Bukefalos 28 år!

Utmattning och stress på jobbet - akut hjälp!

Appro på det, är det någon som vet vad detta kan ge för konsekvenser i mitt framtida arbetsliv?
Jo det kan ge konsekvenser.
Men numera så är det så vanligt att bli pressad över sin förmåga och dessutom allmänt känt att det är de ambitiösa som pressar sig och de lata och oengagerade som klarar sig, så det skall nog gå bra.
Helst så vill du väl ändå hamna hos en arbetsgivare som inte anser att det är ett problem utan att den inser sitt ansvar att begränsa de anställdas belastning?
 
Jag tror att blivande chef är ett kriterium som kommer alltför långt ned på priolistan när vi väljer jobb.
Jag har alltid valt jobb efter chefer och stämningen på arbetsplatsen.
Men sedan så har det blivit chefsbyten som gjort situationen ohållbar.
När jag sedan fick en chef som var psykopat så gick det alldeles på tok.
 
I det läget så kommer de stora företagen att vara tvungna att anpassa sig och göra sig attraktiva.
Annars så får de inte jobbet gjort och går under.
Blev du gladare nu?

Nix, då har redan många av småföretagen gått i konkurs. Staten verkar till att snedvrida konkurrensen till förmån för de stora som ofta är problemet från början.
 
Det gör de, men den sittande regeringen är inte särskilt vänlig mot småföretagare.
Nej jag arbetar aktivt (om än via proxy) för en ändring i den saken.
Och för att få till stånd en ändring så måste det lobbas och arbetas för att röstresultaten blir annorlunda vi nästa val.
En företagarförening kan visa omvärlden vad som är bra med små företag ur ett samhällsperspektiv och varför det är dåligt att motarbeta dem.
 
Jo det kan ge konsekvenser.
Men numera så är det så vanligt att bli pressad över sin förmåga och dessutom allmänt känt att det är de ambitiösa som pressar sig och de lata och oengagerade som klarar sig, så det skall nog gå bra.
Helst så vill du väl ändå hamna hos en arbetsgivare som inte anser att det är ett problem utan att den inser sitt ansvar att begränsa de anställdas belastning?

Det jag tänker på är om jag har skyldighet att berätta om min sjukskrivning? Eller om min eventuellt blivande arbetsgivare har rätt att ta reda på sådant? Finns det inget integritetsskydd eller liknande?

Jag håller med om att jag såklart vill hamna hos en arbetsgivare som har förståelse. Men med den hårda konkurrens om arbeten som råder samt den breda okunskapen om psykisk ohälsa så skrämmer det mig lite att detta skulle kunna spidas.
 
Det jag tänker på är om jag har skyldighet att berätta om min sjukskrivning? Eller om min eventuellt blivande arbetsgivare har rätt att ta reda på sådant? Finns det inget integritetsskydd eller liknande?

Jag håller med om att jag såklart vill hamna hos en arbetsgivare som har förståelse. Men med den hårda konkurrens om arbeten som råder samt den breda okunskapen om psykisk ohälsa så skrämmer det mig lite att detta skulle kunna spidas.
Det är lite tidigt att måla fan på väggen ändå, tycker jag. Den lösning - eller "lösning" - som en längre tids sjukskrivning är, ska vi absolut hoppas att du slipper ta till, tänker jag. Mer kreativt är ju att antingen få till arbetssituationen på nuvarande jobb eller på allvar ta itu med att söka ett annat.

Men jag kan inte tänka mig att dina framtida arbetsgivare har någon som helst rätt att ta del av dina journaler och eventuella sjukdomshistorik.
 
  • Det jag tänker på är om jag har skyldighet att berätta om min sjukskrivning? Eller om min eventuellt blivande arbetsgivare har rätt att ta reda på sådant? Finns det inget integritetsskydd eller liknande?
Jag håller med om att jag såklart vill hamna hos en arbetsgivare som har förståelse. Men med den hårda konkurrens om arbeten som råder samt den breda okunskapen om psykisk ohälsa så skrämmer det mig lite att detta skulle kunna spidas.
Du har bara skyldighet att lämna andra sidan av sjukintyget till arbetsgivaren där det i princip bara står om hur länge du är sjukskriven och i vilken omfattning (50% som exempel). Dom kan inte tvinga dig, kom ihåg det.
Däremot brukar man rekommendera att arbetsgivaren vet om din sjukdom i stora drag för att kunna underlätta rehabilitering.
I ditt fall verkar det ju tyvärr inte hjälpa.
Arbetsgivaren skiter ju redan i dom symtom du faktiskt själv berättat om.

Försäkringskassan däremot måste ha båda sidorna för att kunna bedöma rätten till sjukpenning. FK går in och betalar sjukpenning efter två (eller tre?) veckor. Arbetsgivaren betalar 10% av den sjukpenning i tre månader.

Glöm inte att kolla om det finns någon försäkring via ditt jobb också, AFA eller Alecta typ. Det är ganska vanligt att någon sådan försäkring finns.
Fråga HR avdelningen om det.

Jag har suttit på trepartsmöten med min läkare AG och FK i samband med en rehabilitering efter lång tids sjukdom (det här var förra året).
Till och med under ett sånt samtal är det inte självklart att arbetsgivaren ska veta allt. Jag blev tillfrågad av min representant från FK vad jag ville säga och inte.

Hoppas nu att ditt läkarbesök gick bra.
Ta hand om dig! :heart
 
Du har bara skyldighet att lämna andra sidan av sjukintyget till arbetsgivaren där det i princip bara står om hur länge du är sjukskriven och i vilken omfattning (50% som exempel). Dom kan inte tvinga dig, kom ihåg det.
Däremot brukar man rekommendera att arbetsgivaren vet om din sjukdom i stora drag för att kunna underlätta rehabilitering.
I ditt fall verkar det ju tyvärr inte hjälpa.
Arbetsgivaren skiter ju redan i dom symtom du faktiskt själv berättat om.

Försäkringskassan däremot måste ha båda sidorna för att kunna bedöma rätten till sjukpenning. FK går in och betalar sjukpenning efter två (eller tre?) veckor. Arbetsgivaren betalar 10% av den sjukpenning i tre månader.

Glöm inte att kolla om det finns någon försäkring via ditt jobb också, AFA eller Alecta typ. Det är ganska vanligt att någon sådan försäkring finns.
Fråga HR avdelningen om det.

Jag har suttit på trepartsmöten med min läkare AG och FK i samband med en rehabilitering efter lång tids sjukdom (det här var förra året).
Till och med under ett sånt samtal är det inte självklart att arbetsgivaren ska veta allt. Jag blev tillfrågad av min representant från FK vad jag ville säga och inte.

Hoppas nu att ditt läkarbesök gick bra.
Ta hand om dig! :heart

Det är lite tidigt att måla fan på väggen ändå, tycker jag. Den lösning - eller "lösning" - som en längre tids sjukskrivning är, ska vi absolut hoppas att du slipper ta till, tänker jag. Mer kreativt är ju att antingen få till arbetssituationen på nuvarande jobb eller på allvar ta itu med att söka ett annat.

Men jag kan inte tänka mig att dina framtida arbetsgivare har någon som helst rätt att ta del av dina journaler och eventuella sjukdomshistorik.

Jag blev sjukskriven 50% en månad. Jag tycker att det känns rimligt, varken för mycket eller för lite just nu. Reaktion på svår stress skrev min läkare.

Jag bröt ihop igen. När jag pratade om min arbetssituation med min mamma för någon vecka sedan så kändes det som att jag berättade helt sakligt om vad som skett, vad som har sagts på jobbet, hur min kropp reagerat mm. Ändå när jag kom till den punkten att jag skulle berätta om den där morgonen när jag inte kom ifrån tunnelbanestationen så började jag gråta. Vid köksbordet med mamma. Jag blev förvånad själv, inte visste jag att det här var jobbigt. Samma sak hände nu. En saklig beskrivning av alla händelseförlopp, och sen brast det igen, på samma ställe i berättelsen. Jag gillade inte min läkare, han var en barsk gammal gubbe som satt tillbakalutad med armarna i kors. Han gav mig en näsduk när jag grät och sen skrev han ner på mitt intyg att jag gråtit.

@Petruska Jag vill bara veta hur det fungerar, så jag vet vad jag har att förhålla mig till. Även om det inte är ett problem i dagsläget så kan det vara bra att veta om vad jag har för skyldigheter. @Vallmo Jag tänker mest på framtida arbetsgivare! Om jag nu skulle söka jobb. Jag tror jag kommer att lämna hela sjukintyget till min nuvarande arbetsgivare, även om det står där att jag grät och att det är "svår stress kopplat till arbetsplatsen". Det är ju lite jobbigt. Men det tycker jag allt dom kan se.
 
Försäkringskassan däremot måste ha båda sidorna för att kunna bedöma rätten till sjukpenning. FK går in och betalar sjukpenning efter två (eller tre?) veckor. Arbetsgivaren betalar 10% av den sjukpenning i tre månader.

Arbetsgivaren betalar sjuklön första två veckorna, därefter betalar arbetsgivaren ingenting mer av sjuklön. 10 % är i så fall kollektivavtal eller annat avtal.
 
Jag blev sjukskriven 50% en månad. Jag tycker att det känns rimligt, varken för mycket eller för lite just nu. Reaktion på svår stress skrev min läkare.

Jag bröt ihop igen. När jag pratade om min arbetssituation med min mamma för någon vecka sedan så kändes det som att jag berättade helt sakligt om vad som skett, vad som har sagts på jobbet, hur min kropp reagerat mm. Ändå när jag kom till den punkten att jag skulle berätta om den där morgonen när jag inte kom ifrån tunnelbanestationen så började jag gråta. Vid köksbordet med mamma. Jag blev förvånad själv, inte visste jag att det här var jobbigt. Samma sak hände nu. En saklig beskrivning av alla händelseförlopp, och sen brast det igen, på samma ställe i berättelsen. Jag gillade inte min läkare, han var en barsk gammal gubbe som satt tillbakalutad med armarna i kors. Han gav mig en näsduk när jag grät och sen skrev han ner på mitt intyg att jag gråtit.

@Petruska Jag vill bara veta hur det fungerar, så jag vet vad jag har att förhålla mig till. Även om det inte är ett problem i dagsläget så kan det vara bra att veta om vad jag har för skyldigheter. @Vallmo Jag tänker mest på framtida arbetsgivare! Om jag nu skulle söka jobb. Jag tror jag kommer att lämna hela sjukintyget till min nuvarande arbetsgivare, även om det står där att jag grät och att det är "svår stress kopplat till arbetsplatsen". Det är ju lite jobbigt. Men det tycker jag allt dom kan se.
Att läkaren skrev att du grät är inget konstigt, det är ju en del av hur stressen visar sig.

Framtida arbetsgivare behöver inte få veta att du varit sjukskriven (om inte ditt nuvarande jobb av nån anledning säger det).
 
Jag blev sjukskriven 50% en månad. Jag tycker att det känns rimligt, varken för mycket eller för lite just nu. Reaktion på svår stress skrev min läkare.

Jag bröt ihop igen. När jag pratade om min arbetssituation med min mamma för någon vecka sedan så kändes det som att jag berättade helt sakligt om vad som skett, vad som har sagts på jobbet, hur min kropp reagerat mm. Ändå när jag kom till den punkten att jag skulle berätta om den där morgonen när jag inte kom ifrån tunnelbanestationen så började jag gråta. Vid köksbordet med mamma. Jag blev förvånad själv, inte visste jag att det här var jobbigt. Samma sak hände nu. En saklig beskrivning av alla händelseförlopp, och sen brast det igen, på samma ställe i berättelsen. Jag gillade inte min läkare, han var en barsk gammal gubbe som satt tillbakalutad med armarna i kors. Han gav mig en näsduk när jag grät och sen skrev han ner på mitt intyg att jag gråtit.

@Petruska Jag vill bara veta hur det fungerar, så jag vet vad jag har att förhålla mig till. Även om det inte är ett problem i dagsläget så kan det vara bra att veta om vad jag har för skyldigheter. @Vallmo Jag tänker mest på framtida arbetsgivare! Om jag nu skulle söka jobb. Jag tror jag kommer att lämna hela sjukintyget till min nuvarande arbetsgivare, även om det står där att jag grät och att det är "svår stress kopplat till arbetsplatsen". Det är ju lite jobbigt. Men det tycker jag allt dom kan se.
Jag säger samma sak som Hemlig om att han skrev det på intyget, inget konstigt.

Försäkringskassan kräver att man skriver objektiva fynd på den punkten, och ofta så ser man ju inte så mycket vid den typen av besvär, annan än just kanske att man blir ledsen. Om man har andra typer av sjukdomar och problem så kan man på den punkten skriva vad blodprover eller röntgen visar, men något sådant finns ju inte i en sådan här situation, men Försäkringskassan kräver ändå att man skriver något.
 
Arbetsgivaren betalar sjuklön första två veckorna, därefter betalar arbetsgivaren ingenting mer av sjuklön. 10 % är i så fall kollektivavtal eller annat avtal.
Ja, det var väl det jag menade när jag skrev att FK går in och betalar sjukpenning efter 2-3 veckor. Underförstått då att arbetsgivaren betalar de första två veckorna.
Det kanske var otydligt formulerat.
 
Jag blev sjukskriven 50% en månad. Jag tycker att det känns rimligt, varken för mycket eller för lite just nu. Reaktion på svår stress skrev min läkare.

Jag bröt ihop igen. När jag pratade om min arbetssituation med min mamma för någon vecka sedan så kändes det som att jag berättade helt sakligt om vad som skett, vad som har sagts på jobbet, hur min kropp reagerat mm. Ändå när jag kom till den punkten att jag skulle berätta om den där morgonen när jag inte kom ifrån tunnelbanestationen så började jag gråta. Vid köksbordet med mamma. Jag blev förvånad själv, inte visste jag att det här var jobbigt. Samma sak hände nu. En saklig beskrivning av alla händelseförlopp, och sen brast det igen, på samma ställe i berättelsen. Jag gillade inte min läkare, han var en barsk gammal gubbe som satt tillbakalutad med armarna i kors. Han gav mig en näsduk när jag grät och sen skrev han ner på mitt intyg att jag gråtit.

@Petruska Jag vill bara veta hur det fungerar, så jag vet vad jag har att förhålla mig till. Även om det inte är ett problem i dagsläget så kan det vara bra att veta om vad jag har för skyldigheter. @Vallmo Jag tänker mest på framtida arbetsgivare! Om jag nu skulle söka jobb. Jag tror jag kommer att lämna hela sjukintyget till min nuvarande arbetsgivare, även om det står där att jag grät och att det är "svår stress kopplat till arbetsplatsen". Det är ju lite jobbigt. Men det tycker jag allt dom kan se.
Du är bara skyldig att berätta om din sjukdom om du tror att den kommer att påverka din arbetsinsats.
 
@Singoalla Jag har varit sjukskriven för utmattning i olika grader i ca 2 år först 50% sedan 100% och sedan trappade vi upp arbetet långsamt så nu jobbar jag igen 100% sedan några månader. Det går att komma tillbaka. Det är också många som varit sjukskrivna för utmattning/utbrändhet nu det är en otroligt vanlig diagnos, så jag tror inte du behöver oroa dig för framtida arbetsgivare. Är du frisk så är du frisk och har troligen bättre verktyg för att hantera stress än de flesta andra som inte har samma erfarenhet som du. (Jag sökte och fick en tjänst när jag var sjukskriven på 75% men tackade nej).
 
Jag tycker bara det är så sjukt och bisarrt att man blir sjukskriven för utmattning när det handlar om att det är totalt orimliga krav som ställs på anställda av arbetsgivaren. Det är ett systemfel nånstans här...därmed inte sagt att sjukskrivningar är fel såklart men det är så märkligt att det går så långt att man blir sjuk av sitt jobb. Företrädesvis kvinnor i offentlig sektor!
 
De 10 % var helt felaktigt.
Helt felaktig är det nog inte. ;)
Både jag och min sambo har fått 10% av vår AG (statlig respektive privat anställning) så att det aldrig förekommer stämmer inte.
Känner till flera olika arbetsgivare som går in och betalar del av sjukpenning, föräldrarpenning mm.
Men visst, känner du till AG som inte betalar 10% så är ju det rätt det också.
Men din erfarenhet behöver ju inte nödvändigtvis innebära att jag skulle ha helt fel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 542
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 896
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 392
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp