Urinproblem

Sen 14.30 igår, när hon fick sin tablett, har inget småkissande förekommit. Går det så fort? Hon är också mycket piggare, även om det känns som nått fattas. Men jag vet också att min ångest gör att jag ibland ser/reagerar på saker som inte finns.
Ska boka tid till på fredag för vaccination för henne och Chloe, båda ska dessutom ta blodprov (Seven för sina njurskador och Chloe pga kortisonmedicinering), så då lär jag få reda på om det är nått sånt. Hon har inga andra symptom på njursvikt, därav veterinären inte trodde det var det. Gissar att det blir en annan veterinär då, vilket är bra. Då får jag en second opinion på vad som bör kollas.
 
Sen 14.30 igår, när hon fick sin tablett, har inget småkissande förekommit. Går det så fort? Hon är också mycket piggare, även om det känns som nått fattas. Men jag vet också att min ångest gör att jag ibland ser/reagerar på saker som inte finns.
Ska boka tid till på fredag för vaccination för henne och Chloe, båda ska dessutom ta blodprov (Seven för sina njurskador och Chloe pga kortisonmedicinering), så då lär jag få reda på om det är nått sånt. Hon har inga andra symptom på njursvikt, därav veterinären inte trodde det var det. Gissar att det blir en annan veterinär då, vilket är bra. Då får jag en second opinion på vad som bör kollas.
Ja det kan hjälpa på kort tid när de får medicin. Smärtlindringen hjälper snabbt och dämpar symptomen.
 
Nej, däremot försökte hon kissa hela tiden men det kom bara någon blodblandad droppe. Men vi har aldrig låtit henne gå med det länge, vi har åkt in direkt.

Min kissar ju som jag skrev normalt nu när hon får tabletten, men går med höjd rygg trots det.
 
Fy vad tråkigt @MissFideli 😞
Jag tycker det låter väldigt lustigt att veterinären inte tog några prover alls när du åkte in . Väldigt udda.

Hoppas kisse kryar på sig så ni slipper åka in akut en extra gång innan det bokade på tisdag ! 😞
 
Sitter på Albano nu. Hon blev ordentligt dålig i ögat igår och nu på eftermiddagen har hon nyst och nyst. Ögat blir inte bättre, så vi åkte in. Jag har reagerat på att magen ser större ut ibland, ofta ihop med att hon höjer ryggen. Det har inte blivit bättre av smärtstillande. Hon har dock bajsat idag, så förstoppad verkar hon inte vara. Men i alla fall så berättade jag om allt som är just nu och veterinären här ansåg att det var lite väl mycket på en gång. Hon tyckte också att buken var uppblåst, så troligen gör dom ett ultraljud nu. Tydligen inte helt ovanligt att ögonen reagerar när nått annat i kroppen är dåligt. Så nu är jag väldigt orolig 😔
 

Bifogade filer

  • 20200118_204125.jpg
    20200118_204125.jpg
    318,5 KB · Visningar: 16
Sitter på Albano nu. Hon blev ordentligt dålig i ögat igår och nu på eftermiddagen har hon nyst och nyst. Ögat blir inte bättre, så vi åkte in. Jag har reagerat på att magen ser större ut ibland, ofta ihop med att hon höjer ryggen. Det har inte blivit bättre av smärtstillande. Hon har dock bajsat idag, så förstoppad verkar hon inte vara. Men i alla fall så berättade jag om allt som är just nu och veterinären här ansåg att det var lite väl mycket på en gång. Hon tyckte också att buken var uppblåst, så troligen gör dom ett ultraljud nu. Tydligen inte helt ovanligt att ögonen reagerar när nått annat i kroppen är dåligt. Så nu är jag väldigt orolig 😔

Hänger inte med ang ögon och övriga problem nu i sammanhanget , men tråkig läsning oavsett 😞 Hoppas ni får vettig och konkret hjälp nu ! 😻
 
Hänger inte med ang ögon och övriga problem nu i sammanhanget , men tråkig läsning oavsett 😞 Hoppas ni får vettig och konkret hjälp nu ! 😻

Enligt veterinären är det vanligt med ögonproblem vid t.ex livmoderinflammation. Eftersom hon har problem med kisseriet och dessutom är uppblåst i buken, så tror hon att det är nått i kroppen som är fel och att ögonproblemen är en reaktion på det. Kanske typ som herpes eller liknande som ju kan dyka upp när nått annat är fel.
Hjälp verkar vi få, men jag är ruskigt orolig nu.
 
Hemma igen. Inga sår på hornhinnan, så fortsätta med smörjande droppar. Buken var okej och blåsan tom, så vi bedömde att ultraljud var onödigt i nuläget.
Frågade om hur dom ansåg att hon skulle ha behandlats av tidigare veterinär och dom hade inget negativt att säga. I många fall, framför allt när det är första gången, börjar man med NSAID och blir det inte bättre/går inte över, så går man på nästa vilket är urinprov och sen ultraljud. Vissa drar igång hela alltet på en gång, vissa inte. Det jag kunde göra om jag ville, var att prata med min klinik och be dom ta emot ett urinprov för att kolla det. Men det var absolut inget måste och att hon svarade så fort på Onsior och mår så pass bra (även om hon inte är 100), så tydde det på urinvägsinflammation snarare än infektion. Att hon inte är 100, berodde nog på att det är tidigt i behandlingen och att hon kanske fortfarande känner av det. Så troligen blir det så att jag avbokar tiden på tisdag och istället försöker få ett urinprov att lämna in. Att det skulle bero på njursvikt trodde hon inte, eftersom inga andra symptom finns.

Så med ungefär samma svar från en klinik och ett djursjukhus av olika kedjor, så får jag lugna mig i att hon ändå får rätt behandling.
 
Idag har hon fått Onsior i 5 dagar och äntligen börjar hennes riktiga jag glimma fram. Hennes öga är tyvärr inte bra än, även om det är mycket bättre när jag inte slarvar med Comfort Shield. Den här gillar hon, även bitarna åker ner. Vilket är bra eftersom jag inte ser henne dricka. Äter som en häst gör hon, så jag blandar i lite extra vatten i blötmaten. Och så får hon fortsatt FortiFlora-vatten. Men det duger bara om det är 1/4 dl vatten, testade 1/2 och det blev tydligen för blaskigt.
Jag har bokat en tid hos veterinären på fredag i fall att. Ska dit med en av de andra för vaccination och ev provtagning, så Seven fick tiden efter. Hon ska också vaccineras och tas prover på, men Albano tyckte nog inte vaccination var rätt nu när hon är opigg. Så vi får se.
Går åt rätt håll i alla fall! På torsdag är det tänkt att hon ska få sista Onsior och så hoppas jag att vi har klarat av nått hon inte får tillbaka.
20200120_175031.jpg
 
Går inget vidare med Sevens öga. På måndag, om hon inte är bra då, åker vi in och tar ett s.k. ögonpaket, dvs kollar herpes, klamydia och mykoplasma. Hon är inte jättedålig, men inte bra heller... Hon var dålig, blev bra, blev dålig igen, blev bra, blev sämre igen och nu är hon sådär.

Kisseriet fortsatt bra :heart
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 837
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Katthälsa Min fina kisse fick somna in igår😭 Hon blev dålig i torsdags och var hängig och trött, åt inte men drack vatten och fick lite godis för...
Svar
1
· Visningar
571
Senast: Nikita4evR
·
Hundhälsa Hej. Har en hund med möjlig tonsillinflammation, han dricker enorma mängder vatten, antagligen för att det lenar i svalget. Har fått...
Svar
10
· Visningar
1 796
Senast: Steffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp