Utbruten: Bilbränderna i Göteborg

Min första association från det där hittepåbegreppet är typ den sortens personer med gott om pengar och ont om hyfs som brer ut sig på orter som tex Kungsbacka och Djursholm - mängder av dominansbeteenden i sådana miljöer. Och jag associerar till skattesmitare - det är verkligen antisocialt. Om man istället tog krafttag mot skattesmitning, skulle ju statskassan få in enorma resurser och man skulle kunna åtgärda en massa samhällsproblem.

Jag ser inte motsättningen i att sätta dit skattesmitare och att arbeta med annan organiserad kriminalitet. Förvånansvärt ofta finns det starka beröringspunkter. Största avsättningen för förortsgängens kokain är inte i egna området.

Hyckleriet är dock mycket större i privilegierade moderatkretsar, som ser sig själva som samhällets elit och stöttepelare, när de i själva verket sparkar undan benen på samhället till priset av hundra bilbränder - i en enda deklaration.

Men ett parti har föreslagit utländska straffkolonier, kanske vore nåt för skattesmitande hycklare i välbärgade områden? Skicka ut skiten ur landet bara. Det som inte syns, finns inte. StrutsDemokraterna.
 
De upplever nog inte att de har tillgång till särskilt vettiga påverkanskanaler.

Det är så djävla sorgligt, alltihop.

Nej så är det ju, vi måste ju försöka ingjuta nån form av hopp hos människor som lever i utanförskap så de känner att de kan påverka på ett rimligt sätt. Det här gör ju liksom inte deras situation bättre. Det är verkligen supersorgligt men det upprör mig när de förstör för andra i samma situation.
 
De upplever nog inte att de har tillgång till särskilt vettiga påverkanskanaler.

Det är så djävla sorgligt, alltihop.
Fast detta påverkar ju inte på något annat vis än att de blir ännu mer marginaliserade, klyftan blir ännu större.

Dessutom, om de tre som är anhållna, från GP: Alla tre är nyligen dömda: narkotikabrott, grovt vapenbrott, grov misshandel, rån.

De är ju liksom inga killar som halkat lite på glid. De säljer knark på Frölunda torg,

(Dock vet vi ännu inte om de kan bindas till brotten).
 
Nej så är det ju, vi måste ju försöka ingjuta nån form av hopp hos människor som lever i utanförskap så de känner att de kan påverka på ett rimligt sätt. Det här gör ju liksom inte deras situation bättre. Det är verkligen supersorgligt.

”Problemet” är ju att när polisen lyckas bättre så upplevs det som ett starkt hot mot deras försörjning och livsföring. De kriminella har inte samma mål som resten av civilsamhället. Vi måste stoppa rekryteringen. Lätt sagt. Väldigt svårt att lyckas med.
 
Jag ser inte motsättningen i att sätta dit skattesmitare och att arbeta med annan organiserad kriminalitet. Förvånansvärt ofta finns det starka beröringspunkter. Största avsättningen för förortsgängens kokain är inte i egna området.

Hyckleriet är dock mycket större i privilegierade moderatkretsar, som ser sig själva som samhällets elit och stöttepelare, när de i själva verket sparkar undan benen på samhället till priset av hundra bilbränder - i en enda deklaration.

Men ett parti har föreslagit utländska straffkolonier, kanske vore nåt för skattesmitande hycklare i välbärgade områden? Skicka ut skiten ur landet bara. Det som inte syns, finns inte. StrutsDemokraterna.
Nej. Det finns ingen inbyggd motsättning. Tvärtom kan ju det ena finansiera det andra. Men det finns ju ideologiska motiv till att man pekar ut vissa brott och brottslingar snarare än andra. Att ta till brösttoner om de här bilbränderna, är ju att slå in öppna dörrar. Där skulle jag gärna se att man tänker ett steg till.
 
”Problemet” är ju att när polisen lyckas bättre så upplevs det som ett starkt hot mot deras försörjning och livsföring. De kriminella har inte samma mål som resten av civilsamhället. Vi måste stoppa rekryteringen. Lätt sagt. Väldigt svårt att lyckas med.

Ja precis, vi behöver komma in tidigare. Oklart hur dock.
 
Nej så är det ju, vi måste ju försöka ingjuta nån form av hopp hos människor som lever i utanförskap så de känner att de kan påverka på ett rimligt sätt. Det här gör ju liksom inte deras situation bättre. Det är verkligen supersorgligt men det upprör mig när de förstör för andra i samma situation.
Jag lyckas/orkar inte riktigt verkligen KÄNNA upprördhet. Men det kvittar ju. Det sorgliga här är ju att från början utsatta personer förvärrar för sig själva och även för andra.
 
Sorg är inte känslan som först kommer till mig. Jag blir snarare orolig, jävligt orolig, för de rena upplopp sånt här kan leda till. Orolig för vad detta förstärker i utsatta förorter.
Steget därefter är medborgargarden och strax därefter har vi lynchningar på öppna gator.
 
Jag hoppar också fram och tillbaka mellan de tolkningarna. Men att VILJA vandalisera för vandaliserandets egen skull, är ju ännu mer oroväckande.

Jag är förstås desillusionerad efter alla år inom socialtjänsten, men jag har sett det många gånger. Man har tråkigt och vill att det händer något är svaret som ges på frågan om varför man vandaliserat.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 133
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 177
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
712
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp