Utrustning för sladdning samt frågor om skacklar

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har några funderingar kring det här med att dra lite tyngre grejer och lite vagns frågor.

Vad ska man ha för typ av draglinor för att sladda ridbanan med en lastpall? Kan man ha dom man har när man kör med vagn(jag har sånna i nylon från börjes), tänker att dom kanske är för klena?
Om dom nu är för klena, kan man då köpa en kedja från biltema typ eller tjockt rep kanske?
Jag har även ett tjockt och brett järnrör som är väldigt tungt som jag kan koppla efter honom, stallägaren har använt det efter traktorn för sladdning innan dom köpte sin harv, det är ju lite tyngre att dra än pallen.

Sen är frågan om man kan använda samma svängel till detta ändamål som sitter på vagnen, eller ska man ha nått annat rejälare?

Sen till vagns frågan, jag har köpt en maratonvagn(hemmabygge) som jag ska fixa till lite grann. Jag tycker dock att det är på gränsen till att det är lite trångt mellan skacklarna, hur brett bör det vara för ett kallblod?
Sen måste jag fixa någon som kan svettsa om lite där man ska ha skackelhållaren för jag förstår inte hur dom har kört med den förut då vagnen inte kan ha haft något som helst spelrum. Bör man ha en öggla(som det är på maratonvagnar man köper idag, om, hur stor bör den vara/hur stort spelrum behövs?
Eller kan man ha piggar som sticker ner som man har på en gigg typ? Har fått för mej att man inte ska ha det till en fyrhjulig vagn.
 
Sv: Utrustning för sladdning samt frågor om skacklar

Jag har B*rjes draglinor när jag harvar o sladdar ridbanan o det går alldeles utmärkt! Det du ska tänka på är att de är tillräckligt långa. Jag har högre fäste för svängeln på vagnarna så det behövs längre draglinor då svängeln fäster nästan vid backen.
Sedan har jag gjort en egen svängel av ett järnrör där jag satt bultar igenom på ändarna för att hålla draglinorna på plats sedan har jag en ring som jag fäster harv eller sladd i.

När det gäller skakelbredd så är det väldigt individuellt hur grovt ett kallblod är.... Du får prova dej fram helt enkelt.
I övrigt förstår jag inte riktigt vad du menar med spelrum o skakelhållare.
Vad använder du för sele? Giggsele, loksele det skiljer ju sig en hel del i fastsättningen av skakeln.

Ögla eller inte fram på skakeln beror lite på vad o var du tänkt att köra. Att det är en ögla fram på maratonvagnarna är ju för att de inte ska fastna lika lätt när man kör maratonhinder eller lite mer "offroad"

Lycka till!
 
Sv: Utrustning för sladdning samt frågor om skacklar

Jag har B*rjes draglinor när jag harvar o sladdar ridbanan o det går alldeles utmärkt! Det du ska tänka på är att de är tillräckligt långa. Jag har högre fäste för svängeln på vagnarna så det behövs längre draglinor då svängeln fäster nästan vid backen.
Jag får testa och se om dom räcker till, har på det innersta hålet när han går med vagnen.

Sedan har jag gjort en egen svängel av ett järnrör där jag satt bultar igenom på ändarna för att hålla draglinorna på plats sedan har jag en ring som jag fäster harv eller sladd i.
Vart köper man ett järnrör? Visst har du svettsat på ringen själv?

När det gäller skakelbredd så är det väldigt individuellt hur grovt ett kallblod är.... Du får prova dej fram helt enkelt.
Jag ställde nog frågan lite dumt. Jag tänkte om det fanns någon typ tumregel för hur många cm/mm man ska ha mellan skackeln och däckeln, men det ska väl ligga an med ett lätt tryck kan jag tänka mej.


I övrigt förstår jag inte riktigt vad du menar med spelrum o skakelhållare.
Vad använder du för sele? Giggsele, loksele det skiljer ju sig en hel del i fastsättningen av skakeln.
Det är nog en gigg/silett däckel jag har till körningen(loksele till att sladda med). Det jag menar med spelrum är ju att skackeln ska ha möjlighet att röra sej fram och tillbaka beroende på om det går plant/uppför eller nerför. Men man kanske ska tänka att bakselen ska ha ca en handsbredd mellan läder och häst så ungefär 10 cm som minst mellan piggarna/i ögglan.


Ögla eller inte fram på skakeln beror lite på vad o var du tänkt att köra. Att det är en ögla fram på maratonvagnarna är ju för att de inte ska fastna lika lätt när man kör maratonhinder eller lite mer "offroad"
Jag ska inte köra maraton utan variera körning på grusväg och ibland ge se in i skogen men då i skritt och sen kanske köra lite på ängarna i alla gångarter.

Tack för dina svar.
 

Liknande trådar

Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 862
Senast: Larka
·
Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 138
Körning Jag har ju en trav däckel till Fabbe nu som är lite ombyggd för att passa rockarden. Men jag börjar tröttna på att det ska vara sånt...
2
Svar
24
· Visningar
2 099
Senast: _L_
·
Körning Om man som jag, satasar på att köra brölopp o liknande, alltså dra lite tyngre med andra ord. Vad ska jag satsa på för sele, nu tänker...
Svar
3
· Visningar
1 247
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp