Unik, häftig, ovanlig, rolig eller bara allmänt snygg. Bildtråd

Bukefalos 30 år!

Pärla hade iofs inte nalleöron, men hon var verkligen övernaturligt söt 💖 Och speciell på så många olika vis. De flesta trodde att hon var blind pga sina blåa ögon, men det var hon inte
2023-07-25%20(3).webp

Jag älskar de där ubersöta frisyrerna som är populära i Sydkorea / Japan, speciellt när bichoner blir som små snöbollar :p egentligen är ju vanlig lejonklippning med bollar på rumpan och fötterna minst lika konstig, vi är bara vana vid det.

Hade jag haft pudel hade den blivit klippt i karakul!
image.jpg

Jag älskar de där ubersöta frisyrerna som är populära i Sydkorea / Japan, speciellt när bichoner blir som små snöbollar :p egentligen är ju vanlig lejonklippning med bollar på rumpan och fötterna minst lika konstig, vi är bara vana vid det.

image.jpg
Jag också 😍 Tyvärr har Violett alldeles för lång nos för att passa i sådan klippning 😒

Min storpudel var klippt i karakul ett tag! Tyvärr finns inga bilder då de försvann i en hårddiskkrasch 😞

image.jpg
Men tycker hundarna verkligen att det är kul att stå så blickstilla som de måste göra för att klippas så exakt? Har sett ett par klipp och de hundarna har varit helt döda i blicken :(

Men tycker hundarna verkligen att det är kul att stå så blickstilla som de måste göra för att klippas så exakt? Har sett ett par klipp och de hundarna har varit helt döda i blicken :(
De har ju övat på att sitta stilla sen de är små, har sett flera videor där hundarna somnar under klippningen så det är knappast tortyr 😅

Sen är det ju bara korta klipp, vi får inte se om de tar pauser eller ger godis eller sånt :) när jag kollat på längre videor verkar de pausa för att gosa rätt så ofta

De hundfrisörer jag jobbat med som även ägnat sig åt sådana "extrema" frisyrer har tagit lite i taget, olika kroppsdelar i taget så att hunden tex kan röra på huvudet när man tar bakdelen osv. Och så pauser för att göra något kul, om det är en riktigt tidskrävande frisyr.

Men. För de mest effektiva och duktiga frisörerna jag jobbat med så har det inte tagit längre tid att fixa en specialfrisyr på en hund med bra päls, än vad det tagit att göra en vardagsklippning på en "normal" bichon eller liknande. Tyvärr är det extremt(!) vanligt att hundarna kommer till frisören så fulla i tovor att det blir stora mattor som åker av hunden, att det knappt går att fixa tassarna för att hundarna är så toviga att det gör ont med hanteringen osv. Och så har de långa klor, bits och sprattlar konstant eftersom det dels är obehagligt, dels är ovant med hantering.

De hundar som får specialfrisyrer ägs oftare av folk som har ett intresse för pälsvård och då håller hundens päls i betydligt bättre grundskick och hundarna mer vana vid hantering. Då blir det lättare på alla sätt att klippa och fixa.

Älskar också Asian fusion-klippningar. Tyckte det är roligt att man kan göra så mycket med hundarnas pälsar.
@Milosari det tar längre tid att trimma en dvärgschnauzer än att klippa en välskött malteser i en rund och gullig frisyr.
Man vänjer hundarna från valpålder vid att vara på trimbord. Min uppfödare har exempelvis valpar på bord från att de kan stå själv typ. Detta ger också hundar som är vana vid att bli hanterade och undersökta.

Sen finns det absolut extremer av allt.

Fick upp denna på facebook. Så ståtlig! En Sredneasiatskaja ovtjarka (jag tänker inte ens försöka uttala det 😅)
IMG_9777.webp

Älskar också Asian fusion-klippningar. Tyckte det är roligt att man kan göra så mycket med hundarnas pälsar.
@Milosari det tar längre tid att trimma en dvärgschnauzer än att klippa en välskött malteser i en rund och gullig frisyr.
Man vänjer hundarna från valpålder vid att vara på trimbord. Min uppfödare har exempelvis valpar på bord från att de kan stå själv typ. Detta ger också hundar som är vana vid att bli hanterade och undersökta.

Sen finns det absolut extremer av allt.
En malteser klippt i asian fusion är nog bland det sötaste som finns 😍 Jag har även sett det på schnauzer, men då ser det oftast inte bra ut för de tappar sitt stolta uttryck och ser ofta bara fåniga ut. Hundar med lång nos överlag tycker jag det är få som verkligen passar i asian fusion

Har massor av bilder på cc men här är några stycken. Nummer reagerar jag på för att den är en vuxen variant av Trassel. Alla färgtäcken stämmer. Ruskigt likt förutom att man ser åldersskillnaden,
Visa bifogad fil 174151
Första gången jag såg en chinese crested var det en i fullt utställningsskick. Jag blev oerhört imponerad av den spektakulära lilla hunden med hästliknande man och kritvita moonboots. Sååå besviken när jag insåg att de flesta inte ser ut så till vardags :p

Lilla fröken, utöver teckningen i ansiktet så har hon två små mörka fläckar på ena låret o en på ena framtassen :love:

Här syns hennes två fläckar på låret o även på framtassen vid yttre klon lite grann :love:
Så fin 😍 Är det vanligt att de är så speciellt tecknade? Jag är inte alls insatt i husky mer än showvariantens vanliga teckning och den teckningen plus lite vita fläckar. Min första tanke utan någon bakgrundsinformation alls hade varit husky blandat med något med merle eller harlekin och väldigt mycket vitt ovanpå det

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?