Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
I veckan var det privatträning med Torsten, andra tillfället. Han hade en tydligt positiv förväntan och tyckte att vi var sega på att sätta igång, så det var kul att han fick en så bra känsla av första besöket :D

Han kunde redan handtarget, så tanken blev att lära in ett skick på en annan hand så att han kan våga hälsa på människor på ett vettigt och (för honom) tydligt sätt. Han vågade dutta nosen i instruktörens hans flera gånger, modigt för att vara Torsten! Hemma har jag och sambon fortsatt med den träningen, han sitter nu och ber om tillåtelse att få springa till den andra handen så det kan nog bli bra med ännu mer träning :)

Instruktören tänkte också att vi skulle köra lite filtträning, vilket jag har gjort några gånger med Torsten tidigare men av en eller annan anledning inte fullföljt. Nån gång har filten använts till annat än träning, nån gång råkade det bli ett "stå med rumpan i vädret och hakan i backen"-trick istället... :o:laugh: Så när instruktören tog fram en badrumsmatta visste jag att Torsten skulle visa intresse för den, kanske sätta framtassarna på den eller dutta nosen på den, men den lilla stjärnan går dit och lägger sig ner nästan direkt! :confused::love: Imponerande, speciellt i den miljön! Vi har förstås fortsatt träna på det hemma nu, och han är duktig på att lägga sig på filten men han har en bit kvar till att vara avslappnad.

Han hade så kul på träningen och det känns positivt inför framtiden!

I övrigt har jag lärt in targetstick (grillpinne med påsklämma :p), Torsten behöver den hjälpen för att lära sig snurra åt andra hållet... Han hittar inte rätt muskler annars! Marvin kan redan snurra åt båda hållen, så jag vet inte ännu vad jag ska med stickan till men jag kommer nog på nåt :) Marvin har blivit riktigt entusiastisk vid träning, jag skulle verkligen vilja gå nån kurs med honom men jag ska byta jobb och vet inte hur mitt schema kommer att se ut närmsta tiden ännu... Kanske blir det lite privatträning med honom också :)
 
Freestyle träning med ena hunden, han är fantastisk och vi passar så bra ihop träningsmässigt. Lär oss flera nya trick varje gång. Min instruktör vill att vi ska ha privat lektioner för jag vill prova på att satsa mot tävling och svårare saker. Hon är suverän, alla på kursen (Vi är bara 3) jobbar med just det vi vill var och en. Men kursen är bara 6 ggr så vi ska fortsätta själva jag och instruktören för att komma längre än så. Det går så otroligt otroligt bra, förstår inte hur snabbt han lyckas lära sig sakerna. Mamma påpekade när jag pratade om hur duktig han är att jag ju också är duktig. Utan mig blir det ju ingen träning och inga resultat. Det glömmer jag bort ibland. Är så glad för att unghunden kom in i mitt liv när han gjorde och för att han är den han är.
 
Helgen går bra hittills. Humla är glad, äter sitt specialfoder med glädje och verkar inte alls veta om att hennes lever kämpar just nu.
Hon är också så underbart gosig :love: Det är som att hon behöver gosa ikapp all förlorad tid från blå stjärnan, och det är så mysigt! Vill också bara ha henne nära hela tiden just nu :love:
 
Fniss.

Ena katten kom in. Han gick mot tallriken med Mush och fick sig en rejält avhyvling av Torsten. Hunden är mindre än katten men hunden visade humör.

Efter att katten visat intresse för maten så blev den plötsligt väldig intresssant. Torsten åt upp hela portionen blixtsnabbt. :up:
Min 3,5-åring började inte äta ordentligt förrän valpen flyttade in. Då blev det plötsligt uppenbart för honom att det fanns konkurrens om maten :D

Förhoppningsvis har Torsten lärt sig samma sak nu fast med hjälp av katten
 
Idag har vi varit ute och promenerat i skogen med hundarna. Fantastiskt härligt väder på västkusten idag. Det märks så smått att hösten är på väg, vilket jag älskar :love:

For sedan iväg på nose work-kurs men fick bryta efter bara en halvtimma. "Valpen" var så trött att han inte orkade nosa upp enkla gömmer i kartonger. Jaja, så kan det gå. Nu sover han på soffan, helt utmattad den stackaren :heart
 
Vaknade tidigt så har redan hunnit med ett pass freestyle, mycket har fallit på plats bara från igår och en liten stund idag så vi klarar alla nya moment till 95% redan. Jag är så glad att rallylydnaden var fullbokad för annars hade vi inte börjat på freestylen. Tränade freestyle med gammelhunden lite men det är så så mycket mer driv i unghunden, jag har en riktigt bra känsla kring freestylen.

Rally kan jag ju redan så det har vi gjort själva, nybörjare, fortsättning och har börjat med avancerad men skulle behöva träna banor och med störning.

Men just nu är freestyle otroligt otroligt roligt så satsar på det just nu. Instruktören som jag känt länge är suverän, kommer med idéer, lyssnar på mina önskemål, ger tips och peppar oss till saker jag inte tror att vi kan.
 
Höll på att bli en dyr promenad idag med hunden!
Vi gick förbi ett gammalt staket med taggtråd som inte är i bruk. Han sprang igenom det och jag hörde hur han skrek till. Som tur var klarade han sig utan några sår. Marken där vi gick är inte privat, antagligen mark som kommunen arrenderar ut. Får taggtråd verkligen sitta uppe när det inte används som hage?
 
Eftersom jag i princip bara får svar från folk som redan har hund/barn/katt så försöker jag planera runt möjligheten att Asni får flytta hem till mamma.

Jag har köpt MaxRelax vilket jag hoppas kommer kunna ta udden av hennes stress. Det skulle vara fantastiskt om det gjorde så att hon kunde hänga med hela familjen utan att känna sig så överväldigad.
 
Eftersom jag i princip bara får svar från folk som redan har hund/barn/katt så försöker jag planera runt möjligheten att Asni får flytta hem till mamma.

Jag har köpt MaxRelax vilket jag hoppas kommer kunna ta udden av hennes stress. Det skulle vara fantastiskt om det gjorde så att hon kunde hänga med hela familjen utan att känna sig så överväldigad.
Är det inte värt att ha lite is i magen och vänta lite till? Annonsen har väl bara varit ute en vecka :) Vet att du hoppas på ny valp, men dom är ju inte ens födda än, och då det är import är det ju några månader kvar i bästa fall.

Har du testat omplaceringsgrupper på Fb? Förstår att det inte är lockade att behöva sålla så mycket, men kanske kan vara värt det för att nå längre?

Hade det inte varit problem att bo med andra hundar hade jag nog själv lagt in en intresseanmälan ;) Tycker hon verkar vara en underbar hund :love:
 
Planerade för att gå åtminstone till rastgården med hundarna nu efter jobbet. Drog på dem selar, åkte ner med hissen - och såg hur det regnade massor ute. Drog såklart ut dem för att de åtminstone skulle kissa lite, men båda gjorde väääldigt tydligt att de knappt ens ville det. Så, vi får satsa på längre rastningsrunda ikväll och sedan ta långpromenad någon annan dag.
 
Är det inte värt att ha lite is i magen och vänta lite till? Annonsen har väl bara varit ute en vecka :) Vet att du hoppas på ny valp, men dom är ju inte ens födda än, och då det är import är det ju några månader kvar i bästa fall.

Har du testat omplaceringsgrupper på Fb? Förstår att det inte är lockade att behöva sålla så mycket, men kanske kan vara värt det för att nå längre?

Hade det inte varit problem att bo med andra hundar hade jag nog själv lagt in en intresseanmälan ;) Tycker hon verkar vara en underbar hund :love:
Jag har is i magen absolut, men under tiden kommer jag ju göra mitt yttersta för att hon ska vara så bekväm som möjligt, och att planera för framtiden om jag inte hittar ett perfekt hem känns som rätt sak att göra. Jag är inte en sån som antar att livet går min väg; jag planerar alltid för att det inte ska göra det.

Jag är inte intresserad av omplaceringsgrupper på facebook. Rasklubbens hemsida och min egen instagram känns mer än nog; trots att folk uppenbarligen inte läser hela annonsen. Men jag fasar inför vad för svar jag skulle få på facebook :nailbiting:
 
Jag har is i magen absolut, men under tiden kommer jag ju göra mitt yttersta för att hon ska vara så bekväm som möjligt, och att planera för framtiden om jag inte hittar ett perfekt hem känns som rätt sak att göra. Jag är inte en sån som antar att livet går min väg; jag planerar alltid för att det inte ska göra det.

Jag är inte intresserad av omplaceringsgrupper på facebook. Rasklubbens hemsida och min egen instagram känns mer än nog; trots att folk uppenbarligen inte läser hela annonsen. Men jag fasar inför vad för svar jag skulle få på facebook :nailbiting:
Det förstår jag :) jag tänker också alltid på plan b och c, för säkerhets skull!
 
Jag har is i magen absolut, men under tiden kommer jag ju göra mitt yttersta för att hon ska vara så bekväm som möjligt, och att planera för framtiden om jag inte hittar ett perfekt hem känns som rätt sak att göra. Jag är inte en sån som antar att livet går min väg; jag planerar alltid för att det inte ska göra det.

Jag är inte intresserad av omplaceringsgrupper på facebook. Rasklubbens hemsida och min egen instagram känns mer än nog; trots att folk uppenbarligen inte läser hela annonsen. Men jag fasar inför vad för svar jag skulle få på facebook :nailbiting:

Uppfödaren har inga bra kontakter eller liknande? Hoppas det löser sig för er!
 
Jag har is i magen absolut, men under tiden kommer jag ju göra mitt yttersta för att hon ska vara så bekväm som möjligt, och att planera för framtiden om jag inte hittar ett perfekt hem känns som rätt sak att göra. Jag är inte en sån som antar att livet går min väg; jag planerar alltid för att det inte ska göra det.

Jag är inte intresserad av omplaceringsgrupper på facebook. Rasklubbens hemsida och min egen instagram känns mer än nog; trots att folk uppenbarligen inte läser hela annonsen. Men jag fasar inför vad för svar jag skulle få på facebook :nailbiting:
Annonsera inte på facebook om det inte är nödfall. Man får hjärnblödning på folk!
 
...Jag är inte intresserad av omplaceringsgrupper på facebook. Rasklubbens hemsida och min egen instagram känns mer än nog; trots att folk uppenbarligen inte läser hela annonsen. Men jag fasar inför vad för svar jag skulle få på facebook :nailbiting:

Jag omplacerade min bedlis via en omplaceringsgrupp för rasen på FB, uppfattade det som att jag ändå fick ett gäng bra svar (och några som tänkte att just deras hem som var typ identiskt med det han hade säkert var perfekt)

Hoppas det löser sig för er och att hon får ett bra hem. Risken finns ju att det är lite fler stolpskott i en grupp för aussie än för bedlington som är numerärt mycket mindre 😁
 
Jag omplacerade min bedlis via en omplaceringsgrupp för rasen på FB, uppfattade det som att jag ändå fick ett gäng bra svar (och några som tänkte att just deras hem som var typ identiskt med det han hade säkert var perfekt)

Hoppas det löser sig för er och att hon får ett bra hem. Risken finns ju att det är lite fler stolpskott i en grupp för aussie än för bedlington som är numerärt mycket mindre 😁
Ja, en sällskapsras skulle nog varit enklare, men när det kommer till en brukshund som är för fin för sitt eget bästa så finns det oändligt med stolpskott.
 
Annonsera inte på facebook om det inte är nödfall. Man får hjärnblödning på folk!
När jag annonserade på fb senast så var det bland annat en som först skrev ett meddelande, sedan letade upp mitt telefonnummer och började ringa och skicka sms (fick meddelandet på fb en sen vardagskväll och förmiddagen därefter började telefonen ringa. Jag jobbade). Och ja, sedan var det såklart en hög olämpliga personer också...

Men. Det var också tack vare fb som vi sedan hittade rätt hem.
 
Höll på att bli en dyr promenad idag med hunden!
Vi gick förbi ett gammalt staket med taggtråd som inte är i bruk. Han sprang igenom det och jag hörde hur han skrek till. Som tur var klarade han sig utan några sår. Marken där vi gick är inte privat, antagligen mark som kommunen arrenderar ut. Får taggtråd verkligen sitta uppe när det inte används som hage?
Jag ringde kommunen för ett gäng år sedan när det låg en stor ihoprullad evighetsgammal bunt med taggtråd i skogen som hundarna höll på vurpa över. Vi hade gått där många gånger men inte sett den pga växtligheten. Skogsskötaren tog faktiskt bort det inom några få dagar, så eloge till dom (det är kommunens skog där) :)
Så är det kommunens mark, så ring till dom och fråga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
64 65 66
Svar
1 319
· Visningar
86 815
Senast: Migo
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 047
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 700
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
927
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp