Jag tror inte ens de får ha svart nostryffel?Enligt rasstandard så ska dom vara röda alt djupröda. Vissa vita tecken är tillåtna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror inte ens de får ha svart nostryffel?Enligt rasstandard så ska dom vara röda alt djupröda. Vissa vita tecken är tillåtna.
Står att den alltid ska vara köttfärgad och harmonisera med pälsen. Får dock inte va rosa.Jag tror inte ens de får ha svart nostryffel?
Intressant om det bara är nån gen som poppar upp ibland på farao hundarna.Vet inte, men det verkar vara renrasigt och säljs gärna som "anubis" faraohund. Jag har inte sett dessa på några svenska sidor.
Jag tror inte det. Det känns som en färgkorsning.Intressant om det bara är nån gen som poppar upp ibland på farao hundarna.
Västgötaspets som jag har kommer ju ibland som helt creme färgade även om det inte är enligt rasstandarden. Tror även det funnits svarta "förr i tiden".
Om jag inte har helt fel för mig så är renrasiga faraohundar recessivt röda (ee), dvs de kan aldrig få svarta valpar utan att någon hund tillför ett dominant E som tillåter svart färg att synas. Om det stämmer att de är ee så måste en annan ras ha parats in för att få de svarta.Intressant om det bara är nån gen som poppar upp ibland på farao hundarna.
Västgötaspets som jag har kommer ju ibland som helt creme färgade även om det inte är enligt rasstandarden. Tror även det funnits svarta "förr i tiden".
Jag försökte snöa in lite på ämnet, eftersom jag dels vill veta mer och dels startade denna diskussion. Men vilken djungel det verkar vara runt medelhavet på denna ras som "kallas" faraohund men verkar vara ett samlingsnamn för dom på hundar av den typen. Det är flera länder som hävdar att dom har faraohundens ursprungOm jag inte har helt fel för mig så är renrasiga faraohundar recessivt röda (ee), dvs de kan aldrig få svarta valpar utan att någon hund tillför ett dominant E som tillåter svart färg att synas. Om det stämmer att de är ee så måste en annan ras ha parats in för att få de svarta.
Eftersom E är dominant så räcker det med ett E för att hunden ska vara ”svart” (alla färger som inte är ee) så en hund som är Ee ser likadan ut som en som är EE och därför kan e bäras under lång tid utan att synas. När man sedan parar två hundar som är Ee med varandra så *POFF* dyker det upp en liten ee creme västgötaspets![]()
Hojtar på @Red_Chili som kanske förhoppningsvis kan ha lite koll på det med tanke på hennes kunskap om saluki mfl i deras ursprungsländer.Jag försökte snöa in lite på ämnet, eftersom jag dels vill veta mer och dels startade denna diskussion. Men vilken djungel det verkar vara runt medelhavet på denna ras som "kallas" faraohund men verkar vara ett samlingsnamn för dom på hundar av den typen. Det är flera länder som hävdar att dom har faraohundens ursprung
Jag har även kollat in Ibizahunden (den raggiga är ursöt!) och det var då jag stötte på dessa svarta "faraohundar".
Just detta konto följer jagHojtar på @Red_Chili som kanske förhoppningsvis kan ha lite koll på det med tanke på hennes kunskap om saluki mfl i deras ursprungsländer.
Haha! Jag tänkte precis posta en strävhårig Ibiza jag fick upp på instagram just för att de är så charmiga
Visa bifogad fil 174862
Vilken otroligt snygg hund! Men det ska väl inte finnas? Är den renrasig?
Ser ju ut som en greyhound typ med ståöron![]()
Skulle skriva något liknande. Tycker inte den ser ut som en faraohund…
Om du är intresserad av "ibizahund", sök på Podenco Ibicenco, då det är vad de heter på svenskaJag försökte snöa in lite på ämnet, eftersom jag dels vill veta mer och dels startade denna diskussion. Men vilken djungel det verkar vara runt medelhavet på denna ras som "kallas" faraohund men verkar vara ett samlingsnamn för dom på hundar av den typen. Det är flera länder som hävdar att dom har faraohundens ursprung
Jag har även kollat in Ibizahunden (den raggiga är ursöt!) och det var då jag stötte på dessa svarta "faraohundar".
Det knepiga med hundar från "urpsrungsländer" när det gäller vinthundar och liknande raser, är att det som med allt blir väldigt politiskt. Det är svårt att skriva kort om, och svårt att inte gå allt för OT i den här tråden. Jag gillar dock diskussioner i ämnet!Jag försökte snöa in lite på ämnet, eftersom jag dels vill veta mer och dels startade denna diskussion. Men vilken djungel det verkar vara runt medelhavet på denna ras som "kallas" faraohund men verkar vara ett samlingsnamn för dom på hundar av den typen. Det är flera länder som hävdar att dom har faraohundens ursprung
Jag tror gremlins hade större tur i det genetiska lotteriet!Ser ut som den hör hemma i Gremlins.![]()
Intressant om det bara är nån gen som poppar upp ibland på farao hundarna.
Jag tänkte att den där.... ser ut som ett love child mellan en furby och en gremlinSer ut som den hör hemma i Gremlins.![]()
Runt Medelhavet finns det gott om raser som är baserade på någon bracke och en vinthund (podengo, podenco, etnahund etc). Hundtyper som alltid funnits där. Våra dagars farohund är en "återskapad" ras där man använt hundar av samma vinthundstyp.Jag försökte snöa in lite på ämnet, eftersom jag dels vill veta mer och dels startade denna diskussion. Men vilken djungel det verkar vara runt medelhavet på denna ras som "kallas" faraohund men verkar vara ett samlingsnamn för dom på hundar av den typen. Det är flera länder som hävdar att dom har faraohundens ursprung