Vacc mot botulism om man ger hösilage?

Har fodrat med hösilage i många år och har valt att inte vaccinera mina hästar mot botulism. De veterinärer jag frågat säger att om ovaccinerade hästar skulle få i sig botulin-bakterier så får man avliva de flesta. Är hästarna vaccinerade så blir de oftast mycket sjuka ändå och skulle de överleva så är konvalecensen lång och de får nervskador av giftet. En häst som tillfrisknat från botulism kommer aldrig tillbaka till en träning/tävlingsbana utan funkar på sin höjd som skogsmulle eller sällskapshäst om inte nervskadorna är för svåra så det känns "kört" ändå.
Sen måste jag berätta att vi hittade ett rådjurskid längst in i en bal för nån månad sen. Balen stod ute i hagen och hästarna hade ätit upp 75 % innan rådjuret kom fram. Ringde distriktsveterinär som sa att det kunde ta upp till 10 dagar innan hästarna visade symtom om de smittats så det blev en lång nervös väntan men de blev inte ens lösa i magen och då var det en rejäl sörja inuti balen :yuck:
 
Har fodrat med hösilage i många år och har valt att inte vaccinera mina hästar mot botulism. De veterinärer jag frågat säger att om ovaccinerade hästar skulle få i sig botulin-bakterier så får man avliva de flesta. Är hästarna vaccinerade så blir de oftast mycket sjuka ändå och skulle de överleva så är konvalecensen lång och de får nervskador av giftet. En häst som tillfrisknat från botulism kommer aldrig tillbaka till en träning/tävlingsbana utan funkar på sin höjd som skogsmulle eller sällskapshäst om inte nervskadorna är för svåra så det känns "kört" ändå.
Sen måste jag berätta att vi hittade ett rådjurskid längst in i en bal för nån månad sen. Balen stod ute i hagen och hästarna hade ätit upp 75 % innan rådjuret kom fram. Ringde distriktsveterinär som sa att det kunde ta upp till 10 dagar innan hästarna visade symtom om de smittats så det blev en lång nervös väntan men de blev inte ens lösa i magen och då var det en rejäl sörja inuti balen :yuck:

Ingen fullvaccinerad häst i Sverige har dött i botulism. Inte en enda. Hästar utan fullständig vacc (t ex mitt i grundvacc) har däremot insjuknat, och dött.

Men hitills så ingen fullvaccinerad häst har dött i botulism i Sverige. Sen, det kommer säkert, eftersom typ C finns i t ex Danmark, och den skyddar inte vaccinet emot. Men so far har enbart typ B påvisats hos häst i Sverige, och mot det ger vaccinet fullgott skydd.
 
Ingen fullvaccinerad häst i Sverige har dött i botulism. Inte en enda. Hästar utan fullständig vacc (t ex mitt i grundvacc) har däremot insjuknat, och dött.
Men hitills så ingen fullvaccinerad häst har dött i botulism i Sverige. Sen, det kommer säkert, eftersom typ C finns i t ex Danmark, och den skyddar inte vaccinet emot. Men so far har enbart typ B påvisats hos häst i Sverige, och mot det ger vaccinet fullgott skydd.

Dött nej men vilken livskvalité får hästen efteråt om den står med nervskador? Sen är det ju upp till varje hästägare att väga för och nackdelar med eller emot vaccination ;)
För några år sen så innehöll vaccinet kvicksilver, vet inte om det är borttaget nu som det är i influensa-vaccinet.
 
Dött nej men vilken livskvalité får hästen efteråt om den står med nervskador? Sen är det ju upp till varje hästägare att väga för och nackdelar med eller emot vaccination ;)
För några år sen så innehöll vaccinet kvicksilver, vet inte om det är borttaget nu som det är i influensa-vaccinet.

Dubbelkollat. Ingen fullvaccinerad häst har någonsin insjuknat i botulism ens. Och det finns statistik från utlandet med där ingen fullvaccinerad häst insjuknat av botulism orsakad av botulinumtoxin typ B. Vaccinet har visat sig ha 100% skydd mot typ B vad man vet idag.

Så det du hört tycks vara en skröna.

Sen får typ 0.03% av ovacc hästar botulism övht, beräknat på verifierade fall, misstänkta fall (diagnos kan bara ställas efter obduktion) och ett visst mörkertal. Så fascinerande du vet flera fall - särskilt då vacc?
 
Tilläg- jo det innehåller små mängder kvicksilver (tiomersal). Nån promille jmf med vad hästen får i sig via foder osv..
 
Jag gör det.
Det är ovanligt men det finns ingen riktig behandling. Har fyra så det känns men det skulle vara ännu värre om de dog.
 
Mina är inte vaccinerade men så äter dom inte inplastat foder så ser risken som minimal för mina, skulle jag börja fodra med inplastat så skulle jag vaccinera.

Uppfödaren jag köpte från i höstas fodrade med inplastat och det ända vaccin dom hade var mot stelkramp.

Dom flesta jag känner vaccinerar mot botulism men långt från alla, antal hästar dom äger hänger väldig lite ihop med om ägarna vaccinerar eller inte.
 
Vaccin eller ej, det är otroligt dumt att ställa ut hela balar i hagen. Det kan ligga döda djur i eller det kan vara mögel. Risken finns även att de får i sig plast.

Portionera ut fodret och inspektera det istället för att välja latmaskmetoden.
 
Har fodrat med hösilage i många år och har valt att inte vaccinera mina hästar mot botulism. De veterinärer jag frågat säger att om ovaccinerade hästar skulle få i sig botulin-bakterier så får man avliva de flesta. Är hästarna vaccinerade så blir de oftast mycket sjuka ändå och skulle de överleva så är konvalecensen lång och de får nervskador av giftet. En häst som tillfrisknat från botulism kommer aldrig tillbaka till en träning/tävlingsbana utan funkar på sin höjd som skogsmulle eller sällskapshäst om inte nervskadorna är för svåra så det känns "kört" ändå.
Sen måste jag berätta att vi hittade ett rådjurskid längst in i en bal för nån månad sen. Balen stod ute i hagen och hästarna hade ätit upp 75 % innan rådjuret kom fram. Ringde distriktsveterinär som sa att det kunde ta upp till 10 dagar innan hästarna visade symtom om de smittats så det blev en lång nervös väntan men de blev inte ens lösa i magen och då var det en rejäl sörja inuti balen :yuck:

Jag fattar inte hur man törs ställa ut bal, just pga det du beskriver.
 
Jag ställer ut hela balar. Även om man portionerar ut fodret vet man ju inte om det gömmer sig något dött djur längre in. Har själv varit med om att hitta en väldigt platt och död sork i en bal som det portionerades ut från, mer än halva balen var använd utan minsta lilla misstanke om att något kunde vara något fel med den. Ser det som en självklarhet att vaccinera. Har man inte råd med den marginella kostnaden har man kanske fler hästar än vad plånboken riktigt räcker till för?
 
Vaccin eller ej, det är otroligt dumt att ställa ut hela balar i hagen. Det kan ligga döda djur i eller det kan vara mögel. Risken finns även att de får i sig plast.

Portionera ut fodret och inspektera det istället för att välja latmaskmetoden.

Plast? Varför skulle de få i sig plast för att man ställer ut hela balen?
 
Plast? Varför skulle de få i sig plast för att man ställer ut hela balen?

För att folk inte behagar plocka bort den?
Skulle aldrig ställa ut en hel bal i mina hästars hage och riskera att de får i sig otjänligt foder. Behöver inte vara en död sork i balen, kan vara en fläck med mögel. Alla hästar ratar tyvärr inte otjänligt foder. Därför vill jag gå igenom varje giva.
 
Jag har valt att inte vaccinera. Jag läste allt jag kom over och diskuterade med några veterinärer. Risken verkar väldigt liten och den hygieniska standarden på vårt hösilage är utmärkt. Skulle gärna äta det själv! Men jag tror att det är précis lika vettigt att vaccinera om man känner sig tryggare med det. Det här är inget självklart beslut.
 
Jag ställer ut hela balar. Även om man portionerar ut fodret vet man ju inte om det gömmer sig något dött djur längre in. Har själv varit med om att hitta en väldigt platt och död sork i en bal som det portionerades ut från, mer än halva balen var använd utan minsta lilla misstanke om att något kunde vara något fel med den. Ser det som en självklarhet att vaccinera. Har man inte råd med den marginella kostnaden har man kanske fler hästar än vad plånboken riktigt räcker till för?

Fast alla hästar har inte vett att låta bli att äta foder som inte är bra. När man portionerar ut så ser man att allt foder hästarna får är okej. Sen kan man ändå - om man inte river upp hela balen direkt då - ändå träffa på nåt mindre bra längre in. Men hästarna kommer aldrig i kontakt med det. (Detta minskar inte alls risken för botulism, men för magtarmstörningar osv)
 
Kl
Hoppas att alla som är oroliga i tråden förstår att botulism är en jordbakterie , som är lika stor /liten risk att få i sig om marken där hästarna står och äter otjänligt foder som ligger i backen , är lika stor .
Som sagt finns det 100 trådar i ämnet , och väldigt mycket att läsa på vetenskapliga och veterinär råda mässiga sidor .
 
För att folk inte behagar plocka bort den?
Skulle aldrig ställa ut en hel bal i mina hästars hage och riskera att de får i sig otjänligt foder. Behöver inte vara en död sork i balen, kan vara en fläck med mögel. Alla hästar ratar tyvärr inte otjänligt foder. Därför vill jag gå igenom varje giva.

Ja precis, det förekommer att glupska hästar får i sig plast pga att folk inte tar bort den.
 
Ja precis, det förekommer att glupska hästar får i sig plast pga att folk inte tar bort den.
Men ärligt @Centaur vad har dina fördomar om att plast inte plockas bort med ämnet att göra ? Det "förekommer" väldigt sällan att hästar får i sig plast jmf med trådens ämne - botulism bakterien . Som även den är sällsynt .
 
Vaccin eller ej, det är otroligt dumt att ställa ut hela balar i hagen. Det kan ligga döda djur i eller det kan vara mögel. Risken finns även att de får i sig plast.

Portionera ut fodret och inspektera det istället för att välja latmaskmetoden.
Jag fattar inte hur man törs ställa ut bal, just pga det du beskriver.
Latmaskmodellen? Jag anser att hästar ska ha fri tillgång på grovfoder. Att springa och portionera ut foder funkar inte om man åker hemifrån 7,45 och kommer hem 16.30.
Ett dött djur kan ju även ligga inuti balen och komma fram när man använt halva balen så det kan ju inte vara nån säker metod om du inte river upp hela och kollar varje lager innan hästarna får äta av den. Under de 25 åren jag har haft hästar så är detta första gången jag hittar ett dött djur i fodret.
Plast och nät tar man givetvis bort innan balen ställs ut så hästarna inte fastnar i detta men att de skulle äta plast låter långsökt.
 
Dubbelkollat. Ingen fullvaccinerad häst har någonsin insjuknat i botulism ens. Och det finns statistik från utlandet med där ingen fullvaccinerad häst insjuknat av botulism orsakad av botulinumtoxin typ B. Vaccinet har visat sig ha 100% skydd mot typ B vad man vet idag.

Så det du hört tycks vara en skröna.

Sen får typ 0.03% av ovacc hästar botulism övht, beräknat på verifierade fall, misstänkta fall (diagnos kan bara ställas efter obduktion) och ett visst mörkertal. Så fascinerande du vet flera fall - särskilt då vacc?
Skröna? Om du läser mitt inlägg så står det att jag fått detta svar från veterinär som jag väljer att tro på före en anonym forum-medlem.
Angående kvicksilver i vaccin så diskuterades detta flitigt i början av 2000-talet men åter igen så är det upp till varje hästägare att välja fritt.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...vicksilver-i-djurmedicin_GP02MJ354/?text=true
http://www.kvicksilver.org/0008/vacciner.html
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: mily
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Zevzan
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp