Uppdateringstråd #2

Bukefalos 30 år!

Ja fyfan för oflyt.

Min förra tävling gick okej, det var egentligen alldeles för svårt program (novice-klass) men vi försökte vårt bästa. Utom vid sidepassen. Det går inte alls, så red bara över bommen och gjorde halt 🤷🏻‍♀️

Jag red ett pass på Frasse igår. Hade tänkt rida lite på gården, bara i skritt, som lite förberedelse för uteritt. (Gick lilla uterittsrundan häromdagen för att se hur han reagerade). Satt upp vid stallet för första gången, efter lite uppvärmning för hand i rundkorallen. Det var inga problem att rida från stallet och ut mot ridbanorna. Vek av från grusvägen och in på en klippt gräsvall där jag red lite bågar. Det gick lite tveksamt och han försökte äta. Gick över till nästa gräsvall (ej klippt) och här blev det totalt motorstopp. Fick sätta honom i obalans och styra ut på grusvägen igen och då gick han på utan problem. Vi svängde in på ovalbana och där kändes han pigg så det blev lite töltträning på långsidorna och öppna på kortsidorna. Sedan var det inga problem att skritta hem igen igenom gräshagarna.

Red på stubbåkern ikväll. Så himla magiskt, vi galopperade och på sidan av oss på en annan stubbåker sprang det ett gäng med rådjur som sprang jämtsides. Halle kändes som en piggelin, inga skänklar behövdes. Behövde bara tänka galopp så for han iväg i en behaglig galopp. Sen så efter det så fick han morötter som beröm för att han faktiskt bara galopperade och lyssnade så fint till hjälperna. <3

Igår var Elsa på tandkoll+vaccinering, ligger i fas med åldern vilket är skönt. Hon ska prova bettclips/bettlyftare och se ifall hon gillar det då hon var lite irriterad, kanske därför hon föredragit att ha betten högre upp än vad jag velat sätta det på.

Så nu är det vila några dagar innan WE-träning men även dressyrtävling nästa helg 🥰

1000002032.webp

Smått drogad häst.

Igår var Elsa på tandkoll+vaccinering, ligger i fas med åldern vilket är skönt. Hon ska prova bettclips/bettlyftare och se ifall hon gillar det då hon var lite irriterad, kanske därför hon föredragit att ha betten högre upp än vad jag velat sätta det på.

Så nu är det vila några dagar innan WE-träning men även dressyrtävling nästa helg 🥰

Visa bifogad fil 172864
Smått drogad häst.
Vem använder du?

Fick tag i en liten rockard (ja, en gammal skruttig rockard i klent material i shettis-storlek men med skaklar för c-d-ponny; ej att rekommendera egentligen) i söndags. Tvingade maken att följa med och hämta den:D. Skulle sedan testa att dra den lite bredvid Frasse i går. Han verkade inte bry sig så mycket, men det kom två större bilar in på gården (skulle hämta vatten och stannade med motorerna på) så det blev dels lite trångt och dels hindrade de min plan så jag fick gå ut på gräset istället och där blev det svårt att både dra rockarden och hindra hungrig häst från att dyka ned och äta. Om jag höll fast vände han bara runt mig så jag släppte rockarden och tog till plan B istället, longering över travbommar. Eller, egentligen var det plan A för dagen, lade bara in det med rockarden som en kort introduktion. Alltså promenerade vi iväg mot ridbanan med longeringsutrustning (dvs träns, longerlina, longerpiska).När vi var halvvägs såg jag att det var en privatlektion på banan så jag fick ändra plan igen. Gick in på gräset istället och tänkte longera där, utan bommar, men se häst var fortfarande hungrig och ofokuserad så vi gick tillbaka till stallplanen och longerade i rundkorallen istället. Han gick fint i avslappnad skritt, långsam tölt och vi fick till några galoppfattningar i båda varven. Men inte trav, som vanligt (det var ju därför jag ville ha travbommarna för då får jag åtminstone några travsteg över dem och han har stor spänstig trav). Efter det kopplade jag loss linan och drog in rockarden i rundkorallen. Häst var nyfiken och tog ett bett i den provisoriskt fastsurrade PET flaskan som förmodligen tjänstgjorde som piskhållare. Jag drog runt rockarden lite och berörde rygg, sida, ben med skaklarna på en sida i taget utan att få några reaktioner. Passade också på att föra skaklarna över ryggen på honom när han stod och åt lite av gräset som tittar fram under staketet. Inga reaktioner då heller. Klapp, beröm, morötter och så avslutade jag för dagen!

Red en snabbis på lunchen. Anmälde ju till en ny tävling samma dag som vi tappade skon :cautious:
Så har "missat" en veckas träning.

Hur som; är man lite konsekvent :angel: så verkar det gå att få fram hästen för skänkeln utan större problem, efter massa övergångar var han riktigt lätt :)

Nu är det bara att skruva upp bokstäver igen efter att vi bytt staket på ridbanan, sen välja program och rida :rofl:
Nä helst träna något mer pass först.

Fick protokollet från rasföreningens tävling.
Tycker ändå det här var fint "Overall, you have a good respect of the training stage your horse is at." Ja vi är pissdåliga men jag försöker iaf inte låtsas som något annat.

Herregud vilken kväll 😵‍💫 först hade jag missat dressyrtävlingen (tävlar online, men fick ok att skicka in sent 🥰) och sen VÄGRADE pivon filma. Så jag påbörjade, red en bit och sen hade pivon tappat oss. Hoppa av, starta om, slut på minne, radera osv. På repeat :banghead:
Min man råkade sticka ut huvudet mitt i nattningen och fick bli kameraman 🙈
Red ett kort travprogram pga knappt ridit i år och det var helt klart rätt beslut, tycker vi fick till några fina linjer trots kasst med massa avbrott innan :)

I helgen ska jag iväg med ena ponnyn och i september med den andra.

Det händer inte så mycket här?
Frasse är inte skodd sedan 4? veckor tillbaka eftersom han plötsligt blev väldigt tjorvig med att lyfta på hovarna, framförallt vänster bak. Hovis märkte det också och vi bestämde att han skulle skos av och kollas upp. Nu hade vi equterapeut inbokad två dagar senare och hon hittade en låsning i ryggen på vänster sida. Efter lite vila satte jag igång honom igen med lite lätt ridning och körning. Sen kom ju kylan och marken blev hård. Red ett litet skrittpass på ridbanan och tränade vändningar och halter. Och så kom snön och jag körde på ovalbanan med en mycket pigg häst som självmant bjöd till tölt och han försökte med galopp men det tyckte jag inte var så bra så jag fick bromsa honom. Men flera varv åt båda hållen i tölt blev det och vi körde hela vägen hem till stallplanen (jag har tidigare hoppat ur och lett honom sista biten). Och så blev det tö och båda ridbanorna är vattenfyllda, men ovalbanan funkade att rida på idag. Så vi tränade på tölt under ryttare och fick på köpet träna på att bli omridna och att rida förbi och att möta den andra hästen som var på banan i skritt och tölt. Frasse var superduktig!

Min supernova rids för fullt! Ska få gå några veckor till sen får hon lång vintervila.
Vi tragglar med galoppen när vi är i ridhuset. Hon fattar och galopperar fint när inte jag rider. 🤣 det har låst sig lite för mig efter att hon bockat så mycket, så jag spänner mig väl och då vill hon inte galoppera alls. Men nu är hon supersnäll, inte en tendens att vilja bocka och det blir galopp till slut.
Vi har också ridit ut med sällskap och även bara med en tvåbent. Hon travade glatt iväg i mörkret med pannlampa.
Hon är min favorithäst❤️ jag tror hon kommer bli toppen och världens snällaste precis som sin mamma. Men en räv bakom örat. 🦊 men jag lastar och åker själv till ridhuset, rider själv och grejar.
till våren ska hon hoppa under ryttare och jag ska prova att mäta henne som ponny, men hon är väldigt på gränsen.. Om hon känns redo ska hon få åka på någon pay and jump och kanske till hösten starta någon riktig tävling i både hoppning och dressyr🤩

Tänk att hon växte upp och blev en riktig häst tillslut. Vi som tog emot henne när hon föddes för snart 3,5 år sen❤️

IMG_3823.webp

Jag har tagit BE-kort och köpt ett Forzabsläp.

Dominus rids hemma och ut, har börjat hoppa små hinder. Ska åka och rida ut med kompis så snart det blir en lämplig helg. Hoppas att det ska bli ett återkommande nöje.

Vi ska på vår första markarbetskurs i januari och ev komma igång med privat dressyrträning innan dess. Annars snart efter! Det kan bli någon tävling nästa år. Men viktigast träningen.

Han är fortfarande enastående. :love:

IMG_6361.webp

Darwin rids också hemma och ut. Efter mycket oro för att gå iväg ensam har vi nu kommit upp till rundor på några km utan incidenter. Han har sprungit över några bommar uppsuttet men tycker ännu det är märkligt att hoppa över hinder. Men det kommer nog också! Hoppas kunna åka iväg och rida ut också med honom så hans värld och erfarenheter blir ännu lite större. Kanske också träna för instruktör! Även Darwin är en fantastisk individ som alltid gör mig glad.

IMG_6381.webp

Och sedan fick min älskade Ziggy sorgligt nog somna in i somras, efter lång kamp med gaffelbandet och artrosen.

Men för ett par månader sedan köpte jag istället en övervuxen sjuårig ponny, holländsk import, där inridningen inte funkat. Dock så är han väldigt trevlig och fin att umgås med från marken så vi ska jobba lite på det sättet och så får vi se om det blir läge att försöka med ridning igen någon gång. Huvudsaken att det blir en stabil och bra flock igen och att ingen behöver bli ensam när jag rider någon. Han heter Tornado och är såhär söt:

DSC_0266.webp

Så att jo något har det ju hänt sedan senaste incheckningen här. :)

Jag har fått sluta rida min stora efter att det slog slint i huvudet på honom när jag försökte rida med en kompis.

Så vi inväntar mest våren... Riktigt tråkigt för han har inte betett sig så på länge (trodde beteendet var borta).

Försökte rida något pass efter det katastrofala men hästen var tokspänd så fort vi gick utanför ridbanans staket så det kändes inte schysst.

Liknande trådar

• Vad tycker ni?
  • Deltidssjukskriven - kommer jag få problem?
  • Häst plötsligt farlig vid uteritt
  • Konflikt med föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka