Vaccinera mot botulism?

Kan hästar alltså få botulism även om de äter torrhö? Så även de bör vaccineras? Det har jag faktiskt aldrig hört!
Ja det kan det finnas. Väldigt extremt sällsynt. Skulle kunna vara tex mördarsniglar som ställer till det och skapar en liten lokal ficka där botulismbakterien kan trivas. Det var en artikel från SLU (?) som tog upp problem med regn i kombination med ökad förekomst av mördarsniglar.
 
@Dressyrtjejen_97 det finns HUR mycket trådar som helst om exakt detta . Det är exakt samma olika motiveringar i varje sådan tråd.

Jag vaccinerar .

Googlade lite nu.
Enligt de olika "expertsvar" jag hittade så riskerade botulismbakterier främst att frodas i hösilage med en TS på under 40%. Samt att risken var ytterligare mindre om man dessutom var noga med den foderhygieniska aspekten och kasserade balar med döda djur i. Dessutom gav inte vaccinet ett fullgott skydd, det skyddade i princip bara hästen från att dö - men även vaccinerade häst får botulism och blir sjuka.

Vårt hösilage som vi har nu är "av den blötare sorten" och har en TSH på typ 64%...:grin:
Därtill kasseras givetvis balar med döda djur eller balar som av annan anledning inte verkar 100% ok.

Det räcker för mig.

Varför frågar du alls då/startar en tråd ?
 
Senast ändrad:
Ja det kan det finnas. Väldigt extremt sällsynt. Skulle kunna vara tex mördarsniglar som ställer till det och skapar en liten lokal ficka där botulismbakterien kan trivas. Det var en artikel från SLU (?) som tog upp problem med regn i kombination med ökad förekomst av mördarsniglar.

Oj! Jag vet att det väl egentligen inte går att ge något generellt svar, men bör man vaccinera då om man fodrar med torrhö i småbalar?
 
Oj! Jag vet att det väl egentligen inte går att ge något generellt svar, men bör man vaccinera då om man fodrar med torrhö i småbalar?
Nej inte generellt men om man har problem med regn och mycket mördarsniglar så borde man överväga det.

Sen finns ju bakterien i marken så det finns ju en risk om hästarna äter mat från marken så kan de också få i sig det.

Men risken är ju extremt liten.
 
Oj! Jag vet att det väl egentligen inte går att ge något generellt svar, men bör man vaccinera då om man fodrar med torrhö i småbalar?

Botulism bakterien är en jordbakterie. Så rent tekniskt kan hästarna få i sig den allmänt genom att äta dåligt foder från backen osv.
Mig veterligen har det aldrig skett i Sverige utifrån det många kommenterat i tråden att en vaccinerad häst fått botulism B.

Risken finns i och med enslieringsprocessen hur den fungerar .
Mig veterligen är även mördarsniglar i ensilage ett överdrivet problem och lite av en myt i sammanhanget.

Nej man har inget ”behov” rent medicinskt allmänrådande att vaccinera mot botulism om man inte fodrar med silerat foder .
 
Senast ändrad:
Mina är vaccinerade.
Blev så när jag köpte Toppen då hon inte hade någon vaccination alls när hon kom till mig, så körde alla 3 på henne och Simba fick då oxå mot botulism som han aldrig fått förr.

Hade inte fått in något eget hö det året och visste inte om jag kunde få tag i hö eller om jag skulle behöva köpa inplastat foder.
Nu ser jag ingen anledning att sluta då det ändå ges samtidigt som övriga vaccinationer.
 
Klart jag vaccinerar, det känns dumsnålt att inte lägga de hundralapparna på ett så dyrt djur.

Jag vaccinerar även om jag gett hö långa perioder, inte för att jag är rädd för botulism just nu, utan för att slippa grundvaccinera igen.

Det var inte så längesen en hästägare förlorade flera hästar i botulism om jag minns rätt.
 
Jag vaccinerar, pengarna är en droppe i havet. Att risken är liten spelar ingen roll, den finns. Det finns fördelar hur försvinnande små de nu är, och inga nackdelar. Enkelt val.
 
Min förra var vaccinerad så jag fortsatte med hennes sprutor.
Min nuvarande var ovaccinerad när jag köpte henne, och det har bara inte blivit av att "starta upp" ett botulismskydd. Har gått tre år nu, hon äter bara silage. Har ingen bra orsak till varför hon är ovaccinerad, det är 50/50 i vårt stall.
 
Jag blir verkligen nojig nu för om jag bör botulismvaccinera mina fast de äter hö :nailbiting:
Man vet ju aldrig om de i framtiden kommer äta hösilage av ena eller andra anledningen. Dessutom finns det alltså en (yttepytteliten) risk för att de kan drabbas även när de äter hö?

När ponnyn åt hösilage var det självklart, så han har varit vaccinerad länge, men jag vet inte hur det blivit senaste året/åren. Måste man vaccinera varje år för att det ska vara fullgott skydd?
Hästen har jag ingen aning om hon är botulismvaccinerad eller inte, men hon borde vara det tycker jag. Och isåfall borde det bara vara att fortsätta för att vara på den säkra sidan.
 
Jag blir verkligen nojig nu för om jag bör botulismvaccinera mina fast de äter hö :nailbiting:
Man vet ju aldrig om de i framtiden kommer äta hösilage av ena eller andra anledningen. Dessutom finns det alltså en (yttepytteliten) risk för att de kan drabbas även när de äter hö?

När ponnyn åt hösilage var det självklart, så han har varit vaccinerad länge, men jag vet inte hur det blivit senaste året/åren. Måste man vaccinera varje år för att det ska vara fullgott skydd?
Hästen har jag ingen aning om hon är botulismvaccinerad eller inte, men hon borde vara det tycker jag. Och isåfall borde det bara vara att fortsätta för att vara på den säkra sidan.
Skall man vara riktigt petig så kan dom få botulism även av spannmål. Och av foder nedtrampat i lera. Men risken är väldigt liten.

Vet inte om det länkats tidigare men här är mycket och bra skriver på ett enkelt sätt:
http://www.sva.se/djurhalsa/hast/nervsjukdomar-hast/botulism-hast
(Det är SVA så det är en trovärdig källa)
 
Jag vaccinerade inte mina fd hästar mot botulism och köper jag häst igen tror jag inte att jag kommrr vaccinera den heller. Min veterinär menar på att botulism är väldigt ovanligt och därför har jag inte vaccinerat!
 
Har inte vaccinerat. Har ingen egentlig åsikt eller anledning till varför han inte är det. När jag gick över på balat grovfoder (för vad som känns som hundra år sen) diskuterade jag saken med veterinär och det var väl mest axelryckning. Dödligt men ovanligt, vissa vaccinerar andra inte. Sen har åren bara rullat på efter det.

Men jag är fullt medveten om att enda botet är en bult i pannan. Jag är inte riktigt okej med det, okej med att allt levande dör tillslut men veta att jag struntade i en vaccination för 400 kr om året så min kompis dog? Njaa... låter lite svårsmält för mig. Måste ta tag i det där.
 
Jag vaccinerar inte. Så länge försäkringsbolagen inte kräver det ser jag risken som mycket liten.
Risken är iofs liten, men kan inte uteslutas. Oavsett vad ett försäkringsbolag anser, så skulle olyckan vara framme skulle jag inte vilja stå bredvid och se min kompis plågas till döds. Det är den enda utgången på en ovaccinerad häst som drabbas av botulism.
 
Risken är iofs liten, men kan inte uteslutas. Oavsett vad ett försäkringsbolag anser, så skulle olyckan vara framme skulle jag inte vilja stå bredvid och se min kompis plågas till döds. Det är den enda utgången på en ovaccinerad häst som drabbas av botulism.

Det jag menar är att risken just är så liten.
 
Det jag menar är att risken just är så liten.
Och jag menar fast risken är liten, så varför chansar man ens för en summa som är en piss i Missisippi. Jag lovar, den dagen man står där med en häst som sakta men säkert förlamas i alla organ och muskler vilket är plågsamt. Detta sker ganska raskt, 40-70 timmar. Men fy fasen så plågsamt sätt att dö på. Jag har inte upplevt det själv som du förstår, men sett det på nära håll. En annan orsak till att det anses som ovanligt, beror mest på att alla dessa fall inte anmäls, trots plikt på det. SVA anser i varje fall att det förekommer några fall per år.
 
Och jag menar fast risken är liten, så varför chansar man ens för en summa som är en piss i Missisippi. Jag lovar, den dagen man står där med en häst som sakta men säkert förlamas i alla organ och muskler vilket är plågsamt. Detta sker ganska raskt, 40-70 timmar. Men fy fasen så plågsamt sätt att dö på. Jag har inte upplevt det själv som du förstår, men sett det på nära håll. En annan orsak till att det anses som ovanligt, beror mest på att alla dessa fall inte anmäls, trots plikt på det. SVA anser i varje fall att det förekommer några fall per år.

Ja, några fall per år. På så otroligt många hästar. Jag bedömer att det finns andra, större risker att prioritera i min besättning. Jag skördar i princip allt grovfoder själv och har kontroll på hela kedjan. Det är bara jag som utfodrar. Jag tror riskerna hos mig är mindre än i genomsnittsbesättningen. Och med ett antal hästar är heller inte summan särskilt liten.

Jag har respekt för att sjukdomen är plågsam och det är möjligt att jag ångrar mig om jag nån gång drabbas.
 
Jag tänker att man väljer sina risker hela tiden när man håller på med hästar. Vissa är större än andra, vissa kompromisser försämrar hästens livskvalité, andra gör det inte. Några av oss skulle aldrig släppa ut hästen i en hage med andra hästar. Andra släpper inte ut hästen utan benskydd eller om det är halt underlag. Eller i en hage med träd och stenar i. Vissa hästar går inte ut alls. Vissa hästar rids inte ut i skogen eller över bommar för det innebär en skaderisk.

Att vaccinera sin häst mot botulism påverkar inte hästens liv på något sätt. Man kompromissar inte bort någon del som innebär ett sämre hästliv.

För mig finns det ingen anledning att inte vaccinera.
 
Googlade lite nu.
Enligt de olika "expertsvar" jag hittade så riskerade botulismbakterier främst att frodas i hösilage med en TS på under 40%. Samt att risken var ytterligare mindre om man dessutom var noga med den foderhygieniska aspekten och kasserade balar med döda djur i. Dessutom gav inte vaccinet ett fullgott skydd, det skyddade i princip bara hästen från att dö - men även vaccinerade häst får botulism och blir sjuka.

Vårt hösilage som vi har nu är "av den blötare sorten" och har en TSH på typ 64%...:grin:
Därtill kasseras givetvis balar med döda djur eller balar som av annan anledning inte verkar 100% ok.

Det räcker för mig.
Men hur tänker du nu? Du skriver att det "bara" skyddar hästen från att dö. Är det så bara?
Om nu hästen blir smittad så överlever den med vaccin. Men det är inte gott nog utfall för dig?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite förvirrad nu angående vaccination mot botulism. Jag har alltid haft mina hästar vaccinerade mot med men nu varande häst är...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 894
Senast: lillaP
·
Hästvård Är så att vi i dagarna börjat ge små mängder hösilage till min häst då höet vi har är väldigt dammigt och orsakat hosta hos flera. Saken...
Svar
3
· Visningar
705
F
Hästvård Hittade en förtorkad, platt mus i mina hästars hösilage idag. Hur stor är risken att de kan drabbas av botulism, då de ej är...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 854
Senast: My Beauty
·
Foder & Strö Okej alla Bukefalister, hjälp mig! Har tänkt börja utfodra min häst med hösilage. Är det nödvändigt att vaccinera mot Botulism? Har...
2
Svar
34
· Visningar
3 258
Senast: Muppo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Engelsk grammatik
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp