Vad är detta för sele???

Sv: Vad är detta för sele???

Ang. selen så är det ju en form av billig bröstsele, fast man vet ju inte om den är i bra läder kvalite. Den kan ha varit lite dyrare än den billigaste alltså 2000 kr för själva selen. Ett däckelunderlägg kostar runt 100 kr på börjes. Om draglinorna är i nylon kostar dom 100 kr i shettis strl på börjes. En bukgjord 44cm kostar 159 kr på börjes. Men jag tycker inte du ska köpa den selen (se bild) för mer än 1500 kr!!

4434656.jpg


//Lisa
 
Sv: Vad är detta för sele???

okej jag har en annan fråga bara nu mitt ibland allt detta...

angående draglonorna på bilden...jag tror dom e typ i shettisstorlek....och som ni ser e de rätt korta de går ungefär hm...40-50cm bakom hästen e det för kort lr hur långa ska dom va igentligen? va e den normala längden alltså hur långt de e bak till svängeln?.

okej men angående bakselen då...den på granngården den har de alltså inte i affären?man får beställa den?blir de dyrare?...varför e den så billig jag har bara hört att de e lillhästen som har billigaste nåt på 300dä me...
nä jag ska hämta vagnen imorrn lr på tisdag så då får jag se lite mer exakt hur lång o så bakselen bör va o ta mått o sånt....förresten vilka mått bör tas?
 
Sv: Vad är detta för sele???

oh en sak till...=) vad tycker ni om läget på bröstan på bilden...ska den sänkas lr?
 
Sv: Vad är detta för sele???

granngården o lillhästen säljer samma, men lillhästen har svindyr frakt har jag för mig, så den slipper du om du beställer den på granngården, dessutom spar du pengarna för frakten tillbaka om du måste byta strl.

Läget på bröstan ser ok ut, eftersom de brukar sänkas lite vid arbete, men det beror även på hur du har svängeln. Testa!
Draglinorna du har är ju inställningsbara, är max måttet inte merän 40 cm bakom hästen är de får små. Man brukar ju säga 50 cm bakom hasen.

/j
 
Sv: Vad är detta för sele???

okej tack för svaret/n.....

då ska jag genast höra me granngården då...för jag hade fått för mej(läst här på buke) att de bara var lillhästen som sålde den billigaste bakselen typ...

jag ska mäta maxmåttet igen men jag anar det värsta=( inte så jobbigt o köpa nya ev byta kanske i så fall men men... men jag tänkte på det....de e väl iaf bättre att ha draglinor som e i minsta laget än såna som e för stora....för stora då gör de ju igen nytta=(
sen när jag testar på vagen då ska man(när hästen e färspänd) få in en tvärhand me lite ansträningen bakom bröstan va?
 
Sv: Vad är detta för sele???

En tvärhand ska du få in under svanskappan och mellan baksele o rumpa när hästen är förspänd i dragläge. Bröstan ska ligga ovanför bogspetsarna, så där ska du inte få in en tvärhand :)

/j
 
Sv: Vad är detta för sele???

jasså okej men man ska ju kunna "dra den frammåt" för så gjorde lärarna på vår skola när de kollade...
jaja....tycker du läget ser okej ut på bilden då för den ligger ju ovan bogspetsarna men endå ser den ut att trycka lite på stupen...lr så e de bara hans hängfett hehe...=)
 
Sv: Vad är detta för sele???

Hej!

Det kan ju vara så att hästen var förspänd och klar och då använde "lärarna" en tvärhands mått innanför bröstan?
Det blir samma sak, förutom att bröstan INTE ska åka fram vid körning!
Annars räknar dom flesta en tvärhand innanför bakselen.

Mvh Lisa
 
Sv: Vad är detta för sele???

Din häst är inte helt gjord för bröstsele, mera loksele, be någon titta på dig som kan körning medans hästen drar vagn.
Min har inte heller ett helt perfekt brösta-läge, jag har väl några mm att gå på bara, desto viktigare att bröstan inpassas exakt.

Selen på bilden har du inte möjligthet att justera bröstan på heller, bara höja o sänka o hoppas på det bästa.

/j
 
Sv: Vad är detta för sele???

okej men jag förstod inte en sak....hur menar du med att man kan justera en annan brösta mer än denna?
 
Sv: Vad är detta för sele???

Gullan86 skrev:
okej men jag förstod inte en sak....hur menar du med att man kan justera en annan brösta mer än denna?

din har bara en rem över halsen, riktiga selar har två. och de har även en tömring fastsatt på halsremmen så att tömmen inte fastnar någonstans om den hänger löst. Mycket praktiskt! När jag hade travbrösta som den, så hade jag Najtråd i hålen formad som en ögla, så hade jag tömmen där. Inte snyggt, men funktionellt.

/j
 
Sv: Vad är detta för sele???

najtråd?=förklara=). och vart fäste du den?

men va gör de för skillnad me två remmar ner till bröstan från "nacken" mer än att de blir stabilare? det e ju inte alltid de e så heller väl?

obs bilderna tagna från www.tarnsjogarveri.se

tittar man på denna bröstan i förhållande till hästen...och gämför med min isis så ser man ju att bröstan e minst lika smal/bred lr har jag fel o varför e de så?
SELE8-Tommy.gif



denna bröstan sitter ju på ett helt annat sätt....förklara denna...plus att jag tycker den ser ut att sitta för tajt lite varstans o endå e det Anders Eriksson som "berättar om den" o den har ju bara en rem från "nacken" :devil:
F1110020-A.jpg
 
Sv: Vad är detta för sele???

Det är därför den nedersta är 100 ggr billigare än de andra tärnsjöselarna :devil:

som din.

Säger inte att det inte funkar, men det blir svårare att få den att sitta som man själv vill.

Du kan inte jämföra en Tärnsjöbrösta med din brösta. huuga!

Najtråd är superbra att ha, precis som eltejp! Det är styv "ståltråd" men den är ganska tjock och lätt att böja fast den är stark. Superbra! Varför det heter najtråd vet jag inte. :) Kan finnas koppar i den, så det är nån sorts legering, därav det speciella namnet. Nån som vet mer än jag?

/jenny
 
Sv: Vad är detta för sele???

jaha o bara för att den e billigare så e den för hårt åtdragen?/för tajt
jasså varför inte? ja jag förstår såklart att läderet e av bättre kavalit men endå.

okej den tråden ska jag kolla upp=) bra o ha...tack för tipset.
 
Sv: Vad är detta för sele???

något mer som fattas på selen på min bild???och som gör den till en dålig/bra sele.
 

Liknande trådar

Körning Köpte ett sele som enligt säljaren skulle vara ett travsele i syntet. I själva verket var det en skum blandning mellan körsele och...
Svar
8
· Visningar
2 365
Senast: svea
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 856
Senast: trassel
·
Utrustning Halloj! Nu är det så att jag nyss tagit mitt gröna kort för tävling och ska starta min första tävling inom några veckor. Dock ingen stor...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Bri
·
Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp