Unik, häftig, ovanlig, rolig eller bara allmänt snygg. Bildtråd

Bukefalos 30 år!

Detta är ju inte riktigt hundens utseende som är häftig, utan arbetet 🤩 men tyckte att det kunde ändå passa i den här tråden och ni pratade om pudlarnas klippning någon sida bakåt.
Kul att se arbetande pudlar i lejonklippning!
bc05bd4cf83dca8f1bbdbb48ba80e2f4d093082a.jpg

5ece391b823622d9c8877d6868794b59838fcfd8.jpg

(Vet inte varför det andra fotot blev mörkare på min skärm, original fotot är lika ljust som den första, sorry)

Edit: Och en bonus historia :D
e06b3adac1a7e68774dad70ad5f0f0c37046407e.pnj

Hon e blandad med Jakutsk Laika o dom har lite speciell teckning ofta så de e nog därifrån hon fått sin. Hennes mor e helvit med ett svart öra, ett kullsyskon her som en svart eyeliner men i övrigt vit o sen har några syskon mer tecknat i ansikte o kropp o även kullen efter mina va en himla blandning med lite ovanligt tecknade valpar :)
Den rasen hörde jag faktiskt talas om för första gången för bara ett par dagar sedan. Det swishade förbi någon bild på instagram. Googlade lite mer nu och vilka roliga och speciella teckningar de har!

@Lillefrun har redan svarat. Som jag förstår det är det på samma vis med alla nakenhundar. :)

Gör mig lite nyfiken på nakenkatter! Undrar om det finns sphynxkatter med hår?
Skillnaden mellan kineser och andra nakenhundar är att kinesernas nakenanlag är semidominant (letalt i homozygot form så alla levande nakna kineser är heterozygota) och, vad jag vet, alla andra nakenanlag är recessiva. Det är därför man kan para pälsade med varandra inom andra raser men inte får det med kineserna för om man bara skulle para puff med puff så kan man till slut utrota nakenanlaget om man skulle velat

• Gilla
Reactions: Sel
@Lillefrun har redan svarat. Som jag förstår det är det på samma vis med alla nakenhundar. :)

Gör mig lite nyfiken på nakenkatter! Undrar om det finns sphynxkatter med hår?
Av alla nakenhundars pälsvarianter är det bara puffarna som är långhåriga, dom andra har kort päls och dom nakna kineserna har ju sin crest i olika grad men dom andra har mycket mindre behåringen. Därför passar ju namnet Chinese crested perfekt.

Det ser ju lite otroligt ut att det är samma ras. N

• Gilla
Av alla nakenhundars pälsvarianter är det bara puffarna som är långhåriga, dom andra har kort päls och dom nakna kineserna har ju sin crest i olika grad men dom andra har mycket mindre behåringen. Därför passar ju namnet Chinese crested perfekt.

Det ser ju lite otroligt ut att det är samma ras. N
Det förekommer tydligen då och då längre päls även på xolos, men det är inte önskvärt/tillåtet.

Både merle och tickade. Dessa kan vara riktigt svåra att se! Men på tex den bruna så kan man se det på benen för merle påverkar inte rött pigment. Man kan också se det på dem som valpar för merle finns från födseln medan tickningen utvecklas med åldern
IMG_9855.webp

Det är samma ras. I samma kull föds det både nakna och oftast också puffar.
Man får enligt rasstandaren inte gymma någon av varianter så t.ex. så får man inte para två puffar för då blir alla valparna puffar så naken+naken och naken + puff är tillåtet

Skillnaden mellan kineser och andra nakenhundar är att kinesernas nakenanlag är semidominant (letalt i homozygot form så alla levande nakna kineser är heterozygota) och, vad jag vet, alla andra nakenanlag är recessiva. Det är därför man kan para pälsade med varandra inom andra raser men inte får det med kineserna för om man bara skulle para puff med puff så kan man till slut utrota nakenanlaget om man skulle velat
Jag tänkte specifikt på Xolon i detta fallet men utefter era svar så antar jag att det där är lite 50/50 hur det blir :)

• Gilla
Jag tänkte specifikt på Xolon i detta fallet men utefter era svar så antar jag att det där är lite 50/50 hur det blir :)

Jag är ganska säker på att det fungerar så med alla nakenhundar? Det kan alltid födas pälsade, även om båda föräldrarna är nakna.

För övrigt tycker jag att svart Xolo med päls är en av de snyggaste hundarna. :love: Men har aldrig haft ynnesten att träffa en irl så jag vet inget om hur de är. Mycket urhund, har jag för mig att jag har läst?

Den rasen hörde jag faktiskt talas om för första gången för bara ett par dagar sedan. Det swishade förbi någon bild på instagram. Googlade lite mer nu och vilka roliga och speciella teckningar de har!
Ja dom finns i en salig blandning av färger o teckningar o tanken e väl att utöka flocken med en renrasig Jakutsk laika :)

• Gilla

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur