Bukefalos 28 år!

Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte jag heller, jag är fortfarande fet, det räknas fortfarande till riskgrupp, men inte för min VC tydligen. Så jag har 3, senast var i december. Men andra riskgrupper har kunnat vaccineras hela våren och sommaren samt äldre.
Det är väl främst vi med nedsatt immunförsvar som fick den fjärde dosen tidigt (själv har jag inte kunnat ännu, pga. att det helst ska dröja sex månader efter min senaste bromsmedicin för att det ska vara någon chans att vaccinet får effekt). Många riskgrupper är väl lika mycket riskgrupp fortfarande, däremot så är det så att vissa får sämre effekt av vaccin än andra (även om det dalar över tid för alla) och därav skillnaden i tid, skulle jag tro.
 
Jag tog min fjärde i torsdags men missat att jag kunde ta den betydligt tidigare eftersom jag inte är inne i Alltid Öppet appen (som används i Stockholm) särskilt ofta. Kände mig lite risig igår men idag är armen bara lite öm och jag är lite trött.

Kommer fortsätta ta vaccinationen om den blir årlig - jag är dålig på att ta influensan fast den i år tydligare var av den allvarligare varianten. Tar den både av själviska och osjälviska skäl. Om jag blir sjuk är chanserna att jag blir allvarligt sjuk mycket mindre och att jag också eventuellt kommer att smitta färre personer om jag blir sjuk. Jag förlitar mig på att forskningen och de nya vacciner som tas fram är säkra, särskilt som så mycket resurser läggs på det.

Synd bara att man inte tänkte på att köpa big pharma aktier just innan covid bröt ut ;)
 
Det är väl främst vi med nedsatt immunförsvar som fick den fjärde dosen tidigt (själv har jag inte kunnat ännu, pga. att det helst ska dröja sex månader efter min senaste bromsmedicin för att det ska vara någon chans att vaccinet får effekt). Många riskgrupper är väl lika mycket riskgrupp fortfarande, däremot så är det så att vissa får sämre effekt av vaccin än andra (även om det dalar över tid för alla) och därav skillnaden i tid, skulle jag tro.
Det verkar vara lite som man tolkar FHM på varje VC känns det som. Min bror med diabetes typ 2 fick sin 4 för någon månad sedan.

tillägg: Det verkar inte vara skillnad i tid, utan i vad man räknar som riskgrupp alltså. Enligt min VC är fetma inte en riskgrupp. Och har ALDRIG varit. ALDRIG alltså.
 
Jag tog min fjärde i torsdags men missat att jag kunde ta den betydligt tidigare eftersom jag inte är inne i Alltid Öppet appen (som används i Stockholm) särskilt ofta. Kände mig lite risig igår men idag är armen bara lite öm och jag är lite trött.

Kommer fortsätta ta vaccinationen om den blir årlig - jag är dålig på att ta influensan fast den i år tydligare var av den allvarligare varianten. Tar den både av själviska och osjälviska skäl. Om jag blir sjuk är chanserna att jag blir allvarligt sjuk mycket mindre och att jag också eventuellt kommer att smitta färre personer om jag blir sjuk. Jag förlitar mig på att forskningen och de nya vacciner som tas fram är säkra, särskilt som så mycket resurser läggs på det.

Synd bara att man inte tänkte på att köpa big pharma aktier just innan covid bröt ut ;)
Jag kommer också att vaccinera mig. Hade också tänkt ta influensa och mot lunginflammation, båda rekommenderade av astmasköterskan, men det blev inte så. Jag tänkte "sedan" och så blev det för sent. Det blir lätt så när den VC man tillhör är en man måste ta tåg och bus först och sedan gå en promenad på 30 minuter för att nå.... Passar inte in i livet så lätt hahahaha
 
Jag tänker det är behändigast att vänta till hösten med fjärde sprutan. För att inte belasta sjukvården med något som inte är brådskande när de knappt har personal till att bemanna akuten. För att regionen här verkar ha en planering att de åter ska öppna för vaccination på fler orter från september. För att få ett uppdaterat vaccin om det kommer att dyka upp ett sådant.
 
Jag vaccinerar mig inte mer. Det är alldeles för mycket slump fortfarande i min bekantskapskrets och vänners vänner som avlider. För mycket slump för mig personligen. Har inga problem med att andra resonerar annorlunda.
Förstår dig....En vän har en bekant som hastigt avled i femtioårsåldern. Obduktionen kunde INGET visa mer än tydligen något blodprov som man ser vid plötslig spädbarnsdöd. Plötslig spädbarnsdöd vid 50??! Normalt...Ja han var vaccinerad. Jag är ingen vaccinmotståndare men detta snabbt framtagna är alldeles för osäkert för jag ska ta det. Men återigen; jag respekterar allas val.
 
Förstår dig....En vän har en bekant som hastigt avled i femtioårsåldern. Obduktionen kunde INGET visa mer än tydligen något blodprov som man ser vid plötslig spädbarnsdöd. Plötslig spädbarnsdöd vid 50??! Normalt...Ja han var vaccinerad. Jag är ingen vaccinmotståndare men detta snabbt framtagna är alldeles för osäkert för jag ska ta det. Men återigen; jag respekterar allas val.
Eftersom väldigt många är vaccinerade är det inte konstigt med sällsynta allvarliga sjukdomsfall bland vaccinerade. Eller menade du inom några veckor från vaccination?

Detta snabbt framtagna vaccin är nog ett av de mest vältestade vaccinen som existerar nu. Riskerna är kända och det är bra, då kan alla ta ställning till dem:
 
Var då? Hur då? Jag hittar inget på 1177 på min sida och innan @Rosett s länkar inget om att man skulle ta en fjärde spruta. Tycker det är väldigt oklart.
Ingen aning. Jag jobbar på VC och överröses med covid- och vaccinationsmail där detta diskuteras en hel del. Dock är det ju inte jag som vaccinerar så jag har inte klickat på några länkar för att följa någon information eller så. Min mamma och bror har fjärde sprutan och lär kunna ta femte i september tror jag det var. Så äldre och riskgrupper har vaccinerats helt enkelt.
 
Förstår dig....En vän har en bekant som hastigt avled i femtioårsåldern. Obduktionen kunde INGET visa mer än tydligen något blodprov som man ser vid plötslig spädbarnsdöd. Plötslig spädbarnsdöd vid 50??! Normalt...Ja han var vaccinerad. Jag är ingen vaccinmotståndare men detta snabbt framtagna är alldeles för osäkert för jag ska ta det. Men återigen; jag respekterar allas val.
Ja plötsligt hjärtstopp :confused:
Behöver inte ha varken med corona eller vaccin att göra alls
 
Eftersom väldigt många är vaccinerade är det inte konstigt med sällsynta allvarliga sjukdomsfall bland vaccinerade. Eller menade du inom några veckor från vaccination?

Detta snabbt framtagna vaccin är nog ett av de mest vältestade vaccinen som existerar nu. Riskerna är kända och det är bra, då kan alla ta ställning till dem:
Såklart de förekommer i så pass stor omfattning som ju vaccinerade är, givetvis, men mycket tragiskt för de drabbades anhöriga (och ja de drabbade med som inte fick leva vidare) men är ju ett val man gjort. Jag frågade faktiskt inte om tidsrymd från senaste vaccination till hastigt dödsfall, men det jag tycker sticker ut när att en medelålders karl dör i "spädbarnsdöd" kan det ens ske...
 
Givetvis vet jag med att det existerar. Det vet jag mycket väl men "kalla" det för plötsligt spädbarnsdöd är ju olustigt och mysko kan jag tycka.,.

Du har gång på gång tagit upp "mysko" grejer med vaccin som sen visar sig helt enkelt vara fel eftersom du är ute efter att tolka det som att det har med vaccinet att göra, du tycker inte att det är dags att faktiskt kolla upp det du påstår innan du delar ut konspirationsteorier på nätet?

Det låter inte alls som att dom påstår att han drabbats av plötslig spädbarnsdöd vid 50, utan att det är ungefär samma sak som hänt, något som man inte kan förutspå innan och inte direkt hitta orsak till efter. Eller menar du att alla fall av plötslig spädbarnsdöd också har med vaccin att göra?
 
Du har gång på gång tagit upp "mysko" grejer med vaccin som sen visar sig helt enkelt vara fel eftersom du är ute efter att tolka det som att det har med vaccinet att göra, du tycker inte att det är dags att faktiskt kolla upp det du påstår innan du delar ut konspirationsteorier på nätet?

Det låter inte alls som att dom påstår att han drabbats av plötslig spädbarnsdöd vid 50, utan att det är ungefär samma sak som hänt, något som man inte kan förutspå innan och inte direkt hitta orsak till efter. Eller menar du att alla fall av plötslig spädbarnsdöd också har med vaccin att göra?
De prover som visas vid plötslig spädbarnsdöd hade påvisats hos den medelålders, det hade anhöriga reagerat starkt på när de delgavs obduktionsrapporten, vilket jag kan tycka låter lite konstigt och märkligt, ingen konspirationsteori utan enbart en händelse som är tragisk.
 
Då förstår jag det som att jag ska vaccineras igen. Men man kan alltså inte boka förrän 1 september? Jag fick tredje sprutan i januari.
I vår bokning kan de över 65 ta fjärde sprutan och de under ta tredje. Sen finns ett alternativ för de med särskild läkarordination, som jag antar innehåller en del personer från riskgrupper? Finns bara enstaka ställen där det ges vaccinationer nu över sommaren

Och så finns info att från september ska det ges 5:e till 65+ och 4:e till övriga. Då ska det även öppnas upp på fler orter igen. Står inget preciserat om var, men jag antar det är samma platser som innan (minst en per kommun och vissa ställen med extra långa avstånd)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
796
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
669
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 039
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 692
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp