Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var på en lite längre morgonpromenad med tjejerna och Nano och Nessie fick springa av sig lösa ordentligt. Så skönt med snö, att slippa leriga hund tassar efter varje gång man varit ute!
Syster kom på eftermiddagen och hämtade Nessie för att låna till vallningen, det hade gått jättebra och syster är så glad att hon får låna henne. Jag tycker att det en fördel att ha en hund som kan jobba med vem som helst.
Nano och husse var på första tillfället på klick och trick kursen och Nano hade varit jättetaggad och duktig ❤️.
Imorgon blir det simning på schemat för hundarna och fredagen är vikt för agility i vanlig ordning.

Nessie
IMG_20210110_174113.jpg
 
Jag har fallit till föga. Efter att ha svurit över bilar de senaste åren blir det en pickup med hundkåpa nu. Är så trött på burar i baksätet, grejer överallt och en bil som är en total sanitär olägenhet!
Det får vara värt att bli ruinerad :p
Haha :D vad blir det för något?
 
Ska eventuellt omplacera en av mina hundar. Enbart om världens bästa hem dyker upp. Förmodligen kommer hon stanna här för jag är sjukt kräsen :p Hon har det bra här, men hon skulle kunna ha det ännu bättre hos någon annan.

Har lagt ut en liten annons i en rasgrupp på fb. Jag har varit tydlig med vad hon behöver, att hon inte är en sällskapshund utan behöver jobba. Jag har skrivit vad hon kan och vilken nivå hon ligger på, jag har skrivit om hennes brister. Jag har skrivit att man ska ha haft krävande hundar tidigare och vet vad det innebär. Jag har skrivit att jag kräver meriter och/eller referenser av den nya ägaren. Men vad får man för svar? Har folk ens läst hela annonsen?

”Jag är sjukpensionär och har haft en dalmatiner förut och nu vill jag ha sällskap när jag är hemma hela dagarna så hunden behöver aldrig vara ensam. Vi bor i en villa med tomt så hunden får springa lös.” :banghead::banghead::banghead: Ok visst, det kan vara en jättebra början. Men.. Mer då?
 
Haha :D vad blir det för något?
Jag som tycker att det är så fult! :laugh: men man vänjer väl sig. Det blir en Navara med en WT-kåpa. 3 boxar och 1 förvaringsfack med plats för vapen osv, och så en släde på flaket. Två av boxarna är rejäla, så jag bör kunna ha två hundar i en utan större problem, de få gånger jag har med mig alla fyra. Den lilla boxen är fortfarande större än ett fack i min nuvarande bur, så jag tror det blir en bra lösning!
 
Jag som tycker att det är så fult! :laugh: men man vänjer väl sig. Det blir en Navara med en WT-kåpa. 3 boxar och 1 förvaringsfack med plats för vapen osv, och så en släde på flaket. Två av boxarna är rejäla, så jag bör kunna ha två hundar i en utan större problem, de få gånger jag har med mig alla fyra. Den lilla boxen är fortfarande större än ett fack i min nuvarande bur, så jag tror det blir en bra lösning!
Det tycker jag också 🙈 låter ändå som du får till en bra lösning! Tror det funkar fint att dela när det behövs, brukar bli hyfsat gott om plats. Med tanke på hur många som har lösningen med pickup och hundkåpa så borde det vara bra.

M undrade för ett tag sen om vi kanske skulle köpa ett hundsläp, jag totalvägrar så länge det går. Inte sugen på att behöva vända med släp på varenda smal skogsväg :p oftast har vi ändå varsin bil när vi jagar så jag tycker det funkar.
 
Ska eventuellt omplacera en av mina hundar. Enbart om världens bästa hem dyker upp. Förmodligen kommer hon stanna här för jag är sjukt kräsen :p Hon har det bra här, men hon skulle kunna ha det ännu bättre hos någon annan.

Har lagt ut en liten annons i en rasgrupp på fb. Jag har varit tydlig med vad hon behöver, att hon inte är en sällskapshund utan behöver jobba. Jag har skrivit vad hon kan och vilken nivå hon ligger på, jag har skrivit om hennes brister. Jag har skrivit att man ska ha haft krävande hundar tidigare och vet vad det innebär. Jag har skrivit att jag kräver meriter och/eller referenser av den nya ägaren. Men vad får man för svar? Har folk ens läst hela annonsen?

”Jag är sjukpensionär och har haft en dalmatiner förut och nu vill jag ha sällskap när jag är hemma hela dagarna så hunden behöver aldrig vara ensam. Vi bor i en villa med tomt så hunden får springa lös.” :banghead::banghead::banghead: Ok visst, det kan vara en jättebra början. Men.. Mer då?
Oj vad jag känner igen det där från när jag skulle sälja mina valpar. Skrev tydligt ut vad jag sökte för valpköpare och vad hundarna hade för regnr och meriter. Fick ändå frågor om de hade gjort MH, va röntgade osv. Och givetvis alla, vi bor på landet och vill ha en sällskapshund :banghead:
 
Det tycker jag också 🙈 låter ändå som du får till en bra lösning! Tror det funkar fint att dela när det behövs, brukar bli hyfsat gott om plats. Med tanke på hur många som har lösningen med pickup och hundkåpa så borde det vara bra.

M undrade för ett tag sen om vi kanske skulle köpa ett hundsläp, jag totalvägrar så länge det går. Inte sugen på att behöva vända med släp på varenda smal skogsväg :p oftast har vi ändå varsin bil när vi jagar så jag tycker det funkar.

Jag hoppas det! Orkar verkligen inte med att ha det som jag har det nu i alla fall :laugh: är ju skönt att ha lite extra plats om man behöver plocka upp en hund eller så också.
En kompis till mig har släp, och jag är ändå förvånad över hur smidigt det är. Men det är ju det där med att vända... Han brukar ställa av släpet vid samlingsplats, och så har han burar i bilen också så han kan få med sig hundar ändå. Men ja, det är ju helt klart lite meckigt!
Man vill ju gärna ha två bilar ändå, om det bär iväg för en eller två hundar..
 
Oj vad jag känner igen det där från när jag skulle sälja mina valpar. Skrev tydligt ut vad jag sökte för valpköpare och vad hundarna hade för regnr och meriter. Fick ändå frågor om de hade gjort MH, va röntgade osv. Och givetvis alla, vi bor på landet och vill ha en sällskapshund :banghead:
:banghead::banghead::banghead: Har inga ord :D
 
Oj vad jag känner igen det där från när jag skulle sälja mina valpar. Skrev tydligt ut vad jag sökte för valpköpare och vad hundarna hade för regnr och meriter. Fick ändå frågor om de hade gjort MH, va röntgade osv. Och givetvis alla, vi bor på landet och vill ha en sällskapshund :banghead:
Jag har helt slutat lägga ut säljesannonser, det är ett hopplöst jobb att sortera igenom alla mail och svara i telefonen. "Endast till hem som behöver arbetande vallhund" och så får man tre a4 långa svar från folk i lägenhet som vill ha en aktiv hund att ha med på frisbeegolfbanan 🙄😡
 
Jag har helt slutat lägga ut säljesannonser, det är ett hopplöst jobb att sortera igenom alla mail och svara i telefonen. "Endast till hem som behöver arbetande vallhund" och så får man tre a4 långa svar från folk i lägenhet som vill ha en aktiv hund att ha med på frisbeegolfbanan 🙄😡

Jag känner också igen det från när vi skulle omplacera Sigge (som sen ändå blev kvar hos oss, delvis pga att han blev sjuk men också pga att folk är idioter...) - jag beskrev VÄLDIGT tydligt både hans positiva sidor men också hans negativa sidor, bland annat att han inte funkade med katter (såg dem som byten), inte borde bo i barnfamilj (inte pga barnen i familjen, det hade säkert gått utmärkt, men med tanke på alla främmande barn som skulle komma och gå) samt att han var en rätt "svår" hund som i fel händer säkert kunde blivit farlig. Vad händer - jo, jag fick svar från bland annat en barnfamilj (som dessutom även hade katt), en sjukpensionär med katt ("Tror du inte att han ändå skulle kunna lära sig bo ihop med en katt" - fattar inte folk vad en hund med bytesdrift kan göra??) och liknande. :banghead:

När vi skulle omplacera River i somras hade vi lite tur - jag la ut annonsen på rasklubbens sida, samt att jag skrev ett inlägg på min egen hemsida och bad mina vänner på FB att, om de kände någon som kunde vara intresserad, endast ge ut länken till hemsidan, inte dela länken på FB - jag ville inte ha ut den till allt och alla, då får man allt för många "idiotsvar".

Nu fick vi svar från två jättebra familjer, där den ena dessutom hade erfarenhet av rasen sedan tidigare och det visade sig bli en helt perfekt matchning. Båda hade sett annonsen på rasklubbens sida.

Jag var nästan chockad över hur lätt det gick, men det var nog ren tur, plus att det trots allt mest är de som är intresserade av rasen som går in på rasklubbens hemsida.
 
Ska eventuellt omplacera en av mina hundar. Enbart om världens bästa hem dyker upp. Förmodligen kommer hon stanna här för jag är sjukt kräsen :p Hon har det bra här, men hon skulle kunna ha det ännu bättre hos någon annan.

Har lagt ut en liten annons i en rasgrupp på fb. Jag har varit tydlig med vad hon behöver, att hon inte är en sällskapshund utan behöver jobba. Jag har skrivit vad hon kan och vilken nivå hon ligger på, jag har skrivit om hennes brister. Jag har skrivit att man ska ha haft krävande hundar tidigare och vet vad det innebär. Jag har skrivit att jag kräver meriter och/eller referenser av den nya ägaren. Men vad får man för svar? Har folk ens läst hela annonsen?

”Jag är sjukpensionär och har haft en dalmatiner förut och nu vill jag ha sällskap när jag är hemma hela dagarna så hunden behöver aldrig vara ensam. Vi bor i en villa med tomt så hunden får springa lös.” :banghead::banghead::banghead: Ok visst, det kan vara en jättebra början. Men.. Mer då?
Förstår din frustration, på vilket sätt är din hund krävande?

Liknar så otroligt mycket hur det var när jag sökte fodervärd till min häst. Hon var väldigt svårriden och super het och känslig för hjälper och balans och behövde verkligen en lugn, balanserad och van ryttare.

Fantastisk med rätt ryttare dock, roligaste hästen jag ridit. Beskrev noga både hennes fina sidor för dom var många men också hennes lite svåra sidor. La upp bilder och förklarade att hon inte fick tävla, att hon hade patellaupphakningar och att det krävdes en lugn, hästvan och vuxen person. Inte barn.

Fick hur många svar som helst av folk som ville ha henne till tävling, mammor som hörde av sig om en ponny till deras barn, människor som vill hoppa mycket (väldigt bra idé med en häst med patellaupphakningar) osv. Kom säkert en 8-9 personer på provridning av vilka 80% var katastrof. Folk som trodde lite väl gott om sig själva. Sållade bort större delen av alla mail och samtal.:banghead: Vet inte hur många svar jag fick men det var många
 
Milou har blivit en blekfis, det är enorm skillnad på sommarhalvåret och vinterhalvåret. På sommaren är han solbränd och kopparbrun med vita prickar. Nu har solbrännan bleknat. Så stor skillnad. Nu är han nästan lite röd :D
 
Förstår din frustration, på vilket sätt är din hund krävande?

Liknar så otroligt mycket hur det var när jag sökte fodervärd till min häst. Hon var väldigt svårriden och super het och känslig för hjälper och balans och behövde verkligen en lugn, balanserad och van ryttare.

Fantastisk med rätt ryttare dock, roligaste hästen jag ridit. Beskrev noga både hennes fina sidor för dom var många men också hennes lite svåra sidor. La upp bilder och förklarade att hon inte fick tävla, att hon hade patellaupphakningar och att det krävdes en lugn, hästvan och vuxen person. Inte barn.

Fick hur många svar som helst av folk som ville ha henne till tävling, mammor som hörde av sig om en ponny till deras barn, människor som vill hoppa mycket (väldigt bra idé med en häst med patellaupphakningar) osv. Kom säkert en 8-9 personer på provridning av vilka 80% var katastrof. Folk som trodde lite väl gott om sig själva. Sållade bort större delen av alla mail och samtal.:banghead: Vet inte hur många svar jag fick men det var många
Hon är egentligen inte speciellt krävande för folk som kan hund, hon är ju ingen brukshund eller så. Men rasen brukar dra till sig diverse kreti o pleti till folk så jag vill försöka vara extra tydlig med att det inte är en hund som nöjer sig med att ligga på soffan hela dagarna. Man behöver aktivera henne och för mig är det viktigt att veta att det är en person med genuint intresse.

Mycket konstigt folk finns det. Det är ju tur att man kan sålla, hur vore det om man sålde en helt opassande häst/hund till dessa människor? Det vore väl knappast kul för någon, varför vill köparna ens prova?
 
Hon är egentligen inte speciellt krävande för folk som kan hund, hon är ju ingen brukshund eller så. Men rasen brukar dra till sig diverse kreti o pleti till folk så jag vill försöka vara extra tydlig med att det inte är en hund som nöjer sig med att ligga på soffan hela dagarna. Man behöver aktivera henne och för mig är det viktigt att veta att det är en person med genuint intresse.

Mycket konstigt folk finns det. Det är ju tur att man kan sålla, hur vore det om man sålde en helt opassande häst/hund till dessa människor? Det vore väl knappast kul för någon, varför vill köparna ens prova?
Jag som kommit in i tråden på slutet har missat vilken ras det är?
 
Vad har hänt med min hund? :D
Vi har periodvis jobbiga veckor när granntikar löper. Han kan matvägra länge och väl. Dreglar och flåsar. Står och glor genom altandörren dagarna i ända om man inte säger åt honom.

Mammas terriervalp har sitt första löp och han bryr sig inte? Han luktar och är intresserad men jag kan säga åt honom att låta bli.
Igår låg de och sov tillsammans..
FD71C298-BC99-4336-BFA7-2A16832D685C.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
805
· Visningar
49 020
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 894
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 141
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
848
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp