Unik, häftig, ovanlig, rolig eller bara allmänt snygg. Bildtråd

Bukefalos 30 år!

Titta på den här lilla prylen! Vilken läcker liten lurcher det kommer att bli! Jag hoppas att han hamnar i rätt hem. <3
Whippet x whippet/bc.

1758920068748.webp

Intressant om det bara är nån gen som poppar upp ibland på farao hundarna.

Västgötaspets som jag har kommer ju ibland som helt creme färgade även om det inte är enligt rasstandarden. Tror även det funnits svarta "förr i tiden".
Om jag inte har helt fel för mig så är renrasiga faraohundar recessivt röda (ee), dvs de kan aldrig få svarta valpar utan att någon hund tillför ett dominant E som tillåter svart färg att synas. Om det stämmer att de är ee så måste en annan ras ha parats in för att få de svarta.
Eftersom E är dominant så räcker det med ett E för att hunden ska vara ”svart” (alla färger som inte är ee) så en hund som är Ee ser likadan ut som en som är EE och därför kan e bäras under lång tid utan att synas. När man sedan parar två hundar som är Ee med varandra så *POFF* dyker det upp en liten ee creme västgötaspets 🙂

Om jag inte har helt fel för mig så är renrasiga faraohundar recessivt röda (ee), dvs de kan aldrig få svarta valpar utan att någon hund tillför ett dominant E som tillåter svart färg att synas. Om det stämmer att de är ee så måste en annan ras ha parats in för att få de svarta.
Eftersom E är dominant så räcker det med ett E för att hunden ska vara ”svart” (alla färger som inte är ee) så en hund som är Ee ser likadan ut som en som är EE och därför kan e bäras under lång tid utan att synas. När man sedan parar två hundar som är Ee med varandra så *POFF* dyker det upp en liten ee creme västgötaspets 🙂
Jag försökte snöa in lite på ämnet, eftersom jag dels vill veta mer och dels startade denna diskussion. Men vilken djungel det verkar vara runt medelhavet på denna ras som "kallas" faraohund men verkar vara ett samlingsnamn för dom på hundar av den typen. Det är flera länder som hävdar att dom har faraohundens ursprung O_o
Jag har även kollat in Ibizahunden (den raggiga är ursöt!) och det var då jag stötte på dessa svarta "faraohundar".

Detta är en av de vackraste hundarna jag har sett irl 😍 Hade jag inte redan haft en pudelvalp plus bodde hemma och inte fick skaffa fler hundar så hade han troligen hamnat här. Det var en vän som fick en hoppsankull för 20 år sedan där pappa var bedlingtonterrier och mamma var pudel plus något annat okänt och valparna blev väldigt spännande tycker jag. Den gråa är en syster
IMG_9441.webp

Som småpluttar. De två ljusa är hundarna i inlägget ovan. De svarta kommer nedan. Den mörkbruna vet jag tyvärr inte hur han såg ut som vuxen
IMG_0841.webp

De mörka. Jag undrar vad som gjorde att två blev mycket ljusare än de andra (mamman var svart utan silveranlag så de kan bara ha haft ett) och även att de var så tydligt mörka i bottnen och ljusa i topparna istället för helgråa som mina pudelmixar har varit 🤔
IMG_0842.webp

Jag försökte snöa in lite på ämnet, eftersom jag dels vill veta mer och dels startade denna diskussion. Men vilken djungel det verkar vara runt medelhavet på denna ras som "kallas" faraohund men verkar vara ett samlingsnamn för dom på hundar av den typen. Det är flera länder som hävdar att dom har faraohundens ursprung O_o
Jag har även kollat in Ibizahunden (den raggiga är ursöt!) och det var då jag stötte på dessa svarta "faraohundar".
Hojtar på @Red_Chili som kanske förhoppningsvis kan ha lite koll på det med tanke på hennes kunskap om saluki mfl i deras ursprungsländer.

Haha! Jag tänkte precis posta en strävhårig Ibiza jag fick upp på instagram just för att de är så charmiga 😍
IMG_0489.webp

Det finns svarta faraohundar - jag är såld :love:

Visa bifogad fil 174546

Vilken otroligt snygg hund! Men det ska väl inte finnas? Är den renrasig?

Ser ju ut som en greyhound typ med ståöron :o

Skulle skriva något liknande. Tycker inte den ser ut som en faraohund…

Den svarta tycker jag ser ut som en helt vanlig greyhound. Det är inte ovanligt att de reser öronen uppåt när de är pepp på något, även om det på bilden ser lite "extremt" ut i hur rak den översta delen av öronen är. Det kan antingen vara en greyhound med lite otypiska öron, eller någon som med hjälp av photoshop eller liknande "tuffat till" öronen. Googlade och hittade tex den här, som ska vara en fd kappis:
1eg7nbvikyc71.jpg

Jämför med en faraohund, de är extremt grova jämfört med "riktiga vinthundar", notera också själva formen på öronen:
images

Om du är intresserad av "ibizahund", sök på Podenco Ibicenco, då det är vad de heter på svenska :)

Det knepiga med hundar från "urpsrungsländer" när det gäller vinthundar och liknande raser, är att det som med allt blir väldigt politiskt. Det är svårt att skriva kort om, och svårt att inte gå allt för OT i den här tråden. Jag gillar dock diskussioner i ämnet!

Jag tar nu saluki som exempel, för att det är lättast för mig, men jag skulle inte bli förvånad om läget är likadant inom flertalet andra raser.

"Allt" kring våra raser, rasstandarder m.m. är bestämt här i västvärlden. Vi lever i västvärlden och kring tex hundavel är allt mycket annorlunda mot hur det är i exempelvis Mellanöstern. Där finns det i många länder inte någon kennelklubb, inga offentliga register osv. Det finns en mängd olika hundtyper, och raser baserat på dessa hundtyper. Olika byar och områden har sin typ/ras. Inget konstigt i det.

När salukin kom till västvärlden så kom den först till England. Man har länge(!) konstaterat att hundar som ser ungefär likadana ut och beter sig ungefär likadant finns utspridda över stora ytor i Mellanöstern. Salukin har inte bara ett ursprungsland. De kommer från Iran, Irak, Saudi, Baharin, Turkiet, Kazakstan mfl. I vissa av dessa områden kallas hunden mycket riktigt för saluki. I andra områden kallas den för tazi. Detta pga politik.

Här har man klumpat ihop alla dessa hundar som en ras och satt en väldigt generös rasstandard. Alla färger tillåtna, storleken är: "ungefär 58-71cm". Väldigt ospecifikt. Det står också uttrycklingen att salukin SKA variera i typ. Vissa är grövre, andra nättare, vissa längre, andra kortare, vissa har mer öppna vinklar osv i all oändlighet. Det står också att salukin varierar i typ eftersom de används till jakt på olika typer av vilt.

Hade det varit tvärt om, att man tagit hundar från västvärlden och i Mellanöstern bestämt hur man ska dela in dem i olika raser, då hade vi tex kunnat glömma tanken på att ha Hamiltonstövare, Gotlandsstövare, Schillerstövare, Finsk stövare m.fl. Det hade eventuellt varit "Nordisk stövare" av alltihop, eller "Europeisk stövare" för att räkna in ett ännu större landområde.

Har man det i åtanke, då är det inte speciellt konstigt med stora varitioner inom vissa raser, eller stora spridningsområden. Personligen föredrar jag att ha det på "salukivis". Vi har tack vare allt det här, en enorm genetisk variation i rasen, möjlighet att mönstra in nya hundar och på alla sådana sätt ett betydligt bättre hälsoläge än många andra raser. Det är inte ens ovanligt att hitta salukis som är DNA-testade med en genetisk inavelsgrad på under 5%. Sådant går i princip inte att hitta inom de flesta av dagens raser.

Runt Medelhavet finns det gott om raser som är baserade på någon bracke och en vinthund (podengo, podenco, etnahund etc). Hundtyper som alltid funnits där. Våra dagars farohund är en "återskapad" ras där man använt hundar av samma vinthundstyp.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka