Uppdateringstråd

Det bästa jag vet! :love:
Ett tidigare hus mina föräldrar hade medan jag fortfarande bodde hemma för massor av år sedan nu hade miltals av såna vägar. Någon paddock hade vi inte och hagen var för kuperad för att rida ordentligt i så man var förpassad till skogsvägarna. Saknar ofta det stället och vägarna där.
 
Ett tidigare hus mina föräldrar hade medan jag fortfarande bodde hemma för massor av år sedan nu hade miltals av såna vägar. Någon paddock hade vi inte och hagen var för kuperad för att rida ordentligt i så man var förpassad till skogsvägarna. Saknar ofta det stället och vägarna där.
Det gör så himla mycket att faktiskt kunna rida ut! Jag bodde tidigare i Göteborg och tja, var begränsad hela tiden. Blev extremt uppfinningsrik för att kunna erbjuda någon form av variation i den begränsade miljö som var tillgänglig ute, men det är en sådan himla lyx att faktiskt bara kunna välja bland olika vägar. Nu har jag ju dessutom turen att ha grannar som har både paddock och ridhus där jag kan hyra in mig när jag vill rida där, men det blir så väldigt mycket mindre av det nu när vi faktiskt kommer ut.
 
Det gör så himla mycket att faktiskt kunna rida ut! Jag bodde tidigare i Göteborg och tja, var begränsad hela tiden. Blev extremt uppfinningsrik för att kunna erbjuda någon form av variation i den begränsade miljö som var tillgänglig ute, men det är en sådan himla lyx att faktiskt bara kunna välja bland olika vägar. Nu har jag ju dessutom turen att ha grannar som har både paddock och ridhus där jag kan hyra in mig när jag vill rida där, men det blir så väldigt mycket mindre av det nu när vi faktiskt kommer ut.
I stallet där jag står nu finns det en del grusvägar runt där man kan rida olika slingor, men det är ju grusvägar som leder till eller genom bebyggelse även om de passerar genom skogsområden på vissa ställen. Så tyvärr är det inte riktigt samma sak som riktiga skogsvägar, men det är bättre än ingenting. Vi jobbar med att så småningom kunna komma ut på lite rundor i området.
 
Bestämde mig för att hoppa över ridningen idag och vi tog en pyssel-och-promenad-dag istället. B fick möta min b*ltema-trimmer för första gången då jag är trött på att klippa hennes nacke för hand, det är smidigare att raka och det blir bättre resultat. Hon var lite tveksam i början men insåg snabbt att det inte var lönt att stressa upp sig och stod snällt. Efter det tog vi en liten promenad längs grusvägen utanför stallet åt ett håll vi inte gått innan och också det hållet vi kommer gå/rida framöver för att komma till skogen. Hon gick fram förvånansvärt bra trots att hon aldrig gått där innan. Hon tittade lite på en postlåda och tyckte hönsgården inne på en tomt vi passerade luktade obehagligt men inga kovändningar eller luftfärder, vi mötte även en sportbil med V8 motor som bullrade förbi, en bil med husvagn och en vanlig bil. Det gläder mig att hon inte är speciellt brydd av bilar generellt bara de kör förbi lugnt och fint. Däremot så noterade jag att hon nickade till ett par gånger när vi gick så jag misstänker att om vi ska göra några längre utflykter längs grusvägen så lär jag nog få skaffa ett par barfotaboots till henne. Tyvärr är grusvägen här ganska hård med rätt mycket enstaka stenar som rullar runt ovanpå en slät hårdgjord yta och när hon trampar ned över en sån ensam sten och det tar på fel ställe så nickar hon till. Det lär bli en utmaning att hitta boots i hennes storlek. Hon har dock inga problem att gå ifrån de andra hästarna trots att en av dem gnäggar högt efter henne och hon blir inte springig och stark på hemvägen heller, så jag är hoppfull att vi ska kunna rida ut utan problem längre fram.
 
Idag var vi på en trailbana och miljötränade lite för skojs skull. Var riktigt roligt, och nyttigt. Ponnyn plöjde igenom allt. Helt orädd och dras som en magnet mot hindren.
Screenshot_2022-07-30-21-06-04-686_com.google.android.apps.photos.jpg
 
Idag fick Elsa prova tunga lokselen för första gången, vilken stjärna hon var 😍Bara svanskappan som var lite obehaglig så det får vi vänja vidare. Ska köpa en lite skönare än den gamla raka modellen som sitter på den nu också och fixa lite med passformen på selen överlag innan vi motionerar med den.


IMG20220731103358.jpg
 
Idag fick jag tillfälle att byta koppjärn i sadeln. Beställde ju sadeln med wide på järnet men ska jag ha en pad under som rådgivaren rekommenderar så är det gränsfall för trångt. Beställde därmed ett x-wide. Det är inte mycket som skiljer men det ska bli kul att se hur stor skillnaden blir när den väl hamnar på hästen.

20220801_143758.jpg
 
Här är det återigen mark arbete som gäller för mesta del. Tog en tömkörningslektion i helgen- RIKTIGT bra tränare vi hade ute, men gud vad svårt :angel: :laugh: fick dock till moment som blev riktigt bra, men styrkan saknas och balansen hos Donna. Vi har varit hos Kiropraktor som jobbar med Florian Kliniken runt här vi bor och fick besked att MAX rida 2 gånger i veckan, så har jobbat avsuttit sen dess, förutom en skritt tur i skogen. Vilket jag kan säga va med skräckblandat förtjusning från min sida efter min avsittning för en månad sen.

Tränaren sa även att om jag bara hade kört på och ridit massor så hade Donna varit trasig, så jag har gjort helt rätt som tagit det extremt långsamt och bygger upp henne sakta men säkert i takt med hovarna tar sig och ryggen. Blir återbesök till kiro om 6-8 veckor efter första besöket, men tränaren tyckte att det va en ENORM skillnad sen hon såg Donna för första gången, båda utseende i ryggen mm till hur hon rör sig.

Jag har ju känt mig lite fånig ibland och tror många andra inte hade kunnat hålla sig för att rida, men för min del får det tar den tiden den tar. Donna är underbar att hålla på med från marken, så älskar den hästen :love:

Planen har varit att ta lite hjälp med ute ritt, men Donna vägrade bli infångad av någon annan en matte i hagen, kastade sig rätt bakåt även om dom försökte med mat i hink etc. Medans till matte kommer hon fram och kan lugnt lägga grimma på henne och klia. Så man har en känslig enmanshäst, vilket inte alls är mig emot. Är så glad att ha hennes förtroende, för ibland kan jag känna mig kass :) Har även fått lite gnägg ibland när jag är vid hennes hage :heart eller kommer fram och skall klias när matte fixar med vattnet.

Så nu har jag klickat hem ett par nya lädertömmar, hade ett par billigare variant sedan innan, men dessa va trasiga och efter att testa lädertömmarna, så kändes det som vi behöver det :rofl:
 
Bestämde mig för att hoppa över ridningen idag och vi tog en pyssel-och-promenad-dag istället. B fick möta min b*ltema-trimmer för första gången då jag är trött på att klippa hennes nacke för hand, det är smidigare att raka och det blir bättre resultat. Hon var lite tveksam i början men insåg snabbt att det inte var lönt att stressa upp sig och stod snällt. Efter det tog vi en liten promenad längs grusvägen utanför stallet åt ett håll vi inte gått innan och också det hållet vi kommer gå/rida framöver för att komma till skogen. Hon gick fram förvånansvärt bra trots att hon aldrig gått där innan. Hon tittade lite på en postlåda och tyckte hönsgården inne på en tomt vi passerade luktade obehagligt men inga kovändningar eller luftfärder, vi mötte även en sportbil med V8 motor som bullrade förbi, en bil med husvagn och en vanlig bil. Det gläder mig att hon inte är speciellt brydd av bilar generellt bara de kör förbi lugnt och fint. Däremot så noterade jag att hon nickade till ett par gånger när vi gick så jag misstänker att om vi ska göra några längre utflykter längs grusvägen så lär jag nog få skaffa ett par barfotaboots till henne. Tyvärr är grusvägen här ganska hård med rätt mycket enstaka stenar som rullar runt ovanpå en slät hårdgjord yta och när hon trampar ned över en sån ensam sten och det tar på fel ställe så nickar hon till. Det lär bli en utmaning att hitta boots i hennes storlek. Hon har dock inga problem att gå ifrån de andra hästarna trots att en av dem gnäggar högt efter henne och hon blir inte springig och stark på hemvägen heller, så jag är hoppfull att vi ska kunna rida ut utan problem längre fram.
vilken trimmer har ni köpt? behöver nämligen själv köpa en för nacktrim och hovskägg :D
 
296267904_779830829819300_4199545171842582292_n.jpg

Vi gick bort till ridhuset idag. Alltid lika spännande att vara där - det är perforerad plåt så det är bra miljöträning för både fröken och matte som ibland har lite svårt att hålla fokus på vad vi håller på med när det händer saker och ting runt omkring :angel: Men hon var duktig!
Förstår det! Red en sväng på en ridskola som hade öppet mellan stall och ridhus och jag hade jättesvårt att konserterna mig på bara ridningen 🙈
 
Så, första ridturen på två veckor idag. Red en liten WE-bana och det var roligt men lite klurigare än jag mindes, framför allt bordet stökade en del (först gjorde han det klockrent, så blev antagligen lite kaxig och tyckte vi kunde det direkt..).

Men kul att vara igång lite igen! Tänkte anmäla oss till en ny dressyrtävling så har en del att jobba mot nu.
 
Hos mej är det lite lugnt just nu på hästfronten. Dels för att jag har beredskap/jour och dels för att jag inte är så snabb som jag brukar vara efter att Java ställde sig på stortån i lördags efter en jättehärlig ritt. Den gör liiiite ont och de som sett den misstänker att den är bruten 😅
CEC8198E-273B-49A8-A0CB-45CABA760BD0.jpeg
 
Idag åkte vi och tränade dressyr, så kul att vara igång igen efter hans lilla semester 😊
Superduktig som vanligt, så kul med unghästar utvecklas varje gång. Väldigt glad för att ha så bra hjälp från marken av en erfaren unghästutbildare, guld värt!
Vegas har blivit så duktig med lastningen också. Tidigare ägare har lastat med väggen snedställd men eftersom jag vill kunna åka själv känns det bättre att kunna lasta smalt och slippa krångla med väggen. Första gångerna vi åkte stannade han en stund halvvägs uppe på luckan och funderade en stund innan han gick in. Nu springer han nästan in 😄
Står som ett ljus när man kör och backar lugnt och försiktigt ut. En dröm både att rida och hantera 🌟

https://www.instagram.com/p/Cgy3gcGsYWb/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
 
IMG20220803132301.jpg

Idag var jag och ångloket ute och promenerade med lokselen för första gången, hon bara knatade på som ingenting. Körde utan svanskappan då hon tycker den är lite obehaglig fortsatt, lite träning så förstår hon nog att den inte kommer sno hennes svans.

Provade att tömköra för första gången nu när bettlösa var på, och det var initialt en liten pärs, alltid lite meckigare utan ledare men vi reder oss. Lite snurr då hästarna hördes från andra hållet, men när hon väl fattade att jag bad om framåt så pinnade hon på rejält och småtravade t.o.m. så att matte hade fullt upp med att hänga med, bromsa och svänga samt hålla koll på skogens rötter. Tror med lite mer regelbunden träning kommer vi hitta grundrytmen, rakheten och avslappning i halt speciellt när gräs och grenar blir mindre lockande 😂 men mycket positivt tog vi med oss också, tömmar på rumpan var hon superbekväm med och hon slappnade av en del med röstberöm. Hon är ju en hel personlighet också 😍
 
Igår tog jag en uteritt i regnet. Det blev en överpeppad häst som lite glömde bort hur man får uppföra sig :angel: Men det löste sig det med och vi blev kompisar igen :D

Igår fick storhästen också besök av sin massör/equiterapeut. Fick bra betyg! Hon har ju lite gamla skador och annat som gör att hon inte rids längre och får extra omsorg för att kroppen ska må bra, så det är skönt att ha ett regelbundet bollplank som känner igenom henne.

Shettisen har tappat en sko. Hovslagaren kommer i morgon dock så det blir snabbt ordnat.

Idag gick jag ut och satt hos hästarna i lösdriften. Fröken cob kom genast bort och ställde sig vid mig för att nosa igenom mig och se till så att allt var bra. Mycket klappar och pussar senare ställde hon sig för att dåsa, fortfarande med sitt huvud ovanpå mitt :rofl: Vissa hästar är onekligen mer fysiska än andra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp