Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde
Jag gjorde min som projektarbete så jag har en del uppskrivet.
Jag hade filt på sitsen, teddyfluff på "korvarna" och fårskinn över manken. En delad teddypadd under för att det ska bli mjukare (dvs en "kanal" på ca fyra cm under).
Kopierar in det här:
Barbackapad med stöd
Befintliga: Dåligt placerad och ogenomtänkt gjord som dessutom inte kan bytas ut, inga stöd för ben eller säte. Ser mest ut som en vojlock med fastsydd sadelgjord.
Min vision: Bra tryckfördelning för gjorden, mankfrihet, rejäla stöd, möjlighet att använda brösta eller svanskappa, mjuk, riktiga sadelgjordsstroppar som ska vara borttagbara så att den kan tvättas i maskin.
Användningsområde: För att ge stöd vid ridning då man av någon anledning inte använder sadel (t.ex. när hästen breddat sig eller blivit smalare), förbättrar balans och känsla
Betyg: Hästen rör sig friare och mer avspänt, trots bocksprång sitter man som gjuten. Sitter bra på hästen. Helt klart en värdig rival till den vanliga sadeln.
Ca kostnad på befintlig produkt: minst 1500kr
Material och kostnader för min produkt:
Vojlock som grund – 50kr på ÖB
Vanligt täcke – 50kr på Jysk
Teddytyg – ca 150kr/meter
Fårull – 350kr för hel fäll på IKEA, OBS! bara ca 20x10cm används (kan även användas till sitsen)
Fleecetyg – ca 50kr för hel filt på t.ex. Jysk och ÖB (bara halva används)
D-ringar – ca 10kr
Stigläder – ca 50kr på Gekås
Teddypadd – ca 100kr ny, runt 30kr begagnad
Summa: Runt 800kr (och då blir det mycket fårskinn, teddytyg samt fleecetyg över!)
Kostnad för mig: ca 200kr, då jag fått det mesta jag behövt från min farmor.
Bilder: