Uppror inom körningen?

Sv: Uppror inom körningen?

Sitter man och kör runt, runt, runt, runt, runt bara hela tiden så brukar man flyta iväg och få dåliga vägar samtidigt som man tappar koncentrationen - lite koner blir då ett bra "uppvaknande" samtidigt som både man själv och hästen blir mera motiverade.

Ja jag håller med dig att det är bättre att köra på koner än att bara köra runt, runt utan mål. För oss är dressyrarbete ett arbete för att få hästen ställbar, lösgjord och lydig för tempo växlingar och att man gör övningar för att få igenom detta. Detta arbete kan bedrivas så väl på bana som ute i skogen eller på en precisionsbana eller varför inte lite av varje men det viktigaste är att man har ett mål med sin träning.

Om man jämför med fälttävlan så där är det ju banhoppningen som avgör om man får komma ut i terrängen och som är kvalande, nu är det förvisso borttaget men som det var förut så var ju kravet 50% eller bättre på dressyren för att köra maraton - i analogi med fältävlan borde det ju då ha varit precisionen som var kvalande och inte dressyren.

Hänger nog inte riktigt med i ditt resonemang. Men i fälttävlan vill man väl se att hästen kan hoppa en banhoppning för att sedan ge sig ut och hoppa i terrängen. I körning vill man väl se att hästen är så pass lydig att den kan släppas ut i maratonen och då är det kanske enklast att kolla på dressyren som poängsätts. Precision kan ju vara lite svårt att bedömma om hästen klarar eller inte. Det är ju väldigt subjektivt.

Tycker inte du att det är skumt att man kan kvala till SM trots att man inte kan hålla tempot på maratonsträckorna :confused:

Om det beror på att hästen inte har kondition till att klara tiden så tycker jag maratondomaren borde sett detta och plocka bort ekipaget från banan så att de inte hade fått en fullständig tävling godkänd. Sedan måste jag hålla med Erik Broms som påtalade hur orättvisa tiderna är för olika ekipage. Själva har vi tävlat ponny och numera tävlar häst och insett vilken skillnad det är i tiderna. När det gäller ponny så ser man många som kan skritta mellan hindren och ändå klara tiderna men kör man häst så märker man att man måste ligga på mycket mera och man har ingen tid för skritt.

Man behöver ju lära inte bara kuskarna utan även groomarna hur dessa ska bete sig i maraton, en bra groom är ju absolut livsnödvändigt i maraton men i dressyr är dom ju mest bara med som prydnadsföremål.:

Om vi nu talar om lätt klass (där de flesta tar sina första stapplande steg) så kör de flesta kuskarna ansvarsfullt och väljer vägar och tempo där groomens arbete blir av mindre betydelse. Många kör ju även med 2-hjulig vagnar där groomen inte kan göra speciellt mycket för att påverka vagnen.

Att lära sig var man har tyngdpunkten på vagnen, hur snäva svängar som går att göra (eller inte går att göra...) och i vilken fart etc är ju något som hela ekipaget (kusk+groom+häst) behöver öva på för att det ska sitta i ryggmärgen. Det är inget som man kan öva på genom renodlad dressyr, sätter man ut lite hinderstöd så kan man ju få in lite känsla för det i alla fall - även om det är ett blekt substitut för att köra i riktiga hinder.:

Jag tycker ju inte att det är riktigt så avancerat som du beskriver att man måste ha allt det där i ryggmärgen för att ställa upp i en tävling. Själva kör vi mycket i skogen och visst tar man en repa i gallopp och prova lite snäva svängar ;) Det viktigaste tycker jag är att när man kommer ut på tävling har målsättningen att komma runt och ha roligt och få den där känslan att hästen också haft kul. Sen om man fick lägga en jättesväng och att man fick sämsta tiden eller att man fick skicka av sin groom för hästen såg spöken i vattnet spelar ingen roll. Allt det där får man ju igen vid nästa tävling.

Det känns inte rätt att skicka ut folk som inte är ordentligt förberedda helt enkelt... i synnerhet som jag alltid i andra sammanhang propagerar för realistiska övningar och att det alltid ska vara extra svårt på övning så att det känns som ganska lätt när det är på riktigt sedan.

Ja här tycker vi inte alls lika. Så länge man inte utsätter sin häst för fara så tycker jag att det är helt ok att ta en tävling som träning. Jag tycker inte heller att träningen skall utsätta hästen för extrema situationer som ibland kan uppkomma på tävling. Om man gör övningar på träningen som bygger upp hästens självförtroende och glädje så har man lite att ta på när man kommer till tävling och råka utsätta sin häst för en extrem situation som det innebär när man tex valt ett för högt tempo eller en för snäv sväng som din häst inte riktigt klarar av.
 
Sv: Uppror inom körningen?

knapplån
Det krävs utbildning för kuskarna VAD en lösgjord häst är och HUR åstakommer man det.

Det finns så mycket att säga om den här sporten så skulle jag skriva allt är det nog ingen som orkar läsa mitt inlägg!

Det absolut viktigaste som jag ser är att höja nivån på domarna och utbildning så de vet vad de ska döma. tex det som någon skrev om mellantraven... Och ska en 4-åring i lätt klass verkligen gå i en hög form? Hur skulle det dömas i en LB i riddressyren?

Mitt korta inlägg... Men en annan sak till alla er som har praktiska förslag till förändringar - skicka in dessa till körkommittén! Ibland går det faktiskt att påverka!!

Välkommen in i diskutionen!

Jag håller med om att det behövs utbildning om vad en lösgjord häst är och hur man når dit. Men även domarna måste förstå detta. Som det är nu så premierar de flesta domarna en hopdragen häst som går bakom lod. Jag tycker att det många gånger är skrämande lite en del domare kan.

Jag läser gärna alla synpunkter, långa som korta! Det här är viktigt för att sporten ska kunna utvecklas.

Kanske skulle vi senare sammanställa allt i tråden och skicka in det till körkommitén...
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag håller med om att det behövs utbildning om vad en lösgjord häst är och hur man når dit. Men även domarna måste förstå detta. Som det är nu så premierar de flesta domarna en hopdragen häst som går bakom lod. Jag tycker att det många gånger är skrämande lite en del domare kan.
Det känns som att det är samma problem inom riddressyren tycker jag... Bara hästen kröker stadigt på nacken så kan den få göra vad som helst med resten av kroppen? :(
 
Sv: Uppror inom körningen?

Med det senare menar jag ju inte att man nödvändigtvis ska öva på vältningar, skaklar som går av etc.

Det jag menar är att man bör träna på högre nivå än vad man tävlar på.

Tävlar man lätt klass så bör man då se till att pröva på några Msv hinder ibland och även då likvärdigt inom dressyr och precision... tävlar man Msv bör man då pröva på lite svårklassövningar emmellanåt och tävlar man svårklass så får man se till att göra det ännu svårare.

Det är ju inte ett dugg subjektivt med precision, antingen river man eller så river man inte.

Både banhoppning och precision är generellt mindre subjektiva än dressyr då det i de förra grenarna rör sig om absoluta och mätbara resultat... i dressyr är det hela tiden bedömningar som präglas av tycke och smak (även om det sker omedvetet så spelar det in...) i synnerhet så länge som klädsel och utseende på vagn och annat fjoll ska vara med och påverka slutresultatet.

På en precisionsbana ser man väldigt tydligt om kusken klarar av att styra hästen och om man klarar att hålla ett utsatt tempo, utan att blanda in vare sig nackens krökning, klädsel, om vagnen är putsad eller ej, färg på handskarna tillverkare på selen m.fl detaljer som mest är att beteckna som "brus".

Jag tycker om naturvetenskapliga synsätt, det ska gå att mäta i millimetrar och sekunder...
 
Sv: Uppror inom körningen?

jaha nu har man precis slösat bort 40 min av sitt liv på att skriva ett långt grundligt inlägg men då bukefalos har en dum j*vla h*elvetes funktion som gör att man blir utslängd efter viss tids inefiktivtet och att skriva inlägg är tydligen ingen aktivitet. Så försvann hela alltet så här kommer en liten sur sammanfattnign av det.

Top Cupen (iform av koncuppen) har funnits/finns i skåne/blekinge men då det föra året som var första året inte blev så bra uppslutning så har den nog lagts ner. Anledning: för långt att åka för att köra en bana två gånger.


Anledningen till att man tränar så mycket dressyr är för att om din häst är riktigt följsam så kvittar det om du lägger en 20m volt eller en 2m den följer med dig ändå. Dressyr är så mycket mer än en kröckt nacke även om få inom körsporten verkar veta det.

Det där har hänt mig några gånger också. Jag kopierar numer alltid mitt inlägg innan jag trycker på sänd ifall jag har blivit "utslängd".

Synd angående koncupen. I vårt distrikt ska vi göra ett försök att dra i gång något liknande.

Visst är det så. Dressyren är jätteviktig och grunden för allt.


Roligt med ny användare och nya åsikter!
 
Sv: Uppror inom körningen?

en sak som jag ska tillägga (bevis på varför jag nästan uteslutande tränar dressyr) . När jag körde mitt gotlandsruss tränade jag ca 90% dressyr och 10% preciton, jag var väldigt väldigt ofta snabbast i de flästa hindrerna.

Så gör vi med. Vi tränar aldrig maraton och precision utan enbart dressyr. Det är ytterst sällan som vi inte är topp-3 i precision och maraton. Vi vinner i princip minst ett par hinder, oftast nästintill alla.
Dressyr däremot tränar vi 5-6 gånger i veckan. Inte så långa pass, utan en 10-20 minuter efter ett konditions- eller styrkepass.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Jag skulle nog säga att många av de hinder som finns kräver att man tränar mer än bara dressyr om det ska gå att köra både snabbt och säkert... därmed inte sagt att jag vill ta bort dressyren men i vart fall jag skulle nog inte riktigt våga att ställa upp i maraton utan att ha tränat på hinderkörning innan.

Avslutar med en liten frågeställning, om nu dressyren går igenom så väldigt mycket i de andra grenarna - varför då kvala med dressyrpoängen överhuvudtaget ?

Maratonpoängen ger ju i såna fall en väldigt god bild av hur man ligger till i dressyren samtidigt som den ger ett mått på hästens kondition - då vore det ju mera logiskt att kvala med maratonpoängen till högre klass och till SM...

Jag tror att det spelar in här hur rutinerad man är. Om man har tävlat mycket så är det inte lika viktigt att träna maraton etersom man har koll på hur mycket plats vagnen tar, hur den uppför sig i hög fart osv.

Det kanske vore en god idé att utöver dressyrpoängen även behöva kvala med ett par godkända maraton?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Med det senare menar jag ju inte att man nödvändigtvis ska öva på vältningar, skaklar som går av etc.

Det jag menar är att man bör träna på högre nivå än vad man tävlar på.

Tävlar man lätt klass så bör man då se till att pröva på några Msv hinder ibland och även då likvärdigt inom dressyr och precision... tävlar man Msv bör man då pröva på lite svårklassövningar emmellanåt och tävlar man svårklass så får man se till att göra det ännu svårare.

Det är ju inte ett dugg subjektivt med precision, antingen river man eller så river man inte.

Både banhoppning och precision är generellt mindre subjektiva än dressyr då det i de förra grenarna rör sig om absoluta och mätbara resultat... i dressyr är det hela tiden bedömningar som präglas av tycke och smak (även om det sker omedvetet så spelar det in...) i synnerhet så länge som klädsel och utseende på vagn och annat fjoll ska vara med och påverka slutresultatet.

På en precisionsbana ser man väldigt tydligt om kusken klarar av att styra hästen och om man klarar att hålla ett utsatt tempo, utan att blanda in vare sig nackens krökning, klädsel, om vagnen är putsad eller ej, färg på handskarna tillverkare på selen m.fl detaljer som mest är att beteckna som "brus".

Jag tycker om naturvetenskapliga synsätt, det ska gå att mäta i millimetrar och sekunder...

Jag håller i princip med dig. Jag vill också ha mätbara resultat. Det är mera rättvist och mer lättförstått.
Finns det någon bedömningssport som blivit en stor publiksport?

Jag tycker att dressyren ska var kvar, MEN jag tycker att den bör förenklas. Skit samma om man har en svindyr dressyrvagn eller en lätt träningsrockard. Det känns som att man missat massor när utseende spela så stor roll.
Sätt poäng på rätt saker!
 
Sv: Uppror inom körningen?

Förresten vet jag inte om jag håller med riktigt om vagnar heller, på häst så börjar väldigt många med att skaffa en 4-hjulig vagn för att sedan komplettera så småningom med gig.

Det är vanligare att göra tvärtom på ponny, där kör många rockard och kompletterar så småningom med en 4-hjuling.

Personligen föredrar jag 4-hjuligt i sådär 8 fall av 10 men det är min personliga smak.
 
Sv: Uppror inom körningen?

På kuskringens hemsida kan man se att det har varit några möten med inriktning på just mycket av dessa saker så till alla er som har bra synpunkter så ta kontakt med någon av de personer som omnämns och lämna dem för att föra körsporten frammåt :D

Hänger inte riktigt med om vilka du menar. Är det något som varit nyligen eller något gammalt? Kan du länka eller PM:a?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Hehe om du tittar på mitt regdatum så ser du att jag inte är så ny här :D har bara haft ett uppehåll på ett år eller nått. Jag brukar oxså kopiera innan jag trycker på skicka fast just när jag skrev det så höll jag på att rätta savfelen med ett inbyggt program i webbläsaren, och trodde därför inte att det skulle hända. :mad:

Jag tror att anledningen till att man offtast skaffar en 2-hjuls vagn till ponny som första vagn är nog att det finns flera 2-hjuls vagnar som passar än 4-hjulsvagnar. Men jag föredarar helt klart 4-hjuls vagnar. Förutom första gången man sätter hästen framför en vagn då är det mer praktiskt med 2 hjul :)

Pga maratonens och precitionens stora variation från tävling till tävling blir det inte så bra om man sätter de som de absoluta kvalande momenten.
Dock så står det ju i TR att tävlingen måste vara godkänd det vill säga x antal poäng i dressyren och INGEN uteslutning. :)
Så det sättet som maraton och precition kan bli mer kvalande är om domaran lär sig att plocka bort de ekipage som inte hör hemma på banan. De ekipage får ju då en uteslutning och får därför inte tävlingen godkänd. ;)
Domaren har rätt att bryta ekipage när som helst under tävlingen.
Tex Jag groomar åt en parkusk ibland, när han var i england och tävlade för ca 3 år sen så bet sig ena hästen i munen. Detta lede till att överdomaren stoppade ekipaget och bröt det pga att hästen blöde.
Detta borde användas mer av svenska domare.
(rörig förklaring hoppas ni förstår :))

Anledningen till att man har hoppning som kvalande i fälltävland är att hoppning är grunden till terängen om din häst inte kan hoppa så har den inte en chans att klara av terängen och då blir terängen ett självmordsuppdrag :) så därför måste det vissas att den kan hoppa innan man släps ut på banan.

Att sammanställa tråden och skicka den till körkommiten var ett bra förslag. Har funderat på det innan men har inte tid. Föra året så använde jag mig av buke för att få in åsikter och förslag som jag sen skickade till körkommiten.
 
Sv: Uppror inom körningen?

Hehe om du tittar på mitt regdatum så ser du att jag inte är så ny här :D har bara haft ett uppehåll på ett år eller nått.


Pga maratonens och precitionens stora variation från tävling till tävling blir det inte så bra om man sätter de som de absoluta kvalande momenten.
Dock så står det ju i TR att tävlingen måste vara godkänd det vill säga x antal poäng i dressyren och INGEN uteslutning. :)
Så det sättet som maraton och precition kan bli mer kvalande är om domaran lär sig att plocka bort de ekipage som inte hör hemma på banan. De ekipage får ju då en uteslutning och får därför inte tävlingen godkänd. ;)
Domaren har rätt att bryta ekipage när som helst under tävlingen.
Tex Jag groomar åt en parkusk ibland, när han var i england och tävlade för ca 3 år sen så bet sig ena hästen i munen. Detta lede till att överdomaren stoppade ekipaget och bröt det pga att hästen blöde.
Detta borde användas mer av svenska domare.
(rörig förklaring hoppas ni förstår :))


Att sammanställa tråden och skicka den till körkommiten var ett bra förslag. Har funderat på det innan men har inte tid. Föra året så använde jag mig av buke för att få in åsikter och förslag som jag sen skickade till körkommiten.

Jag menade ny i tråden.;)

Angående att ha maraton som kval. Jag tycker att dressyren ska vara kvar som kval men för att se till att hästarna är ordentligt tränade kanske man kan pulsa hästarna i mål på maraton. Om återhämtningspulsen är för hög så är det tex inte giltigt som kval även om man klarat av momentet. På det viset spelar det inte så stor roll att maraton ser olika ut på olika tävlingsplatser. Tex kan man tala om i sekretariatet att man vill räkna tävlingen som ett kval så slipper man pulsa alla hästar.
Alternativet är ju såklart (ett mycket "lättare") att domarna plockar bort ekipage som inte är tillräckligt tränade. Tyvärr tycker jag ofta (inte alltid) att det måste gå väldigt långt innan domaren reagerar.

Fick du någon respons på förslagen som du skickade in? Gav det resultat?
 
Sv: Uppror inom körningen?

aha du tänker så :idea:

Nu är inte jag bra på hästens anatomi för 5 öre. Men det bygger ju på att hästens återhämtnings puls är direkt proportionerlig (kopplad) till hästens kondition.
Om vi utgår ifrån att det är direkt beroende så kan det vara ett bra förslag, men då måste man nog va noggrann med att det är mellanskillnaden på hästens ingångs puls och pulsen efter säg 10min som räknas.
Kom på ett problem till, hur gör man med de som kommer in med låg puls?
Min föra ponny hade aldrig hög puls när han kom i mål. (Han villade i traven på sträckorna) de som är som han får ju knappt någon skillnad.
Kom på en sak till, pulstagningen på sträckan togs ju bort för att förenkla för arrangörerna, då är de kanske inte så pigga på att återinföra pulstagning.

Ja jag fick respons, jag skrev ett brev som lästes upp på det stora körmötet föra hösten. Mitt förslag var att skriva ihop ett info blad som skulle hjälpa till att sprida information om sporten och på så sätt få flera nyfikna och att flera skulle veta att vi finns. Jag fick klartecken att skriva och jag började men sen när det nya TR kom så stämde ju inte hälften av vad jag skrivit så då blev jag lite les på det plus att jag vid den tidpunkten inte förstod det nya TR så då blev det lagt på is och sen har jag inte tagit tag i det igen. Dessutom ryktas det om att de ska skriva om TR igen så då känns det inte lönt att skriva förens TR är "stabiliserat". Men å andra sidan har de inte hört av sig och frågat hur det ha gått en enda gång så uppföljningen från deras sida har varit dålig.

Om nu någon bestämmer sig för att skriva något så är det ytterst viktigt att denna inte bara klagar utan ger konkreta och utarbetade förslag på förbättring annars så tror inte jag att de bryr sig så mycket.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Uppror inom körningen?

aha du tänker så :idea:

Nu är inte jag bra på hästens anatomi för 5 öre. Men det bygger ju på att hästens återhämtnings puls är direkt proportionerlig (kopplad) till hästens kondition.
Om vi utgår ifrån att det är direkt beroende så kan det vara ett bra förslag, men då måste man nog va noggrann med att det är mellanskillnaden på hästens ingångs puls och pulsen efter säg 10min som räknas.
Kom på ett problem till, hur gör man med de som kommer in med låg puls?
Min föra ponny hade aldrig hög puls när han kom i mål. (Han villade i traven på sträckorna) de som är som han får ju knappt någon skillnad.
Kom på en sak till, pulstagningen på sträckan togs ju bort för att förenkla för arrangörerna, då är de kanske inte så pigga på att återinföra pulstagning.

Ja jag fick respons, jag skrev ett brev som lästes upp på det stora körmötet föra hösten. Mitt förslag var att skriva ihop ett info blad som skulle hjälpa till att sprida information om sporten och på så sätt få flera nyfikna och att flera skulle veta att vi finns. Jag fick klartecken att skriva och jag började men sen när det nya TR kom så stämde ju inte hälften av vad jag skrivit så då blev jag lite les på det plus att jag vid den tidpunkten inte förstod det nya TR så då blev det lagt på is och sen har jag inte tagit tag i det igen. Dessutom ryktas det om att de ska skriva om TR igen så då känns det inte lönt att skriva förens TR är "stabiliserat". Men å andra sidan har de inte hört av sig och frågat hur det ha gått en enda gång så uppföljningen från deras sida har varit dålig.

Om nu någon bestämmer sig för att skriva något så är det ytterst viktigt att denna inte bara klagar utan ger konkreta och utarbetade förslag på förbättring annars så tror inte jag att de bryr sig så mycket.

Återhämtningspulsen är ett mätverktyg för att se hur bra kondition hästen har. (Ja, det funkar ju likadant på människor också.;)). Återhämtningspulsenpulsen mäter man 8-12 minuter efter den senaste tuffa ansträngningen, på ett maraton blir ju det sista hindret. Ju bättre kondition hästen har desto fortare sjunker återhämtningspulsen. Så även om hindren är olika tuffa på olika tävlingsplatser, vilket gör att hästarna arbetar i olika arbetspuls så är återhämtningspulsen en reaktion på hur vältränad hästen är. Låg puls är i det här fallet bara ett plus.:)

Nä, det är klart att det kräver lite av funktionärerna. Min tanke var att endast de som försöker kvala ska pulsas, men det är klart att det kan bli lite körigt om det är många på samma tävlingsplats.


Jag håller med dig om att man måste ha förslag och inte bara klagomål för att bli hörd. Vi har ju massor av förslag här i tråden. Kanske kan man vidareutveckla dessa?
 
Sv: Uppror inom körningen?

Hehe ja det är bara att vidareutveckla på så mycket du orkar :)

Nu hänger jag inte med. Det är väll skillnaden mellan pulsen som den har precis efter ansträngningen pulsen den har efter 8-12 min som är ett tecken på hur vältränad den är eller är det den pulsen den har 8-12 min efter ansträngningen? :crazy:
 
Sv: Uppror inom körningen?

kl

Lite synd att tråden har stannat av....

Tycker ni att det pratas om problemen i er "körkrets"? Går åsikterna isär med de som finns här i tråden? I så fall på vilket sätt?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
1 966
J
Tävling Hej, Har försökt hitta svaret i tråden "Licens och grönt kort" men hittade inte svaret sen försökte jag lägga in frågan i den tråden...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: agtatoon
·
Hoppning Hejhej :) Ska starta i en Pay & Ride om drygt 2 veckor. Har bara en fråga; jag har inte löst ryttarlicens för i år, p.g.a. att jag...
Svar
4
· Visningar
988
Senast: vildros
·
P
Körning Nu börjar jag med mina oändliga frågor om tävling i körning, igen! Nu har jag läst hela tävlingsreglementet i körning (TR V) Jag jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: miamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp