Bukefalos 28 år!

uppfödare och raskunniga hjälp!

Poni_Tail

Trådstartare
Hej! Jag har ett litet problem. Sambon och jag har funderat fram och tillbaka 20000gånger om vad vi skall ha för ras. Förhoppningsvis blir hundköpet till nästa sommar och vi vet inte ens vad vi ska ha för ras! Alla raser har ju sina åkommor och sjukdomar och man önskar sig ju mest av allt en frisk individ med sund fysisk uppbyggnad. Vi vill ha en hund som passar oss både psykiskt och fysiskt.

Detta kan vi erbjuda: Mycket utevistelse, hänga med till stallet varje dag. Följa med på skogsturer då matte tömkör och rider i skogen ca 4-5dagar i veckan. En väldigt hurtig husse som springer på berget 2-4dagar i veckan och jättegärna vill ha sällskap. lydnadsträning + ev agility el spår beroende på ras. Långa härliga promenader med matte och husse tillsammans. Bra foder och en bra försäkring. Mys i soffan varje kväll och en egen säng. Mycket kärlek och pussar men ändå tydliga regler.

Detta vill vi ha: En trevlig individ som är fysiskt välmående (dvs inga för korta nosar, ben eller för mycket hud). Vi vill inte ha en hund som genom avel har blivit förstörd av människan utan en individ som har goda förutsättningar till ett långt och aktivt liv. hunden bör efter träning kunna klara av att det springer katter och hönor lösa där mattor hyr in sin häst:crazy: Vi önskar oss en hund som funkar bra ihop med andra hundar. Helst inte alltför lång päls.

Vi är införstådda med att man kan välja den lugnaste ras och ända få en spellevink men vi försöker genom att välja "rätt ras för oss" få en så bra utångspunkt som möjligt.

Så hjälp! Ge mig tips och motivera varför!

Tack på förhand Annie som har velat ha en hund sen hon föddes:crazy::love:
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

Borderterrier, relativt liten och praktisk, aktiv, trevlig, sund och väldigt lite pälsvård :)
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

Om ni lyckas hitta en bra linje dalmatiner skulle det kanske kunna vara något. De kan dock vara lite skarpa mot främlingar och har en del vakt i sig, men rätt uppfostrad blir det en trevlig hund.

Annars kanske någon typ av spaniel skulle passa?
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

Border terrier är otroligt söta hundar! Dom har så fina ansikten. Dock tror jag att den rasen är lite för liten för oss. Men det är något att fundera på. Jag har nog funderat på 100raser hittills;) allt från saluki till engelsk staffordshire. Detta e en djungel!
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

dalmatiner är också fina. Men de dalmatiner jag har träffat har varit sådär. Det har säkert en stor del att göra med uppfostran och avel som har varit mindre genomtänkt. Eftersom vi har ganska höga krav på vår hund och vill ha en hund som kan vara vår ständiga följeslagare så kanske den inte passar? Jag har varit hundpassare åt ca 10hundar sen jag var 12år gammal, tränat en hel del både med hundungdom och senare på brukshundsklubb men ändå känner jag att man inte vill ha en för "svår" hund som första hund. Jag vill inte att hunden skall behöva lida för att vår kunskap brister utan vill ha en lagom stor utmaning om du förstår vad jag menar?
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

Om ni inte tycker att de är för långhåriga så tror jag att en Finsk lapphund hade passat. De hänger gärna med på allt men klarar galant en stilla dag på soffan om så krävs. Annars kanske Lapsk vallhund kan vara något? Har jag förstått det rätt så är de lika den finska men vill ha något mer motion och sånt, men fortfarande ingen arbetsnarkoman ;) de har dessutom inte den långa pälsen som finsk och svensk lapphund har.

Alla tre lapphundar är friska raser där (jag tror) ursprunget bevarats i möjligaste mån även om de gått från renvallare till mer aktiva sällskaps hundar i dagens samhälle, så försöker man bevara ursprunglig pälskvalitet tex. Men som alltid gäller det ändå att kika lite på linjer och träffa hundar innan man bestämmer varifrån man ska köpa. Själv kikade jag efter en Finsk lapphund med något mer aktiva linjer och nu vette sjutton om jag önskade för mycket då min vovva helst gör allt annat än ligga still:rofl:
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

Jo det kanske skulle vara något. Ska kolla rasen lite. Eftersom jag ev byter jobb snart och då kommer att ha möjlighet att ta med mig hunden till jobbet så kommer hunden att vara ute mycket på dagarna. På gården där mitt nya jobb är så bor det 2 colliesar. Tikar, en vuxen och en unghund. Jag har ju sett hur de ser ut i pälsen efter en blöt dag ute och tycker väl att lite mindre päls än så inte gör något ;) Hunden kommer att , när den blir större, lämnas obevakad vissa stunder och då vill jag inte ha en hund med för mycket jakt eller vallegenskaper så den springer ner i hagarna och jagar hästarna. Detta är givetvis en uppfostringsfråga men det underlättar ju om den inte "har det i sig" från början.

Mera förslag tack!
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

Om border terrier är för liten så kanske inte dansk-svensk gårdshund heller är av intresse? Annars kan jag rekommendera dem varmt. Jag har en och hon stämmer in på allt du skriver.
Eller whippet!
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

Borderterrier, relativt liten och praktisk, aktiv, trevlig, sund och väldigt lite pälsvård :)

Fast kanske inte så lämplig om man vill ha stallkatten kvar...:devil:;)
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

Borderterrier, relativt liten och praktisk, aktiv, trevlig, sund och väldigt lite pälsvård :)

Kan bara hålla med. Du kanske har träffat några extra trevliga? ;)

Border terrier är otroligt söta hundar! Dom har så fina ansikten. Dock tror jag att den rasen är lite för liten för oss. Men det är något att fundera på. Jag har nog funderat på 100raser hittills;) allt från saluki till engelsk staffordshire. Detta e en djungel!

Borderterrier är verkligen en stor hund i liten kropp. Jag har med mina när jag rider och der går alldeles utmärkt.

Fast kanske inte så lämplig om man vill ha stallkatten kvar...:devil:;)

Det handlar om uppfostran. Lär de känna katter och höns från det de är små så går det jättebra.
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

min border har absolut inga problem med att jaga katter:P tycker det är mycket roligare att leka med dom. Här är hon och en av stallkatterna i full gång:P
dorisochsickan.jpg

Tror nog att border terrier skulle funka jättebra. Min är med i stallet och har absolut inga problem med att hänga med ut på ridtur:P
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

Jag tycker din beskrivning passar in på dalmatiner.
De har använts som hästhundar längre tillbaka i tiden, och skulle då vara nära ägarna och hästarna då de vaktade. Hundar som sprang sin egen väg var inte önskvärda. De vaktar inte särskilt mycket idag, de skäller då någon ringer på dörren eller går in på tomten, men mer än så är det inte.

Jag är inne på fjärde dalmatinern (har två tikar just nu) och har träffat på många andra dallar på utställningar/träffar. Det är hungriga, glada och roliga hundar att umgås med. Skarpa tycker jag inte att de är, däremot finns det dalmatiner som är ganska osäkra och kan använda ilska för att lösa situationen. Mycket handlar (tyvärr) om vilken kennel man väljer att köpa valp av.
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

Nämen vad gulligt!!

Jag tar tillbaka vad jag sa om katterna!!

Det går säkert bra om de har vant sig med dem. (Jag tror dock att min är förtappad för tid och evighet.)
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

Jag tänkte på dalmatiner med en gång , iom att ni kan erbjuda hunden ett såpass "fysiskt" aktivt liv med mycket rörelse , dalmatinern är ju en ras byggd för rörelse.
Dock är det en smart hund som behöver hjärngympa också .
 
Sv: uppfödare och raskunniga hjälp!

hihi ja det har i allafall aldrig varit problem med min vovve:p fast åh andra sidan har hon vuxit upp tillsammans med katterna. och jag måste faktiskt erkänna att när hon träffar en katt som inte är hundvan och som springer iväg så får hon faktiskt ibland för sig att springa efter:P
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 430
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 347
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 979
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp