Vacc mot botulism om man ger hösilage?

Ja och hur död man av det?
kolik, bronkonit, förgiftning osv. känner inte till någon som har dött av dåligt hö som tur är och det ska nog till att vara en väldigt matglad häst och ägare med väldigt dålig koll på foderhygien och sin hästs hälsa för att den ska dö av det.

men det finns det ju flera fall av också.
 
Ja och hur död man av det?
På grund av att de blir sjuk så klart ! Men de självdör ju inte men många får tas bort på grund av mögligt/dåligt hö. Kanske inte lika vanligt i dag som förr men tror ändå att de oftare blir sjuk av det än får botulism. Nu får man in botulismenbakterier i hösilage via jord och döda djur, den jag köper hösilage av klipper inte gräset jäms med marken utan en bit upp på strået, och har man ett dött djur i hösilaget så tro mig det märks på lukten.
 
På grund av att de blir sjuk så klart ! Men de självdör ju inte men många får tas bort på grund av mögligt/dåligt hö. Kanske inte lika vanligt i dag som förr men tror ändå att de oftare blir sjuk av det än får botulism. Nu får man in botulismenbakterier i hösilage via jord och döda djur, den jag köper hösilage av klipper inte gräset jäms med marken utan en bit upp på strået, och har man ett dött djur i hösilaget så tro mig det märks på lukten.
Herregud så oansvarigt! Nåt sånt har jag inte träffat på nånsin.
 
kolik, bronkonit, förgiftning osv. känner inte till någon som har dött av dåligt hö som tur är och det ska nog till att vara en väldigt matglad häst och ägare med väldigt dålig koll på foderhygien och sin hästs hälsa för att den ska dö av det.

men det finns det ju flera fall av också.
De ägarna skiter nog i om de kvävs också
 
Och kolik pga dåligt foder!

kolik, bronkonit, förgiftning osv. känner inte till någon som har dött av dåligt hö som tur är och det ska nog till att vara en väldigt matglad häst och ägare med väldigt dålig koll på foderhygien och sin hästs hälsa för att den ska dö av det.

men det finns det ju flera fall av också.
 
Jag tror dock att risken f botulism är störst m man ställer ut stora balar till hästarna. Då kan ju ytan och stora delar av balen se fin ut, men en del inne balen vara 'förgiftad'. Det är inte säker man ser om man inte kollar balen ordentligt dagligen. Det var inte så länge sedan ett helt gäng ponnyhästar dog nere i Skåne av botulism pga av 'förgiftat' hösilage.
 
ponnyer på en skånsk gård har avlivats med vad man misstänker är botulism.

– Botulism ger omkring 90 procents dödlighet på häst, säger Gittan Gröndahl, tf statsveterinär på SVA, Statens veterinärmedicinska anstalt.

SVA tror att källan till smittan är inplastat hösilage.

– Botulism är inte smittsamt mellan hästar, säger Gittan Gröndahl i ett pressmeddelande.

Den första hästen inträffade den 14 december. Inom loppet av två dygn hade sammanlagt åtta ponnyer drabbats. Hästarna blev först loja, de tuggade utan att kunna svälja. Efter en tid la de sig ner och fick andningssvårihgheter.

– Det är en fruktansvärd sjukdom och vi sympatiserar med de drabbade. Det finns ingen behandling mot botulism för hästar i Sverige.

Botulinumtoxin är ett av de starkaste nervgifter som finns. Människor kan drabbas via mat, ofta inlagd sill rökt eller gravad fisk. Den drabbade dör genom kvävning.

svt december 2014
 
Jag vaccinerar eftersom jag läste att den typen (finns jättemånga vilket en del använder som motargument) som vi kan vaccinera mot är den enda typ vi (då) påträffat i Sverige. Började dock fodra m hösilage redan efter första sprutan, blev lite hastig flytt. Ger bara hösilage o var planen hela tiden.
 
Har man bara en häst är extra kostnaden inte så stor men har man många hästar blir det lite tufft ekonomiskt att vaccinera alla. Har fodrat med bara hösilage i ca 15 år och ingen av våra hästar eller nån som jag känner har råkat ut för botulism. Så jag tror det är extremt ovanligt men har man råd så är det ju inte skadligt att vaccinera.
Lite som att ha hästen högt försäkrad - självklart är det bra men ...
 
Man kan dessutom vaccinera mot botulism, influensa och stelkramp samtidigt + passa på att ge hästen en årlig tandkontroll om man vill vara väldigt ekonomiskt och effektiv.
Tar man sedan hand om sin häst väl och har turen på sin sida så blir inte vet.kostnaderna särskilt dyra. Hade faktiskt en häst i 24 år som träffade vet en gång om året och fick sin 'sevice' - i övrigt höll han sig kärnfrisk och skadefri!
 
Min häst har ätit hösilage hela livet och aldrig blivit vaccinerad... Vi funderade på det i höstas men bestämde oss för att inte göra det. Det är ändå såpass ovanligt.
 
På grund av att de blir sjuk så klart ! Men de självdör ju inte men många får tas bort på grund av mögligt/dåligt hö. Kanske inte lika vanligt i dag som förr men tror ändå att de oftare blir sjuk av det än får botulism. Nu får man in botulismenbakterier i hösilage via jord och döda djur, den jag köper hösilage av klipper inte gräset jäms med marken utan en bit upp på strået, och har man ett dött djur i hösilaget så tro mig det märks på lukten.

Det är inte säkert att hösilaget luktar illa bara för att det är ett dött djur i. Jag har hittat flera döda djur under åren och ingen gång har vi reagerat på att balen skulle varit dålig pga lukt. Det största döda djuret var en fasan och den hittades i en box, där hästen ätit upp nästan allt hösilage utom det som satt fast på fasanen.
 
Fast 500 kr/år och häst efter grundvacc anser jag inte är dyrt hur man än vänder på det. Mindre än 50 kr per månad.

Ja men om man har 16 hästar blir det en icke försumbar summa, både vid grundvaccination och årligen.

Det är skillnad på om något är dyrt eller om det blir en stor extrakostnad.
 
Jag tror dock att risken f botulism är störst m man ställer ut stora balar till hästarna. Då kan ju ytan och stora delar av balen se fin ut, men en del inne balen vara 'förgiftad'. Det är inte säker man ser om man inte kollar balen ordentligt dagligen. Det var inte så länge sedan ett helt gäng ponnyhästar dog nere i Skåne av botulism pga av 'förgiftat' hösilage.

Så förklarade veterinär det för mig också, och att risken var väldigtl liten om man fodrade som vi, i lådor i hagen gjort av egenpackade påsar. Allt tvivelaktigt silage slängs direkt(hela balen förstås).
 
Ja men om man har 16 hästar blir det en icke försumbar summa, både vid grundvaccination och årligen.

Det är skillnad på om något är dyrt eller om det blir en stor extrakostnad.

Fast kostnaden är fortfarande bara 50 kr per mån och häst. Det är ingen skillnad för mig om man har en eller hundra. Man ska ju inte ha fler än man har råd med. Så en extrakostnad på 50 kr/mån ska inte vara problem med 16.

Sen om man väljer att inte vacc så helt okej. Det har jag inga problem med. Jag vacc inte förr.
Men att skylla på kostnad/dyrt som anledning - det har jag svårt att köpa
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: mily
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Zevzan
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp