Uppdateringstråd

En timmas promenad idag också. Gick bort till terrängbanan och stigarna genom skogen, tittade på hinder och gick upp och ner för backar.

Guldponny 💛

IMG_20220714_172447.jpg
 
Idag har vi haft besök av en instruktör som gav B och mig en mer fördjupad lektion i tömkörning på volt. Vi har börjat så smått själva men det är alltid kul och nyttigt att få lite stöttning och input från en utomstående. Vi jobbar med att hitta framåtbjudningen och behålla den ffa i skritten istället för att dra åt handbromsen så fort det ska saktas av. Form och finlir kommer senare.

20220714_182827.jpg
 
Idag fick Elsa sällskap på promenaden av trygga gammelvalacken då vi tänkt gå lite längre och förbi hagarna där hästar kommer springandes i full fart. Men det var inga hästar i hagen när vi gick förbi så det var väldigt uneventful 😂 vi gick i lilla branta träningsbacken och Elsa fick gå först sedan när vi vände, hon gick så sakta och superfint nerför på förhållning med röst.

Sen släpptes hon i den andra beteshagen, verkligen ingen feg häst utan hon tog ledarpinnen och utforskade alla hörn och kanter. Lilla mammut❤️

IMG20220714194105.jpg
 
Kände för att rida ridhus idag. Då är det väldigt härligt att bara kunna gå över till grannen :love:

Det var skoj! Jag var lite slashasig först så var verkligen tvungen att fokusera på att få med magstödet och inte bara åka, men i slutänden fick jag till det betydligt bättre. Men det är tur att det är så roligt att rida, för hade det varit så här svårt och inte kul hade jag nog gett upp för länge sedan :D

Liten reel på trav: https://www.instagram.com/reel/CgByKNhqHmm/
(Jag älskar reels :D)
 
Jag red ut (och lite trav på banan, fokus på formen. Red med enhandsfattning eftersom det är enklare) i över två timmar. Fick ihop 16 km och är så nöjd att vi kämpade på! Är ju mest asfalt häromkring så blir inget högt tempo, men å andra sidan konditionstränade vi igår så rimligt att ta det lugnare idag :)
 
Det är himla trevligt med promenader, idag var vi ute i 1.5 timme 😍
Bootsen har format sig bra efter hans hovar och nu är han helt oberörd.
Tidigare har han varit lite fundersam och lite snubblig i början innan det släppt och han börjat skritta på som vanligt. Idag gick han precis som vanligt direkt, inget snubbel alls.

Om en vecka ska jag börja rida igen, det ser jag fram emot.
Planen är att fortsätta träna under hösten och lägga in några viloveckor när det känns som han behöver det och sen en längre vila i vinter.

IMG_20220716_103006.jpg
 
Idag var Elsa en klippa 😍 vi lade longergjord på i gången och spände, ingen reaktion. Matte tappade gjorden på sidan och benen, hon blinkade knappt utan undrade mest om den gick att äta. Hade ingen gjord som passade så tog en promenad i bara grimma där vi kunde gå lite längre samt även jogga i trav, något hon annars tolkat som fullt ös medvetslös. Men hon sprang bredvid så fint! Och på vägen hem gick vi och inspekterade traktor, byggplats och diverse plast som fladdrade. Nemas problemas, matching steps sista biten och vi bara myste med min arm över hennes rygg. Jag som tänkt innan att jag nog inte pallade åka ut till stallet idag ens.

IMG20220716190432.jpg
 
Efter ett par dagars vila pga trött ägare och diverse andra åtaganden så selade vi på och jobbade lite på volten igen. Även om instruktören bara var här en gång i 45 min så märker man att B faktiskt snappade upp en hel del och ett par polletter trillade på plats. Nu är det upp till mig att förvalta det och hålla det i färskt minne så vi inte glömmer av det helt.

Det här med att gå in i stallet, speciellt när det inte finns någon annan häst där inne har alltid varit svårt för B. Hon har stått och grävt ned hälarna utanför stalldörren på samma sätt som en häst som inte vill gå på transporten. Efter att hästarna gått på bete ett tag och vi inte varit inne i stallet öht under den tiden har vi nu återupptagit träningen med att vara själva i stallet vilket går framåt med stora kliv. Jag försöker numera göra det till en vana att vi alltid går in i stallet och äter dagshinken och borstar/visiterar även om vi inte ska jobba eller göra något annat den dagen. Idag blev det in i stallet två ggr, både inför jobbet och efter när vi skulle sela av, hon dröjde sig tom kvar i stallgången en liten stund på väg ut vilket är stor skillnad mot tidigare när hon försökte dra ut genom dörren så fort hon kände att man knäppte loss henne från uppbindningen.

Adobe_Express_20220717_1707120.6761492456863917.png
 
Ridit sista milen i distansritt-utmaningen nu. Ett riktigt tråkigt pass, men ändå glad över att vi kunnat genomföra med en vecka till godo :)

Min tillfälliga beteshäst har börjat tokbrunsta och grabbarna är dryga, så jag har fått sära på dem.
Någon som vet om man vågar släppa ihop alla igen sen? Ingen har klättrat på henne eller så, men lilla lät sig inte fångas häromdagen...

I övrigt har jag tänkt att det får bli lite vila nu, vi ska åka bort några dagar och snart är det skörd. De flesta av mina ridvägar är kring/genom åkrar och jag vill inte ut och trängas med traktorer och tröskor.
 
Fröken har fått ledigt i två dagar och idag tog vi en lite lugnare tur på 1h 10 minuter, 8km. Det spöregnade en stund vilket var väldigt skönt, speciellt med tanke på att jag faktiskt hade varit förutseende och tagit på mig regnrocken. :D
 
Idag provade vi longergjorden in action för första gången. Elsa var superduktig och reagerade mest surt över att jag tvingade henne att trava runt på kommando med den här kliande grejen som någon slags undersåte, typ "Matte vafan, spring runt själv om du är så intresserad av det" 😂 men annars ingen reaktion, mer än att hon föredrar promenader i skogen än att gå runt runt på banan.

När jag åkt hem får jag en video från hyresgästen där Elsa står några meter ifrån en kompressor som körs och hon bara käkar vidare 😍 Stålhästen.
 
Imorse hade beteshästen rymt (och dragit med min lilla vita). Jag vet att staketet i den andra hagen inte är top notch (tråden är bra men mest tillfälliga stolp) men mina har alltid gått där utan problem.

Grannarna fångade in dem (tur att jag lämnade grimmorna kvar på!) och nu måste jag nog skicka hem den. Ingenting hemma är liksom anpassat för att ha hästar i två grupper och det känns extra jobbigt nu när jag ska åka bort en vecka (...där tanken med beteshästen var att ägaren skulle vara hästvakt, men det får ordna sig på annat sätt).
 
Vegas är så himla rar ❤️
Igår när jag gick ut från stallet till min cykel stod han vid staketet och gnäggade lågt.
När jag kommit en bit på vägen gnäggade han högt efter mig, det gjorde nästan lite ont i hjärtat 😅 Jag vet ju att han har det jättebra med kompisar och stor hage.
Han kommer varje dag när jag ropar, även när han är längst bort i hagen eller om de precis fått hö.
Han är verkligen min häst och han har valt mig som sin människa ❤️
 
Om någon är intresserad (:angel:), här är baksidan av ovanstående in progress!
293746925_388702796688324_7707650901376896730_n.jpg

Blir svarta bokstäver och rött hjärta här med.

I övrigt är det varmt idag och hästarna har knappt gått ut ur lösdriften :p Shettis var ute på tur i förmiddags och det var nog tur, för nu verkar ingen vara på humör för att anstränga sig.
 
Red första ordentliga skrittpasset med lite mer dressyrinriktning på storhästen igår (första på länge pga skador). Den hästen kan verkligen göre en medveten om att man inte ridit ordentligt på ett tag... räcker med att sätta sig lite annourlunda så flyttar hon undan och jag vet inte hur många gånger hon undrade över varför jag styrde in i staketet (/inte svängde ordentligt i hörnerna) :bag:
Men det är ju så jag vill ha henne också, även om det är en utmaning så finns det så mycket att plocka fram. :)

Ponnyn tänker mycket mer fram och inte lika mycket upp/sidor/bakåt osv, han är lätt att flytta men inte så känslig för hjälperna.
Han fick jogga lite i paddocken i repgrimma och uppförde sig väl. Är fortsatt nöjd med hans utveckling, nu kunde vi trava på i låg och lång form även utan inverkan från bett/huvudlag :)

Idag tänkte jag att jag och storhästen ska promenera iväg till vattnet... får se om jag får i henne, hon är än så länge omedveten om planerna.
 
Vi har hållit på lite med bommar hemma i alla fall. Det gick bra! I slutänden lyckades vi till och med skritta över en bom utan att behöva hoppa :D
Jobbar mot målet att avdramatisera bommar och ge självförtroende. Det får ta den tid det tar :)
 
Så kul att läsa era uppdateringar och träningar! ☺️
Jag saknar att träna för att tävla, galoppera full fart i skogen eller lufsa runt i ridhuset en regnig dag. Men jag vet ju att det kommer tillbaka!

Men jag sa till min fölunge idag att vi haft ett riktigt träningspass 🏋️ 🥰
Tvättade mammans ben för hon har lite skorv, nyfiken fölunge ville såklart vara med o undersöka. Så vi spolade lite vatten på frambenen, bogen och provsmakade. Sen hade vi grimman på och lyfte alla benen🥹

Lite annan typ av träning nu än ett svettigt dressyrpass, men lika kul för det. Älskade hästar❤️

619274B8-9669-4654-B0CE-AE94B78513BE.png
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 276
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 521
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 129
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp