Vad är detta för sele???

Gullan86

Trådstartare
jag har fått låna hem denna selen av en kompis men hon vet inte heller vad det är för en sele, ser den bra ut? pris? kvalite? :confused: ...det är en brösta med draglinor, bröstan sitter inte ihop med däckeln tydligen de e lite svårt o se på bilden men....de va svanskappa med oxå tror de syns lite.
ni som hängt me vet ju att jag letar sele just nu.
bilden e tagen me min mobil så de syns inte så bra...

4434340.jpg


skulle vara tacksam för all hjälp jag kan få. :banana: :bow:
 
Sv: Vad är detta för sele???

Den är ruskigt lik en travsele..
Bröstan är för smal för att dra en rockard, anser jag utifrån bilden, och den har bara en rem att justera med. Hur är däckeln, är det en med järn i eller är det lösa kuddar?

Köptes den så eller är det ett hemmabygge? Ser ju fin ut i lädret, och jag skulle kunna tänka mig 2000 och uppåt.
Men ta gärna fler närmare bilder så man ser hur däckeln, skakelhållarna och maggjorden ser ut.

/jenny
 
Sv: Vad är detta för sele???

okej jag har nåra bilder till lägger in dem här:

närbild

frammifrån

på hästen

jag mätte bröstan tyckte själv den såg lite smal ut men den va 6cm bred ja vet inte om de e för smalt för att dra en rockard...
 
Sv: Vad är detta för sele???

maggjorden e en sån bred sak liknar den man har på finare selar....skakelhållarna är hm ja du ser på bilderna tror ja...
däckeln är med två breda kuddar som sitter ihop med tjockt läder...ja tyckte de verkade rätt stabilt ingen risk för att de ska typ trycka ner på ryggraden lr nåt iaf.
förrsten jag vet inte om det är nåt hårdare i den kanske de e....hur vet man det?

ja vet inte vartifrån den kommer ska fråga lite nogrannare...
 
Sv: Vad är detta för sele???

om du kollar där på bilden me hästen tycker du det ser ut som att han kan ha så mkt bredare brösta? han har så himla svårt läge, väldigt lite plats för en brösta. de e typ bara dom cm som får plats för sitter den högre upp kommer den ju på luftstrupen (ser lite så ut på bilden) o sitter den längre ner sitter den på hans bogspets(den syns på bilden tror ja) men ja vet inte så noga...
 
Sv: Vad är detta för sele???

Din häst borde ha en loksele istället.

(Du, jag har sett att du ställer massa frågor här på forumet, vilka kan vara lite svåra att svara på så här över internet. Har du ingen i din närhet som du kan fråga eller lära av? Som exempel, frågor om kvalitet på selar, hur väl en sele sitter osv, det är inget som man kan se bara på en bild. Det är något man känner sig fram till. Vad jag menar är att det är svårt att svara på dina frågor bara såhär på Buke.)
 
Sv: Vad är detta för sele???

Kanske att den där bröstan kan passa ändå, men faktum kvarstår att du bara kan styra bröstans läge genom var du fäster draglinorna, eftersom den bara har en rem över halsen.

Sen ser det ut som om du inte kan hålla skakelhållarna still, för det finns ingen bukgjord. I nödfall får du göra som jag gör nu och köpa en skakelrem från travshoppen och fästa skaklarna med. OM det behövs. Och baksele fattas ju så det måste du lägga pengar på om du ska köra med den.

För mig ser det ut som ett hemmabygge, med travskakelremmar, skitbröstseledäckel/travdäckel, skitbröstselebrösta, travmaggjord och börjes draglinor. :) Men det funkar ju säkert för promenadkörning. Men se upp på "kuddarna" så du inte har för mycket vikt på dem.

/j
 
Sv: Vad är detta för sele???

okej så du tycker att för att denna selen ska fungera bra så ska det sättas fast nåt som stabiliserar bröstan bättre....
och en rem som håller skaklarna på plats....vad menar du för rem? en sån man virar runt skaklarna på travet?.
jag ska säja att det fattas...
 
Sv: Vad är detta för sele???

men jag tycjer faktiskt den ser rätt hyffsad ut endå lr tycker du att den inte har allt en bra sele har?
 
Sv: Vad är detta för sele???

jag tycker det ser ut som en travsele fasst utan alla livremmar, plus en ganska bred brösta :D
 
Sv: Vad är detta för sele???

Tycker det ser ut som en travsele, med bredträningsbrösta, och med baksele istället för svanskappa.
Men bakselen ser inte ut att va det ben bör bara. Och verkar inte höra till själva "selen".
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är detta för sele???

näe så mkt vet jag att de e en svanskapppa....o en baksele finns inte med...
 
Sv: Vad är detta för sele???

Det är ju det jag säger.
Bakselen är ju inte vad den borde vara...
 
Sv: Vad är detta för sele???

Hej!

Det är ett hemmabygge! Tro mig, jag vet! :D
Det är ett underlägg i sumpatex under däckeln.
Sen är det vanlig "kudd" däckel (skitsele variant).
Bröstan ser ut som om man tagit Börjes billiga skitsele och tagit av remmarna som annars ska sitta i ringen!
Trätt skalmremmen på däckeltampen!!
Sen har man väl köpt till draglinor!

Men den går säkert utmärkt att köra med, om lädret är bra och man köper en baksele till! :D

Det var väldigt roligt och se för då var jag inte ensam om min ide, om det nu inte är någon som kopierat den! :D

Läs min tråd! :D

Mvh Lisa
 
Sv: Vad är detta för sele???

okej nej det finns ingen baksele på för den ska ev köpeas till i så fall.

jasså den tråden har jag inte läst.
 
Sv: Vad är detta för sele???

Gullan86 skrev:
okej nej det finns ingen baksele på för den ska ev köpeas till i så fall.

jasså den tråden har jag inte läst.

Men om det INTE är en baksele, vad är det då som hänger på korset, (inte är det en svanskappa eller brösta iaf)? :smirk:
Jag skulle dock vilja kalla det baksele, men inte vilja använda den själv då den inte ser brukbar ut.
 
Sv: Vad är detta för sele???

oj nä bilderna har tatts bort från snyggast jag la bilderna på djur o kommentaren var från dom att det får inte vara låtsas djur på bilden lr döda djur hahahah hahaha hmm haha....men vart ska ja då lägga dom=( men en bild syns fortarande va? o den på hästen o selen kommer ju va kvar...
 

Liknande trådar

Körning Köpte ett sele som enligt säljaren skulle vara ett travsele i syntet. I själva verket var det en skum blandning mellan körsele och...
Svar
8
· Visningar
2 365
Senast: svea
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 856
Senast: trassel
·
Utrustning Halloj! Nu är det så att jag nyss tagit mitt gröna kort för tävling och ska starta min första tävling inom några veckor. Dock ingen stor...
Svar
2
· Visningar
843
Senast: Bri
·
Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp