Uppsalaträff

Behövs ju fortfarande innehållsförteckning för allt :)
Jag förstår dig fullt ut.
Saker man kan vara allergisk mot kan ju finnas i saker man minst anar. Hade jag varit allergisk mot något skulle jag inte heller våga äta där personalen inte har koll (och intresse) kring vad maten innehåller. Om jag vore allergisk mot t.ex. tomat (som om jag minns rätt kan finnas i kryddor man minst anar att det finns i), då vill jag vara säker på att stekhäll/bord/panna och andra ytor är rengjorda ordentligt, så att maten inte kontamineras och ger allergisk reaktion.

@GotAsecret har du förslag på matställen som har koll på allergier/specialkost? Så kan man försöka äta där vid nästa träff?
 
Förlåt om jag är korkad, men jag förstår inte riktigt varför du behöver innehållsförteckning när du själv plockar ihop din maträtt?
Om jag minns rätt kan @GotAsecret bli riktigt dålig om hon får i sig något som hon inte tål.
Att då äta på ett ställe där dom inte bryr sig om att ha koll på innehållsförteckningar gör att hon kan få i sig saker som hon inte tål. Det kan vara att tillagningsytan (skärbräda, stekhäll m.m.) inte rengörs efter t.ex. något som legat i marinad innehållande allergener stekts på samma yta. Utan att ytan bara torkas av. Då kan det ge allergisk reaktion. Många saker kan finnas där man minst anar, framförallt i olika saker man smaksätter maten med. Allergier och specialkost kan vara riktigt snårigt.
T.ex. kan det i färdig pytt i panna finnas baljväxter, vilket man inte upptäcker om man inte lusläser innehållsförteckningen och vet vad allt är. Trots det inte finns något i pytt i pannan som ser ut som baljväxt, men gissningvis är det i någon del av kryddorna som innehåller delar av baljväxt.
 
Förlåt om jag är korkad, men jag förstår inte riktigt varför du behöver innehållsförteckning när du själv plockar ihop din maträtt?
Precis som @Cinzia skriver är det typ petnoga med att det inte finns minsta tomat i något (inkl. kryddblandningar/buljonger, såser, dressingar) och det kan en OMÖJLIGT veta utan innehållsförteckning (det går inte ens att lita på sjukhusmaten) och om de inte ens vet vad kryddor är (japp, serveringspersonalen frågade "vad är kryddor" den gången jag var in, och därmed vände i dörren) så är det väl ändå relativt dumt att chansa, känner jag.
Jag har fått stå över en hel del andra sammankomster pga osäkra ställen, alt. Ätit typ pizzasallad. Inte roligt.
 
Senast ändrad:
Kan alla om kan komma nu efter alla turer räcka upp en hand? ;) vill gärna att det blir fler än jag och bengall för att jag ska åka till Uppsala..
 
Kan alla om kan komma nu efter alla turer räcka upp en hand? ;) vill gärna att det blir fler än jag och bengall för att jag ska åka till Uppsala..
hand%20raised.gif
 

Liknande trådar

Samhälle Har varit på möte i London och träffat en kollega som är född i Rio och bott de senaste 20 åren i Quebec. Varje gång vi träffas berättar...
2
Svar
23
· Visningar
2 422
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
875
Senast: Ninnurur
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 433
Senast: cewe
·
Trädgård & Växter Tänker att några här borde väl ha egen kompost iaf :). Hur gör man om man vill påbörja en kompost, kan man ens göra det den här...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 271
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp