svar
22
· Visningar
4 755
Senast: eiwo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp