utlandsemester med små barn

tinissen

Trådstartare
en tråd för o diskutera allt möjligt kring utlandssemestrar med små barn...

vi planerar utlandssemester om ca 8-10 månader framåt i tiden, runt sep-okt då kommer våra barn vara ca 1½ och 2½.
ännu så länge har vi inte bestämt oss för vad det blir, det enda som är bestämt är sol o bad semester, och gärna en liten skvätt kultur med, alltså inte ren semesteranläggning...
thailand står ganska högt i fokus men det som får oss o backa är restiden med så små, därför har vi kikat lite på mallorca eller ev kroatien kanske turkiet.
ska man satsa på all inclusive eller vanlig standard? vilket är smidigast med så små?
vi har rest en del tidigare bl.a holland, italien m.m men där vi varit tidigare har varit utan barn... var har ni varit med era små? vad har funkat bra o vad har varit dåligt? gärna bilder oxå:)

Sv: utlandsemester med små barn

Inga tips men jag puttar oxå och hoppas på många bra tips då även vi funderar på en resa nästa år när lilleman är ca 2½

Allt beror ju på hur man är som person.

All inclusive är verkligen guld för vissa, medan jag aldrig någonsin skulle betala priset för en sådan all-inclusiveresa. Det är inte intressant för vår familj, medan andra inte kan tänka sig att åka utan.

Vad vill ni ha ut av er resa, för smidigt är också väldigt brett beroende på vem du frågar. Vad jag anser är smidigt kanske en annan ser som totalt ogenomförbart.

Vi planerar en lite längre resa alá lite "backpacking" fast en har ungen på ryggen :D

Som sagt beror det på vad man är ute efter, vi har gjort en hel del familjehotel, och nu är vi väldigt färdiga med den biten, medans jag vet att andra tycker att det är bästa vecka på hela året.

Fördelen med familjehotel är att det finns barnsängar, barnmatstolar osv. Men å andra sidan så är det inte livsnödvändigt för en bra semester.

Vi har varit på flera av kanarieöarna, Fuverteventura och Teneriffa tycker jag bäst om, Cypern och Rhodos var oxå mycket trevliga, Cypern vann över Rhodos men det beror nog på vilken del av öarna man åker till. Kreta är nästa på funderingslista, men då blir det nog lägenhetshotell, nära stranden och lite kultur.

Thailand verkar ha blivit svenskarna nya vardagsrum, jag blir lite matt när jag hör folk som är så nöjda att de har kunnat prata svenska hela semestern... :angel: Men det bero nog helt på var man är även där, för mig känns thailand lite för fuktig värme för att jag ska trivas. Grekland i september tyckte jag var helt underbart! :D

Ang all inclusive så säger jag aldrig i hela mitt liv... En semester blev vi nästan tvunga när yngsta sonen blev rejält sjuk så vi inte vågade lämna hotellet, och det var den mest bedrövliga mat jag har ätit... Jag åker inte utomlands för att äta en seg köttbit med strips eller ett svenskt smörgås bord... Men visst det kan säkert finnas bra mat på sådan ställen oxå men jag vågar inte chansa... :D

Har rest 2 ggr med vår son som varit 6,5 månad gammal första gången och nästan 2 år andra gången.

Första resan blev Kreta, Sunwing med sunwing inclusive. Då åt han iof nästan bara burkmat vi hade med vi gav honom på rummet (lägenhet vilket jag anser ett "måste" med barn). Självklart fick han smaka det som gick när vi åt i restaurangen.

Andra gången Mallis, Alcudia. Lägenhet med halvpension och kan säga att reser jag med min son reser jag all inclusive! Jag undviker helst in i det sista att gå på restaurang med honom:crazy: Att ha så mycket mat att välja på vid all inclusive är skitbra om man har barn som äter dåligt, som min son. Och som vägrar sitta still.
Det har aldrig varit att beställa in en tallrik käk till honom, han ätit och allt varit bra.... Nä så jag rekommenderar starkt all inclusive för barnens skull!

Skulle jag resa utan barn eller när dom är stora blir det bara rum eller lägenhet, så enkelt som möjligt!

Tips! Kolla så det finns en grund barnpool på hotellet som dom små kan plaska i om det är höga vågor/blåsigt vid havet!

Senast ändrad:

delvis kl...

som jag skrev i första inlägget är vi ute efter sol o bad och kultur men inte en ren semesteranläggning. vi räknas nog till väldigt flexibla så vi är öppna för det mesta.
när vi bodde i holland i våras så kostade en frukost 15euro oavsett vuxen eller barn..vi hade inte våran pojk med då men våra kompisar hade deras äldsta med och för en 6 åring som äter en halv pannkaka lite frukt och lite juice blir det en väldigt dyr frukost.. det var faktiskt billigare att äta stor middag ute på restaurang med efterätten inräknad....så vi vet iaf att vi inte vill betala för separat frukost utan det ska ingå..

ja givetvis kollar vi barnpool, då det finns mkt maneter i havet på en del de resmål i europa vi är intresserade av..:)

en ren praktiskt fundering jag hade igår, hur gör man med blöjor? dum fråga haha.. men ska man vara iväg i två veckor med 2 blöjbarn går de ju åt en del känns ju som om att man tar med en hel väska med bara blöjor, eller tar man med en del o köper mer på plats, jag menar barn finns ju världen över så blöjor måste gå få tag i? och hur är blöjorna där? som ex thailand eller turkiet? för jag antar att de inte säljer libero;)

pga av restiden lutar det som sagt åt medelhavsområdet..

jag kan förresten rekommendera staden grömitz i nordtyskland för de som inte vill flyga men ändå komma iväg en bit utan o köra i 2-3 dagar, där är fina sandstränder och nära till allt.. ca en timmes körväg när man kommer av färjan i puttgarden..:)

Blöjor finns att köpa på alla större turistorter, men de brukar vara dyra! :D Ett tips om man ska ha med sig vagnen är att stoppa ner i paket blöjor i vagnen innan man packar ihop den inför resan... :angel:

Ang frukost så tycker jag att standarden har gått ner på hotellfrukostarna där vi har varit, och det är mysigare att gå ut på morgonen och köpa nybakat bröd, lite ost, och annat man tycker är gott och äta i lägenheten eller kanske ute på stranden. Men sen beror det ju även på hur kinkiga barn man har, mina är vana att prova en massa olika saker och älskar tomater, gurka, apelsiner, meloner osv Så en skiva nybakt bröd med ost och tomater, lite jos och ett par skivor meloner är en toppen frukost för dem, eller salami osv.. (Åh vad sugen jag är på att åka igen)

Sicillen var syrran på och tyckte att det var underbart, men de hade inga barn med sig så jag vet inte hur det ser ut ur den synvinkeln, men det är förutom Kreta ett ställe vi funderar lite på.

ja frukost beror nog på vart man befinenr sig, i tyskland har vi hållt oss till ibis-kedjorna och där är det princip samma standard som hotellen i sverige, och i holland var vi på hotell mitland, där var det iof riktig lyxfrukost, både klassisk english breakfast , pannkakor, omeletter, massa färsk frukt som melon ananas m.m typ 5 sorters yoggi, färskpressade juicer kaffe, the nybakta frallor så egentligen var det inte så dyrt i förhållande till vad som erbjöds men i förhållande till vad en liten äter så blir de dyrt..:)
någon dag köpte vi färska jordgubbar o baguetter istället i lokala affären men det var ju knappt gångavstånd dit och köra bil i holländska städer under köningensdag är mindre kul;)
medans när mina föräldrar var i paris så var det en croissang med pålägg och kaffe/the till frukost, ägg fick man köpa till så det skiljer sig nog en del från land till land och från hotell till hotell..:)

på familjehotell, brukar det finnas barnvagn att hyra eller måste man ta med egen?
känns om det blir 2000saker mer att kolla upp när man ska ha med barn:)

Senast ändrad:

Vi var till Kreta en månad innan sonen fyllde 2 år. Helt underbart :love:

Alla bilder ska ligga här
http://jerseyko.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1253138401&id=379245632#0

fs_415366790_85452_1254950111.jpg

mysigt, vilket hotell bodde ni på??
min man har varit där en gång och han blev lite, smått förskräckt av det dåliga avloppssystemet (man fick inte spola ner pappret men vet inte om de gällde endast de hotellet eller hela ön)

en kompis kom hem från thailand i förrgår de har rest runt lite under 2 veckor och hon rekommenderade Ko Lanta om man skulle åka med barnen, någon som varit där?

Vi var på Sunwing Makrigialos på södra Kreta. Så det är ju en lång busstur från flygplatsen men det funkade bra med Rasmus då.
Vi vill åka dit igen men tänker inte sitta på bussen så länge med 2 småttingar!

Flygresan var precis lagom lång. Han åt när vi kom ombord. Tittade lite och så kom lunchen sen sov han tills vi skulle landa.

Jag vill åka till thailand men fy för att sitta på planet så länge med 2 småttingar. Makens kusin åkte dit med sin son som var strax över 1 år då och han grät HELA flygturen :crazy: Både dit och hem.

Hehe har din make aldrig vart på en mulltoa ;)

Vi var bl.a. pa Mauritius nar barnen (tvillingar) var ca 19 manader. Det var underbart, trots laaaang flygresa pa 12h - de sov storre delen av den tiden. Vi akte business, vilket saklart ocksa underlattade.

Jag vill iaf ha uppvarmd pool om jag aker pa solsemester, med bra grund barndel. Langgrunt vatten i havet. Overhuvudtaget i den aldern sa star vatten och sand for den mesta underhallningen! Nar barnen var yngre kandes det enklare om man kunde fa hyra spjalsang, tekokare pa rummet (om det var ett vanligt hotellrum) och mojlighet att fa barnstol i restaurangerna. Vissa hotell kan man hyra barnvagn pa men vi tycker det ar enklare att ta med egen paraplyvagn, den far man ofta ta anda fram till gaten och sa far man den direkt nar man stiger av planet sedan.
Underlattar om det ar en bungalow eller rummet ligger i bottenplan sa man slipper slapa alla grejer uppfor trappor. Plus att vara barn alskade att kunna springa ratt ut pa stranden pa morgonen :love:
Planera gott om tid pa flygplatserna sa att det inte blir stress, sa man hinner ata/byta/lata barnen springa av sig. Ta med gott om leksaker och pyssel och snacks for resan. Ak inte pa "jobbiga" tider t.ex. mitt i natten sa att hela dygnsrytmen stors. Vi raknar alltid med att tva hela dagar gar till sjalva resan (flygningen) aven om vi bara aker hem till Sverige.

Min erfarenhet ar att om resan ar enkel sa blir semestern i regel ocksa bra - sjalva resan ar ju oftast det jobbigaste momentet!

Senast ändrad:

kan ju hoppas våra barn är lika snälla då:)

ja flygtiden avskräcker mkt men man åker ju inte till thailand bara en vecka det får ju bli 2v isf.. jag vet inte hur elias skulle tycke de var att åka så länge... axel är oförskämt nöjd med allt bara han får sin mat o blöja:)

tycker de är så svårt o välja resmål, men vi har ju litet tag på oss o fundera...

Jag har inte varit pa semesterresa med barn men flugit mkt och jag skulle aldrig aka pa en en semester med en sa lang flygresa som till Thailand. 2 h tar det mellan Sverige och Österrike och det är tillräckligt.

Jag kommer ihag att vi var ngnstans där man inte fick spola ner papper när jag var barn men kommer inte ihag var. Har varit i Turkiet, Mallorca, Cypern och Bulgarien.

Spola papper i toan har då jag gjort överallt, och jag har varit i Spanien, Grekland, Cypern, Tunisien, Frankrike...

Kan tala om att vi var på Mallorca (Alcudia) början av september i år och det var blåsigt på eftermiddagarna på stranden. Lite i senaste laget att åka dit tycker jag, iaf med tanke på blåsten...

Och barn under 2 år blir inte ens erbjudna mat på vissa flyg, så då får man ta med eget, kan va värt att kolla om man bryr sig. Jag tyckte det var värdelöst att det inte ens fanns mat att beställa till under 2 årsbarn på flyget till Mallis med F*ritidsresor... Med Ving till Kreta, Sunwing fick han en påse med lite käk förra året då han var 6,5 månad.

Vi bokade platser med extra benutrumme (mkt rymligare i Thomas Cook flyg än Tui fly!) så sonen kunde sitta på golvet om han ville och roa sig.

Lite tips;)

kl

För mig avskräcker det inte med lång flygresa.

E är van att sitta många timmar i bil, på flyget kan hon ju röra sig lite och det är ju plus i kanten. När vi åkt till Thailand ( utan barn ) har vi flugit på natten och det kommer vi göra med E också. Vi kommer ta med paraplyvagnen, den är lätt att ta med och lätt att lyfta men högst troligt kommer vi använda selen betydligt mer.

Jag längtar efter visa E regnskogen och en massa annat skoj och där blir det nog tufft att ha med en vagn ;-). Som jag skrev så skulle vi ( sambo + jag ) personligen aldrig betala för all-inclusive, vill ha mer ut av resan. Reser man med långväga flyg så rekommenderas att stanna minst 14 dagar, vi blir nog borta 3 veckor iaf. Antingen gör vi delar av Asien eller Afrika, eller så kanske vi kör på Australien.

Tur att vi har tid nog att hinna bestämma oss, svårt är det för vi vill se så mycket :D

Gud så kul med backpacking med barn! När jag får barn vill jag lätt köra tågluff i Europa med det. Jag får väl hoppas på ett resvänligt barn helt enkelt ;)

Jag har rest hyfsat mycket ensam med ett barn under hela barndomen (från några månaders ålder) med färja, flyg och tåg. Aldrig charter eftersom de oftast går till så konstiga ställen. Vi reste mest till städer av varierad storlek. Det jag undvek var bilresor, mest för att jag själv hatade att åka bil som barn.

Det jobbiga med flyg är att de kan få väldigt ont i öronen, om de har trånga hörselgångar, vilket många barn har, eller om de är lite förkylda.

För övrigt fattar jag inte riktigt frågan? Det finns ju barn i hela världen, så varför skulle man inte kunna resa överallt?

Problemet med blöjor har jag aldrig tänkt på, men varför skulle det inte finnas i tex Istanbul? Jag minns inte, men jag måste ha köpt dem lite varstans, för jag kan inte ha burit dem med mig.

nedspolning av papper gällde kreta pga dåliga avlopp inga andra länder vad jag vet;) kommer inte ihåg var men där var det inte ens toastolar utan bara ett hål i golvet...

denna gången blir det inget annat än sol o bad semester eftersom minstingen är så liten. när de blir större blir det mer upptäcktresor..

disneyland, antingen paris eller usa står på besökslistan men först om kanske 5-6år när de verkligen kommer ihåg det:)
tills dess sol o bad:)

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har mindre barn (1-åring i det är fallet) och en hund som gärna vill ha en helt egen plats att gå undan på hur löser ni det...
Svar
9
· Visningar
1 238
Senast: Bubble
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Hej! Är ny här så har jag lagt tråden fel så flytta den gärna :) Det är så att jag och min man väntar tvillingar nu den närmsta tiden... 2
Svar
21
· Visningar
5 361
Anläggning Hittade ingen tråd om detta (eller snarare hade ingen aning om vad jag skulle söka på) Det är så att jag sen en tid tillbaka har två... 2
Svar
36
· Visningar
5 128
Senast: Svartfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka