Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Ja men har man ett sådant supersto och har betäckt med en super hingst och förväntar sig att avkomman ska bli en av sveriges bästa unghästar, då ska man väl behålla stoet och vara uppfödare inte byta bort det. Den som tar ansvaret för fölet är med vid fölningen kämpar med bebisen är i men mening den som är uppfödare, att åka och inseminera kan ju vem som helst göra. Sedan finns det väl inte mycket pengar att hämta som uppfödare, jag har aldrig fått några.
Kanske jarrah kan svara på det eller Pooh som har framgångsrika uppfödningar, jag har aldrig fått ett öre!!
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Förra ägaren påstår att vi har avtalat muntligt om att de ska stå som uppfödare, vilket jag inte kan minnas eller hålla med om.

Jag tror att de i grund och botten är sura för att de gjort en dålig affär. Men att göra bra affärer och att byta upp sig är inte olagligt :p

De har tom velat byta tillbaka mot bara skäckfölet, så att jag fått behålla det dräktiga stoet. Saken är den att jag har sålt skäckfölet då han troligen inte går över ponnymåttet (e:Zeb-fullblod) En kompis till mig köpte honom och hon vill inte ha någon kontakt med uppfödaren. Vilket uppfödaren är jättearg för.

Jag har ju själv en tvååring och ringer inte till hennes uppfödare varje vecka. :confused:

Har bett dem dra åt :devil: :ete ett antal ggr. De kontaktar bara via mail. Funderar på att spärra dem så kan de ju inte kontakta mig mer :D
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Var hästarna inspekterade av er båda innan bytet skedde?

Om det bara har skett per telefon tex och man gett vissa upplysningar eller undvikit att tala om vissa saker så kan läget vara helt annorlunda.

Dvs om där funnits fel på hästen som man inte talat om eller gett en annan bild av än vad som är sant...så har den andre parten rätt att motsäga sej "dvs varan uppfyller inte de krav som förutsagts".
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

crazy skrev:
Var hästarna inspekterade av er båda innan bytet skedde?

Om det bara har skett per telefon tex och man gett vissa upplysningar eller undvikit att tala om vissa saker så kan läget vara helt annorlunda.

Dvs om där funnits fel på hästen som man inte talat om eller gett en annan bild av än vad som är sant...så har den andre parten rätt att motsäga sej "dvs varan uppfyller inte de krav som förutsagts".

Om jag inte minns fel, så var det väl den hästen som hade sådana problem med inkar som Hera bytte stoet/skäcken med...

Kanske ddet är det fd ägaren bråkar om...

Har jag fel hera???
 
Sv: Uppfödare vs ägare! Vem får pengarna?

Ja hon har skrivit så här:
-Hade vi vetat då det vi vet om inkar idag så hade vi aldrig bytat.

Jag skickade MÅNGA bilder på henne innan vi körde ner. Detalierade bilder på alla hennes inkar, hon var mkt väl medveten om dem.

Stoet jag fick i byte hade haft problem med ett framknä och det undersökte jag mkt noga vad det var för något innan vi bytte. Hon var fullt medveten om hennes inkar innan vi träffades för byte. Hon kunde backat ut när vi var där också, men hon tyckte bara att hon var såååå fin.

Frågan är väl vad som händer och vad de kan göra mot oss om jag bara reggar fölet och struntar i dem. Jag vill ju inte bråka med dom, de ville gå till advokat för att hästen varit för dyr, för att de inte fick sålt henne för 25 tusen nu.

Sen att hon inte var riden på ett halvår, inte fått mat, inte var verkad sen vi bytade och att hon hade intorkad avföring och stora sår hade nog inte alls med det att göra.

Min kompis kände ju till vilken fin häst som finns under all skit och vanvård. Hon har gjort den bästa affären. De största inkarna tog vi bort med bra resultat. Kompisen har köpt henne som läromästare till sin lillasyster. Stoet har plaseringar i LA/MSV dressyr och hoppning, gått lätt fälttävlad. Har fin tysk hannoveranerstam som gjorde Flyinge helt lyriska.
 

Liknande trådar

B
Hundavel & Ras Ber så hemskt mycket om ursäkt för att det blev långt men jag är desperat och måste få hjälp att se på saken! Snälla läs och hjälp mig...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 882
Senast: Grana
·
B
Hästmänniskan Ponera följande scenario: Du lämnar ut en häst på foder med påskrivet standardavtal. Det är en prova på innan köp affär där hästen ska...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
37 802
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp