Bukefalos 28 år!

Utbruten: Bilbränderna i Göteborg

Min kompis Johan var med i ett grabbgäng som dels stal, dels välte omkull bilar när vi var barn på 70-talet. Det var ett gäng där alla hette typ Kalle och Pelle. Konstigt.
Men skärp dig, det går ju inte ens att jämföra.
--
Fy fan vad jag avskyr bilbrännare. Vidrigt beteende.
 
Det är, som du ser, en anonym källa där som säger det där till Aftonbladet. Namngivna poliser säger dock till flera medier att de utfärdat något som kallas ”no entry” vilket gjorde att turkisk gränspolis kunde gripa honom.

Edit: t ex i Expressen: ”Sent på tisdagen stoppades han vid gränskontrollen i Turkiet.
– Vi fick reda på att han var på väg dit genom förhör med vittnen och släktingar. Sedan fick vi hjälp av gränspolis som konstaterade att han var på väg till Turkiet. Det utfärdades ett så kallat ”no entry”, så han blev efterlyst under flygresan, säger Dan Windt, chef över lokalpolisområde Göteborg syd.”
 
En del lever i villfarelsen att sk antisocialt dominansbeteende inte förekommer hos Kalle o Pontus, utan bara hos invandrare.

"Med detta låtsasakademiska begrepp vill hon punktmarkera en särskild grupp: invandrarna

Men det är emellertid inte detta problem – klassamhället – som stockholmsmoderaten Anna König Jerlmyr avser när hon nu lovar krafttag mot "antisocialt dominansbeteende" (Dagens Nyheter 13 augusti). Med detta låtsasakademiska begrepp vill hon punktmarkera en särskild grupp: invandrarna.

Vi har fått tillbaka 1800-talets syn på arbetslöshet och fattigdom som en fråga om enskilda individers moral, skriver Therborn: "Klassamhället ghettofieras och etnifieras eller rasifieras och separeras från samhällets ojämlikhetsprocesser."
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/gPe1bJ/antisocial-dominans--ett-ostermalmsproblem
 
Jag jämför inte. Jag nämner bara stillsamt att även helsvenska gossar har ställt till det. Redan innan Sverige hade någon invandring att tala om.

Självklart finns det svenska killar som ställer till det. Ingen har väl påstått något annat? Men att komma med över 40 år gamla grejer? Till dagens bilbränder som sker var och varannan dag...låter lite konstigt i mina öron.

Hemskt det som sker! Dom som bor och har bil i dessa områden kommer snart inte att ha råd med det mer, pga att försäkringarna höjs mer och mer. Hörde på radion idag om en man som betalade 11000 i bilförsäkring och som nu skulle få betala ca 19000. Bedrövligt!
 
Självklart finns det svenska killar som ställer till det. Ingen har väl påstått något annat? Men att komma med över 40 år gamla grejer? Till dagens bilbränder som sker var och varannan dag...låter lite konstigt i mina öron.

Hemskt det som sker! Dom som bor och har bil i dessa områden kommer snart inte att ha råd med det mer, pga att försäkringarna höjs mer och mer. Hörde på radion idag om en man som betalade 11000 i bilförsäkring och som nu skulle få betala ca 19000. Bedrövligt!
Var och varannan dag? Det får du nog belägga på något vis.
 
Hur många av dessa var försäkringsbedrägerier?

Försäkringsbedrägerier har ökat lavinartat de senaste 10 åren, ca 10-14% per år sker ökningen med nu. Under detta år räknar man med att 45% av försäkringsbolangens handläggning av bedrägeri gäller motorförsäkringar, man kallar det "arrangerade trafikolyckor". Svenska försäkringsbolag uppger att detta kostar den mellan 3-6 miljarder per år. man ser en tydlig trend i att dessa bedrägerier är kopplade till organiserad gängkriminalitet.

Så du har väldigt rätt i det du säger. Johan (petruskas kompis) och Kalle och Pelle finns med största säkerhet med i den här statistiken också - det är det nog ingen som betvivlar. Mycket brottslighet ligger bakom statistiksiffror om det nu ska vara ett huggträ i debatten.
 
En del lever i villfarelsen att sk antisocialt dominansbeteende inte förekommer hos Kalle o Pontus, utan bara hos invandrare.

"Med detta låtsasakademiska begrepp vill hon punktmarkera en särskild grupp: invandrarna

Men det är emellertid inte detta problem – klassamhället – som stockholmsmoderaten Anna König Jerlmyr avser när hon nu lovar krafttag mot "antisocialt dominansbeteende" (Dagens Nyheter 13 augusti). Med detta låtsasakademiska begrepp vill hon punktmarkera en särskild grupp: invandrarna.

Vi har fått tillbaka 1800-talets syn på arbetslöshet och fattigdom som en fråga om enskilda individers moral, skriver Therborn: "Klassamhället ghettofieras och etnifieras eller rasifieras och separeras från samhällets ojämlikhetsprocesser."
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/gPe1bJ/antisocial-dominans--ett-ostermalmsproblem
Min första association från det där hittepåbegreppet är typ den sortens personer med gott om pengar och ont om hyfs som brer ut sig på orter som tex Kungsbacka och Djursholm - mängder av dominansbeteenden i sådana miljöer. Och jag associerar till skattesmitare - det är verkligen antisocialt. Om man istället tog krafttag mot skattesmitning, skulle ju statskassan få in enorma resurser och man skulle kunna åtgärda en massa samhällsproblem.
 
Min första association från det där hittepåbegreppet är typ den sortens personer med gott om pengar och ont om hyfs som brer ut sig på orter som tex Kungsbacka och Djursholm - mängder av dominansbeteenden i sådana miljöer. Och jag associerar till skattesmitare - det är verkligen antisocialt. Om man istället tog krafttag mot skattesmitning, skulle ju statskassan få in enorma resurser och man skulle kunna åtgärda en massa samhällsproblem.
:bow:
Skattesmitare är värd en egen tråd.
 
En timme innan bränderna fick Expressen en video med en maskerad man med ett budskap.

• Polisen är brutal och trakasserar människor utan grund.

• Socialtjänsten rycker bort barn från deras familjer.

• Det är orättvist att övervakningskameror sätts upp i fattiga områden men inte i rika.

https://www.expressen.se/gt/qs/maskerade-mannen-i-video-till-expressen-hamnd-mot-polisen/

Jag blir så trött, det är ett så idiotiskt sätt att försöka göra skillnad på.
 

Liknande trådar

Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 419
Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 365
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
725
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp