Bukefalos 28 år!

unghäst/ föl som förstahäst?

J

jennie

Hej! Har skrivit tidigare om att jag planerar att skaffa två nordsvenskar nästa år eller året därpå.
Idag pratade jag med en bekant som tipsade om en äldre man som föder upp nordsvenskar. Så jag och sambon åkte dit för även om vi inte ska skaffa häst än så är det ju nyttigt och roligt att prata med honom.

Han verkar mycket kunnig och har fött upp rasen i närmare 60 år.
Jag berättade att jag tror att två hästar som är ca 6-10 är det jag funderar på att köpa.

Han tyckte dock att det är bättre att skaffa föl eller unghäst som första häst, eller iaf en vuxen och en unghäst.
Hans argument var att man växer ihop med hästen på ett annat sätt.
Visst att det är mer jobb med unghäst, men är man van vid hästar så är det inget problem enligt honom.

Jag är nu lite förvirrad känner jag, för jag har inte ens tänkt tanken att skaffa unghäst. Så jag tänkte höra vad ni tycker om detta?

Är det bra att skaffa unghäst som första häst eller ska jag glömma den här iden på en gång?

Jag har mycket liten erfarenhet av unghästar kan ju vara bra att tillägga.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag tycker inte det är någon bra idé!

Det enda skulle väl vara om man har kunnigt folk omkring sig från början och regelbundet. Men jag tror ni kommer ha roligare med vuxna hästar, och så kan du ju skaffa unghäst/föl längre fram någon gång.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Han tyckte att det är bättre med unghäst som förstahäst än en vuxen.
Jag har funderat lite och i så fall kanske en unghäst tillsammans med en vuxen kanske skulle funka? Två unghästar blir för mycket.
Jag har en granne som håller på att utbilda sin unghäst och hon kan säkert vilja hjälpa mig.
Jag ska ju "bara" ha hästarna till att rida i skogen med. Eventuellt också köra dem i framtiden. Så det är inga avancerade grejer de ska kunna. Ingen tävlingsnivå liksom.

Men visst förstår jag att det är mycket jobb med unghäst och att det inte alltid är så lätt.

Du får gärna utveckla ditt svar lite. Varför du tycker att det är en dålig ide och dina tankar kring det.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Absolut ingen bra idé. Jag tror att den som uttalar detta (som en bra idé) har väldigt höga tankar om hur mycket verkligt tungt hästerfaret folk som finns i närheten.

Efter att ha sett hur katastrofalt det kan bli när man som oerfaren ska försöka hantera starka och ouppfostrade djur, inte läser signalerna rätt och tillåter saker som inte var tänkt - nej, det är ingen bra matchning.

Jag säger som de gamla hästhanteringsböckerna: "Erfaren ryttare - oerfaren häst, erfaren häst - oerfaren ryttare".
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Nu vet jag inte om du har uppfattat mig rätt.
Just unghästar har jag mycket liten erfarenhet av.
Men hästar överlag och ridning har jag hållt på med sedan jag var liten (är 24 år nu).
Så oerfaren skulle jag inte säga att jag är. Bårde ridning och hästhantering har jag koll på. Är ju inte fulllärd men vem är det?
Jag har ridit både på ridskola och som medryttare till olika hästar.

Så även om jag inte har haft en egen häst tidigare så skulle jag inte säga att jag är oerfaren och inte kan läsa en hästs signaler.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag tycker att - oavsett hur erfaren man är- så ska den första hästen vara en äldre, trygg häst. Man behöver inte köpa sig en 20 årig fd gp häst, men en häst som vet vad man vill när man sätter sig i sadeln, leder den osv. Det är mycket jobb med en "färdig" häst också.

Den första hästen ska man ha kul med! Oavsett om man tänker tävla internationell hoppning, eller lulla i skogen.

Bara att få in en 2 åring från hagen kan ju vara ett helvete..
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Nu vet jag inte om du har uppfattat mig rätt.
Just unghästar har jag mycket liten erfarenhet av.
Men hästar överlag och ridning har jag hållt på med sedan jag var liten (är 24 år nu).
Så oerfaren skulle jag inte säga att jag är. Bårde ridning och hästhantering har jag koll på. Är ju inte fulllärd men vem är det?
Jag har ridit både på ridskola och som medryttare till olika hästar.

Så även om jag inte har haft en egen häst tidigare så skulle jag inte säga att jag är oerfaren och inte kan läsa en hästs signaler.

utifrån det du skriver så skulle jag säga att du inte är erfaren nog för att ha en unghäst så länge du inte har nästan daglig hjälp av någon som är erfaren.

Att träna och utbilda en häst är väldigt svårt och det är stor skillnad på att hantera en häst från början och att vara duktig på att hantera hästar som redan är vana vid det. Det går nästan inte att jämföra. Till och med om man har viss erfarenhet av busiga eller "svåra" pållar så kan man inte jämföra kunskapen som behövs.

Jag tror att han var intresserad av att sälja lite föl till er helt enkelt. =)
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag gjorde lite som du nu är inne på, efter att ha haft uppehåll med hästeriet ca 10 år så gick jag och köpte mig en precis inriden 4 åring.
Jag skulle inte rekomendera detta om jag blev tillfrågad, det finns så mkt som måste falla på plats och med unghästar så måste man ändra hela sitt sätt att tänka.

Jag har den stora turen att stå i ett stort stall med min underbara tränare på plats som vid behov hjälper mig. Och det kan jag säga nu i efterhand, att utan dessa kriterier så hade jag nog gett upp, eller åtmindstone hade glädjen i att ha häst varit mycket mindre.

Jag älskar mitt lilla sto, och jag ångrar inte att jag köpt henne, speciellt inte nu när vi börjar att arbeta åt samma håll och allting inte är en kamp. Men sett i efterhand så hade jag inte köpt en unghäst igen.
Man måste verkligen tycka att det är roligt med utbildning och ha ett sagolikt tålamod för att uppskatta unghästens speciella charm. Naturligtvis är det roligt, men att köpa en vuxen färdigutbildad häst gör ju att du kan sparka igång med det du tycker är roligt med en gång.
Jag har fortfarande över ett år kvar tills vi är redo för våra första tävlingsstarter, och ibland kan jag tycka att allting går väldigt långsamt.

Mitt bästa råd är att ta en ordentlig funderare på vad DU vill göra med din häst, hur mkt tid och energi du vill lägga ned på utbildning, och om du har kunniga människor som är bra på unghästar omkring dig. För du kommer att köra fast, många gånger. Och som någon sade tidigare, de enklaste saker kan bli en kamp, och då måste man vara redo att ta den.

Lycka till:)
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag tror inte att han var ute efter att sälja. Han hade inga till salu just nu iaf. Och enligt bekanta som köpt häst av honom så är han noga med vem som får köpa hästar av honom och han kommer ut och hälsar på ibland för att se att allt går bra och hjälper till vid behov. Jag ska ju inte upp på någon tävlingsnivå heller utan rida runt i skogen.
Men jag har inte bestämt mig än för hur jag ska göra. Ska ju som sagt inte köpa häst än på ett år iaf så jag har ju lite tid att fundera på det.

Men jag ska tänka på det ni har skrivit iaf.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag köpte precis min första egna häst, en ettåring. Jag har visserligen haft flera hästar på foder tidigare men detta är min första helt egna. Nu är det ju för tidigt att säga om det var jäkligt dumt eller om det blir bra :p Men, med sunt förnuft löser sig det mesta. Har man lite självinsikt så vet man när man tagit sig vatten över huvud och behöver hjälp. Jag kommer att ha hjälp av en jätteduktig stallkompis och när tiden är inne för inridning även tränare.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag ska ju "bara" ha hästarna till att rida i skogen med. Eventuellt också köra dem i framtiden. Så det är inga avancerade grejer de ska kunna. Ingen tävlingsnivå liksom.

Att rida in, för att inte tala om att köra in är avancerat. Visst är det roligt, men svårare än man kan tro. Att börja från grunden är något helt annat än att handskas med en häst som har grunderna.

Dessutom, vadå "bara" rida i skogen? Du vill väl ha en lydig, lyhörd häst som går dit du vill i den gångart och hastighet du vill? En häst som är lätt hatt hantera både från marken och när du sitter på ryggen?

För den här uppfödaren är det förmodligen så självklart hur man fostrar hästar att han inte ens behöver tänka på det, men det är inte lika lätt för den som ska göra det för första gången. ;)

En annan sak värd att tänka på när man köper ett föl eller en ung häst, det dröjer flera år innan man kommer ut på de där härliga skogsturerna man drömmer om!
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Alltså jag vet inte varför de flesta här säger att det är en dålig ide. Jag har dock haft egen häst sedan jag var 9år gammal, är 19 nu så jag har ju haft häst länge eller vad man ska säga. Men har du stor häst vana och vet hur du ska handskas med hästar så tycker jag inte det ska vara några problem med en unghäst.

Jag köpte min första unghäst förra året, 20 september för att vara mer exakt. Och jag kan bara säga att det varit ett nöjje, visst har vi haft våra upp och ner gångar i inridningen, men det har mest varit pga att jag inte hittade rätt utrustning. Han var så gott som ohanterad, kunde bli ledd. Men jag tycker inte det varit något problem mer än att man får berömma mycket för att han ska tycka saker är roligt. Men sedan så har jag väldigt mycket "problemlösnings" tänk också. Jag försöker alltid tänka på varför hästen gör som den gör och försöka lösa problemet ut efter det. Som en period började han bli jobbig att ta in från hagen. Tänkte tillbaka och löste problemet ganska snabbt. Det tar ett tag innan man kommer in i det, men det är roligt :)

Som han säger så kommer man väldigt nära sina hästar om man har dem sedan unghäst/föl och jag tror inte en unghäst är så mycket jobbigare om man lär sig läsa hästen ordentligt. Jag vet inte har bara 1 unghäst nu och 1 föl så vi får väl se om det blir lika bra med nästa ;) Men jag håller med gubben, man får ett otroligt band till unghästarna. Jag hade bra mycket mer strider med min numera 21åring när jag var liten, men då var jag inte inne så mkt i beteenden hos hästar som nu, så kan ju ha varit därför :)
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag säger nej!

Att rida in är som någon sa avancerat om man ska göra det rätt.
Att köra in är betydligt mer avancerat. Det kan gå riktigt, riktigt illa om en häst inte är inkörd korrekt.

Såna där gamla hästgubbar har sällan insikt om hur lite gemene man faktiskt kan idag. Ardennrar är förvisso långsammare och tåligare på sätt och vis än andra mer högblodiga hästar. Men de är också stora, tunga och kan sätta emot rejält om man lär dem fel.
Att utbilda unghäst är inte alls detsamma som att rida väl på skolade/äldre hästar. Det är så mycket annat man måste kunna!

Bara för att det gått väl för en del här så betyder det inte att det gör det för alla.
Garanterat inte!
Och många tycker tyvärr det gått ganska bra bara de överlevt och hästen inte skadat sig fysiskt.
Trotsålder(som jag inte ens tror finns), spökighet, istadighet etc ses mer och mer som normalt. Det tror jag beror på att folk idag utbildar själva. Utan kunskaper till just utbildning av unghäst..
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag säger nej!

Att rida in är som någon sa avancerat om man ska göra det rätt.
Att köra in är betydligt mer avancerat. Det kan gå riktigt, riktigt illa om en häst inte är inkörd korrekt.

Såna där gamla hästgubbar har sällan insikt om hur lite gemene man faktiskt kan idag. Ardennrar är förvisso långsammare och tåligare på sätt och vis än andra mer högblodiga hästar. Men de är också stora, tunga och kan sätta emot rejält om man lär dem fel.
Att utbilda unghäst är inte alls detsamma som att rida väl på skolade/äldre hästar. Det är så mycket annat man måste kunna!

Bara för att det gått väl för en del här så betyder det inte att det gör det för alla.
Garanterat inte!
Och många tycker tyvärr det gått ganska bra bara de överlevt och hästen inte skadat sig fysiskt.
Trotsålder(som jag inte ens tror finns), spökighet, istadighet etc ses mer och mer som normalt. Det tror jag beror på att folk idag utbildar själva. Utan kunskaper till just utbildning av unghäst..


Förstår vad du menar med detta, klart det är avancerat, men nu vet vi ju inte exakt vilka egenskaper den här personen besitter? Vad hon kan och inte redan kan eller hur? Men visst, kan hålla med om att som första häst kanske de inte är det bästa om man inte vet vad man ger sig in på. Men hade jag inte haft egenhäst fram tills nu och ändå ridit mkt osv som jag gjort så hade jag troligtvis skaffat min första häst som unghäst. Så det beror väl på hur mycket man samlat på sig och lärt sig under åren? :)

Håller helt med det jag markerade med fet stil. Trottsåler är något som är påhittat, existerar inte. Det är något som hästen gör för att vi gjort fel. Vi som utbildar alltså.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Såna där gamla hästgubbar har sällan insikt om hur lite gemene man faktiskt kan idag

Precis. Oftast har de vuxit upp på den gamla tidens lantbruk med olika djurslag och varit med i lagård och stall sedan de varit små.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Det här med ålder och erfarenhet är något som är väldigt relativt. Det finns de som ridit på ridskola i över tio år. Harvat runt i ridhuset en till två gånger i veckan men aldrig suttit på en häst med "riktig motor". Sedan finns det de som börjat rida inom galoppen och när de "överlevt" första veckan lätt rider mellan sex och åtta hästar per dag sex dagar i veckan. Och samtidigt lär sig rida in unghästar, lasta hästa för tävling en till två gånger i veckan och allt vad man nu gör mer som arbetsryttare på ett galoppstall.

Två ridpass i veckan på ridskola i tio år ger drygt tusen ridturer. Inom galoppen är tusen ridpass lite drygt ett halvårs arbete. Vem är den bästa ryttaren, vem har mest erfarenhet? Min erfarenhet från galoppen säger mig att jag kan kasta upp en arbetsryttare som jobbat inom galppen ett halvår på i stort sett vilken häst som helst. Men jag kan knappast låta en ridskoleryttare rida vilken häst som helst oavsett hur många år han/hon har ridit...

Att skaffa och rida in en unghäst kan bli lika bra och lika fel som att skaffa en äldre häst som blivit störd över flytt, ny miljö och eller dåliga erfarenheter från tidiga ägare. Jag tror nog mer på att om man har lite tålamod och är lugn och sansad får mer glädje av en unghäst som man bygger upp banden med än en äldre häst som man kanske får arbeta hårt med för att kunna göra ridbar på det sätt man önskar. Tror den stora frågan egentligen är hur mycket tid man har att lägga ner på jobbet med att rida in och utbilda en unghäst. Men samma tid kan lätt gå åt för att göra en äldre häst trygg i en ny miljö.

I grund och botten handlar det nog mest om ekonomi. Hur mycket har man råd att lägga på hästen? Hur länge skall man ha den? Fem, tio eller tjugofem år? Kanske ännu längre? Mycket hinner hända under en så lång tid. Känner man att man har råd och tid att lägga ner det som krävs på en unghäst så varför inte? Har man så gott om pengar att man inte behöver bry sig så finns det alltid lösningar om det blir problem. Det svåra är när det finns ont om tid, ont om pengar och man inte får den hjälp och det stöd man kanske behöver...

Jag skaffar hellre en unghäst idag än en äldre häst med "egna idéer, fel och brister". Det kan bli lika tråkiga erfarenheter med en äldre häst som med en yngre. Att rida in en häst är inget jättejobb. Men för många är det dock en helt ny erfarenhet. En erfarenhet som säkert kan bli en god sådan om man tar sig den tiden det kräver. För det är inte man själv som bestämmer när hästen är inriden. Det är det hästen som gör...
 
Senast ändrad:
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Det gjorde jag och det har än så länge gått ganska bra :D Jag frågar när jag inte vet, jag har flera personer som jag känner mig trygg med och som vet vad de pratar om. Framförallt uppfödaren, som alltid ställer upp med svar :D
Nu är hästen 3 år och inriden och än så länge har hästen inte kastat av någon eller ens försökt. Det som är härligt med att följa en uppväxt är vilket band man får till hästen och hur väl man kan läsa den genom en snabb blick. Man vet också vad den gjort tidigare och slipper säljare som kommer med osanningar om vad som skett med hästen.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Håller med dig, Hippocampus,

Red in ett sto härom året helt ensam. Tillbringade väldigt mycket tid med henne och banden är starka. Det roliga är att hon dessutom är så snäll mot alla andra som jobba med henne. När jag red in henne fick det ta den tid det tog. Det tog dessutom lite längre tid än tänkt då hon drabbades av en ögonskada som jag trodde skulle ge henne spelet. Under en månads tid sköljde ja hennes öga varannan timme via kateter. Var rätt skönt att få sova lite längre efter det. Jag tror på att hon blev så snäll och lättjobbad på grund av att jag aldrig stressade fram något eller straffade henne på något sätt. Hon fick aldrig några dåliga erfarenheter. Och så försöker jag jobba med alla hästar...

Det finns inga garantier att man lyckas med en häst. Men sannolikheten är ju större att man misslyckas om man får en häs som någon annan redan misslyckats med. Jag skulle säga att finns tiden så vad sjutton, ge det ett försök. Men jobba lugnt och varligt. Det handlar om att få hästens förtroende.

Jag har det senaste året läst en del av det Monty Roberts skrivit om både mustanger och galopphästar. Kan inte säga att jag arbetat annorlunda med de hästar jag fått förtroende att jobba med. Det handlar mest om att ge det tid. Om hästen behöver hela dagen så ge den hela dagen. Ibland kan det kräva åttio dagar. Men har man tur så räcker det med en...
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Nej jag tycker inte att det låter så bra att börja med en unghäst!
Unghästar är väldigt stimiga ( de flesta) och du kan bli rädd.
Börja med en häst som är lung och lät dig mycket!
Ett tips!:)
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag som sagt tycker inte det ska vara några problem, hästen speglar endast ditt beteende egentligen. I mina ögon iaf. Så om hästen gör något jag tycker är fel eller är ett oönskat beteende är det bara en spegling av vad jag då gjort för fel för att då det oönskade beteendet. Så allt går att motverka, när jag hade en stimmig unghäst så tänkte jag efter och rättade mig själv innan jag försökte rätta hästen och problemet löste sig. Detta är dock bara min syn på hästar och vi människor och tvingar ingen tro som jag, men detta är anledning till varför jag tycker en unghäst är bra att börja med. Du slipper rätta en häst till det du vill ha den utan får i stället forma den själv. En unghäst är lugn och trygg om du är det enligt mig och då är det inga problem :)
 

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 990
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp