Unik, häftig, ovanlig, rolig eller bara allmänt snygg. Bildtråd

Bukefalos 30 år!

Kommer Trassels hud att få samma färg som Milou som vuxen? :)
Jag tycker att det ser ut som att Milou är brunbaserad ee röd blekt till vit och Trassel är svart med vita fläckar så de kommer inte att få samma hudfärg. Förlåt @Lillefrun om jag har fel om Milous färg.
Kineserna blir också solbrända så de kan se riktigt fisfärgade ut på vintern och nästan svarta ut på sommaren. Här är min när han var som mörkast och ljusast. Tyvärr har jag inga bättre bilder då de försvann i en hårddiskkrasch. Jag vet inte hans genetiska färg, men jag gissar på svartbaserad ee röd blekt till vit
IMG_9824.webp

Dom jag syftar på är små som kineser, men har typ bara lite glest och srävt hår på huvudet.
Har en vän med en sån där riktigt stor nakenhund, xolo-nånting. De är lite lika den, men mycket mindre.
Jag tror jag vet vilka du tänker på och de brukar mest vara vanvårdade byb kineser, blandraser och recues vad jag har sett. Det finns riktigt nakna kineser (och ju naknare de är desto färre tänder brukar de ha), men om pälsen de har är kort så kan de inte vara renrasiga. Av någon anledning så brukar kinesblandisar också bli betydligt mer nakna än sin kinesförälder även om föräldern är överbehårad

Lite svettiga med flottigt hår… vi har två i området, de är långt från så fina som @Lillefrun s hundar. De ser ut att behöva badas.
Upplever att yorkshire terriern också kan se lite flottig ut? Har de samma typ av päls?
När jag skaffade min kines (2000) så hade de flesta mest täckhår och inte mycket underull och pälsen var mer som människohår än hundpäls. Numera verkar de ha både underull och betydligt mer päls, men jag är inte längre insatt i rasen mer än vad jag ser på bilder så jag vet inte säkert och jag vet inte om de känns likadant eller om de är mjukare nu. Jag har aldrig klappat eller ens sett en yorkie på nära håll så jag vet inte hur lik pälsen är, men om jag jämför min kines med bilder på yorkies så verkar yorkiepäls vara finare, silkigare och mjukare

Jag vet inte heller exakt hur tandstatusen på kineser ser ut idag, men såhär såg typiska kineständer på en grad 3 naken ut i början av 2000-talet (om man bortser från att han hade lite underbett istället för saxbett). Det fattades många premolarer och canintänderna var framåtriktade och kortare än normala tänder. Puffarna är inte drabbade av detta utan deras tänder är/ska vara som vilken annan hund som helst. Avsaknaden av tänder är direkt kopplade till kinesernas nakenhetsgen och jag har för mig att andra nakenhundar har normala tänder
2005-08-12%20(2).webp

Alltså dina nakenhundar är ju otroligt häftiga och fina! 😍

Men finns ju också nakenhundar som ser ja.. rätt fula ut. Med bara lite hår och det hår de har är typ gul-brunt och strävt och tungan hänger ut lite här och var. Är de samma ras som dina?
Precis som dom andra svarat finns det nakenhundar från både Peru och Mexiko också men dom har inte lika mycket crest som kineserna har. Jag föredrar kineserna. Låter som du beskriver xolo eller peruansk

Kommer Trassels hud att få samma färg som Milou som vuxen? :)
Nix, han har redan börjat ändra färg mot när han var liten och dom har inte samma grundförutsättningar. Då hade han svart päls på huvudet och manen med ett vitt drag. Nu är allt hår där vitt och jag tror svansen som nu är blandad kommer bli helt vit. Hans teckning med vitt och bruna fläckar på bröstkorgen och magen kommer vara samma. Tror han kommer ha ungefär samma färg som nu i vinter eller lite ljusare för att sen varje sommar bli svart. Och jag hoppas på massor av crest, Milou kommer ingen slå men mer än nu, Milou är ett unikum :laugh:
IMG_7167.webp

Du ser, redan lite ljusare mot högsommaren. Och sen kommer solbrännan igen i vår, typ april, maj

Jag förstår helt att du föredrar kineserna, dina är ju så vackra. 😍
Åh, tack :o Ja jag tycker ju också det som tur är :p Vet att många inte gillar nakenhundar men mina brukar omvända många människor. Du skulle bara se när vi är ute på promenad, både vuxna och barn vänder sig om, pekar, kommenterar och många vill hälsa eller fråga mig massor av saker. Det har till och med hänt några gånger att någon stannat en bil bara för att säga vilka fina hundar jag har:rofl:

Dessa hittade jag igår när jag googlade bully stag.
Denna kommer nog att bli en riktig pansarvagn som vuxen!
Visa bifogad fil 174259
Du som har bra koll, cattledogfärgen är väl inte lik merle annat än till utseendet? Har sett några bilder på koolie som ser ut som en blandning mellan merle och cattledogfärg. Är det ens möjligt? Även merle med fläckar i olika bruna färger

Ja lite smårunda :angel: Dom är fina och jag gillar nakenhundar men jag kan inte komma ifrån att jag tycker kineser är finare.
Jag gillar också kineserna faktiskt, särskilt de nakna om det inte vore för deras tandstatus! De går inte riktigt ihop med mitt utomhusliv heller annars skulle jag lätt ha en. :)

En xolo med päls är en supersnygg hund! :love:

1758099192499.webp

Senast ändrad:
Du som har bra koll, cattledogfärgen är väl inte lik merle annat än till utseendet? Har sett några bilder på koolie som ser ut som en blandning mellan merle och cattledogfärg. Är det ens möjligt? Även merle med fläckar i olika bruna färger
Nej precis. Cattledogs har vita fläckar som är så kraftigt tickade att de ser färgade ut. Jag är inte helt uppdaterad för det har kommit så otroligt mycket mer information om färggenetik, men senast jag kollade så ska cattledogtickning vara samma anlag som vanlig tickning och dalmatinertickning, men med olika modifierare som bestämmer hur tickningen ska se ut.
Tickning och merle kan finnas båda samtidigt, men för att tickningen ska synas så måste det finnas vita fläckar. Tickningen kommet också med åldern till skillnad från merle där teckningen syns direkt de föds.
Merle med olika toner har jag för mig att det brukar kallas för tweed.

Jag tror jag har bilder som visar allting. Ska kolla om en stund 🙂

Är den renrasig?:eek: Den måste vara en etta i behåring. När jag köpte Trassel hade jag som krav att det måste vara minst en tvåa och högst en trea. Har du fler bilder?
Nej, den är 50/50 kines och chihuahua. Jag har tyvärr inga fler bilder på den. Min väns hund, systern till den på bilden, har Nu som vuxen en väldigt gles liten korthårig tuppkam och lite strån på tassarna. Jag har för mig att hon har några strån på svansen också. Jag har tyvärr inga bilder på henne heller så jag får se om jag kommer ihåg att fota henne nästa gång jag träffar henne

Jag gillar också kineserna faktiskt, särskilt de nakna om det inte vore för deras tandstatus! De går inte riktigt ihop med mitt utomhusliv heller annars skulle jag lätt ha en. :)

Visa bifogad fil 174300
Ja jag har träffat xolo med päls och blir sugen på en sån. Jätte fina. Har bara träffat några så jag kan egentligen inte helt full rätt att bedöma men dom jag träffat har varit trevliga

Nix, han har redan börjat ändra färg mot när han var liten och dom har inte samma grundförutsättningar. Då hade han svart päls på huvudet och manen med ett vitt drag. Nu är allt hår där vitt och jag tror svansen som nu är blandad kommer bli helt vit. Hans teckning med vitt och bruna fläckar på bröstkorgen och magen kommer vara samma. Tror han kommer ha ungefär samma färg som nu i vinter eller lite ljusare för att sen varje sommar bli svart. Och jag hoppas på massor av crest, Milou kommer ingen slå men mer än nu, Milou är ett unikum :laugh: Visa bifogad fil 174297
Du ser, redan lite ljusare mot högsommaren. Och sen kommer solbrännan igen i vår, typ april, maj
Tack för svar! Båda ser så tjusiga ut.

Så fin 😍 Är det vanligt att de är så speciellt tecknade? Jag är inte alls insatt i husky mer än showvariantens vanliga teckning och den teckningen plus lite vita fläckar. Min första tanke utan någon bakgrundsinformation alls hade varit husky blandat med något med merle eller harlekin och väldigt mycket vitt ovanpå det
Hon e blandad med Jakutsk Laika o dom har lite speciell teckning ofta så de e nog därifrån hon fått sin. Hennes mor e helvit med ett svart öra, ett kullsyskon her som en svart eyeliner men i övrigt vit o sen har några syskon mer tecknat i ansikte o kropp o även kullen efter mina va en himla blandning med lite ovanligt tecknade valpar :)

Visa bifogad fil 174300
Av nyfikenhet, är de som två separata "raser" när det kommer till pälsen genetiskt eller är det lite av ett lotteri när man tar en ny kull om de är pälsade eller nakna oavsett hur mamma och pappa ser ut? Vet inte om jag uttrycker mig lite dåligt nu men hoppas du fattar vad jag menar :)

Av nyfikenhet, är de som två separata "raser" när det kommer till pälsen genetiskt eller är det lite av ett lotteri när man tar en ny kull om de är pälsade eller nakna oavsett hur mamma och pappa ser ut? Vet inte om jag uttrycker mig lite dåligt nu men hoppas du fattar vad jag menar :)
Det är samma ras. I samma kull föds det både nakna och oftast också puffar.
Man får enligt rasstandaren inte gymma någon av varianter så t.ex. så får man inte para två puffar för då blir alla valparna puffar så naken+naken och naken + puff är tillåtet

@Lillefrun har redan svarat. Som jag förstår det är det på samma vis med alla nakenhundar. :)

Gör mig lite nyfiken på nakenkatter! Undrar om det finns sphynxkatter med hår?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka