Uppföljning: Kameldrivarkudde

Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

KL

själv ska jag sy en i sommar :D till Jollan Bollan. Undra vad de säger på skolan sedan när man kommer där som hjälp lös 1:a :rofl:

Jag gjorde min som projektarbete så jag har en del uppskrivet.
Jag hade filt på sitsen, teddyfluff på "korvarna" och fårskinn över manken. En delad teddypadd under för att det ska bli mjukare (dvs en "kanal" på ca fyra cm under).

Kopierar in det här:

Barbackapad med stöd

Befintliga: Dåligt placerad och ogenomtänkt gjord som dessutom inte kan bytas ut, inga stöd för ben eller säte. Ser mest ut som en vojlock med fastsydd sadelgjord.

Min vision: Bra tryckfördelning för gjorden, mankfrihet, rejäla stöd, möjlighet att använda brösta eller svanskappa, mjuk, riktiga sadelgjordsstroppar som ska vara borttagbara så att den kan tvättas i maskin.

Användningsområde: För att ge stöd vid ridning då man av någon anledning inte använder sadel (t.ex. när hästen breddat sig eller blivit smalare), förbättrar balans och känsla

Betyg: Hästen rör sig friare och mer avspänt, trots bocksprång sitter man som gjuten. Sitter bra på hästen. Helt klart en värdig rival till den vanliga sadeln.

Ca kostnad på befintlig produkt: minst 1500kr

Material och kostnader för min produkt:
Vojlock som grund – 50kr på ÖB
Vanligt täcke – 50kr på Jysk
Teddytyg – ca 150kr/meter
Fårull – 350kr för hel fäll på IKEA, OBS! bara ca 20x10cm används (kan även användas till sitsen)
Fleecetyg – ca 50kr för hel filt på t.ex. Jysk och ÖB (bara halva används)
D-ringar – ca 10kr
Stigläder – ca 50kr på Gekås
Teddypadd – ca 100kr ny, runt 30kr begagnad
Summa: Runt 800kr (och då blir det mycket fårskinn, teddytyg samt fleecetyg över!)

Kostnad för mig: ca 200kr, då jag fått det mesta jag behövt från min farmor.

Bilder:

barbackapadd.jpg

IMG_00711.jpg

IMG_00751.jpg

IMG_00801.jpg

KL

är det nån som har sytt dit mocka eller mocka imitiation i sitsen?

Bra beskrivning av materialet :bow:
Nån som har en steg-för-steg-beskrivning av hur man gör oxå :)?

Bra beskrivning, men jag måste fråga: lyckades du göra sadelstropparna borttagnings bara och hur fungerar det?

som synes på bilden är det ett svart rep som är trätt igenom hål i stiglädret, i slutet är det knutet några gånger. alltså ganska enkelt att knyta upp och ta loss

En kort steg för steg: (kolla på bilderna i mitt tidigare inlägg)
1. Sy fast nylonband i vojlocken, glöm inte att sätta fast d-ringarna i nylonbandet också
2. rulla ihop täcket (på långsidan, annars räcker det inte till) tills du har fått den tjocklek du vill ha, klipp av den bit som eventuellt blir över och vira tråd/balsnöre runt täckesrullen så det inte rullar upp sig igen
3. Klipp ut en trekantig flik ur vojlocken för manken, ersätt den med fårskinn (stor manke = större fårskinnsbit än den trekant som klippts ut)
4. Klipp isär teddypadden och sy fast den på undersidan av vojlocken med några cm mellanrum. Detta för att hästen ska slippa att få dina vassa sittben rakt i filéerna ;)
5. Häng vojlocken på t.ex en soffa (på ryggstödet) och sätt dig på den, lägg täckesrullen framför dig och mät ut hur långt ner du vill att den ska gå. gör samma sak i bak.
6. Tråckla ("sy slarvigt") fast rullarna på vojlocken och provsitt den igen, ändra om det behövs.
7. Ta en tjock tråd och sy fast rullarna ordentligt
8. Sy fast D-ringar för brösta och svanskappa om du vill ha det
9. Dela varje stigläder i två. Fäst stiglädren i D-ringarna som sitter i nylonbanden och gör hål för sadelgjorden i de två delar som inte har hål redan.
10. Sy fast filttyget över sitsen
11. Sy fast teddytyget över korvarna, fluffet döljer stygnen.

tror inte att jag glömt nåt jätteviktigt nu...

d-ringarna för bröstan kan man även fästa schabraken i (de stropparna som vanligtvis fästs i sadelgjordsstropparna under sadelkåpan)

KL

Jag har kört fast fullständigt med min pad och behöver hjälp. Korvarna och hela ovansidan är mer eller mindre klar, problemet är på undersidan.

Jag startade med ett schabrak med en lapp på sittytan, sen satte jag fast korvarna. De sitter i fodral som går att öppna i båda ändarna så man kan ta ur dem och tvätta. Korvarna är skumgummi med tejp och snören runtom. All well and good hittils men nu börjar problemen.

På nåt sätt hade jag tänkt helt galet med gjord-fästningen så den blev inte bra alls. Hur får man till en bra gjordfästning på ett enkelt, hållbart och framförallt billigt sätt?

Just nu lutar det åt att ta bort stropparna, sy ett nytt schabrak och fästa stropparna i det på ovansidan, och sen sätta fast det på undersidan av det andra schabraket. Sen tänkte jag ordna fickor som på en bomlös-pad mellan de två schabraken så jag kan lägga i sittunderlag för min beniga rumpa :o Jag skulle kunna sy ihop schabraken längs kanten och lämna en öppning längst fram för sittunderlagen men hur fungerar det med tvätt? Håller stiglädrena för tvätt? Jag hatar smuts och kommer nog vilja göra rent paden ganska ofta :angel: Finns det nån bra lösning så stropparna går att ta bort och sätta tillbaka, utan att det blir klent?

Idéer och tips tack! :bow:

Senast ändrad:

kolla min paintskiss ovan.
jag sydde fast nylonband med d-ringar på ovansidan av vojlocken, sen fäste jag stiglädren i d-ringarna - på så sätt kunde jag ta loss stiglädren ifall jag behövde utan att behöva sprätta upp några sömmar.
stiglädren ligger dubbelvikta högst upp, med hål igenom där jag trätt rep, du kan se det på en bild ovan

Jo, jag ser på ett ungefär hur du gjort, men jag törs inte göra nåt utan att veta exakt :o Var hittade du D-ringar som var kraftiga nog? Jag tror jag fattar vad du gjort med de dubbelvikta lädrena och snörningen. Smart drag verkligen!

d-ringarna är köpta på skara slöjddetaljer, men det borde funka bra med vanliga runda som finns på jula (bland båtgrejerna, två för typ tio kr).

nylonbanden är sydda med tre sicksacksömmar rakt över

prova på! mitt håller kanonbra.
vet fler som gjorde liknande på sina kameldrivarkuddar

Nu är min kameldrivarkudde så gott som klar! Har dock inte testat den ännu (bara på pappa :angel:).

Länkar till bilderna då dom är så stora.

Här har jag sytt fast nylonremmarna och padden på en vojlock:
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19300000-19309999/640x480/19304735.jpg?0

Korvarna klara, den främre är gjord av handdukar och den bakre av en ihoprullad kudde (fick tömma den lite).
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19300000-19309999/640x480/19304734.jpg?0

Här har jag sytt fast korvarna ordentligt med stark tråd.
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19300000-19309999/640x480/19304733.jpg?0

Och sen klädde jag det hela med svart teddytyg!
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_25/19300000-19309999/640x480/19304732.jpg?0

Tog inte ALLS så lång tid som jag trodde! Tog väl 3-4 timmar sammanlagt. Ska bli himla kul och provrida den :banana:

Tackar och bugar för steg-för-steg-beskrivningen :bow::bow:

Men jag fattar inte hur nylonbanden (och varför?) ska sys fast :confused:... Och ja, jag har kollat på bilden, men jag fattar inte iallafall :angel::p
Jag är seg idag :angel:

Och så undrar jag hur man ska sy om man vill ha ett avtagbart överdrag, så att man kan ha flera olika överdrag med olika färger på. Alltså jag är väldigt seg och osäker i det här med att sy, så om jag ska sy en pad så får ni vara beredda på att jag kommer att ställa en MASSA frågor :p

Senast ändrad av en moderator:

först syr du fast en D-ring i det frömre nylonbandet, sen syr du fast det i vojlocken. sen syr du fast ena sidan på det dubbla nylonbandet, trär på D-ringen och syr fast andra sidan.
anledning: nylon är starkt, och enkelt att sy fast med symaskin. genom att fästa det sådär sprider du ut trycket en del också

*knapplån*

Måste säga att jag är mäkta imponerad av allas hemmabyggen. Själv rider jag ofta "barbacka", med schabrak + pad + ridgjord, och har funderat på att knåpa ihop en kameldrivarkudde istället. Pållen har inte så bekväm trav... :angel:

Tänkte i så fall försöka använda mig av ridgjorden till hemmabygget också. Dels för att den ger mankfrihet och dels för att lösa sadelgjordsproblematiken på samma gång. :p Men tror ni det går att sy ihop ridgjorden med "korven" framtill? Skulle vilja ha lite större stöd än vad enbart ridgjorden ger nämligen.

Undrar även samma som xect:
Hur satan sydde ni fasst korvarna? Håller det verkligen om man bara syr dit dom för hand? :eek:

mina korvar är fastsydda för hand, dom håller bra.

angående ridgjorden:
är det en sån med handtag?
prova att göra två mindre korvar, en framför varje ben. eftersom dy syr fast dom för hand längs kanten så kan du trä igenom gjorden under dom - det är betydligt svårare att göra om det är en lååång korv

Nix, inga handtag. Den syns hyfsat på den här bilden. Nästintill helt slät, där är bara två öglor som väl är tänkta till stigläder. Bossorna är ca 2 cm tjocka.

*spånar vilt nu" Skulle dt kunna funka om man sydde fast korven på vojlocken först, och sen gjorde så man kunde fästa ridgjorden ovanpå korven? Typ som med ett däckelunderlägg som man fäster med kardborreband runt selen. Fast då får nog korven vara förhållandevis platt och bred för att ridgjorden ska ligga bra. Tänkte det kunde vara bra om gjorden var löstagbar i alla fall.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 172
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 367
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur